گل و گیاه

نکات طلایی مراقبت از گیاهان کالاتیا (Calathea) در خانه

به گزارش کارمادیو، گیاهان کالاتیا (Calathea)، یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب هستند که مراقبت از آنها نسبتاً آسان است و به دلیل الگوهای چشم نواز خود، شناخته شده هستند. آنها یک انتخاب عالی برای خانواده های دارای حیوانات خانگی و بچه ها هستند زیرا گونه های غیر سمی هستند و قابلیت حرکت برگ منحصر به فرد آنها نیز، آنها را از جمعیت متمایز می کند.

گیاهان Calathea، گیاه بومی مناطق گرمسیری آمریکا هستند و به دلیل توانایی ویژه آنها در حرکت در طول روز به عنوان گیاهان دعا نیز شناخته می شوند. این ویژگی منحصر به فرد nyctinasty (جنبش های تنجش شبانه روزی گیاهان در پاسخ به آغاز تاریکی شب است.) نام دارد و Calathea می تواند برگ های خود را در طول روز پایین بیاورد تا نور بیشتری دریافت کند و در شب آنها را به سمت بالا بکشد.

انواع محبوب گیاهان Calatheaآنها در خارج از خانه در آب و هوای گرمسیری رشد می کنند، اما معمولاً گیاهان آپارتمانی در مکان های دیگر هستند زیرا نمی توانند سرما را تحمل کنند. به دلیل رگه‌ها و خطوط پررنگ روی گیاهان کالاته، به آن‌ها گیاه طاووس، گیاه گورخر یا گیاه مار زنگی نیز گفته می‌شود.

انواع محبوب گیاهان Calathea

در ادامه به معرفی انواع گیاهان کالاتیا می‌پردازیم.

Calathea Makoyana (کالاتیا ماکویانا):

Calathea Makoyana (کالاتیا ماکویانا):اغلب به عنوان گیاه طاووس شناخته می شود، این گونه دارای برگ های سبز تیره با رنگ های کرم، بنفش و صورتی با ساقه های قرمز است.

Calathea Louisae (کالاتیا لوئیزا):

Calathea Louisae (کالاتیا لوئیزا):اینها دارای برگهای سبز تیره با لبه های موج دار و لکه های سبز روشن تر در پایین رگ میانی هستند.

Calathea Lancifolia (کالاتیا لنسیفولیا):

Calathea Lancifolia (کالاتیا لنسیفولیا):همچنین به عنوان گیاه مار زنگی شناخته می شود، این گونه دارای برگ های سبز باریک با لکه های سبز تیره و زیر بنفش است.

Calathea White Fusion (کالاتیا فیوژن سفید):

Calathea White Fusion (کالاتیا فیوژن سفید):این گیاه زیبا ملکه گونه Calathea است و دارای سایه‌های متنوع سبز، سفید و حتی یاسی در برگ‌هایش است.

Pin Stripe Calathea Ornata (کالاتیا اورناتا سنجاق نواری):

Pin Stripe Calathea Ornata (کالاتیا اورناتا سنجاق نواری):این گیاه دارای برگ های براق سبز تیره با نوارهای صورتی است.

هر چند وقت یکبار باید گیاهان کالاتیا را آبیاری کنیم؟

گیاهان کالاتیا، آب زیادی را دوست دارند اما نمی خواهند در خاک خیس بنشینند. شما می‌توانید قبل از آبیاری مجدد، 2 تا 5 سانتی متر بالای خاک خشک شود. بنابراین هر چند وقت یکبار انگشت خود را به خاک بچسبانید تا ببینید آیا هنوز رطوبت را احساس می کنید یا خیر. همچنین می توانید از یک گلدان با سوراخ های زهکشی برای خروج آب اضافی استفاده کنید.

گیاهان Calathea، به کلر و فلوراید موجود در آب لوله کشی حساس هستند، بنابراین در صورت امکان استفاده از آب تصفیه شده یا مقطر یا باران بهتر است. اگر فقط آب لوله کشی دارید، می توانید آب لوله کشی را یک شبه در کوزه آبیاری خود قرار دهید تا به دفع کلر قبل از آبیاری کمک کنید.

رطوبت و دما برای گیاهان Calathea

رطوبت و دما برای گیاهان Calatheaاز آنجایی که کالاتیا متعلق به محیط مرطوب است، در سطح رطوبت حداقل 50 درصد رشد خوبی دارد. شما می توانید رطوبت بیشتری به خانه خود، با یک دستگاه بخور اضافه کنید یا می توانید مقداری سنگریزه و آب را در یک سینی قرار دهید و به سادگی گلدان خود را روی آن قرار دهید اما مطمئن شوید که سطح آب زیر بالای سنگریزه ها قرار دارد. گلدان روی سنگ ها می نشیند و آب سینی تبخیر می شود و رطوبت را در اطراف گیاه ایجاد می کند.

حمام ها مکان بسیار خوبی برای گیاه کالاتیا هستند البته تا زمانی که نور مناسبی برای آنها داشته باشد، زیرا محیط مرطوب تری هستند.

21 تا 29 درجه سانتیگراد، دمای ایده‌آل برای گیاهان Calathea است و اگر به زیر 15 درجه برسد، عملکرد خوبی ندارند.

گیاهان Calathea به چه مقدار نور خورشید نیاز دارند؟

کالاتیا ها دوست دارند در نور غیر مستقیم متوسط ​​تا روشن قرار بگیرند. آنها می توانند موقعیت های کم نور را به خوبی اداره کنند، اما رنگ و طرح آنها ممکن است به اندازه نور بیشتر واضح نباشد. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه برگ در انواع کالاته آ تیره‌تر باشد، نیاز به نور کمتری برای رشد دارد.

شما نباید از نور مستقیم برای کالاتیا خود استفاده کنید زیرا می تواند به برگ ها آسیب بزند و رنگ آنها را محو کند.

بهترین خاک برای گیاهان Calathea چیست؟

بهترین خاک برای گیاهان Calathea چیست؟شما باید یک مخلوط خاک با زهکشی خوب مانند این داشته باشید تا گیاه شما بیش از حد غرق آب نشود.

آیا باید گیاه کالاتیا را کود دهیم؟

ایده خوبی است که برای تشویق رشد ماهی یک بار کالاتیا را بارور کنیم. می‌توانید در طول ماه‌های فصل رشد گرم‌تر از کود مایع با نصف قدرت استفاده کنید و در زمستان که رشد بسیار کندتر است از کود دهی صرف نظر کنید.

هرس گیاهان Calathea

شما نیازی به هرس زیادی روی گیاه Calathea خود نخواهید داشت! فقط از قیچی تیز یا قیچی هرس برای جدا کردن برگ ها یا ساقه های مرده استفاده کنید.

مشکلات رایج مراقبت از گیاه کالاتیا (Calathea)

مشکلات رایج مراقبت از گیاه کالاتیا (Calathea)نوک برگ قهوه ای: آب لوله کشی می تواند باعث قهوه ای شدن نوک برگ ها شود. اگر با آب لوله کشی آبیاری می کنید، قبل از آبیاری، آب لوله کشی خود را کلر زدایی کنید.

زرد شدن برگ ها: این علامت می تواند نشانه آبیاری بیش از حد باشد. سعی کنید بین دو آبیاری اجازه دهید خاک بیشتر خشک شود و قبل از آبیاری مجدد مطمئن شوید که 5 سانتی متر بالای خاک خشک است.

برگ های پیچ خورده یا ساقه های آویزان: احتمالاً نشانه ای از زیر آبیاری است، به گیاه خود یک نوشیدنی خوب بدهید و ببینید که آیا دوباره برمی گردد یا خیر.

آفات: اگر حشرات آرد آلود، پشه قارچی یا کنه عنکبوتی مشاهده کردید، هر هفته روغن چریش را اسپری کنید و گیاه را با آب پاک کنید.

لکه های روی برگ: ممکن است تجمع مواد معدنی از آب لوله کشی باشد. سعی کنید به جای آن از آب مقطر یا فیلتر شده یا باران برای آبیاری استفاده کنید.

تکثیر گیاهان کالاتیا

تکثیر گیاهان کالاتیا تنها راهی که می توانید گیاه کالاتیا را تکثیر کنید، تقسیم یک گیاه بالغ به گیاهان کوچکتر است. می توانید گیاه را از ظرفش خارج کنید و به آرامی ریشه ها را به هر تعداد گیاهی که می خواهید جدا کنید. گیاهان جدید را دوباره در گلدان های جداگانه آبیاری کنید و در نهایت شروع به تکثیر کرده و به مرور زمان تعداد بیشتری را پر می کنند.

سوالات متداول

آیا گیاهان Calathea برای حیوانات خانگی یا بچه ها سمی هستند؟ 

Calatheas یک انتخاب عالی برای خانواده های حیوانات خانگی یا بچه ها است زیرا آنها یک گیاه غیر سمی هستند.

آیا باید قسمت‌های قهوه‌ای گیاهان کالاتیا را قطع کنم؟

هر نواحی قهوه‌ای ترد Calathea دوباره سبز نمی‌شود، بنابراین اگر برگ‌هایی با رنگ قهوه‌ای زیاد دارید، از یک جفت قیچی یا قیچی تیز برای جدا کردن کل برگ در ساقه استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد. با ما همراه باشید.

امتیاز بدهید

منبع
کارمادیو A Beautiful Mess

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا