گل و گیاه

نحوه نگهداری گیاه گندمی [علت سوختگی نوک برگ گیاه گندمی چیست؟]

گیاه گندمی یکی از گیاهان آپارتمانی جذاب است که خیلی از افراد به نگهداری آن در منزل خود علاقه دارند. اما این گیاه زیبا، به مراقبت‌های خاص خود نیازمند است؛ پس اگر به نگهداری از آن علاقه دارید، لازم است ابتدا با نحوه مراقبت از آن آشنا باشید. متاسفانه خیلی از افراد بدون هیچ شناخت درستی از نیازهای این گیاه، آن را نگهداری می‌کنند و بعد از مدتی با مشکلاتی مثل نوک سوزی، عدم رشد یا حتی پوسیدگی ریشه و خراب شدن گیاه مواجه خواهند شد.

از همین رو ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد نحوه نگهداری گیاه گندمی با شما عزیزان صحبت کرده و همه نیازهای این گیاه را بررسی کنیم. همراه کارمادیو باشید!

شرایط و مراقبت‌های ویژه از گیاه گندمی یا عنکبوتی

شرایط و مراقبت‌های ویژه از گیاه گندمی یا عنکبوتی

گیاه گندمی یا گیاه سنجاقی، یک گیاه نسبتاً مقاوم است. اما مانند هر گیاه دیگر، برای شادابی و رشد سریع خود به مراقبت‌های خاصی نیاز دارد. در واقع نحوه نگهداری از این گیاه، تأثیر بسیار زیادی روی ظاهر آن می‌گذارد و می‌تواند به رشد آن کمک کند. در ادامه شما را با مراقبت‌های لازم برای این گیاه زیبا آشنا خواهیم کرد.

1. آبیاری گیاه گندمی

گندمی یک گیاه رطوبت دوست است و برای رشد خوب، به آب و رطوبت کافی نیاز دارد، اما این بدان معنا نیست که شما باید گیاهتان را غرق در آب کنید؛ چراکه احتمال پوسیدگی ریشه گیاه بالا می‌رود. شما باید برای آبیاری مجدد گیاه، اجازه دهید تا خاک گیاه گندمی خشک شود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که گیاهان گندمی به آب کلر دار حساس هستند. پس اگر دیدید که نوک گیاهتان به رنگ قهوه‌ای در آمده، یعنی آبی که استفاده می‌کنید کلر دار بوده و به گیاه آسیب زده است. برای حل این مشکل می‌توانید آب را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف ریخته و درب آن را باز نگه دارید. با این کار کلر آب، کاملاً از بین می‌رود و برای آبیاری گندمی مناسب خواهد بود.

2. رطوبت مناسب

همانطور که گفتیم این گیاهان برای رشد خوب به رطوبت بالا نیاز دارند، پس اگر رشد گیاه گندمی در خانه شما کم است، باید محیط مرطوبی برای آن فراهم کنید. شما می‌توانید با یک اسپری آب پاش مرتباً اطراف گیاه گندمی آب بپاشید. اما هرگز برگ‌های گیاه را کاملا خیس نکنید.

یکی دیگر از روش‌ها برای تامین رطوبت گیاه، ساخت و استفاده از جزیره است. برای این کار، مقداری سنگریزه را داخل یک سینی قرار داده و به اندازه‌ای داخل آن آب بریزید که از سینی لبریز نشود. در نهایت گلدان را بر روی سنگ ریزه‌ها بگذارید تا گیاهتان به طور طبیعی رطوبت مورد نیاز خود را دریافت کند. در این صورت آب داخل سینی در طول روز، تبخیر می‌شود و از طریق روزنه‌های انتهای گلدان، به داخل گیاه راه پیدا خواهد کرد.

3. دما

معمولاً گیاه گندمی در دما‌های مختلف، مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد و می‌تواند بیشتر دما‌ها را تحمل کند. با وجود اینکه این گیاه تحمل دمای صفر درجه را نیز دارد، اما بهتر است که آن را در دمای گرم و معتدل بگذارید. دمای معتدل باعث می‌شود تا گیاهتان، رشد بیشتر و بهتری داشته باشد. البته نباید دمای محل قرار‌گیری گیاه، بیشتر از ۳۰ درجه شود؛ چراکه دمای بسیار بالا نیز به گیاه آسیب می‌زند.

4. نور مناسب

یکی دیگر از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، نور مناسب برای گندمی است. این گیاه در مقابل نور شدید آفتاب ضعیف است و اگر آن را در معرض نور مستقیم قرار دهید، احتمال آسیب رسیدن به برگ‌های آن وجود دارد. توصیه می‌کنیم گیاه گندمی را در سایه آفتاب یا در برابر نور فیلتر شده با یک پرده حریر نازک قرار دهید. با این کار سرعت رشد گیاه گندمی بالاتر رفته و نور، رنگ گیاه را درخشان‌تر و پررنگ‌تر خواهد کرد.

5. خاک

گیاهان گندمی ریشه‌های گوشتی داشته و به خاک سنگین نیاز دارند. خاک کمپوست و ترکیب خاک باغچه و ماسه، از بهترین مواد و خاک برای این گیاهان به شمار ‌می‌روند. استفاده از خاک مناسب و تعویض سالانه آن، تأثیر بسیار زیادی بر روی رشد گندمی می‌گذارد. همچنین شما باید زهکشی خاک و گلدان را به گونه‌ای انجام دهید که آب اضافی به راحتی از داخل خاک خارج شود.

6. تعویض سالانه گلدان

برخی از افراد به هیچ عنوان تعویض گلدان را جدی نگرفته و باور نمی‌کنند که تعویض سالانه گلدان، تا چه اندازه روی سرعت رشد گیاه موثر است. ریشه، ساقه و برگ گیاهان در طول سال رشد کرده و بزرگ می‌شوند. گلدان‌ها نیز تا حد خاصی ظرفیت دارند و تنگ شدن گلدان، آسیب جدی به گیاه می‌زند. همانطور که اشاره کردیم، نوع ریشه این نوع گیاه، گوشتی بوده و ریشه‌های گوشتی سرعت رشد بسیار بالایی دارند. تنگ بودن گلدان اجازه رشد را به ریشه و دیگر اجزاء گیاه نمی‌دهد. پس حتما به صورت سالیانه گلدان گیاه را تعویض کنید.

7. هرس کردن گیاه

در صورتیکه رنگ گیاهتان عوض شده و رنگ آن از سبز به قهوه‌ای، تغییر پیدا کرده، به سرعت باید برگ‌های قهوه‌ای را از گیاه جدا نمایید؛ چراکه ممکن است برگ‌های قهوه‌ای به برگ‌های سالم آسیب بزنند یا مانع از رشد و تکثیر آن‌ها شوند. علاوه بر این‌ها، برگ‌های زرد و قهوه‌ای، دیگر به هیچ عنوان سبز و سالم نمی‌شوند و تنها از زیبایی گیاه گندمی کم می‌کنند.

علت سوختگی نوک برگ گیاه گندمی یا عنکبوتی

علت سوختگی نوک برگ گیاه گندمی یا عنکبوتی

با وجود اینکه گیاه گندمی به عنوان یک گیاه مقاوم و آپارتمانی به شمار می‌رود، اما نگهداری اشتباه از آن، تأثیرات منفی بر روی ظاهر و سلامت گیاه می‌گذارد. یکی از عمده‌ترین مشکلات این گیاه، سوختگی نوک برگ‌های آن است. دلایل مختلفی برای سوختگی نوک برگ این گیاه وجود دارد و در صورتیکه آن‌ها را بشناسید، اجازه نخواهید داد که به گیاهانتان آسیب وارد شود. در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد.

1. آبیاری اشتباه

تنش آبی یکی از دلایلی است که در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به گیاه آسیب وارد می‌کند. آبیاری بسیار کم یا بیش از حد اندازه، موجب زرد شدن و سوختگی نوک گیاه گندمی می‌گردد. با آبیاری بیش از حد ریشه گیاه پوسیده شده و این پوسیدگی اجازه نمی‌دهد مواد معدنی به بخش‌های مختلف از گیاه برسد. رطوبت کم نیز، ریشه گیاه را می‌خشکاند و آن را از بین می‌برد.

2. آب فلوراید دار

معمولاً آب‌های لوله کشی شهری دارای فلوراید و املاح معدنی بسیار زیادی هستند که به گیاه آسیب می‌زنند. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید از آب مقطر یا آب جوشیده سرد شده استفاده کنید.

دیگر عواملی که باعث سوختگی نوک برگ گیاه گندمی می‌شوند عبارتند از: کود دهی زیاد، تجمع بیش از اندازه مواد معدنی و نمک در خاک، رطوبت کم، تابش مستقیم نور.

جمع‌بندی

گیاه گندمی یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است و بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا نیز می باشد. ما در این مطلب از کارمادیو سعی کردیم نکاتی برای نگهداری درست از این گیاه به شما آموزش دهیم. با رعایت نکات گفته شده می‌توانید گلدان گندمی خود را همیشه سبز و سالم نگه دارید و از زیبایی و طراوت آن لذت ببرید!

4.2/5 - (45 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا