سبک زندگی

راهنمای جامع درمان خشکی پوست + علت خشکی پوست

خشکی پوست یک مشکل شایع است که به دلایل مختلفی نظیر شرایط آب و هوایی، استفاده نادرست از محصولات آرایشی یا مشکلات پوستی ناشی از بیماری‌ ها ممکن است ایجاد شود. در این مقاله از کارمادیو به روش‌ های موثر برای درمان خشکی پوست خواهیم پرداخت. ما شما را راهنمایی خواهیم کرد با ساده ترین روش ها در خانه پوستتان جذب آب بیشتری داشته باشد و از خشکی پوست جلوگیری شود.

علت خشکی پوست

به طور طبیعی پوست ما دارای غدد چربی است که ماده‌ ای به نام سبوم تولید می‌ کنند. هنگامی که سبوم بیش از حد ترشح شود، پوست، حالت چرب به خود می‌ گیرد و هنگامی که غدد چربی، ماده سبوم را کمتر ترشح کنند، پوست خشک خواهد شد.

این خشکی عوامل زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آب و هوا: هوا های خشک و سرد ممکن است باعث خشکی پوست شود. همچنین در معرض آفتاب و باد قرار گرفتن نیز می‌ تواند در خشکی پوست تأثیر گذار باشند.

استفاده از محصولات نا مناسب: برخی محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شوینده ها که حاوی مواد شیمیایی یا الکل باشند و خیلی قوی باشند و چرب پوست را از بین ببرند، باعث خشکی پوست می‌ شوند.

شستشوی بیش از حد: استفاده از آب گرم و شستشو بیش از حد، عوامل محافظتی طبیعی پوست را از بین برده و به خشکی آن منجر می شود.

استفاده از داروها: مصرف برخی داروهای خاص ممکن است عوارض جانبی از جمله خشکی پوست داشته باشند.

عوامل داخلی: عواملی مانند کمبود آب در بدن، تغذیه نا مناسب یا شرایط بهداشتی نا مناسب نیز از عوامل خشکی پوست هستند.

بیماری: بیماری‌ هایی همچون پسوریازیس، اگزما، دیابت و کم کاری تیرویید نیز باعث خشک شدن پوست می‌ شوند.

مصرف سیگار: مصرف سیگار در طولانی مدت خشکی پوست ایجاد می کند.

برای جلوگیری از خشکی پوست، مهم است که به ترطیب مناسب پوست، استفاده از محصولات مناسب، حفظ تعادل آب در بدن و ایجاد رفتارهای بهداشتی صحیح توجه کنید.

درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست

استفاده از مرطوب کننده های مناسب

استفاده از مرطوب‌ کننده ‌ها برای درمان و پیشگیری از خشکی پوست بسیار موثر است. مرطوب‌ کننده ها به پوست کمک می‌ کنند تا رطوبت خود را حفظ کرده  نرم و لطیف شود. این محصولات یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد کرده و پوست، آب کمتری از دست می دهد.

نکاتی که باید در انتخاب و استفاده از مرطوب‌ کننده‌ ها در نظر بگیرید:

1- مرطوب‌ کننده‌ هایی با ترکیباتی مانند گلیسرین، هیالورونیک اسید و روغن‌ های طبیعی مثل روغن‌ آووکادو، روغن نارگیل، ژل آلوئه ورا و شی باتر برای پوست خشک مناسب هستند. روغن نارگیل و شی باتر دارای چربی طبیعی هستند و فقط مناسب پوست خشک هستند.

2- مرطوب‌ کننده را به صورت منظم بر روی پوست خشک استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده به خصوص پس از حمام یا شستشو و همچنین شب قبل از خواب اثر گذاری بهتری خواهد داشت.

3- دقت کنید مرطوب کننده ‌ای که تهیه می‌ کنید باید با پوست شما سازگار باشد و دقت کنید حاوی موادی مانند الکل، عطر ها و رنگ های مصنوعی و پارابن نباشد. الکل و پارابن پوست را خشک و تحریک می کرده و ایجاد حساسیت می کنند.

برخی از عطر ها و رنگ‌ های مصنوعی نیز ممکن است برای پوست حساس یا خشک مشکل‌ ساز باشند.

لایه برداری پوست

لایه برداری پوست، یکی از روش‌ های درمان و پیشگیری از خشکی پوست می باشد. این فرآیند با از بین بردن سلول‌ های مرده پوست، به درمان خشکی پوست کمک می کند. وجود سلول های مرده، منافذ پوست را مسدود کرده و باعث خشکی آن می شود.

لایه برداری باعث آبرسانی پوست و بهبود یافت آن می شود. البته در نظر داشته باشید انجام بیش از حد این کار، باعث خشکی بیشتر پوست شده و نتیجه عکس می دهد. می توانید لایه برداری را روی یک ناحیه کوچک از پوست امتحان کنید و در صورت نتیجه ی دلخواه، روی سراسر پوست امتحان کنید. حتما پس از لایه برداری از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

انواع مختلف لایه برداری وجود دارند. از جمله لایه برداری فیزیکی و لایه برداری شیمیایی. استفاده از ترکیب لایه برداری فیزیکی و شیمیایی اثر گذاری بهتری خواهد داشت.

استفاده از روغن ویتامین E 

ویتامین E یک آنتی‌ اکسیدان قوی است که به حفظ رطوبت پوست و مقابله با خشکی کمک می‌ کند.

ویتامین E با تقویت شد دفاعی پوست، مانع از دست دادن آب می شود و علاوه بر آن، خصوصیات ضد التهابی و آرامش‌ بخش دارد.

برای استفاده از روغن ویتامین E، می‌ توانید چند قطره از روغن را روی پوست خشک بمالید و به آرامی ماساژ دهید. بهتر است این کار را قبل خواب انجام دهید و صبح صورتتان را بشویید. این کار را به صورت منظم تکرار کنید.

استفاده از گلیسیرین

گلیسیرین یک ماده مرطوب ‌کننده و آبرسان است و می‌ تواند به کاهش خشکی پوست کمک کند. گلیسیرین توانایی حفظ رطوبت را دارد و ترکیب آن با گلاب می تواند برای پوست های خشک معجزه کند.

گلیسیرین را با کمی گلاب یا ترکیب کرده و به صورت روزانه استفاده کنید. ترکیب را روی پوست بمالید و پس از یک ساعت شستشو دهید.

پیشگیری از بروز خشکی پوست

پیشگیری از بروز خشکی پوست

استفاده از مرطوب‌ کننده و آبرسان

1- استفاده از مرطوب‌ کننده‌ های حاوی موادی مانند گلیسیرین یا هیالورونیک اسید می‌ تواند به حفظ رطوبت پوست و پیشگیری از خشکی کمک کند.

2- نوشیدن آب به میزان کافی بدن را از کم آبی نجات داده و باعث جلوگیری از خشکی پوست می شود.

3- از محصولات شوینده و صابون ‌های ملایم و بدون عطر استفاده کنید تا پوست خشک نشود.

4- استفاده از عوامل حفاظتی در مقابل آفتاب: استفاده از کرم های ضدآفتاب از افزایش خشکی پوست جلوگیری کند.

نکات تکمیلی

از محصولات سازگار و مناسب با پوست‌ های خشک استفاده کنید و سعی کنید محصولاتی که استفاده می‌ کنید طبیعی باشند.

در صورتی که خشکی پوست شما درمان نشد و یا خیلی شدید بود، حتماً به متخصص پوست مراجعه کنید.

جمع بندی

حالا علل خشکی پوست و راه‌های ساده برای درمان آن را بیان کردیم شما با استفاده از روش‌های گفته شده می‌توانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید. می توانید مقاله روش صحیح استفاده از کرم دور چشم و بهترین سن استفاده از آن را مطالعه کنید که می تواند برایتان مفید باشد.

4/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا