گل و گیاه

نحوه نگهداری گیاه زاموفیلیا یا زامیفولیا + روش تکثیر

مطمئنا برای شما هم پیش آمده که به علت علاقه فراوان به گل ها و گیاهان اقدام به خرید آن ها کنید، اما پس از مدتی می بینید که گل های شما حالشان خوب نیست! این به دلیل نامناسب بودن شرایط محیطی و نگهداری گل است؛ از همین رو شما باید قبل از خرید گل به مقاومت آن در شرایط موجود توجه داشته باشید. با این وجود یکی از بهترین گیاهانی که می توانید در آپارتمان خود نگهدارید، گل زاموفیلیا یا زامیفولیا است. این گل در جنوب و شرق آفریقا می روید و از مقاوم ترین و صبورترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود.

امروز هم ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با روش نگهداری زاموفیلیا یا زامیفولیا آشنا کرده و اطلاعاتی در مورد تکثیر و نحوه رشد آن در اختیار شما قرار دهیم. همراه کارمادیو باشید!

روش نگهداری زاموفیلیا در آپارتمان

روش نگهداری زاموفیلیا در آپارتمان

روش نگهداری زاموفیلیا یا زامیفولیا (zz plant) چندان سخت و پیچیده نیست، در بالا هم اشاره کردیم که این گل، گیاهی کم دردسر اما فوق العاده زیبا است. برگ های آن دو رنگ و چرم مانند بوده و همین موضوع باعث می شود در بسیاری مواقع آن را با گل های مصنوعی اشتباه بگیرند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید کشتن این گیاه هزار برابر سخت از نگهداری آن است. این گیاهان مقاومت فوق العاده در برابر عوامل محیطی دارند و هر چه شرایط محیطی خوبی داشته باشند، برگ های آن ها پهن، خوشرنگ و زیبا می شود.

این گیاهان به نور و آبیاری چندانی نیاز ندارند؛ پس اگر همواره در حال مسافرت هستید، نیازی نیست از این بابت نگران باشید. به یاد داشته باشید که این گیاه در مقابل نور مستقیم قرار ندهید، نور مستقیم می تواند گلبرگ های گیاه را بسوازند، زاموفیلیا باید در مقابل نور فیلتر شده قرار بگیرد.

نورهای فلورسنت هم برای رشد این گیاه کافی هستند و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد. در ضمن آبیاری بیش از اندازه این گیاه را از بین می برد؛ پس بهتر است که تقریبا 70 درصد خاک خشک باشد و سپس گیاه را آبیاری کنید.

بهترین دما برای رشد زاموفیلیا بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد است، در صورت افزایش دمای محیط می توانید از غبار پاشی استفاده نمایید. البته فراموش نکنید که غبار پاشی زیر نور مستقیم می تواند به برگ های گیاه آسیب برساند.

آیا زاموفیلیا گل می دهد؟

گل دادن زاموفیلیا، یکی از مسائلی است که ذهن علاقه مندان به این گیاه را به خود مشغول کرده است. بد نیست بدانید به طور کلی زاموفیلیاهایی که در محیط های آپارتمانی رشد می کنند به ندرت گل می دهند. معمولا اکثر زاموفیلیاهایی که بیرون از آپارتمان و محیط بسته نگهداری می شود، گل ده هستند. با این حال با بهره گیری از بهترین روش نگهداری زاموفیلیا یا زامیفولیا امکان اینکه گیاه شما گل دهد، وجود دارد.

آیا زاموفیلیا گل می دهد؟

علت رشد سریع زاموفیلیا

همانطور که گفتیم، گیاه زاموفیلیا (zz plant) یکی از مقاوم ترین گیاهانی است که شما می توانید در محیط آپارتمان خود نگهداری کنید. سیستم فتوسنتز این گیاه که به CAM معروف است و همانند کاکتوس ها عمل می کند، همین مسئله موجب شده این گیاهان مقاومت خوبی داشته باشد. در واقع زاموفیلیاها همانند کاکتوس ها در شرایط محیطی مقاومت فوق العاده ای از خود نشان داده و در بدترین شرایط هم رشد می کنند.

بهتر است بدانید رشد سریع این گیاه به خانواده آن ها برمی گردد. تمام گیاهانی که در خانواده آراسه قرار دارد، از رشد بسیار سریعی برخوردارند. رشد سریع این گیاه در کنار عدم نیاز به مراقبت چندان باعث شده به یکی از محبوب ترین گل های آپارتمانی تبدیل شوند.

شما می توانید با نگهداری زاموفیلیا در محیط، ظاهری زیبا و جذاب به خانه خود ببخشید. برگ های ابلق سبز و سیاه و چرم مانند این گل زیبایی خاصی به ارمغان می آورند؛ از همین رو به راحتی با دکوراسیون های مدرن ست شده و می توان آن را به عنوان یکی از زیباترین اکسسوری های دکوراتیو داخلی به کار گرفت.

نحوه تکثیر زاموفیلیا

تکثیر زاموفیلیا به دو روش، استفاده از ریزوم ها و قلمه زدن برگ ها به صورت زیر صورت می گیرد:

تکثیر زاموفیلیا از طریق ریزوم ها

ریزوم ها یا همان ساقه های زیرزمینی زاموفیلیا یکی از روش های تکثیر این گیاه به شمار می روند. زاموفیلیاها از تعداد زیادی ریزوم بزرگ در ناحیه انتهایی خود برخوردارند. این ریزوم ها شبیه سیب زمینی بوده و وظیفه آن ها ذخیره کردن آب است.

برای تکثیر زاموفیلیا به کمک ریزوم ها باید آن ها را به آرامی جدا کنید، سپس آن ها را به قسمت های کوچک تر تقسیم کرده و بدون آنکه آسیبی به آن ها وارد شود داخل خاک مناسب بکارید.

نحوه تکثیر زاموفیلیا

تکثیر زاموفیلیا از طریق قلمه زدن برگ ها

از دیگر راه های تکثیر زاموفیلیا می توان به قلمه زدن برگ ها اشاره کرد. برای این منظور باید برگ ها را از قسمتی که به ساقه متصل شده اند، جدا کرده و داخل خاک مرطوب بکارید. به منظور حفظ رطوب هوا می توانید قلمه ها را بپوشانید، برای پوشاندن آن ها بهتر است از پلاستیک های شفاف استفاده کنید. 6 تا 7 ماه طول می کشد که ریزوم ها در انتهای قلمه رشد کنند، اما مدت زمان مورد نیاز برای رشد برگ ها 4 تا 5 ماه است.

درصد ترکیب خاک زاموفیلیا باید چگونه باشد؟

اگر می خواهید به خوبی با روش نگهداری زاموفیلیا یا زامیفولیا آشنا شوید، باید بدانید که خاک این گیاه باید کاملا زهکشی گردد تا بتواند آب را به خوبی از خود عبور دهد. در ترکیبات خاکی که برای این گیاه استفاده می کنید، می توانید از خاک های مخصوص برای کاکتوس ها یا خاکی که ترکیب برگ و کوکوپیت و پرلایت است، بهره بگیرید.

ضمن اینکه استفاده از شن ها در کف گلدان می تواند روشی خوب برای بالابردن زهکشی گلدان باشد. فراموش نکنید که ریزوم های زاموفیلیا نمی توانند در خاک سنگین به خوبی رشد کرده و احتمال پوسیدگی آن ها هم بالا است؛ از همین رو بهتر است که برای این گل ها از خاک سبک استفاده نمایید. استفاده از خاک سبک برای زاموفیلیا باعث پاجوش زدن آن می شود.

گیاه زاموفیلیا یا زامیفولیا

سخن آخر

امروز ما در این مطلب که توسط کارمادیو تهیه شده، سعی کردیم شما را با روش نگهداری گیاه زاموفیلیا یا زامیفولیا آشنا سازیم. همانطور که دریافتید این گیاه، بسیار مقاوم بوده و نیاز به نگهداری چندانی ندارد. با این وجود نباید این را فراموش کنید که زاموفیلیا ها در دسته گیاهان سمی قرار می گیرند؛ از همین رو برای کودکان و حیوانات خانگی خطرناک خواهند بود، البته در صورتی که گیاه خورده شود. تماس با آن هیچ مشکلی ندارد، مگر آنکه فرد پوست بسیار حساسی داشته باشد. افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است به علت وجود کریستال های کلسیم اگزالات در این گیاه از نگهداری آن پرهیز کنند.

3.4/5 - (13 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا