خواندنی

همه چیز درباره ماهی بلوگا یا فیل ماهی و خاویار آن

خاویار ماهی بلوگا که در کشور خودمان با نام فیل ماهی آن را میشناسند یکی از کمیاب ترین و با ارزش ترین ماهی خاویاری در جهان است که از نظر ابعاد یکی از بزرگترین ماهی خاویاری در آب‌های شیرین است.

در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم تا در مورد خاویار ماهی بلوگا یا فیل ماهی با شما صحبت کنیم بنابراین تا اتمام این نوشتار ما را همراهی کنید.

مشخصات ماهی بلوگا یا فیل ماهی

مشخصات ماهی بلوگا یا فیل ماهی را می توانید در این بخش مرور کنید.

  • نام علمی: Huso Huso، Beluga
  • طول بدن ماهی بلوگا یا فیل ماهی: حداکثر ۶ متر
  • مشخصات ظاهری: ماهی بلوگا یا فیل ماهی از بزرگترین ماهی های آب شیرین در جهان است که می تواند بیش از ۱۳۶۰ کیلوگرم یا ۳۰۰۰ پوند وزن داشته باشد، شکم آن معمولا سفید و بخش بالایی بدن آن خاکستری، سیاه یا سبز تیره است و ناحیه پوزه آن متمایل به زرد است.
  • متوسط طول عمر: طول عمر این ماهی تقریبا صد سال یا بیشتر است ولی در سال های اخیر به دلیل شکار غیر قانونی و صید بی رویه این مدت بسیار کمتر شده است.
  • زیست بوم طبیعی ماهی بلوگا یا فیل ماهی: این ماهی در غرب آسیا و سراسر اروپای شرقی پیدا می شود ولی بیشترین فراوانی آن در دریای خزر است، با اینکه ماهی بلوگا عموما به عنوان یکی از ماهی های آب شیرین شناخته شده است ولی از نظر فنی یوری هالین است بدین معنا که در آب هایی با میزان شوری گوناگون نیز رشد می کند.
  • سن بلوغ ماهی بلوگا یا فیل ماهی در محیط طبیعی: این ماهی در طی مدت کوتاهی از عمرشان تولید مثل می کنند به گونه ای که جنس ماده آن بین ۱۶ تا اواسط ۲۰ سالگی و جنس نر آن بین ۱۳ تا ۱۶ سالگی به بلوغ جنسی میرسند، شرایط جغرافیایی می تواند بر محل لقاح تخم ها تاثیر بگذارد بنابراین این ماهی ها برای تخم ریزی ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلومتر را طی می کنند.
  • وضعیت حفاظت: با وجود اینکه هر سال اقداماتی جهت رهاسازی و تخم ریزی میلیون ها ماهی بلوگا در رودخانه ها انجام می گیرد اما باز هم به شدت در خطر انقراض قرار دارند چرا که رهاسازی این سهمیه های پرورشی و همچنین ممنوعیت شکار غیر مجاز نیز تاثیر چندانی نداشته است.

همه چیز درباره ماهی بلوگا یا فیل ماهی و خاویار آن

خواص و ارزش غذایی ماهی بلوگا یا فیل ماهی

ماهی بلوگا علاوه بر این محصول ارزشمندش، خواص غذایی بسیار خوبی دارد خاصیت غذایی این ماهی به شرح زیر هستند.

  • اسیدهای چرب امگا ۳: گوشت ماهی بلوگا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت مغز، قلب و عروق و همچنین کاهش التهاب بسیار مفید است.
  • ویتامین D: این ماهی دارای مقادیر زیادی ویتامین D است که برای سلامت و تقویت استخوان ها، جذب کلسیم و فسفر و همچنین حفظ سلامت عضلات فرد ضروری است.
  • پروتئین: ماهی بلوگا منبع غنی پروتئین است که برای تقویت سیستم ایمنی و ساخت بافت های بدن حیاتی است.
  • مواد معدنی: گوشت فیل ماهی حاوی مواد معدنی گوناگونی از جمله فسفر، مس و روی است که برای عملکرد سیستم ایمنی و سلامت سلول ها مهم است.

ارزش غذایی ماهی بلوگا یا فیل ماهی

ارزش غذایی این ماهی در هر ۱۰۰ گرم به شرح زیر است البته این مقادیر با توجه به نوع پخت ممکن است تغییر کند.

  • چربی: ۱۳ گرم
  • ویتامین د: ۲۵ میکروگرم
  • روی: ۱.۵ میلی گرم
  • کلسترول: ۶۰ میلی گرم
  • مس: ۴. ۰ میلی گرم
  • سلنیوم: ۵۶ میکروگرم
  • پروتئین: ۲۰ گرم
  • انرژی: ۱۹۰ کیلوکالری

خاویار ماهی بلوگا

چگونگی پرورش ماهی بلوگا یا فیل ماهی

پرورش ماهی بلوگا به صورت حرفه ای و طی مراحل زیر انجام می شود.

۱- تعیین محل پرورش ماهی بلوگا

تعیین محل مناسب برای پرورش ماهی بلوگا بسیار مهم است چرا که چنین محیطی باید به منابع آبی و غذایی مناسبی دسترسی داشته باشد و شرایط محیطی بهینه ای برای پرورش این موجودات فراهم شود.

از امکانات لازم برای پرورش اینگونه ماهی ها می توان به سیستم فیلتراسیون آب، شبکه برق، ارتباطات، سیستم تغذیه و تانک های پرورش ماهی اشاره کرد.

۲- تکثیر ماهی بلوگا

این مرحله که با عنوان تخمک گذاری ماهی آن را می شناسند باید تحت نظر متخصصان صورت گیرد این تخم ها باید در شرایطی مناسب تکثیر و نگهداری شوند تا بچه فیل ماهی ها به خوبی از تخم بیرون بیایند.

۳- پرورش بچه ماهی

بعد از بیرون آمدن بچه ماهی ها آن ها را به تانک هایی جداگانه منتقل می کنند چرا که به شرایط محیطی مطلوب و تغذیه مناسبی نیاز دارند تا رشد خوبی داشته باشند.

همچنین باید شرایط آبی مناسب را برای آنها فراهم کنند و و با رشد بیشتر، این موجودات را به تانک های بزرگ تری منتقل کنند.

۴- مرحله پایانی

در مرحله پایانی این موجودات ارزشمند را با استفاده از ماده ای گیاهی بیهوش می کنند و در نهایت فیل ماهی های نر را برای استفاده گوشتی و فیل ماهی های ماده را برای تولید خاویار به مرحله بعدی منتقل می نمایند.

نحوه صید ماهی بلوگا یا فیل ماهی

پیش از هر چیزی باید این نکته را در نظر بگیرید که از سال ۲۰۱۱ این ماهی ها جز گونه های در معرض خطر انقراض طبقه بندی شده اند.

بنابراین محافظت از اینگونه های خاویاری از اروپا از جمله اقدامات مهم و جامعی است که نه تنها جهت نجات گونه های خاویاری تدوین شده بلکه به حفاظت از سایر گونه های آبزی نیز کمک می کند.

این طرح به تنوع زیستی، دستورالعمل چارچوب دریایی یا دستورالعمل چارچوب آب نیز کمک می کند بنابراین صید ماهی بلوگا برای خاویار یا گوشت آن در حال حاضر ممنوع است.

اما متاسفانه انجام این کار به صورت غیرقانونی به روش های زیر می تواند انجام پذیرد.

۱- صید ترال

صید ترال به کمک تورهای بزرگ تراولینگ صورت می گیرد ولی ممکن است در به کارگیری این روش هدف صیاد، صید فیل ماهی ها نباشد و به صورت اتفاقی این موجودات در تور گرفتار شوند.

۲- تورگستر یا پره

در روش صید ماهی با تور گستر یا پره، تور بزرگی را از پیش در آب رها می کنند و ماهی ها را با استفاده از قایق یا جرثقیل به صورت یکجا، جمع آوری می کنند.

۳- تله های کوچک، قلاب ها و تورها

در این روش صید ماهی بلوگا یا فیل ماهی با استفاده از تجهیزات صید و قایق ها به صورت گروهی یا تکی توسط صیادان صورت می گیرد.

۴- انتظاری

این روش از زمان های بسیار دور با هدف صید فیل ماهی و آسیب نرسیدن به خاویار آن کاربرد داشته است، در این روش دام های گوش گیر را با استفاده از میخ های چوبی به صورت دیواری شناور و عمود بر ساحل دریا، رها می کنند و هر روز صبح با کمک قایق صیادی برای بازدید و همچنین صید ماهیان به آن سر می زنند.

قیمت ماهی بلوگا یا فیل ماهی

قیمت فیل ماهی را به کیلوگرم محاسبه می کنند و در برخی از فصول سال مانند فصل تابستان ممکن است قیمت این ماهی بیشتر باشد، قیمت ماهی بلوگا یا فیل ماهی به عوامل زیر بستگی دارد.

  • فصل
  • منطقه جغرافیایی
  • شرایط بازار محلی
  • اندازه و تعداد ماهی
  • نحوه عرضه فیل ماهی اعم از ماهی منجمد یا تازه

طعم گوشت ماهی بلوگا یا فیل ماهی

طعم گوشت این ماهی بسیار خوشایند و متعادل است و بسیار لطیف و لذیذ است و آن را می توانید با گوشت تن ماهی مقایسه کنید، طعم گوشت ماهی بلوگا خنک و ملایم است و تا حدودی به شیرینی می زند.

طعم خاص ماهی بلوگا یا فیل ماهی سبب شده که غذاهای آماده شده با این گوشت در منوی بعضی از رستوران ها قابل توجه باشد.

روش پخت ماهی بلوگا یا فیل ماهی

روش پخت ماهی بلوگا یا فیل ماهی به شرح زیر می باشد.

۱- فیل ماهی را پیش از پخت به خوبی بشویید و لبه های تیز آن را به آرامی جدا کنید سپس آن را در یک آبکش قرار دهید و به مدت دو ساعت درون یخچال قرار دهید.

۲- بعد از دو ساعت آن را از یخچال خارج کنید و با موادی مانند نمک، فلفل، زعفران، آبلیمو، سیر، پیاز و … طعم دار کنید و اجازه دهید تا طعم مواد را به خود بگیرد و سپس آن را در فر یا بر روی گریل، سرخ و یا اینکه بپزید.

۳- زمان پخت فیل ماهی به وزن، ضخامت و اندازه ماهی بستگی دارد و معمولا ده الی پانزده دقیقه زمان نیاز دارد، گوشت این ماهی را می توان با انواع سبزیجات و سس های تازه سرو نمود.

جمع بندی

در این مقاله از کارمادیو تلاش کردیم تا همه اطلاعات مفید را در مورد ماهی بلوگا یا فیل ماهی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا در صورت خرید این ماهی خاویاری دچار اشتباه نشوید و محصولات دریایی که تقلبی هستند را خریداری نکنید.

گوشت این ماهی پروتئین بسیار زیادی دارد که برای سلامتی عضلات بدن شخص بسیار مفید است از سویی دیگر امگا ۳ و اسیدهای چرب آن برای بهبود عملکرد مغز، کاهش التهابات و سلامت قلب و عروق ضروری است.

ولی با این وجود بهتر است پیش از اضافه کردن این گونه ماهی به رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه مشورت کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا