سلامت

پروتز مو چیست ؟ انواع پروتز مو، مزایا، معایب آن

یکی از راه‌های رفع طاسی سر پروتز مو است. شاید برایتان سوال باشد که پروتز مو چه تفاوتی با کاشت مو دارد؟ معایب و مزایای پروتز مو چیست؟ عمر پروتز مو چقدر است و چگونه باید از آن نگهداری کرد؟ ما در این مقاله به تمام پرسش‌های شما پاسخ می‌دهیم. پس با کارمادیو همراه باشید.

پروتز مو چیست؟

به گزارش کارمادیو، پروتز مو یکی از راه‌حل‌های رفع مشکلات مربوط به ریزش مو به شمار می‌رود. در این روش تارهای مصنوعی مو به ‌جای کاشت در پوست سر، روی پروتزهای نانویی که جنس ظریف و مشبکی دارند، قرار می‌گیرند. سپس این پروتز را با چسب مخصوصی روی پوست سر انسان و در نواحی طاس سر می‌چسبانند. پروتز مو یک راه‌حل موقت اما با ظاهری طبیعی برای پوشش دادن قسمت‌های طاس سر است.

ساختار پروتز مو چگونه است؟

پروتز مو از دو قسمت «بیس پروتز» و «موهای پروتز» تشکیل شده ‌است. بیس پروتز یک لایه توری مشبک بسیار ظریف است که با شبیه‌سازی پوست سر انسان ساخته شده و امکان تبادل هوا برای پوست سر را ایجاد می‌کند. روی این لایه موهای طبیعی و مشابه با موهای اصلی فرد یا به سلیقه خودش قرار می‌گیرد. تفاوت نحوه کاشت مو مصنوعی در پروتز و کلاه‌گیس باعث می‌شود پروتز مانند کلاه‌گیس نمایی غیرطبیعی نداشته باشد و در نهایت این پروتز روی قسمت طاس سر ثابت می‌شود.

پروتز مو چیست ؟ انواع پروتز مو، مزایا، معایب آن

پروتز مو برای چه افرادی مناسب است؟

بهترین گزینه برای انجام پروتز مو افرادی هستند که بانک موی بسیار ضعیفی دارند و نمی‌توان از سایر قسمت‌های سر آن‌ها گرافت‌های کافی برای پر کردن بخش‌های خالی شده به دست آورد.

علاوه بر این افرادی که دوست دارند به صورت تقریبی نتایج نهایی کاشت مو را ببینند و سپس برای انجام آن اقدام کنند می‌توانند پروتز مو انجام دهند. به طور کلی پروتز مو برای افرادی که به هر دلیلی مانند وجود برخی بیماری‌ها کاندید مناسبی برای کاشت مو نیستند یک راه‌حل مناسب است.

انواع پروتز مو ، پروتزها از چه طریقی به سر متصل می‌شوند؟

بسته به اینکه موهای طبیعی خود فرد چه ویژگی‌هایی دارند و ساختار و زاویه قرارگیری آن‌ها به چه صورت است، روش‌های مختلفی برای اتصال پروتزها به سر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که پروتزها با هر روشی که به سر متصل شوند موقتی هستند و بعد از مدتی باید برای ترمیم آن‌ها مراجعه کنید. در ادامه در خصوص هر روش توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

اتصال با استفاده از چسب‌های مخصوص گیاهی: این چسب‌ها مخصوص هستند و شما می‌توانید خودتان نیز آن‌ها را از داروخانه‌ها یا مراکز فروش مواد بهداشتی و آرایشی خریداری کنید. این چسب‌ها قدرت چسبندگی بالایی دارند و می‌توانند حدودا یک ماه در برابر شست و شو یا گرما مقاومت کنند. بعد از این مدت باید با استفاده از ریموور چسب‌های قدیمی را جدا کرد و بعد از تمیز کردن چسب‌های جدید را به کار برد تا موها به طور کامل سر جای خود بچسبند.

اتصال با استفاده از کلیپس: این کلیپس‌ها به موهای اطراف متصل می‌شوند و به همین دلیل این روش اتصال برای افرادی که موهای خود را به طور کامل از دست داده‌اند مناسب نیست. نکته دیگر اینکه کلیپس‌ها نیز بعد از مدتی شل می‌شوند و باید برای سرویس آن‌ها مراجعه کنید. چسبیدن کلیپس‌ها به موهای واقعی فرد می‌تواند باعث افزایش ریزش آن‌ها شود؛ همچنین به دلیل رشد مداوم موها کلیپس‌ها زودتر شل می‌شوند و تقریباً هر هفته باید برای سفت‌تر کردن آن‌ها نزد آرایشگر یا پزشک بروید.

اتصال با استفاده از گره: این دسته از پروتزها به موهای خود فرد گره می‌خورند و هر چند وقت یک بار باید برای فیکس کردن آن‌ها مراجعه کنید. اتصال با گره نیاز به تخصص بیشتری دارد و شخصی که این کار را انجام می‌دهد باید کاملا مراقب باشد که به موهای اصلی خود فرد آسیبی نرساند. علاوه بر این با رشد موها پروتزها نیز حرکت می‌کنند و باید آن‌ها را سفت کرد.

پروتز مو چیست ؟ انواع پروتز مو، مزایا، معایب آن

مزایای استفاده از پروتز مو چیست؟

پروتزها با توجه به وسعت طاسی سر فرد، جنس، رنگ و حالت موهای او ساخته می‌شود و دارای مزایای زیر است:

  • برای درمان انواع طاسی‌ها مانند آلوپسی آندروژنیک، آلوپسی آره‌تا، بیماران تحت شیمی‌درمانی و… قابل استفاده است.
  • نتیجه آن بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است.
  • قیمت پروتز مو از کاشت مو پایین‌تر است.
  • گرچه دائمی نیست اما یک راه طولانی مدت محسوب می‌شود.
  • هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های زندگی روزمره فرد از قبیل: ورزش، شنا، استحمام و خواب ایجاد نمی‌کند.
  • هیچ مورد منع مصرفی در پروتز مو وجود ندارد (به‌ جز موارد آلرژی که ممکن است در اثر هریک از مواد استفاده شده در آن باشد. البته اکثر اجزای سازنده پروتز مو و مواد نگهدارنده آن ضدحساسیت هستند و آلرژی به ‌ندرت اتفاق می‌افتد).
  • پروتز مو یک روش برگشت‌پذیر است و اگر نتیجه مورد رضایت نبود، امکان برداشتن آن وجود دارد.

معایب استفاده از پروتز مو چیست؟

با وجود اینکه استفاده از پروتز یک روش راحت و بدون درد است، اما معایبی هم به همراه دارد. معایب پروتز مو عبارتند از:

  • پروتز مو نیاز به مراقبت دوره‌ای دارد؛ بنابراین هزینه نگهداری و ترمیم مو در طولانی‌مدت بیشتر از کاشت مو خواهد شد.
  • جمع شدن چربی زیر پروتز مو باعث ایجاد بوی بد در سر انسان خواهد شد.
  • ممکن است پوست سر دچار خارش، حساسیت یا قرمزی شود.
  • یک راه‌حل موقت و بدون امکان رشد مو است.
  • اگرچه پروتز می تواند راه حل کوتاه مدت خوبی برای پنهان کردن مشکلات ریزش مو باشد، اما باید در نظر داشت که به مرور زمان خراب می شود و نیاز به تعویض آن خواهد بود. قرار دادن آن همچنین مستلزم تراشیدن و تمیز کردن مرتب ناحیه ای است که به پوست سر می چسبد: این امر منجر به ضعیف شدن موها به دلیل پوشاندن و کمبود اکسیژن می‌شود. پوست همچنین ممکن است به دلیل وجود چسب دچار واکنش های نامطلوب یا حتی عفونت شود.

پروتز مو چیست ؟ انواع پروتز مو، مزایا، معایب آن

تفاوت پروتز مو با کلاه‌گیس چیست؟

ظاهرا در آمریکا، اصطلاح «پروتز مو» در مواردی به ‌کار برده می‌شود که بیمار در اثر بیماری، جراحت یا درمان‌های خاص دچار ریزش شده باشد. در این‌صورت پروتز مو جزو موارد تحت پوشش بیمه‌های درمانی و کسر درآمد مالیاتی قرار می‌گیرد.

بعضی از افراد معتقدند که این قطعه تنها در صورتی پروتز محسوب می‌شود که در زمینه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. بعضی دیگر هم تفاوت کلاه‌گیس و پروتز را در نحوه اتصال به سر می‌دانند. کلاه گیس فقط با نوارهای لاستیکی یا گیره‌های کاغذی به سر متصل می‌شوند، در حالی که پروتز مو با چسب مخصوص روی سر فرد قرار می‌گیرد؛ طوری‌که فرد را قادر می‌سازد تا بدون برداشتن آن ورزش کند، استحمام کند یا به استخر برود. دیگر تفاوت کلاه‌گیس و پروتز این است که پروتز می‌تواند برای ناحیه‌های کوچکتر از سر، مطابق با نیاز مشتری ساخته شود، در حالی که کلاه‌گیس همیشه قطعه‌ای است که تمام سر را می‌پوشاند.

زیاد شدن مشکلات در فصل تابستان

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افرادی که پروتز مو انجام داده‌اند با آن درگیر هستند، عرق کردن سر در فصل تابستان است. به طور عادی در فصل تابستان پوست کف سر ما عرق خواهد کرد؛ اما زمانی که چسب‌ها یا کلیپس‌های پروتز روی سر باشد این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. با تابش نور خورشید به کف سر چسب‌ها داغ می‌شوند یا تعریق کف سر باعث شل شدن آن‌ها خواهد شد؛ در نتیجه احتمال دارد که در طول تابستان چندین بار نیاز به سرویس تارهای مو و چسباندن دوباره آن‌ها داشته باشید.

علاوه بر این تجمع عرق در زیر پروتز خود باعث کثیفی پوست سر و افزایش احتمال حساسیت‌های پوستی خواهد شد و خارش و التهاب پوست شما را نیز زیادتر می‌کند.

نیاز به سرویس مداوم

پروتز مو علاوه بر ترمیم نیاز به سرویس هم دارد که می‌توانید خودتان آن را انجام دهید یا آن را به دست یک متخصص بسپارید. منظور از سرویس این است که هر ۲ تا ۳ هفته یک بار چسب‌های اضافه باید کنده شوند و در صورت لزوم چسب‌های اضافه‌تر زده شود تا تارهای مو محکم شوند. این کار نیاز دارد که به صورت ماهانه نیز برای پروتزها هزینه کنید. حتی اگر خودتان این کار را انجام دهید هر ماه نیاز به خرید ریموورهای مخصوص و چسب دارید.

آیا با وجود پروتز مو می‌توان به حمام رفت؟

بله. شما می‌توانید با وجود پروتز موهای خود را بشویید و به حمام بروید. تنها باید توجه داشته باشید که استفاده از آب داغ برای شستن موها باعث از بین رفتن چسب اتصال می‌شود. همچنین باید مراقب باشید که قسمت پروتز شده را خیلی چنگ نزنید تا پروتزها شل نشوند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا