گل و گیاه

کود شیمیایی چیست و از کجا بخریم؟

در کشاورزی مدرن امروز، کودهای شیمیایی اغلب به عنوان محصولی مفید استفاده می‌شوند. این کودها به صورت مصنوعی از درشت مغذی‌هایی از جمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم ساخته شدند که آنها را قوی و قدرتمند می‌کند. این ترکیبات حاوی ریز مغذی‌هایی هستند که با توجه به محصول مورد نظر می‌تواند در آن وجود داشته باشند. کودهای شیمیایی را می‌توان به صورت مکانیکی و دستی به خاک افزود. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این ترکیبات و شیوه‌ی خرید کود شیمیایی می‌پردازیم.

کود شیمیایی چیست؟

به طور کلی، کودها باعث افزایش رشد گیاهان می‌شوند و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را برای آنها فراهم می‌کنند. این محصولات معمولا ترکیبات مصنوعی هستند که به صورت محلول در آب و غلیظ وجود دارند. آنها فرمولاسیون ویژه‌ای دارند که با توجه به نوع محصول می‌توانید از آن استفاده کنید. در واقع این محصولات را برای تامین یک یا چند ماده غذایی ضروری برای رشد گیاهان به خاک یا بافت‌های گیاهی اعمال می‌کنند. عناصر اصلی موجود در این محصولات درشت مغذی نام دارند که شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم و عناصر ریز مغذی شامل کلسیم، منیزیم، روی، آهن، بور و غیره هستند. به طور کلی این مواد مغذی بر زندگی سالم گیاهان تاثیر می‌گذارند و برای رشد آنها مفید هستند.

انواع کود شیمیایی:

انواع این ترکیبات شامل کودهای مرکب، ریز مغذی، آهسته رهش، بر پایه ی فسفر، پتاسیم و نیتروژن هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

اهمیت استفاده از کودهای شیمیایی:

این محصولات، عملکرد و تولید گیاهان را افزایش می‌دهند. استفاده صحیح از آنها می‌تواند به صورت قابل توجهی عملکرد گیاه را بالا ببرد. این ترکیبات به صورت خاص برای حمایت از گیاهان طراحی شدند و گیاهان به سرعت می‌توانند مواد مغذی آن را جذب ‌کنند تا نتایج به سرعت قابل مشاهده باشد.

اهمیت استفاده از کود شیمیایی

علاوه بر این، کودهای شیمیایی دقیقا همان چیزی را که گیاهان برای رشد نیاز دارند، فراهم می‌کنند. به طور کلی این ترکیبات بسیار مقرون به صرفه و کارآمد هستند.

انتخاب نوع کود شیمیایی مناسب:

انتخاب نوع محصول مناسب به عوامل متنوعی وابسته است. اما همواره بررسی نیازهای گیاهان، فرمولاسیون محصول مصرفی، ملاحظات زیست محیطی و قیمت محصول پیش از انتخاب نوع کود مناسب باید بررسی شود.

مزایا و معایب کودهای شیمیایی:

از مزایای این محصول می‌توان به دسترسی به نتایج سریع، در بازه زمانی کوتاه اشاره کرد. این ترکیبات غنی کننده‌هایی هستند که به سرعت توسط خاک جذب می‌شوند. همچنین این محصولات به صورت اشکال متنوع مایع یا دانه‌ای در دسترس هستند و به راحتی می‌توان آنها را با علف کش‌ها ادغام کرد. از دیگر مزایای این محصولات می‌توان به مقرون به صرفه بودن آنها اشاره کرد. از این رو، محبوبیت بسیاری را در بین تمامی محصولات دارا هستند.

آلودگی آب ها ناشی از استفاده بی رویه کود شیمیایی

البته در کنار تمام حسن‌هایی که دارند، خالی از عیب نیستند. برای مثال، برخی از آنها فاقد ترکیبات ریز مغذی (مفید برای سلامت و رشد گیاه) هستند. از سوی دیگر، بر طبق تحقیقات می‌توانند آلودگی‌های زیست محیطی به دنبال داشته باشند. آنها منابع آبی را آلوده کرده و اثرات زیست محیطی بدی بر جای می‌گذارند. از دیگر معایب آنها می‌توان به عدم تعادل در pH اشاره کرد. استفاده بیش از اندازه از این محصولات، می‌تواند ریشه گیاهان را بسوزاند و ساختار کلی خاک را در دراز مدت دچار تغییر و تحول کند.

بازار خرید و فروش جهانی:

کودهای شیمیایی محصولاتی هستند که در مقایسه با کودهای آلی، بسیار مقرون به صرفه هستند و فرصت‌های رشد جدیدی را برای گیاهان فراهم می‌کنند. بازار این ترکیبات بر اساس درشت مغذی، کاربرد، نوع محصول و منطقه جغرافیایی به بخش های مختلفی تقسیم می‌شود. در بازار جهانی کودهای شیمیایی، بخش کود نیتروژنی بالاترین سهم بازار جهانی را در سال 2022 به خود اختصاص داده است و پیش‌بینی می‌شود در بین سال‌های 2023 تا 2030، رشد 4.5 درصدی داشته باشد. از نظر درشت مغذی‌ها، صنعت جهانی کودهای شیمیایی به بخش‌های کودهای پتاس، کودهای نیتروژنی و کودهای فسفاته تقسیم می‌شود. علاوه بر این، آسیا و اقیانوسیه نیمی از سهم درآمد بازار جهانی این محصولات را در سال 2022 به خود اختصاص داده است. رشد این مناطق در بازار جهانی، به کشورهایی از جمله هند و چین وابسته است.

راهنمای خرید کود شیمیایی:

کود شیمیایی، ترکیبی است که کشاورزان از آنها برای رشد سریعتر و فراوان‌تر محصولات خود استفاده می‌کنند. آنها حاوی عناصر نیتروژن، فسفر یا پتاسیم هستند که سه عنصر غذایی ارزشمند برای گیاهان به حساب می‌آیند. البته پیش از خرید این محصولات لازم است برخی موارد را در نظر گرفت. در ابتدا، باید نیازهای گیاهان را شناسایی کرده و پس از آن نسبت به خرید اقدام نمایید. در ادامه لازم است خاک را بررسی کنید و سطح مواد مغذی موجود در آن را بررسی نمایید. همچنین آزمایش و تحلیل pH خاک را انجام دهید. از این رو، همواره توصیه می‌شود از یک فروشگاه معتبر خرید خود را انجام دهید تا از کیفیت محصولات خریداری شده اطمینان حاصل نمایید. شیمی استور، یکی از فروشگاه‌های معتبر در حوزه خرید و فروش کودهای شیمیایی است که محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را ارائه می دهد.

https://shimistore.com/product-category/fertilizer/

جمع بندی:

  • کود شیمیایی محصولی مفید است که از درشت مغذی‌های ضروری ساخته شده است.

  • این ترکیبات علاوه بر بهبود رشد گیاه سبب اقزایش کیفیت محصول در گیاهان بارده می شوند.

  • کود های شیمیایی انواع مختلفی دارند و باید بر اساس شرایط خاک و همچنین نوع گیاه بهترین و مناسبترین کود را انتخاب نمود.

  • خرید کود شیمیایی را از فروشگاه های معتبر و مطمئن، مانند شیمی استور انجام دهید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا