خواندنی

پودر سنجد برای چی خوبه؟ / ۵ خاصیت فوق العاده پودر سنجد را بخوانید

سنجد ماده ای بسیار مفید و پرخاصیت است و سرشار از فیبر مواد مغذی و ویتامین‌های C و K است. طبع سنجد سرد و خشک است و برای افرادی که طبع گرم و تر دارند مناسب‌ تر است. سنجد دمای بدن و رطوبت را در افراد گرم مزاج کاهش می دهد. عسل، شکر و نبات از جمله مواد مصلح سنجد هستند. در این مطلب از کارمادیو همراه ما باشید تا به بررسی خواص پودر سنجد و طریقه مصرف آن بپردازیم.

۵ خاصیت پودر سنجد

برای تهیه پودر سنجد باید میوه سنجد را با هسته و پوست آسیاب کنید. پودر سنجد به عنوان یک میان وعده بسیار مفید است. یک قاشق از این پودر را در یک لیوان شیر مخلوط کنید. برای شیرین شدن می‌ توانید کمی عسل نیز به آن اضافه کنید. استفاده از این پودر به همراه شیر به درمان پوکی استخوان و دردهای مفاصل به ویژه مفاصل زانو و آرتروز، کمک بسیاری می‌ کند.

۱. خواص پودر سنجد برای چاقی

یکی دیگر از خواص پودر سنجد، چاق کردن صورت است. برخی افراد از لاغری صورت خود ناراضی هستند و برخی افراد دیگر که رژیم‌ های کاهش وزن سریع گرفته اند، با لاغری ناگهانی صورت مواجه می‌ شوند و این اتفاق برای آنها ناخوشایند است. پودر سنجد یکی از مواد گیاهی و طبیعی است که به چاقی صورت کمک بسیاری می‌ کند. برای استفاده از پودر سنجد به منظور چاقی صورت مخصوا پر شدن گونه‌ ها و سایر قسمت‌ ها ابتدا باید پودر سنجد را تهیه کنید. حدود ۴ قاشق غذاخوری از پودر سنجد را در یک لیوان شیر تازه ( بهتر است پرچرب باشد ) مخلوط کنید. سعی کنید برای شیرین شدن فقط از عسل استفاده کنید و این ترکیب را به عنوان میان وعده یا هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنید. سنجد علاوه بر چاقی صورت به چاقی تمام بدن نیز کمک می‌ کند.

۲. خواص پودر سنجد برای معده

سنجد برای اصلاح عملکرد های دستگاه گوارش بسیار مفید است و از تهوع و استفراغ جلوگیری می کند. پودر سنجد سموم و مواد مضر معده و روده را به خوبی از بین می‌ برد. همچنین این ماده دارای پلی فنول و کارتینوئید است که برای درمان زخم معده بسیار موثر هستند. پودر سنجد فیبر بسیار بالایی دارد و گرسنگی را کم می‌ کند. به همین دلیل برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، مصرف پودر سنجد بسیار توصیه می‌ شود.

۳. خواص پودر سنجد برای کودکان

از دیگر خواص پودر سنجد تقویت سیستم ایمنی در کودکان است. سیستم ایمنی کودکان بسیار آسیب‌ پذیر است و پودر سنجد می تواند به تقویت آن کمک کند. چرا که باعث جبران کمبود ویتامین سی در بدن کودکان و مانع ورود بیماری‌های عفونی و ویروسی می‌ شود. مصرف ترکیب شیر و پودر سنجد در استحکام استخوان‌های کودکان بسیار موثر است و علاوه بر این در درمان سکسکه نیز نقش بسیار مفیدی دارد.

پودر سنجد کلسیم زیادی دارد و از ایجاد پوکی استخوان در کودکان جلوگیری می‌ کند. همچنین به علت داشتن پروتئین، درعضله‌ سازی آنها نیز موثر است‌. پودر سنجد، تکرر ادرار در کودکان را درمان کرده و علاوه بر کلسیم، حاوی فسفر نیز هست. کلسیم و فسفر به رشد قد کودکان کمک می‌ کنند.

۴. خواص پودر سنجد برای ریزش مو

همانطور که گفتیم پودر سنجد حاوی  فسفر و کلسیم است که باعث تقویت و رشد مو ها می‌ شود و همچنین جلوی ریزش مو ها را می‌ گیرد. شما می‌ توانید پودر سنجد را به عنوان ماسک روی مو های خود قرار دهید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه آبکشی نمایید. با این کار موهایتان درخشان می‌ شود.

۵. خواص پودر سنجد برای لاغری

پول سنجد حاوی مقادیر زیاد فیبر است. فیبر موجب سیری و کم شدن اشتها شده و همین امر موجب می‌ شود تا شما میل به غذای کمتری داشته باشید و احساس گرسنگی کمتری بکنید. پودر سنجد از طریق افزایش متابولیسم بدن، وزن شما را کاهش می‌ دهد. البته این مصرف باید به صورت روزانه باشد. با اینکه پودر سنجد به لاغری کمک می‌ کند اما نمی‌ توانید تنها با مصرف آن به کاهش وزن مورد نظر برسید و حتماً باید یک رژیم خاص و اصولی برای لاغری داشته باشید تا بتوانید به تناسب اندام و وزن دلخواهتان برسید.

پودر سنجد برای چی خوبه؟ / ۵ خاصیت فوق العاده پودر سنجد را بخوانید

بهترین زمان مصرف پودر سنجد

در بالا تر اشاره کردیم که پودر سنجد دارای فیبر بسیار زیادی است و احتمالاً باعث کم شدن اشتهای شما می‌ شود به همین دلیل بهترین زمان مصرف آن به عنوان میان وعده است و به طور کلی نمی‌ توان زمان خاصی را برای مصرف پودر سنجد تعیین کرد.

مضرات پودر سنجد

فواید و خواص پودر سنجد بسیار زیاد است اما هر ماده خوراکی علاوه بر خواصش، مضراتی نیز دارد. مصرف پودر پرخاصیت سنجد می تواند در برخی افراد که بیماری‌ های خاصی دارند، مشکلاتی از قبیل حساسیت یا آلرژی ایجاد کند و باعث بد تر شدن وضع آن ها شود. دقت کنید مصرف این پودر برای کسانی که مبتلا به یبوست هستند، ضرر دارد. مصرف پودر سنجد برای افرادی که مزاج سرد دارند نیز توصیه نمی‌ شود و ممکن است باعث ضعف اعصاب آن ها شود چرا که طبع خود سنجد سرد است.

کلام آخر

در مقاله بالا از خواص پودر سنجد در هر زمینه‌ ای تا مضرات آن توضیح دادیم. پیشنهاد می کنیم مقاله ۱۳ خاصیت شگفت انگیز شکلات تلخ برای سلامت را مطالعه کنید تا با خواص این خوراکی محبوب که قند کمی هم دارد بیشتر آشنا شوید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا