سرگرمی

بهترین بازی ها برای تقویت حافظه چیست

چگونه می‌توان حافظه را تقویت کرد؟ راه جذاب‌تری به جز انجام بازی برای تقویت حافظه وجود ندارد! برخی بازی‌ها نه تنها جنبه سرگرمی دارند، بلکه راه مناسبی برای تحریک ذهن و تقویت حافظه هم هستند. بازی های مناسب برای تقویت حافظه کدامند؟ بازی‌های سنتی و مدرن زیادی وجود دارند که تمرینی برای تقویت حافظه هم محسوب می‌شوند. اگر شما هم دغدغه تقویت ذهن خود یا کودکتان را دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بازی چگونه باعث تقویت حافظه می‌شود؟

بازی‌ها به تحریک مغز هم کمک می‌کنند. این موضوع به خصوص برای سالمندان و افرادی که در معرض زوال عقل قرار دارند حائز اهمیت است. در سنین بالا مهارت‌های شناختی فرد به مرور کاهش پیدا می‌کنند. به همین دلیل انجام برخی بازی‌ها به جلوگیری از زوال عقل آنها و ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند. البته این ویژگی فقط در مورد افراد مسن صدق نمی‌کند. بسیاری از جوانان و میانسالان نیز به تقویت حافظه نیاز دارند.

تحقیقات نشان می‌دهند که بازی‌های مناسب برای تقویت حافظه به رشد و بهبود مهارت‌های شناختی هم کمک می‌کنند. این تحقیقات روی بازی‌های مختلفی صورت گرفته است که چکیده آن مربوط به سه دسته بازی می‌شود:

  • بازی‌های سنتی: این نوع بازی‌ها نه تنها روی تقویت حافظه، بلکه بهبود ارتباطات اجتماعی و تنظیم احساسات نیز تأثیر می‌گذارند.

  • بازی‌های ویدئویی: برای نسل جدید بهترین گزینه هستند. بازی‌های ویدئویی روی توانایی‌های شناختی، مثل استدلال و حافظه تأثیر می‌گذارند.

  • بازی‌های واقعیت مجازی: در این نوع بازی‌ها با قرارگیری در دنیای مجازی بازی‌ها، توانایی‌های شناختی و فیزیکی به صورت توامان تقویت می‌شوند.

در ادامه مطلب که به کمک رسانه ب bazipro.com جمع آوری شده است بازی‌هایی که طبق نظر کاربران مناسب برای تقویت حافظه بوده‌اند انتخاب شده‌اند اگر شما هم نظری داشتید توی کامنت‌ها اعلام کنید.

10 بازی سنتی مناسب برای تقویت حافظه

هنوز هم انتخاب بسیاری از افراد برای تقویت حافظه، انجام بازی‌های سنتی است. این نوع بازی‌ها نه تنها برای نسل قدیم، بلکه برای نسل جدید هم جذابیت‌های خاص خود را دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که بازی‌های سنتی، بیشترین تأثیر مثبت را روی عملکرد مغز و حافظه می‌گذارند. در ادامه چند بازی سنتی مناسب برای تقویت حافظه را بررسی خواهیم کرد.

1. شطرنج

یک بازی کاملا کلاسیک و مناسب برای تمام سنین! شطرنج با توجه به جذابیت‌های بالایی که دارد، گزینه مناسبی برای تقویت حافظه محسوب می‌شود. این بازی علاوه‌بر استراتژی به تمرکز و توجه زیادی نیاز دارد. تحقیقات زیادی روی این بازی صورت گرفته است. این تحقیقات ثابت می‌کنند که انجام منظم بازی شطرنج از ابتلا به آلزایمر در سنین بالا جلوگیری می‌کند. با انجام بازی شطرنج به صورت منظم، یاد می‌گیرید که حرکات و نتایج قبلی را یادآوری و ارزیابی کنید. همین ویژگی به شما کمک می‌کند تا بهترین تاکتیک‌ها را برای بازی اتخاذ کنید.

2. جدول کلمات

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های عمومی است که دسترسی بسیار راحتی هم دارد. این نوع بازی در اغلب روزنامه‌ها، مجلات و هفته‌نامه‌ها یافت می‌شوند. نکته قابل‌توجه در مورد بازی جدول متقاطع به کارگیری هر دو طرف چپ و راست مغز است. در این بازی علاوه‌بر این که کلمات جدیدی یاد می‌گیرید و عملکرد شناختی مغز شنا تقویت می‌شود، باید کلماتی که یاد گرفته‌اید را هم از پس ذهن خود بازیابی کنید. این موضوع به صورت مستقیم به تقویت حافظه شما کمک می‌کند. دانشمندان بر این باورند که انجام بازی جدول کلمات به صورت منظم، باعث به تأخیر افتادن آلزایمر یا عدم ابتلا به آن می‌شود. این بازی هم برای سنین مختلف مناسب است.

3. پازل

این بازی را اغلب ما در کودکی هم تجربه کرده‌ایم. جالب است بدانید که انجام این بازی نه تنها در کودکان، بلکه در بزرگسالان هم باعث حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه می‌شود. انجام این نوع بازی‌ها باعث تحریک ذهن و تقویت مهارت‌های منطقی، حافظه، بصری، تجسم فضایی و … خواهد شد. نکته جالب‌تر اینجاست که انجام پیوسته بازی پازل به بهبود سرعت تنفس و کاهش فشار خون هم کمک می‌کند. این بازی مخصوص کودکان نیست و بزرگسالان و افراد مسن هم می‌توانند آن را انجام دهند.

4. سودوکو

یکی از بهترین بازی‌ها برای تقویت حافظه کوتاه مدت است. این بازی که مبنای آن بر قرار دادن اعداد استوار است، تأثیر زیادی روی تحریک ذهن و تقویت حافظه دارد. برنامه‌ریزی خاصی که در این بازی در مورد اعداد و نحوه قرارگیری آنها وجود دارد، باعث می‌شود تا حافظه شما به صورت ناخودآگاه تقویت شود. این بازی هم در مجلات و روزنامه‌ها وجود دارد و هم می‌توانید به صورت آنلاین از طریق برنامه‌های مختلف گوشی همراه از آن استفاده کنید. نکته جالب در خصوص بازی سودوکو، درجات مختلف دشواری آن است. این بازی از آسان تا سخت سطح‌بندی می‌شود. اگر قوانین سودوکو را بلد باشید به مرور می‌توانید سطوح سخت آن را هم حل کنید.

5. کارت‌ها (ورق)

این بازی به صورت انفرادی انجام نمی‌شود و باید حتما دو نفر یا بیشتر باشید. با استفاده از کارت‌ها می‌توان بازی‌های مختلفی را انجام داد. کارت‌ها بهترین گزینه برای سرگرمی‌ها و دورهمی‌ها هستند که به تقویت حافظه هم کمک می‌کنند. شیوه انجام بازی به این شکل است که شما باید علاوه‌بر داشتن برنامه مناسب برای پیاده‌سازی استراتژی خود، کارت‌های حریف را هم به خاطر بسپارید. در واقع بازی کارت‌ها به صورت همزمان چند نقطه از مغز را درگیر می‌کند. با استفاده از کارت‌ها می‌توانید انواع بازی‌ها را امتحان و از خستگی و تکراری بودن آن جلوگیری کنید. این بازی هم برای تمام سنین و فارغ از جنیست قابل انجام است.

6. پانتومیم

اگر به دنبال تقویت حافظه در کنار سرگرمی و شادی در دورهمی‌ها هستید، پانتومیم بهترین گزینه است. این بازی مفید نه تنها باعث بهبود روحیه شما می‌شود، بلکه تأثیر مستقیمی روی تقویت حافظه دارد. در این بازی شرکت‌کنندگان به تقویت حافظه کوتاه مدت و حافظه بصری می‌پردازند. پانتومیم عملکرد شناختی مغز شما را به چالش می‌کشد. همچنین انجام این بازی برای بهبود تمرکز و توجه توصیه می‌شود. در پانتومیم باید روی حرکات و اشارات اعضای گروه تمرکز داشته باشید تا مفاهیم و کلمات پنهان در آنها را درک کنید.

7. بازی حافظه

همانطور که از نامش پیداست، دقیقا برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بازی به ویژه برای کودکان مناسب است. در بازی حافظه، کارت‌ها روی میز به صورت وارونه قرار می‌گیرند و باید جفت‌های مطابق آنها را پیدا کنید. در این بازی کودک یاد می‌گیرد که کارت‌ها دقیقا در کجا قرار دارند تا بتواند جفت‌های مطابق را پیدا کند. انجام این بازی به تقویت حافظه، مهارت‌های تمرکز و حافظه بصری در کودکان کمک می‌کند.

8. بازی داستان‌سرایی

اگر به دنبال این هستید که کودک شما علاوه‌بر حافظه، خلاقیت بهتری هم داشته باشد، داستان‌سرایی یک بازی عالی است. این بازی علاوه‌بر موارد بالا به بهبود مهارت‌های تخیل، قدرت بیان و … کودک نیز کمک می‌کند. در این بازی شما باید از کودکان بخواهید که داستان‌هایی را که خوانده یا شنیده‌اند به خاطر بسپارند و آنها را بازگو کنند. به این ترتیب مهارت‌های اجتماعی و قدرت ارائه کودکان نیز بهبود بخشیده می‌شود. این بازی بهتقویت اعتمادبنفس هم کمک می‌کند.

9. مکعب روبیک

این بازی تأثیر زیادی روی عملکرد ذهن و حافظه دارد. در این بازی با یک مکعب جادویی سروکار دارید که مدل پازل سه‌بعدی به حساب می‌آید. این پازل سه‌بعدی دارای شش وجه با شش رنگ مختلف است. مکعب روبیک به تقویت حافظه تصویری و بهبود تمرکز کمک می‌کند. همچنین انجام این بازی برای بهبود سرعت پردازش مغزی عالی است. انجام بازی مکعب روبیک به خصوص در کودکان باعث نظم‌دهی ذهن می‌شود.

10. لیوان‌های جادویی

در این بازی سنتی باید 3 لیوان پوشیده مشابه را روی میز قرار دهید. یک شیء کوچک را انتخاب کرده و در مقابل چشم کودک در زیر یکی از لیوان‌ها قرار دهید. کودک شما باید به دقت لیوان‌ها را نگاه کند. حالا مقابل چشم او به تغییر سریع موقعیت مکانی لیوان‌ها بپردازید. حالا باید از کودک بخواهید که لیوان حاوی شیء کوچک را انتخا کند. این بازی برای تقویت حافظه بصری کودکان و بهبود پردازش مغزی آنها عالی است.

معرفی 5 مورد از بهترین بازی‌های موبایلی برای تقویت حافظه

با توجه به پیشرفت فناوری و دسترسی عموم مردم به دستگاه‌های دیجیتال، مثل موبایل و کامپیوتر، نمی‌توان از کنار تأثیر بازی‌های ویدئویی به سادگی عبور کرد. در کنار بازی‌های سنتی، می‌توانید از بازی‌های ویدئویی مناسب برای تقویت حافظه هم استفاده کنید. به هر حال در دنیای امروز انجام این بازی‌ها احتمالا جذابیت بیشتری دارد. باید توجه داشته باشید که بیشتر از یکی دو ساعت در روز نباید درگیر بازی‌های ویدئویی باشید. در ادامه به بررسی 5 مورد از بهترین بازی‌های موبایلی برای تقویت حافظه می‌پردازیم.

1. ماینکرافت (Minecraft)

یکی از بازی‌های محبوب مبتنی برای مکعب در جهان است که در بسیاری از کلاس‌های درس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اغلب سیستم‌های آموزشی از ماینکرافت، برای درک مطلب، حل مسائل ریاضی و … استفاده می‌شود. در دنیای امروز که اغلب کودکان حوصله و علاقه خیره شدن به تخته سیاه را ندارند، انجام این بازی می‌تواند به بهبود خلاقیت و تقویت حافظه آنها کمک کند. ماینکرافت علاوه‌بر این که جنبه سرگرمی دارد، یک گزینه مناسب برای بهبود عملکرد مغز و یادگیری محسوب می‌شود.

ماینکرافت (Minecraft)

2. سایویلیزیشن (Civilization)

اساسا این بازی برای بهبود هوش و تفکر انتقادی طراحی شده است. شما در این بازی باید یک تمدن نوپا راه‌اندازی کنید. مسئولیت شما این است که تمدن خود را به یک امپراتوری پررونق تبدیل کنید. اینجاست که هنر مدیریت و روابط دیپلماتیک خود را باید به رخ بکشید. با توجه به این که تبدیل تمدن به یک امپراتوری، نیازمند استراتژی و اهداف مشخصی است، بنابراین ذهن تحریک به فعالیت بیشتر می‌شود. بازی سایویلیزیشن یکی از بهترین بازی‌ها برای تقویت حافظه و بهبود عملکرد شناختی مغز به حساب می‌آید.

3. بازی Brain Code

در این بازی با یک محیط شبیه به برنامه‌نویسی سروکار دارید. توضیحاتی در بالای صفحه اصلی بازی درج می‌شود که باید بر اساس آن و تنها با چند کلمه آنها را پاسخ بدهید. در این بازی مراحل ابتدایی ساده‌تر هستند و هرچه پیش می‌روید، سطح بازی هم دشوارتر می‌شود. این بازی بهترین راه برای تقویت خلاقیت و حافظه به حساب می‌آید. البته نیازی نیست نگران محیط شبه برنامه‌نویسی این بازی باشید. این بازی نیازی به آشنایی با برنامه‌نویسی ندارد و دارای الگوها و روند خاص خود است. بازی Brain Code به خصوص برای کودکان عالی است و می‌توانید آن را به صورت رایگان دانلود و نصب کنید.

4. بازی Brain it On

یکی دیگر از بازی‌های موبایلی مناسب برای تقویت حافظه است که از الگوهای فیزیک استفاده می‌کند. با انجام این بازی با یک تیر دو نشان خواهید زد! هم حافظه کودک شما تقویت می‌شود و هم قوانین فیزیکی را تا حدود زیادی یاد خواهد گرفت. در این بازی باید با استفاده از قوانین فیزیک، چالش‌های پیش‌روی خود را حل کنید. برای انجام این چالش‌ها محدودیت زمانی خاصی در نظر گرفته نشده است. با این حال حل چالش‌ها در زمان کوتاه‌تر، باعث دریافت امتیاز بیشتر می‌شود. این بازی رایگان هم برای کودکان بالای 4 سال مناسب است و می‌توانید آن را به صورت رایگان برای موبایل دانلود کنید.

5. بازی 2048

این بازی معروف در سال 2014 منتشر شد و علاقه‌مندان زیادی را هم برای خود دست‌وپا کرد. بازی 2048، دارای یک جدول 16 خانه است. با ترکیب کردن اعداد مشابه که کنار یکدیگر قرار دارند، باید اعداد بزرگتری بسازید. با بزرگ‌تر شدن اعداد، بازی رفته‌رفته سخت‌تر می‌شود. همین مسأله ذهن شما را درگیر می‌کند تا تلاش بیشتری کنید. این بازی جذاب نه تنها برای تقویت حافظه کودکان، بلکه تمام سنین مناسب است. بازی 2048 را هم می‌توانید به صورت کاملا رایگان روی گوشی همراه خود دانلود و نصب کنید.

بازی 2048

کلام پایانی

دنیای بازی‌ها بهترین و جذاب‌ترین راه برای تقویت حافظه به شمار می‌روند. تحقیقات نشان می‌دهد که بازدهی مغز با انجام بازی، چندبرابر می‌شود. در این مطلب چند بازی سنتی و چند بازی موبایلی مناسب برای تقویت ذهن را معرفی کردیم. هر کدام از این بازی‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و روی جنبه‌های خاصی از مغز تأثیر می‌گذارند. با این حال وجه مشترک تمام آنها، تقویت حافظه است. اغلب این بازی‌ها برای کودکان مناسب‌تر هستند. با توجه به حساسیتی که عملکرد ذهن و حافظه در این سنین دارد، کارشناسان توصیه می‌کنند که از بازی برای تقویت عملکرد ذهن و حافظه کودکان استفاده شود.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا