گل و گیاه

روش نگهداری و آبیاری گل قاشقی گلدار و ابلق

حتماً شما هم تا به حال نام گل قاشقی را شنیده‌اید. این گل به جنگل‌های آمازون در برزیل تعلق دارد و زیبایی فوق‌العاده این گل موجب شده تا افراد زیادی در منزل خود این گل را نگهداری کنند. برگ‌های این گل به شکل گوشتی و قلب بوده و رنگ آن نیز معمولاً سفید کرمی است. نگهداری و آبیاری این گیاه کار دشواری نیست. ما در این مطلب قصد داریم در خصوص روش نگهداری و آبیاری گل قاشقی با شما صحبت کنیم. با کارمادیو همراه باشید.

روش آبیاری گل قاشقی

گل پپرومیا یا همان گل قاشقی توانایی ذخیره کردن آب در ساقه و برگ‌های خود را دارد. بنابراین آبیاری بیش از اندازه آن باعث پوسیده شدن ریشه گیاه خواهد شد. به همین علت باید آبیاری آن اصولی و دقیق انجام گیرد. این ویژگی گل قاشقی باعث شده تا این گل نیاز به آبیاری کمی داشته باشد. بهتر است در فصل زمستان آبیاری گل را به مدت دو هفته یک بار و در فصل تابستان به مدت هفته‌ای یک یا دو بار انجام دهید.

البته توجه داشته باشید که این نحوه نگهداری و آبیاری گل قاشقی به محیط قرارگیری آن نیز بستگی دارد. این بدان معناست اگر در مناطق گرمسیر از گل قاشقی نگهداری می‌کنید، به دفعات بیشتر گل را آبیاری کنید و در مناطق سردسیر میزان آبیاری را کاهش دهید. حال ممکن است این سؤال برای شما به وجود آید که چه زمانی می‌تواند بهترین زمان آبیاری این گیاه باشد؟

در این خصوص باید بگوییم زمانی که متوجه شدید ۷۰ درصد از گلدان خشک است، آبیاری گل را انجام دهید. بهترین روش نگهداری و آبیاری گل قاشقی از زیر گلدان بوده، زیرا موجب سالم ماندن گیاه می‌شود. فراموش نکنید که آبیاری بیش از حد گیاه باعث خراب شدن آن شده و زمینه ایجاد بیماری‌های مختلف را برای آن فراهم می‌کند.

خواص گل قاشقی

استفاده از گل قاشقی در منزل می‌تواند فواید زیادی برای شما به همراه داشته باشد. یکی از خواص مهم این گیاه این است که می‌تواند در درمان سردرد و درد‌های مفصلی تأثیر زیادی داشته باشد و در طب سنتی نیز از آن استفاده می‌کنند. البته در مقدار مصرف آن باید احتیاط شود. از دیگر خواص این گل می‌توان به خاصیت پاکسازی هوا اشاره کرد. استفاده از آن در منزل برای افرادی که بیماری تنفسی دارند، توصیه می‌شود.

همچنین باید اشاره کنیم که گل قاشقی می‌تواند آرامبخش باشد و قرار دادن آن در فضای اتاق خواب به شما کمک می‌کند تا بتوانید خواب راحتی داشته باشید.

علت رشد نکردن گل قاشقی چیست؟

علت رشد نکردن گل قاشقی چیست؟

گاهی ممکن است در روش نگهداری و آبیاری گل قاشقی متوجه شوید که گل شما نمی‌تواند رشد خوبی داشته باشد. رشد نکردن گل قاشقی می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. یکی از این دلایل هرس نکردن گل است. این گل تعداد برگ‌های زیادی دارد و رشد آن هم به صورت طول و هم با زیاد شدن برگ‌ها صورت می‌گیرد. اگر متوجه شدید که گل شما می‌تواند رشد طولی داشته ولی برگ‌های کمی دارد، باید به فکر هرس کردن آن باشید.

از دیگر علل رشد نکردن گل قاشقی می‌توان به میزان نور دریافتی آن اشاره کرد. با این که گفته می‌شود که نور زیاد برای گل قاشقی مناسب نیست، اما باید به میزان لازم نور دریافت نماید تا بتواند رشد خوبی داشته باشد. کمبود نور می‌تواند یکی از دلایل مهم برای رشد نکردن این گل باشد، بنابراین در صورت مشاهده این مشکل گل خود را در محلی که نور بیشتری دارد، قرار دهید.

به علاوه در صورتی که مشاهده کردید گل شما رشد خوبی ندارد باید به نحوه رشد برگ‌های آن توجه داشته باشید. اگر برگ‌های گیاه با گذشت زمان نازک‌تر شوند، این یعنی گیاه شما ضعیف است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که نازک شدن برگ‌ها و ضعیف شدن این گیاه به این دلیل است که خاک آن به اندازه کافی مغذی نیست و کود ندارد. در صورتی که خاک گیاه را به تازگی تعویض کرده باشید، باید به ان کود اضافه کنید تا گیاه بتواند رشد قبلی خود را به دست آورد.

روش نگهداری گل قاشقی گلدار در خانه

همان طور که اشاره کردیم روش نگهداری و آبیاری گل قاشقی در خانه کار دشواری نیست. با توجه به این که گل قاشقی می‌تواند به خوبی با محیط‌های کم نور و سایه سازگاری پیدا کند، به همین علت بهترین گزینه برای نگهداری در آپارتمان‌ها است. بنابراین شما می‌توانید این گل زیبا را در محیط منزل خود نگهداری کنید و تنها در بخش‌هایی از روز مانند ظهر آن را در معرض نور قرار دهید. در ادامه نحوه نگهداری از آن در منزل را بررسی خواهیم کرد.

خاک مناسب

یکی از مهم‌ترین منابع برای گل قاشقی خاک است. خاک می‌تواند موجب دریافت مواد مغذی و املاح برای گیاه شود و تأثیر زیادی روی رشد آن خواهد داشت. اگر قصد نگهداری گل قاشقی در منزل را دارید، سعی کنید برای آن خاکی را به کار ببرید که بخشی از آن را خاک باغچه، بخشی از آن را پیت ماس و بخش آخر را ماسه تشکیل دهد. این یک ترکیب مناسب برای رشد گیاه قاشقی است.

آبیاری گل قاشقی

همان طور که در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم گل قاشقی می‌تواند آب را در برگ‌ها و ساقه خود نگه دارد. به همین علت نیازی نیست آن را به صورت کدام آبیاری کنید. اگر این گل را در منزل نگهداری می‌کنید، هر ۱۰ روز الی دو هفته آن را آبیاری کنید. توجه داشته باشید زمانی که قصد آبیاری گیاه را دارید باید خاک گلدان حدود ۷۰ درصد خشک باشد. به علاوه آبیاری این گیاه در منزل باید به صورت منظم صورت بگیرد.

دمای مناسب

دمای مناسب برای نگهداری از گل قاشقی اهمیت زیادی دارد. با این که این گل می‌تواند در سایه رشد خوبی داشته باشد، اما در صورت که دمای محیط بسیار پایین باشد موجب آسیب رسیدن به گیاه می‌شود. بهترین دما برای نگهداری این گل، حدود ۲۵ درجه سانتی گراد است. در صورتی که نمی‌خواهید در فصل سرما گیاه خود را جابجا کنید، بهتر است آن را به وسیله یک پلاستیک به خوبی بپوشانید.

کوددهی

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید در روش نگهداری و آبیاری گل قاشقی در منزل به آن توجه کنید، کوددهی آن است. کوددهی برای هر گلی به خصوص این گل در هر فصلی می‌تواند متفاوت باشد. سعی کنید در فصل‌های سرد ماهی یک بار و در فصل‌های گرم‌تر دو هفته یکبار نسبت به کود دهی گیاه اقدام کنید تا گیاه به خوبی تغذیه شود. این کار باعث شده تا گیاه بتواند رشد طبیعی خود را داشته باشد.

روش نگهداری گل قاشقی گلدار در خانه

جمع‌بندی

گل قاشقی یکی از زیباترین گل‌هایی است که می‌توانید آن را در هر محیطی نگهداری کنید. همان طور که متوجه شدید روش نگهداری و آبیاری گل قاشقی بسیار راحت است. برای استفاده از این گیاه در منزل باید به نحوه کوددهی، آبیاری، میزان نور و دیگر موارد آن دقت کنید تا گیاه بتواند رشد طبیعی خود را طی نماید. ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی در خصوص نگهداری گل قاشقی در اختیار شما قرار دهیم.

4.2/5 - (66 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا