گل و گیاه

تمامی نکات رشد و نگهداری از گل ثروت (گل یشم)

به گزارش کارمادیو، نگهداری از گل ثروت (گیاهان یشم) که گونه ای بسیار محبوب از گیاهان آپارتمانی آبدار هستند نیازمند نکات کلیدی است که باید از آنها آگاه باشید. شکل این گیاه شبیه یک درخت کوچک با ساقه های چوبی و برگ های بیضی شکل براق است که آنها را برای انتخاب بونسای محبوب می کند. با مراقبت صحیح می توانند تا 50 یا حتی 100 سال عمر کنند و گاهی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. تکثیر آنها آسان است، بنابراین می توانید یک گیاه کاملاً جدید را از یک برگ یشم پرورش دهید!

برای نگهداری از گل ثروت باید توجه داشته باشید که این گیاهان زیبا زمانیکه در داخل خانه رشد می‌کنند می‌توانند تا 91 سانتی متر قد بکشند.گیاه یشم را می‌توان در خارج از خانه نیز پرورش داد، اگر هوا خیلی سرد شود، باید برای زمستان به داخل منتقل شوند. یشم گیاهی است که رشد کندی دارد، بنابراین انتظار رشد بیش از 5 سانتی متر در سال را نداشته باشید.

گیاهان یشم یا ثروت، بخشی از خانواده و بومی جنوب آفریقا هستند. آنها به آب زیادی نیاز ندارند زیرا آب را در برگ‌ها و ساقه‌های گوشتی خود ذخیره می‌کنند، و نسبت به سایر گیاهان ریشه‌بندی محکم تری دارند، و برای نگهداری از گل ثروت بنابراین مجبور نیستید برای آنها آب زیادی در نظر بگیرید.

هر چند وقت یکبار باید برای نگهداری از گل ثروت آن را آبیاری کنیم

گیاه ثروت یا گیاه یشم - نگهداری از گل ثروت (گل یشم)برای نگهداری از گل ثروت یا یشم در فصل رشد (بهار و تابستان)، بیشتر و در ماه های خفته (پاییز و زمستان)، به آبیاری کمتر نیاز دارند.

در طول فصل بهار و تابستان، تنها لازم است گیاه خود را تا حدی آبیاری کنید که تا انتهای آن کاملاً خیس شود (نه فقط سطح خاک) و سپس اجازه دهید تا قبل از آبیاری دوباره خشک شود. آبیاری بیش از حد می تواند مشکل بزرگی برای گیاهان یشم باشد، بنابراین مطمئن شوید که بین دو آبیاری خاک کمی خشک شده باشد.

در طول پاییز و زمستان، گیاه به آب زیادی نیاز نخواهد داشت، بنابراین می توانید بین دو آبیاری اجازه دهید که خاک کاملا خشک شود. گیاهان یشم یا ثروت می توانند به آب لوله کشی حساس باشند، بنابراین برای نگهداری از گل ثروت استفاده از آب مقطر، فیلتر شده یا باران ایده آل تر است.

گیاهان یشم به چه میزان نور خورشید نیاز دارند؟

عکس از نزدیک گل یشم یا ثروت-نگهداری از گل ثروتگیاهان ثروت، بومی محیط های گرم و آفتابی هستند، بنابراین برای نگه داری از گل ثروت، این گیاه از قرار گرفتن در نور روشن، حدود 4 تا 6 ساعت در روز لذت می برند. گل های یشم جوانتر باید در نور غیر مستقیم باشند اما گل های بالغ تر می توانند مقداری نور مستقیم خورشید را تحمل کنند. پنجره های رو به جنوب و غرب، بهترین نور را می دهند.

اگر گل های یشم نور کافی دریافت نکنند، امکان دارد که حالت کش آمده پیدا می‌کنند. به جای اینکه مثل همیشه فشرده به نظر برسند، کشیده و کشیده تر می شوند. هر چند وقت یکبار گیاه خود را بچرخانید تا کج نشود زیرا کشیده شده و به خورشید می رسد!

آیا باید برای نگهداری از گل ثروت به گیاه یشم خود کود بدهیم؟

گیاهان یشم به مواد مغذی زیادی نیاز ندارند، بنابراین نیازی به کوددهی زیادی ندارند. اما می توانید در طول فصل بهار و تابستان هر دو ماه یک بار به آن کود نیمه قوی رقیق بدهید.

دما و رطوبت برای گیاهان یشم

دمای ایده آل برای گیاهان یشم بین 18 تا 23 درجه سانتی‌گراد است که در داخل خانه رشد می کنند. دمای سردتر از 18 درجه برای این گیاه خوشایند نیست، بنابراین اگر آنها را در بیرون از منزل در گلدان نگهداری می کنید، در فصل سرد حتما آنها را داخل بیاورید.

هرس برای نگهداری از گل ثروت

عکس گل ثروت یا گل یشمدر بهار یا اوایل تابستان زمانی که گیاه فصل رشد خود را شروع می کند هرس کردن را شروع کنید. به دنبال قسمت‌های ساق بلندی باشید که بلندتر و معمولاً نازک‌تر از قسمت‌های دیگر هستند و برگ‌های آن بازتر است. این نواحی ساقه از سلامت کمتری برخوردار هستند و می توان آنها را با قیچی تیز یا قیچی هرس با برش یک سوم طولشان هرس کرد.

همچنین می‌توانید برگ‌هایی را که زرد می‌شوند یا دارای لکه‌های تیره هستند را هرس کنید، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از بیماری در گیاه باشد. قیچی برش خود را بین برش ها ضدعفونی کنید تا بیماری را به بقیه قسمت های گیاه منتقل نکنید.

شاخه های خشک شده و مرده را می توان در جایی که به تنه می رسد قطع کرد. برای تشویق گیاه به رشد بلندتر و نه پهن تر، می توانید رشد جدید برگ های ریز انتهای ساقه ها را با انگشتان خود خنثی کنید.

گلدان مجدد گل یشم

عکس گل ثروت یا گل یشمگیاهان یشم در واقع به خوبی از ریشه در یک گلدان کوچک بسته می شوند. در حالی که گلدان گیاهان جوان یشم را می توان هر 2 تا 3 سال یکبار عوض کرد، برای تعویض گلدان گیاهان بالغ تر باید هر 4 تا 5 سال یکبار صبر کنید.

اگر شما گلدانی را انتخاب کنید که خیلی بزرگتر از گلوله ریشه نباشد، خاک زیاد در اطراف آن می تواند آن را تشویق کند تا رطوبت بیش از حد مطلوب خود را نگه دارد. اگر در گیاهی به همان اندازه گیاه، گلدان انتخاب می‌کنید، ریشه‌ها را هرس کنید تا جایی برای رشد آنها وجود داشته باشد.

بهتر است در بهار گلکاری کنید و آبیاری گیاه تازه جابجا شده را به مدت یک هفته یا بیشتر متوقف کرده و برای جلوگیری از آسیب به ریشه های جدید به مدت یک ماه کود ندهید.

تکثیر گیاهان یشم

عکس گل ثروت یا گل یشمشما می توانید گیاه یشم خود را تکثیر کنید و با کاشت یک ساقه یا حتی یک برگ، یک گیاه کاملاً جدید داشته باشید! می‌توانید این کار را قبل از ماه‌های خواب زمستانی انجام دهید که فصل تابستان بهترین انتخاب است. اما این کار را فقط با گیاهان بالغ انجام دهید.

مراحل تکثیر:

بریدن ساقه یا برگ: با استفاده از یک قیچی تمیز، یک ساقه 7 تا 10 سانتی متر را قطع کنید یا به آرامی یک برگ را بشکنید.

اجازه دهید قلمه بهبود یابد: اجازه دهید قلمه بدون کاشت در یک فضای گرم بنشیند تا پینه ای روی ناحیه بریده شده ایجاد شود. این عمل باعث می شود قلمه به جای پوسیدگی، باعث رشد ریشه ها شود.

قلمه زدن گیاه: با استفاده از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب، برگ خود را به صورت افقی در بالای خاک قرار دهید و انتهای بریده شده را با مقداری خاک بپوشانید. ساقه ها را می توان مستقیماً در خاک کاشت و در صورت نیاز می توانید از سیخ یا خلال دندان برای نگه داشتن آن استفاده کنید. گیاه را آبیاری نکنید؛ اگرچه در صورت تمایل می توانید به آرامی آن را غبارآلود کنید، فقط آن را در یک مکان گرم و روشن قرار دهید.

رشد ریشه ها: یک هفته یا بیشتر طول می کشد تا قلمه شروع به رشد کند. می توانید به آرامی برگ یا ساقه را بکشید تا ببینید آیا شروع به ریشه زایی کرده است یا خیر و زمانی که احساس کردید ریشه های آن محکم رشد کرده اند، می توانید آن را عمیقاً آبیاری کنید تا ریشه ها را تشویق کنید تا برای گرفتن آب به سمت پایین بروند.

تشخیص مشکلات رایج

عکس گل ثروت یا گل یشمآفات: در حالی که آفات زیادی وجود ندارد که گل های ثروت را آزار می دهد، شپشک آرد آلود شایع ترین مشکل است. آنها مانند لکه های کوچک سفید مبهم به نظر می رسند). برای از بین بردن آنها، می توانید از یک سواب پنبه ای آغشته به الکل استفاده کنید و گیاه را روزانه به مدت چند روز یا چند هفته تمیز کنید تا مطمئن شوید که همه حشرات از بین رفته اند.

ریزش برگ ها، لکه های قهوه ای روی برگ ها و برگ های چروکیده: گیاه یشم شما احتمالا آب کافی دریافت نمی کند. قبل از آبیاری مجدد، آب را عمیقاً آبیاری کنید و بگذارید خاک کمی خشک شود و در فصل رشد سطح آب را بیشتر بررسی کنید.

برگ‌های خیس یا لزج: ممکن است گیاه شما بیش از حد آب دریافت کند. قبل از آبیاری مجدد اطمینان حاصل کنید که خاک در فصل رشد تقریباً خشک است و قبل از آبیاری در ماه های خفته پاییز و زمستان بگذارید خاک کاملاً خشک شود.

ریختن برگ: می تواند نشانه ای از عدم دریافت نور کافی گیاه باشد. مطمئن شوید که روزانه 6 ساعت نور خورشید اما غیرمستقیم دریافت می کند.

سوالات متداول

آیا گیاهان یشم برای کودکان و حیوانات سمی هستند؟

گیاهان یشم برای سگ ها و گربه ها بسیار سمی هستند، بنابراین باید آنها را از پنجه های کنجکاو آنها دور نگه دارید. این گیاه همچنین برای انسان نیز به طور خفیف سمی است، بنابراین مطمئن شوید که در دسترس کودکان نیست.

به طور کلی گیاه یشم که به نام گیاه پول نیز شناخته میشود، جزو گیاهان محبوب آپارتمانی است که بسیاری از افراد معتقد هستند که این گیاه باعث شانس آوردن برای صاحب خود می شود. در صورت نگهداری از گل ثروت در شرایط مناسب ارتفاع این گیاه می تواند به دو متر نیز برسد. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
abeautifulmessکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا