خواندنی

همه چیز درباره اختلال بیش فعالی یا شیک یا ADHD، انواع آن و علائم

اختلال بیش فعالی که با نام اختلال شیک نیز شناخته می‌ شود و با حروف ADHD نشان داده می‌ شود یک اختلال روانی – رفتاری است که در بسیاری از کودکان دیده می‌ شود و علائم اصلی آن فعالیت بیش از حد و بی‌ قراری و ناتوانی در یکجا نشستن است که دارای انواع مختلفی است و در ادامه این مقاله از کارمادیو به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

اختلال بیش فعالی یا شیک چگونه اختلالی است؟

اختلال شیک یا ADHD یک وضعیت رفتاری و روانی می‌ باشد که باعث رفتارهای بیش فعالانه و تکانه‌ای غیر معمول شده کسانی که دچار این اختلال می‌ شوند در تمرکز، توجه، نشستن در یک جا و… مشکل دارند. لازم به ذکر است که اختلال شیر یا همان بیش فعالی در تمام سنین از کودکان تا بزرگسالان مشاهده می‌ شود به گونه‌ای که به طور میانگین شیوع آن در کودکان و نوجوانان (کمتر از ۱۸ سال) و در بزرگسالان (۱۸-۴۴) حدود ۲.۲% و ۲.۸ می باشد.

علائم بیش فعالی یا اختلال شیک

به طور کلی اختلال شیک دارای نشانه‌ ها و علائمی مانند مشکل در تمرکز، فراموشکاری درباره انجام کارها، حواس پرتی، مشکل در ساکن نشستن، پریدن وسط حرف دیگران و مواردی از این قبیل است.

علائم بیش فعالی در کودکان

کودکانی که دارای ADHD هستند علائم زیر را از خود نشان می‌ دهند.

  • به هنگام درس خواندن و کار کردن اشتباه زیادی می‌ کنند و نمی‌ توانند تمرکز کنند
  • معمولا وسایل خود را گم می‌ کنند
  • به راحتی حواسشان پرت می‌ شود.

انواع اختلال بیش فعالی

اختلال بیش فعالی به سه دسته کلی زیر تقسیم می‌ شود

بیش فعالی – تکانشی

در این نوع از اختلال شیک شخص بی‌ قرار بوده و در آرام نشستن مشکل دارد و در واقع دارای فعالیت بیش از حد و مداوم در حال صحبت کردن و پاسخ دادن به سوال دیگران است و این نوع از اختلال بیش فعالی معمولاً در کودکان و برخی از مردان دیده می‌ شود.

اختلال بی‌توجهی

در این نوع اختلال شیک برخلاف نوع قبلی افراد دارای تحرک بالا نیستند و در توجه و تمرکز مشکل دارد و هنگامی که در جمع هستند حواس پرت بوده در گوش دادن به حرف دیگران و تمرکز روی آنها ضعیف عمل می‌ کنند.

اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و تمرکز

این نوع از اختلال بیش فعالی ترکیبی از اختلال بی‌ توجهی و اختلال بیش فعالی تکانشی است که شایع‌ ترین نوع آن در دوران کودکی بوده اما می‌ تواند به دوران بزرگسالی نیز انتخاب پیدا کند.

علت بیش فعالی

تاکنون به طور صد در صد مشخص نشده است که علت بیش فعالی چیست ولی اعتقاد محققان و روانشناسان بر این است که عوامل ژنتیکی می‌ تواند از علل این اختلال در کودکان باشد همچنین باور بر این است که این اختلال در کودکان و بزرگسالان ریشه عصبی دارد و کاهش دوپامین به عنوان یک ماده شیمیایی در مغز می‌ تواند از دیگر علل بیش فعالی باشد.

عواملی که می‌ تواند زمینه‌ ساز اختلال شیک یا همان بیش فعالی باشد: به نظر می‌ رسد برخی از عوامل ابتلا به بیش فعالی شامل موارد زیر باشد

زایمان زودرس و شرایط نابسامان بهداشت روانی مادر: یکی از دلایل احتمالی اختلال شیر یا همان بیش فعالی کم توجهی در برخی از کودکان مربوط به زایمان زودرس آنان است همچنین شرایط نامناسب بهداشت روانی مادر در دوران بارداری می‌تواند احتمال ابتلا به بیش فعالی کودک را بیشتر کند.

جنسیت: مطابق با تحقیقات انجام شده اختلال بیش فعالی در پسران به مراتب بیشتر از دختران دیده می‌ شود.

اختلال بیش فعالی یا شیک یا ADHD

توصیه‌ هایی برای کنترل بیش فعالی

علاوه بر استفاده از وان درمانی و دارودرمانی می‌ توان با تغییراتی در سبک زندگی نیز بیش فعالی در بزرگسالان و حتی کودکان به وجود آورد که در زیر به برخی از آنها می‌ پردازیم:

  • خواب کافی یکی از راه‌ هایی است که می‌ توان با کمک آن تا حدودی علائم بیش فعالی را کاهش داد.
  • از دیگر روش‌ هایی که برای کنترل بیش فعالی خود و کودکانتان می‌ توانید داشته باشید داشتن وعده غذایی مقوی می‌ باشد.
  • انجام روزانه ۶۰ دقیقه فعالیت ورزشی از دیگر روش‌ های کنترل بیش فعالی است زیرا با انجام ورزش دو هورمون مفید یعنی دوپامین و سروتونین که به هورمون شادی بخش در بدن معروف هستند تولید می‌ شوند.
  • انجام ریلکسیشن و استفاده از دیگر تکنیک‌ های ذهن آگاهی نیز جهت کنترل علائم بیش فعالی مناسب می‌ باشد.

داروهای اختلال شیک یا ADHD

به طور کلی دو نوع دارو برای درمان اختلال شیک یعنی داروهای محرک و داروهای غیر محرک به کار گرفته می‌ شوند و محرک‌ های دستگاه عصبی مرکزی به عنوان رایج‌ ترین داروهای تجویزی برای این اختلال شناخته می‌ شوند که با افزایش مقدار دوپامین و نوراپی نفرین مغز به کنترل علائم این بیماری کمک بسیاری می‌ نمایند. حال اگر داروهای محرک کارساز نباشد از داروهای غیر محرک و تاثیرگذار مانند داروهای ضد افسردگی مثل پامولور و داروهایی مانند اتو ماکسیدین جهت افزایش سطح نوراپی نفرین در مغز استفاده می‌ شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی اختلال شیک یا adhd پرداختیم و در ارتباط با علائم آن در کودکان و روش‌ هایی برای کنترل علائم و داروها و …را نام بردیم در پایان لازم می‌ دانیم برخی از علائم آن در بزرگسالان مانند عدم توانایی در حفظ توجه برای کارهای طولانی مانند گزارش و تکمیل فرم‌ ها و عدم سازماندهی در کارها و فعالیت‌ ها اشاره کنیم شما عزیزان همچنین می‌ توانید با مطالعه مقاله بیش فعالی در کودکان و بهترین روش های درمان آن + علائم اطلاعات خود در ارتباط با این اختلال را افزایش دهید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا