سلامت

تمام جزئیات تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): علائم + درمان

به گزارش کارمادیو، سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که در آن دوره های پریود کم، غیرمعمول یا بسیار طولانی دارید. اغلب منجر به داشتن بیش از حد هورمون مردانه به نام آندروژن می شود. بسیاری از کیسه های کوچک مایع روی تخمدان ها ایجاد می شود. آنها ممکن است به طور منظم تخمک را آزاد نکنند.

در سندرم تخمدان پلی کیستیک ، کیسه های کوچک مایع زیادی در امتداد لبه بیرونی تخمدان ایجاد می شود، که به آنها کیست می‌گویند. کیست های کوچک پر از مایع حاوی تخمک های نابالغ هستند و آنها را با نام فولیکول می‌شناسیم. و مهم است که بدانید، فولیکول ها نمی توانند به طور منظم تخمک ها را آزاد کنند.

علت دقیق PCOS ناشناخته است. تشخیص و درمان به موقع، همراه با کاهش وزن ممکن است خطر عوارض طولانی مدت مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را کاهش دهد.

علائم تخمدان پلی کیستیک

علائم تخمدان پلی کیستیک علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب از اولین دوره قاعدگی شروع می شود. گاهی اوقات علائم بعد از مدتی پریود شدن شما ظاهر می شود. علائم PCOS در افراد مختلف، متفاوت است اما تشخیص PCOS زمانی انجام می شود که حداقل دو مورد از این موارد را داشته باشید:

پریودهای نامنظم

داشتن دوره های قاعدگی کم یا داشتن دوره های غیر منظم از علائم رایج PCOS هستند . همینطور قاعدگی هایی که چند روز یا بیشتر از معمول یک پریود طول می کشد. برای مثال، ممکن است کمتر از 9 دوره در سال داشته باشید. و این دوره ها ممکن است با فاصله بیش از 35 روز رخ دهند. ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشید.

آندروژن بیش از حد

سطوح بالای هورمون آندروژن ممکن است منجر به موهای زائد صورت و بدن شود. به این حالت هیرسوتیسم می گویند. گاهی اوقات، آکنه شدید و طاسی با الگوی مردانه نیز ممکن است رخ دهد.

تخمدان پلی کیستیک

تخمدان شما ممکن است بزرگتر باشد. بسیاری از فولیکول های حاوی تخمک های نابالغ ممکن است در اطراف لبه تخمدان ایجاد شده و باعث شود تخمدان ها آنطور که باید کار نکنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

علائم تخمدان پلی کیستیکاگر نگران پریودهایتان هستید، اگر برای باردار شدن مشکل دارید یا علائم آندروژن اضافی دارید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است عامل اصلی رشد موهای جدید در صورت و بدن، آکنه و طاسی با الگوی مردانه در شما وجود سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد.

علل

علت دقیق PCOS مشخص نیست. عواملی که ممکن است در تخمدان پلی کیستیک نقش داشته باشند عبارتند از:

مقاومت به انسولین

انسولین هورمونی است که پانکراس می سازد و به سلول ها اجازه می دهد تا از قند، منبع انرژی اولیه بدن شما استفاده کنند. اگر سلول ها نسبت به عملکرد انسولین مقاوم شوند، سطح قند خون می تواند افزایش یابد. این می تواند باعث شود بدن شما انسولین بیشتری بسازد تا سطح قند خون را پایین بیاورد.

انسولین بیش از حد ممکن است باعث شود بدن شما مقدار زیادی از هورمون مردانه آندروژن را بسازد. ممکن است با تخمک گذاری مشکل داشته باشید، فرآیندی که در آن تخمک ها از تخمدان آزاد می شوند.

یکی از نشانه های مقاومت به انسولین، لکه های تیره و مخملی پوست در قسمت پایین گردن، زیر بغل، کشاله ران یا زیر سینه ها است. اشتهای بیشتر و افزایش وزن ممکن است از دیگر علائم باشد.

التهاب با درجه پایین

گلبول های سفید در پاسخ به عفونت یا آسیب، موادی را می سازند. به این پاسخ التهاب با درجه پایین می گویند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای نوعی التهاب طولانی‌مدت و با درجه پایین هستند که باعث تولید آندروژن در تخمدان‌های پلی کیستیک می‌شود که می تواند منجر به مشکلات قلبی و عروقی شود.

وراثت

تحقیقات نشان می دهد که ژن های خاصی ممکن است با PCOS مرتبط باشند . داشتن سابقه خانوادگی تخمدان پلی کیستیک ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

آندروژن اضافی

با PCOS ، تخمدان ها ممکن است سطوح بالایی از آندروژن تولید کنند. داشتن آندروژن بیش از حد در تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند. این بدان معنی است که تخمک ها به طور منظم رشد نمی کنند و از فولیکول هایی که در آن رشد می کنند آزاد نمی شوند. آندروژن اضافی همچنین می تواند منجر به هیرسوتیسم و ​​آکنه شود.

عوارض تخمدان پلی کیستیک

عوارض تخمدان پلی کیستیکعوارض PCOS می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • سقط جنین یا زایمان زودرس
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی که همان التهاب شدید کبد ناشی از تجمع چربی در کبد است
  • سندرم متابولیک که شامل مجموعه ای از شرایط از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا و سطوح ناسالم کلسترول یا تری گلیسیرید است که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی (قلبی و عروقی) را افزایش می دهد
  • دیابت نوع 2 یا پیش دیابت
  • آپنه خواب در واقع همان وقفه تنفسی بیش از ۱۰ ثانیه در خواب است که می‌تواند انسدادی باشد یعنی در اثر انسداد در راه‌های هوایی فوقانی به‌وجود آید، می‌تواند مرکزی باشد که یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد شود و همچنین می‌تواند مختلط باشد
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن
  • سرطان پوشش رحم (سرطان آندومتر)
  • چاقی معمولا با PCOS رخ می دهد و می تواند عوارض این اختلال را بدتر کند

هیچ آزمایش واحدی برای تشخیص جداگانه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وجود ندارد.پزشک زنان شما احتمالاً با بحث در مورد علائم، داروها و سایر شرایط پزشکی شما، ویزیت را شروع می کند. پزشک شما همچنین ممکن است در مورد دوره های قاعدگی و هرگونه تغییر وزن سؤال کند. معاینه فیزیکی شامل بررسی علائم رشد موهای زائد، مقاومت به انسولین و آکنه است.

در صورت نیاز ممکن است پزشک شما اقدامات زیر را انجام دهد.

  1. معاینه لگن: در طول معاینه لگن، پزشک می تواند اندام های تناسلی شما را از نظر توده، رشد یا سایر تغییرات بررسی کند.
  2. آزمایشات خون: آزمایش خون می تواند سطح هورمون ها را اندازه گیری کند. این آزمایش می‌تواند علل احتمالی مشکلات قاعدگی یا آندروژن اضافی را که شبیه PCOS هستند را حذف کند . ممکن است آزمایش‌های خون دیگری مانند سطح کلسترول و تری گلیسیرید ناشتا انجام دهید. تست تحمل گلوکز می تواند پاسخ بدن شما به قند (گلوکز) را اندازه گیری کند.
  3. سونوگرافی: سونوگرافی می تواند ظاهر تخمدان ها و ضخامت پوشش داخلی رحم شما را بررسی کند. یک دستگاه گرز مانند (مبدل) در واژن شما قرار می گیرد. مبدل امواج صوتی را منتشر می کند که به تصاویر روی صفحه کامپیوتر تبدیل می شوند.
    اگر پزشک شما سندرم تخمدان پلی کیستیک را تشخیص داد، ممکن است آزمایشات بیشتری را برای شما توصیه می‌کند.

این تست ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی منظم فشار خون، تحمل گلوکز و سطح کلسترول و تری گلیسیرید
  • غربالگری افسردگی و اضطراب
  • غربالگری آپنه انسدادی خواب

درمان

عوارض تخمدان پلی کیستیک و درمان چاقیدرمان سندرم تخمدان پلی کیستیک بر مدیریت چیزهایی که تحت کنترل شماست، تمرکز دارد و می تواند شامل ناباروری، هیرسوتیسم، آکنه یا چاقی باشد. درمان خاص ممکن است شامل تغییر سبک زندگی یا دارو باشد.

تغییر سبک زندگی

پزشک زنان شما ممکن است کاهش وزن را از طریق یک رژیم غذایی کم کالری همراه با فعالیت های ورزشی متوسط ​​توصیه کند. حتی یک کاهش متوسط ​​در وزن بدن، مثلا کاهش 5٪ از وزن بدن شما، ممکن است وضعیت شما را بهبود بخشد.

کاهش وزن ممکن است اثربخشی داروهایی را که برای سندرم تخمدان پلی کیستیک مصرف می‌کنید، افزایش دهد و می تواند به ناباروری کمک کند. پس بهتر است یک رژیم غذایی کامل برای لاغری را در لیست کارهای واجب خود قرار دهید.

داروهای سندروم تخمدان پلی کیستیک

برای تنظیم دوره های قاعدگی، ممکن است پزشک شما داروهای زیر را تجویز کند.

قرص های ضد بارداری ترکیبی: قرص هایی که هم حاوی استروژن و هم پروژسترون هستند تولید آندروژن را کاهش داده و استروژن را تنظیم می کنند. تنظیم هورمون ها می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد و خونریزی های نامنظم، رشد موهای زائد و آکنه را اصلاح کند.

پروژسترون درمانی: مصرف پروژسترون به مدت 10 تا 14 روز هر 1 تا 2 ماه می تواند دوره های شما را تنظیم کند و از سرطان آندومتر محافظت کند. این پروژسترون درمانی سطح آندروژن را بهبود نمی بخشد و از بارداری جلوگیری نمی کند. اگر می خواهید از بارداری جلوگیری کنید، مینی قرص فقط پروژسترون یا دستگاه داخل رحمی حاوی پروژستین انتخاب بهتری است.

برای کمک به تخمک گذاری و باردار شدن، پزشک ممکن است موارد زیر را به شما توصیه کند:

کلومیفن: این داروی خوراکی ضد استروژن در اولین بخش از چرخه قاعدگی شما مصرف می شود.

لتروزول (Femara): این درمان سرطان سینه می تواند برای تحریک تخمدان ها کار کند.

متفورمین: این دارو برای دیابت نوع 2 که از طریق دهان مصرف می کنید مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد و سطح انسولین را کاهش می دهد. اگر با استفاده از کلومیفن باردار نشدید، ممکن است پزشکتان اضافه کردن متفورمین را برای کمک به تخمک گذاری توصیه کند. اگر پیش دیابت دارید، متفورمین می تواند پیشرفت دیابت نوع 2 را کند کرده و به کاهش وزنتان کمک کند.

گنادوتروپین: این داروهای هورمونی به صورت تزریقی تجویز می شوند. در صورت نیاز، با پزشک خود در مورد روش هایی که ممکن است به شما در باردار شدن کمک کند صحبت کنید. به عنوان مثال، لقاح آزمایشگاهی ممکن است یک گزینه باشد.

“برای کاهش رشد بیش از حد مو یا بهبود آکنه”، پزشکان ممکن است توصیه کنند:

قرص های ضد بارداری: این قرص ها تولید آندروژن را کاهش می دهند که می تواند باعث رشد بیش از حد مو و آکنه شود.

اسپیرونولاکتون (آلداکتون): این دارو اثرات آندروژن بر روی پوست از جمله رشد بیش از حد مو و آکنه را مسدود می کند. اسپیرونولاکتون می تواند باعث نقایص مادرزادی شود، بنابراین در هنگام مصرف این دارو به کنترل موثر بارداری نیاز است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید این دارو توصیه نمی شود.

افلورنیتین (Vaniqa): این کرم می تواند رشد موهای صورت را کند کند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

درمان تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدانبرای کمک به کاهش اثرات PCOS ، سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید.

در وزن سالم بمانید

کاهش وزن می تواند سطح انسولین و آندروژن را کاهش دهد. همچنین ممکن است تخمک گذاری را بازگرداند. در صورت نیاز از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد یک برنامه کنترل وزن بپرسید. برای کمک به دستیابی به اهداف کاهش وزن با یک متخصص تغذیه ثبت شده ملاقات کنید.

کربوهیدرات ها را محدود کنید

رژیم های پر کربوهیدرات ممکن است باعث افزایش سطح انسولین شود. در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک از پزشک خود بپرسید که آیا رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند به شما کمک کند . کربوهیدرات های پیچیده را انتخاب کنید که قند خون شما را آهسته تر افزایش می دهند. کربوهیدرات های پیچیده در میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و لوبیا خشک پخته شده و نخود فرنگی یافت می شوند.

فعال باشید

ورزش به کاهش سطح قند خون کمک می کند. اگر PCOS دارید ، افزایش فعالیت روزانه و ورزش منظم ممکن است مقاومت به انسولین را درمان یا حتی از آن جلوگیری کند. فعال بودن همچنین ممکن است به شما کمک کند وزن خود را کنترل کنید و از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید.

به پزشک مراجعه کنید

برای PCOS ، ممکن است به یک متخصص طب تولید مثل زنان (متخصص زنان)، یک متخصص اختلالات هورمونی (متخصص غدد درون ریز) یا یک متخصص ناباروری (متخصص غدد تولید مثل) مراجعه کنید.

در ادامه‌ی این مقاله از کارمادیو برای شما لیست سوالاتی را آماده کردیم تا به شما کمک کند که برای قرار ملاقات با پزشک خود آماده باشید. قبل از قرار ملاقات، فهرست سوالات زیر را در نظر داشته باشید.

  1. علائمی که داشته اید و مدت زمان آنها
  2. اطلاعاتی در مورد پریودهای شما، از جمله دفعات وقوع، مدت زمان و سنگینی آنها
  3. تمام داروها، ویتامین ها، گیاهان و سایر مکمل هایی که مصرف می کنید، از جمله دوزهای مصرفی
  4. اطلاعات کلیدی شخصی و پزشکی، از جمله سایر شرایط سلامتی، تغییرات اخیر زندگی و عوامل استرس زا

برخی از سوالات اساسی برای پرسیدن عبارتند از:

  1. چه آزمایشاتی را پیشنهاد می کنید؟
  2. PCOS چگونه بر شانس باردار شدن من تأثیر می گذارد؟
  3. آیا دارویی وجود دارد که به بهبود علائم یا شانس باردار شدن من کمک کند؟
  4. چه تغییراتی در شیوه زندگی می تواند علائم را بهبود بخشد؟
  5. PCOS چگونه در دراز مدت بر سلامت من تأثیر می گذارد؟
  6. من شرایط پزشکی دیگری دارم. چگونه می توانم آنها را با هم مدیریت کنم؟
  7. از پرسیدن سؤالات دیگر به محض اینکه به ذهنتان خطور کرد، دریغ نکنید.

پزشک شما احتمالاً تعدادی سؤال از شما می پرسد، از جمله:

  1. علائم شما چیست؟ هر چند وقت یک بار اتفاق می افتد؟
  2. علائم شما چقدر بد است؟
  3. هر علامت از چه زمانی شروع شد؟
  4. آخرین قاعدگی شما کی بود؟
  5. آیا از اولین باری که پریود شده اید وزن اضافه کرده اید؟ چقدر وزن اضافه کردید و چه زمانی وزن اضافه کردید؟
  6. آیا به نظر می رسد چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟ آنها را بدتر کنیم؟
  7. آیا قصد بارداری دارید یا می خواهید باردار شوید؟
  8. آیا هیچ بستگان خونی نزدیک، مانند مادر یا خواهر شما، تا به حال مبتلا به PCOS تشخیص داده شده است ؟

جمع بندی

به طور کلی، PCOS یک مشکل هورمونی بسیار شایع برای زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به PCOS ممکن است تخمک گذاری نداشته باشند، سطح آندروژن بالایی داشته باشند و کیست های کوچک زیادی روی تخمدان ها داشته باشند.

PCOS می تواند باعث قاعدگی های نامنظم یا از دست رفته، رشد موهای زائد، آکنه، ناباروری و افزایش وزن شود. به شما پیشنهاد می‌دهیم که هنگام متوجه علائم تخمدان پلی کیستیک در وحله‌ی اول، به پزشک زنان خود مراجعه کنید. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
mayoclinicکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا