سبک زندگیخواندنی

تاثیر نگهداری حیوان خانگی بر درمان افسردگی

امروزه نگهداری از حیوانات خانگی بسیار رایج شده است و خیلی از افراد حیوانات خانگی خود را عضوی از خانواده می‌ دانند. مطالعات نشان می‌ دهد که وجود حیوانات خانگی در روان تاثیر مثبت دارد و به کاهش استرس و اضطراب بهبود وضعیت سلامت کمک می‌ کند. بنابراین ما تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله از کارمادیو در ارتباط با این موضوع صحبت کنیم.

افسردگی چیست؟!

افسردگی که در زبان انگلیسی به آن دپرشن گفته می‌ شود یک اختلال خلقی است که در آن شخص دچار احساس غم و اندوه مداوم یا از دست دادن علاقه نسبت به اموری است که زمانی از آن ها  لذت برده است. در افسردگی شخص در حافظه، تفکر، خوردن و خواب دچار اختلال می‌ شود.

تاثیر حیوان خانگی بر درمان افسردگی

تاثیر حیوانات خانگی در روان

همه ما می‌ دانیم که عشق به حیوانات خانگی چقدر در روحیه مثبت ما موثر است و هنگامی که سگ یا گربه خانگی را نوازش می‌ کنیم غم و ناراحتی‌ های خود را برای چند دقیقه فراموش می‌ کنیم.

از لحاظ علمی نیز تحقیقات نشان می‌ دهد وجود حیوانات خانگی تاثیر مثبتی بر سلامت روان دارد و به کاهش استرس و اضطراب در انسان کمک می‌ کند. به طور کلی تاثیر حیوانات خانگی بر انسان و روحیه او به شرح زیر است.

نگهداری از حیوانات با کاهش استرس ارتباط مستقیم دارد

یکی از مهم‌ ترین تاثیرات وجود حیوانات خانگی در  روان کاهش سطح استرس می‌ باشد و تحقیقات نشان می‌ دهد بازی با حیوانات و محبت کردن به این موجودات سبب افزایش سطح دوپامین و سروتونین به عنوان ۲ هورمون شادی بخش در انسان می‌ شود.

همچنین تحقیقات نشان می‌ دهد خانواده ‌هایی که حیوان خانگی دارند در شرایط استرس‌زا فشار کمتری را نسبت به سایر افراد تجربه می‌ کنند.

مراقبت از حیوانات خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد

مراقبت از حیوانات خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد

طبق تحقیقات افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری کنند کمتر دچار افسردگی می‌ گردند و احساس تنهایی و افسردگی کمتری نسبت به بقیه افراد دارند.

مراقبت از حیوانات خانگی به کاهش اضطراب کمک می‌کند

از دیگر مزایای وجود حیوانات خانگی کاهش اضطراب است زیرا این موجودات سرشار از عشق و محبت می‌ باشند و در آغوش گرفتن آنها می‌ تواند سطح اضطراب ما را به میزان زیاد کم کند.

و علت این مسئله این است که حیوانات در لحظه حال زندگی می‌ کنند و بنابراین نگهداری از آنها هر لحظه به ما یادآوری می‌ کند که روی لحظه حال تمرکز کنیم و و نگران آینده نبوده و در  گذشته  نباشیم.

افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند اعتماد به نفس بیشتری دارند

از آنجایی که حیوانات شنونده‌ های خوبی می‌ باشند و بدون قید و شرط به ما عشق می‌ ورزند و   به ما انتقاد نمی‌ کنند، باعث آرامش و امنیت روانی ما شده و اعتماد به نفس و عزت نفس ما را تقویت می‌ کنند.

افرادی که از حیوانات خانگی مراقبت می‌کنند مسئولیت پذیرتر هستند

وقتی ما یک حیوان خانگی مانند سگ یا گربه یا همستر در خانه داریم باید در ساعات مشخصی به آن غذا بدهیم و یا جای او را تمیز کنیم. بنابراین انجام این کارها باعث مسئولیت پذیری شدن شما می ‌شود.

نگهداری از حیوانات خانگی به شما کمک می‌کند تا عشق را تجربه نمایید

نگهداری از حیوانات خانگی باعث ترشح هورمون اکسی توسین در بدن می‌ شود که این هورمون با نام هورمون عشق شناخته شده است و باعث می‌ شود تجربه‌ای متفاوت و دوست داشتنی در قلب ما احساس شود. همچنین طبق تحقیقات نگاه کردن به چهره سگ‌ها تعامل با آنها موجب ترشح این هورمون در بدن ما و نیز در بدن این حیوانات می‌ شود.

کدام حیوانات نقش موثرتری بر سلامت روان دارند؟

کدام حیوانات نقش موثرتری بر سلامت روان دارند؟

به گزارش کارمادیو، اغلب پژوهش‌ ها نشان می‌ دهد تاثیر حیوانات خانگی در روح و روان انسان تاثیر بسیار مثبتی دارد و این حیوان به دلیل اینکه شخصیت وابسته‌ تری نسبت به دیگر حیوانات دارد باعث تقویت  احساس اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری در صاحب خود می‌ شود.

ویژگی‌ های حیوان خانگی که در درمان افسردگی به افراد کمک می‌ کند

حیوان خانگی که جهت درمان افسردگی از او کمک خواهیم گرفت باید دارای شرایط و ویژگی‌ هایی شامل موارد زیر باشد.

  • این حیوانات باید از نظر جسمی سالم باشند تا بتوانیم به راحتی از آنها مواظبت کنیم و در روحیه ما تاثیر مثبتی داشته باشند.
  • لازم است که این حیوانات آموزش ‌های لازم را دیده باشند یا خود ما آموزش‌ هایی که لازم است را برای آنها انجام دهیم.
  • در انتخاب حیوان خانگی برای کاهش افسردگی خود توجه داشته باشید که حیوانی انتخاب کنید که به آن علاقه دارید تا تاثیرات بیشتری در روی شما داشته باشد.

 جمع‌بندی

در این مطلب ابتدا تعریفی از افسردگی داشتیم سپس تاثیر وجود حیوانات خانگی در کاهش اعتماد به نفس را ذکر نمودیم و در پایان نیز ویژگی‌ های این حیوانات را بیان کردیم.

 

منبع: کارمادیو

 

1/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا