فیلم و سریال

بازیگران سریال سرزمین مادری / خلاصه داستان و علت توقیف

سریال سرزمین مادری یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی کمال تبریزی و نویسندگی علیرضا طالب‌زاده محصول سال ۱۳۹۲ است که به بررسی وقایع سیاسی ایران از سال ۱۳۲۰ خورشیدی تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در بستر زندگی پسری نوجوان می‌پردازد و در آن سال ها توقیف شد و بعد از ۱۰ سال مجدد در حال پخش می باشد. با کارمادیو همراه باشید تا درباره سریال سرزمین مادری که قبلا به اسم سرزمین کهن بوده بیشتر آشنا شوید و علت توقیف این سریال را بدانید.

درباره سریال سرزمین مادری

کمال تبریزی یکی از کارگردانان بزرگ و شناخته‌شده سینما و تلویزیون می‌باشد. از این کارگردان آثار فاخر و جذاب بسیاری از جمله؛ لیلی با من است، مارمولک و شهریار به ثبت رسیده است که طرفداران بسیاری دارد.

این مجموعه قصد به تصویر کشیدن اتفاقات و جریانات اجتماعی، سیاسی و تاریخی بین سال‌های 1320 تا 1357 هجری شمسی را دارد. در دی ماه 1392 اولین قسمت سریال سرزمین کهن از شبکه سه سیما‌ پخش شد و سرانجام پس از سه قسمت به دلیل توهین به قوم بختیاری و تحریف تاریخ پخش سریال با توقف روبه‌رو شد.

سریال سرزمین مادری کی پخش می شود؟

ژانر سریال سرزمین مادری تاریخی است. قرار بر این بود که این مجموعه در سال 1402 از تلویزیون پخش شود اما سرانجام تصمیم بر این شد تا این سریال از روز چهارشنبه 5 مهر 1402 به صورت اختصاصی از تلوبیون منتشر شد.‌ هر چهارشنبه ۲ قسمت از این سریال منتشر می شود.

سریال «سرزمین مادری» از پنجشنبه بیستم مهر ماه ۱۴۰۲ مجددا از شبکه سه سیما روی آنتن رفت. این سریال بین ساعت ۲۰:۰۰ الی ۲۰:۳۰ دقیقه از شبکه ۳ پخش می شود. این سریال روزهای پنجشنبه و جمعه از شبکه ۳ پخش می شود.

سریال سرزمین مادری چند قسمت است؟

روند پخش این اثر هر چهارشنبه از تلوبیون به صورت دو قسمت خواهد بود. همچنین این سریال از شبکه ۳ نیز در حال پخش می باشد. تعداد قسمت‌های سریال سرزمین کهن مجموعا طی سه فصل 66 قسمت است. شما می توانید در این مقاله: زمان پخش سریال سرزمین مادری را بدانید.

سال ساخت سریال سرزمین مادری

سریال سرزمین مادری یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی کمال تبریزی محصول سال ۱۳۹۲ است و این فیلم در آن زمان توقیف شد و بعد از ۱۰ سال مجدد در حال پخش می باشد.

خلاصه داستان سریال سرزمین مادری

خلاصه سریال سرزمین کهن درمورد کودکی به نام رهی است که شخصیت اصلی داستان محسوب می‌شود. او پس از اینکه دهکده محل سکونتش توسط نیروهای متفقین بمباران می‌شود، پس از پیدا شدن از زیر آوار به تهران فرستاده می‌شود.

به گزارش کارمادیو، ابتدا رهی در یک خانواده‌ توده‌ای، سپس در خانواده‌ای درباری و سرانجام وارد خانواده‌ای مذهبی می‌شود. در طی روند سریال شاهد همسو شدن داستان رهی با جریانات سیاسی، اجتماعی و تاریخی بین سال‌های 1320 تا 1357 خواهیم بود.

بیوگرافی بازیگران سریال سرزمین مادری

در این بخش قصد داریم شما را با هنرپیشگان این اثر آشنا کنیم. نخست باید بگوییم که بازیگران سرزمین مادری، جز هنرپیشگان برتر این کشور هستند. در ادامه با بیوگرافی بازیگران اصلی و معرفی سایر بازیگران، همراه شما می‌شویم.

علی شادمان در سریال سرزمین مادری بازیگر نقش رهی اردکانی (کودکی)

علی شادمان در سریال سرزمین مادری

علی شادمان بازیگر ایرانی متولد 4 آذر 1375 است. او بازیگری را از کودکی با فیلم میم مثل مادر شروع کرد و برای آن فیلم بهترین بازیگر کودک از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شد. سپس به عنوان کودک و نوجوان در آثار مهمی همچون زمانی برای دوست‌داشتن و رویای سینما بود.

سریال سرزمین کهن اولین حضور او در تلویزیون محسوب می‌شد که در آن نقش کودکی رهی اردکانی را بازی می‌کرد. علی شادمان تاکنون نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است. آثار معروف سینمایی این بازیگر با اخلاق و پرطرفدارعبارتند از؛ ویلایی‌ها، ما همه با هم هستیم، مردن در آب مطهر، شنای پروانه، سریال‌های کیمیا، می‌خواهم زنده بمانم.

شهاب حسینی در سریال سرزمین مادری بازیگر نقش رهی اردکانی (بزرگسالی)

شهاب حسینی در سریال سرزمین مادری

سید شهاب‌الدین حسینی تنکابنی معروف به شهاب حسینی بازیگر ایرانی در 14 بهمن سال 1352 متولد شد. او بازیگری را از تقریبا اواسط دهه 70 با تئاتر شروع کرد و سرانجام با اجراهای تلویزیونی وارد صداوسیما شد. در سال 1379 این بازیگر با سریال پس از باران توانست دیده شود و پس از آن در سینما و تلویزیون درخشید.

از کارهای معروف او باید به فیلم‌های شمعی در باد، رستگاری در هشت و بیست دقیقه، سوپر استار، جدایی نادر از سیمین، فروشنده، سریال‌های پلیس جوان، شوق پرواز و شهرزاد اشاره کنیم. او دارنده جوایزی همچون سیمرغ بلورین، برلین، کن و نشان لژیون دونور است. او نقش بزرگسالی رهی را در سریال سرزمین مادری ایفا می‌کند.

محسن تنابنده بازیگر سریال سرزمین مادری بازیگر نقش مرتضی

محسن تنابنده بازیگر سریال سرزمین مادری بازیگر نقش مرتضی

محسن تنابنده بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایرانی در 26 فروردین 1354 متولد شد. او که یکی از بازیگران سریال سرزمین مادری ابتدا کار خود را از تئاتر شروع کرد و سپس مدتی به نویسندگی مشغول بود تا اینکه در سال 1382 با فیلم دانه‌های ریز برف بازیگری را شروع کرد.

محسن تنابنده بیشتر با نقش نقی معمولی در 6 فصل سریال پایتخت شناخته می‌شود. از آثار بزرگ و مهم او باید به فیلم‌های استشهادی برای خدا، سن پطرزبورگ، محمد رسول‌الله، شکستن همزمان بیست استخوان، قهرمان، سه کام حبس، عنکبوت، جنگ جهانی سوم، سریال‌های شاهگوش، ابله و رهایم کن اشاره کنیم. او تا کنون صاحب جایزه سیمرغ بلورین و ونیز شده است.

امیر آقایی بازیگر سریال سرزمین مادری

امیر آقایی در سریال سرزمین مادری

امیر آقایی در 10 مرداد 1354 در ارومیه به دنیا آمد. او اولین بار در سال 1381 با فیلم ارتفاع پست در قاب بازیگری را شروع کرد. نقش بعدی او که بسیار توجه‌ها را به خود جلب کرد، نقش پیمان سهرابی در سریال اولین شب آرامش در کنار بازیگرانی همچون مهدی پاکدل و یکتا ناصر بود.

اولین شب آرامش و آشنایی او با احمد امینی، نقش سروان فرید را در سریال بی‌گناهان برایش به ارمغان آورد. آثار تلویزیونی و سینمایی این بازیگر مطرح بسیار هستند و او جز بازیگران برتر کشورمان محسوب می‌شود. این بازیگر تاکنون دو بار کاندید سیمرغ بلورین و یک بار برای فیلم شنای پروانه برنده آن شده است. او در سریال سرزمین کهن نقشی کلیدی دارد.

نیکی کریمی در سریال سرزمین مادری

نیکی کریمی در سریال سرزمین مادری

نیکی کریمی بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی متولد 19 آبان 1350 است. او بازیگری را از تئاتر شروع کرد و با فیلم وسوسه وارد سینما شد‌. او جز اولین ستارگان سینمای بعد از انقلاب بود و از موفق‌ترین هنرمندان سینمای ایران از لحاظ تعداد جوایز جهانی نیز به‌شمار می‌رود.

از جمله آثار معروف این بازیگر باید به فیلم‌های پری، دو زن، واکنش پنجم، باج خور، چند روز بعد و سوت پایان اشاره کنیم. همچنین فیلم آتابای از جمله کارگردانی‌های معروف این هنرپیشه است. او در سریال‌های کیمیا، ممنوعه و یاغی نیز حضور داشت.

شبنم قلی خانی

شبنم قلی خانی بازیگر سریال سرزمین مادری

شبنم قلی خانی بازیگر بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی در 19 آبان سال 1356 به دنیا آمد. او بازیگری را از سال 1376 و تئاتر آنتیگونه آغاز کرد و بعد از مورد توجه قرار گرفتن، در سال 1379 با فیلم و سریال مریم مقدس کاملا شناخته شد.

او تاکنون در آثاری همچون فیلم‌های شور شیرین، پریناز، پنجشنبه آخر ماه، هرماس، سریال‌های اولین شب آرامش، پنجمین خورشید، آنام، مانکن و بیگانه‌ای با من است، حضور داشت. او در سریال سرزمین مادری نقشی کلیدی دارد.

الهام حمیدی بازیگر سریال سرزمین کهن

الهام حمیدی بازیگر سریال سرزمین کهن

به گزارش کارمادیو، الهام حمیدی بازیگر اهل ایران در 8 آذر 1356 متولد شد. این هنرپیشه از سال 1378 با مجموعه تلویزیونی کوی دامون وارد دنیای بازیگری شو و در سال 1382 با سریال مشهور مسافری از هند و نقش پروانه به توانست به معروفیت برسد. او بازیگری در سینما را از سال 1380 با فیلم تیک شروع کرد.

الهام حمیدی در دهه 80 در آثار تلویزیونی و سینمایی حضور پررنگی داشت و از نقش‌‌آفرینی‌های معروف او باید به آسنات در سریال یوسف پیامبر و شیرین در مختارنامه اشاره کنیم. آثار معروف این بازیگر سریال‌های شهریار، آخرین دعوت، تبریز در مه، همه چیز آنجاست، فیلم‌های خیلی دور، خیلی نزدیک، اخلاقتو خوب کن، گهواره‌ای برای مادر، خائن کشی و یقه‌سفیدها هستند.

پژمان بازغی بازیگر نقش محمود رضا

پژمان بازغی بازیگر سریال سرزمین مادری

پژمان بازغی ۱۹ مرداد سال ۱۳۵۳ در یک خانوادهٔ ۵ نفره در تهران متولد شد. در دوران کودکی، به واسطهٔ شغل پدرش، در شهرهای مختلف زندگی کرده‌است. پس از تولد، ۴ سال در تهران و در منازل سازمانی نیروی دریایی زندگی کرده و هم‌زمان با پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران به شهر رشت می‌رود. با شروع جنگ ایران و عراق و اعزام پدرش برای محافظت مرزهای آب ایران و خلیج فارس به بوشهر رفته و با پایان جنگ، خانواده به تهران بازمی‌گردند.

بازغی پس از قبولی در دانشگاه آزاد واحد لاهیجان برای تحصیل رشته مهندسی معدن به آنجا بر می‌گردد و از همان‌جا با سینما آشنا می‌شود. در سال ۱۳۷۳ با ورود به سینمای جوانان مرکز گیلان در اولین فیلمش با نام اعتراف ساخته مجید فهیم خواه بازی می‌کند. پس از آن به مدت ۲ سال به ایفای نقش در مجموعهٔ تلویزیونی آژانس دوستی می‌پردازد که باعث شهرت او می‌شود و سپس ایفای نقش در فیلم‌هایی همچون جوانی و بلوغ و مجموعهٔ گمگشته باعث تثبیت جایگاه او در سینما و تلویزیون شد.

همسر او مستانه مهاجر تدوین‌گر سینما بوده است. او همچنین به‌عنوان مجری در چند برنامهٔ تلویزیونی از جمله: چند درجه، کودک شو و برنامهٔ سال تحویل ۱۳۹۶ شبکهٔ دو سیما حضور داشته‌است.

نیکی نصیری بازیگر کودک سریال سرزمین مادری

نیکی نصیری بازیگر کودک سریال سرزمین مادری

نیکی نصیریان متولد ۲۰ مرداد ۱۳۸۲ در تهران ، بازیگر سینما تلویزیون می باشد. تا مقطع پایان تحصیلات دبیرستان درس خوانده است که قبل از ورود به مدرسه بازیگری را آغاز کرد و حالا عطر برند خود را نیز به بازار ارائه داده است.

تنها یک برادر بزرگتر از خود بنام نیما دارد که اولین بار سال ۱۳۸۷ وقتی ۵ ساله بود از طریق دختر عموی مادرش به رضا عطاران (کارگردان) معرفی شد. به این ترتیب بعد از تست کوتاه در نقش درسای سریال بزنگاه جلوی دوربین رفت.

فرهاد قائمیان بازیگر نقش عبدالرضا

فرهاد قائمیان بازیگر نقش عبدالرضا

فرهاد قائمیان در سال ۱۳۴۴ در اردبیل محله عالی قاپو متولد شد. او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم‌های کوتاه آغاز کرد و با فیلم دمرل به کارگردانی یدالله صمدی به سینمای حرفه ای راه یافت. پس از آن در سال ۱۳۷۹ به فعالیت در تلویزیون پرداخت و در حرفه‌های مختلفی همچون بازیگر، تهیه‌کننده، مدیر تولید و طراح صحنه و لباس ایفای نقش کرد. فرهاد قائمیان علاوه بر فعالیت‌های سینمایی و تلویزیونی، بازیگری و کارگردانی تئاتر را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

میترا حجار

میترا حجار بازیگر سریال سرزمین مادری

میترا حجار (متولد ۱۴ بهمن ۱۳۵۵) بازیگر اهل ایران است. حجار در سال ۱۳۷۸ برای بازی در فیلم متولد ماه مهر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر شد.

ترلان پروانه بازیگر کودک سریال سرزمین مادری

ترلان پروانه بازیگر کودک سریال سرزمین مادری

ترلان پروانه (متولد ۱۸ تیر ۱۳۷۷) بازیگر اهل ایران است. او در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌خاطر بازی در فیلم آهوی پیشونی سفید (۱۳۹۱) برنده پروانه زرین بهترین بازیگر دختر شد.

آشا محرابی بازیگر سریال سرزمین مادری

آشا محرابی بازیگر سریال سرزمین مادری

آشا محرابی، در ۳۱ مرداد ۱۳۵۲ در تهران زاده شد. او فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی در رشته مترجمی زبان انگلیسی و دوره کارشناسی ارشد در رشتهٔ روابط بین‌الملل از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است.

او هم‌زمان با تحصیلات دانشگاهی‌اش، به کانون هنری حمید سمندریان رفت و فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی از کانون سمندریان شد. وی همچنین فارغ‌التحصیل کارگردانی و فیلمسازی از سینمای جوان بوده و دوره فیلمنامه‌نویسی را هم در کلاس‌های ناصر تقوایی در آموزشگاه کارنامه گذرانده‌است. همچنین لازم است ذکر شود که آشا فارغ‌التحصیل فیلمسازی از کانادا نیز هست.

سایر بازیگران سریال سرزمین مادری عبارت‌اند از:

  • ثریا قاسمی
  • هنگامه قاضیانی
  • پرویز پورحسینی
  • حسین محجوب
  • حسن پورشیرازی
  • جعفر دهقان
  • بیتا فرهی
  • فرشته صدر عرفایی
  • آشا محرابی
  • علیرضا خمسه بازیگر نقش موسیو
  • نادر فلاح
  • رضا بنفشه خواه
  • حسین محب اهری
  • جواد عزتی در نقش قاسم
  • محمدرضا فروتن بازیگر نقش حشمت

بازیگران کودک سریال سرزمین مادری

  • ترلان پروانه
  • پریا مردانی

چرا سریال سرزمین مادری متوقف شد؟

احتمالا برای شما این سوال پیش آمده که چرا سریال سرزمین کهن متوقف شد؟ آیا سریال ضعیفی بود؟ در این باره باید بگوییم در 5 دی 1392 نخستین قسمت این سریال به روی آنتن رفت و طی سه قسمتی که پخش شد، نه از لحاظ فیلمنامه، نه بازیگری و نه طراحی، دچار ضعف نبود.

اما پس پخش یک قسمت که مربوط به قوم بختیاری می‌شد، اعتراضات علیه آن شروع شد. گویا در سکانسی از این سریال به همکاری قوم بختیاری و انگلیس اشاره شده بود و باعث شد تا پای اعتراضات به مجلس نیز رسید. بعد از آن صدا و سیما ضمن عذرخواهی از این مسئله پخش سریال را متوقف کرد و قرار بر این شد تا برخی صحنه‌های آن دوباره فیلم‌برداری شود.

علیرضا خمسه در سریال سرزمین مادری

از سوی دیگر استدلال‌های دیگری نیز برای توقف پخش سریال نیز شد که از جمله آن‌ها باید به پوشش بازیگران زن و کمرنگ بودن حوادث سال 1357 در سریال باید اشاره کرد.

به گزارش کارمادیو، سرانجام پس از فیلم‌برداری مجدد در سال 1396 تیزر این سریال از تلویزیون پخش شد اما باز هم قضیه آن مسکوت ماند. در سال 1402 بار دیگر خبر پخش آن از صدا و سیما به گوش رسید اما سرانجام پخش سریال فقط در تلوبیون و به صورت آنلاین محدود شد. حال باید دید نمرات سریال سرزمین کهن چگونه خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله از کارمادیو سعی کردیم به معرفی سریال سرزمین مادری پردازیم. همان‌طور که گفته شد این سریال در ژانر تاریخی تولید شده است و بازیگران توانمند بسیاری در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. آیا شما این سریال را تماشا کرده‌اید؟ نظرتان درمورد سریال سرزمین کهن چیست؟ شما می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

4.2/5 - (191 امتیاز)

نوشته های مشابه

15 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوه سان
3 ماه قبل

سلام،
حرف نداره خیلی عالیه

فاطمه
4 ماه قبل

خیلی سریال قوی وعالی

بختیاری
5 ماه قبل

سلام’ این سریال خیلی عالیه ‘ و خاطره انگیزه’ به یاد دوران قدیم خودمان میاندازه’ رنگارنگ نیست’ آرامش دهندس”باز هم از این سریالهای قدیمی فلیم بسازین’ الهی آرامش را به دلها و جهان برگردان

ناشناس
5 ماه قبل

چرا ا اجازه نمی‌دیند نظرمان را کامل بدیم ،ب نظر من که سریال خیلی خوبی هست ************و… و من امتیاز میدم
و دلیل پخش نکردن این سریال هم فکر نمیکنم قومیتی بوده باشد چون من اصلا توی این فیلم هیچ لحجه و صحبت و رفتاری که نشانه ای از قومیت ها بوده باشد ندیدم هرچی باشد غیر از این هاست برویند و دلیل دیگر بیاورید لطفا .

سهیلا نوروزیان
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید من فقط جدیدا یک قسمت از سریال سرزمین مادری رو دیدم به نطرم خوب امد بهتر از سریالهای سالهای اخیر هست بخصوص بازیگرانش همه شون بازیگرهای بزرگی هستن اونا کار های بزرگ رو انجام میدن .

بیتا
5 ماه قبل

بسیار سریال جذاب و بازیگران توانمند

جمال
6 ماه قبل

سریال جذابی است

فاطمه
6 ماه قبل

سریال جذاب با بازیگران عالی وکارگردان معروف و دوست داشتنی خسته نباشند همگی

ا.ک
6 ماه قبل

باسلام.چرا علی شادمان خودش نقش شهاب حسینی رو بازی نکرد؟؟؟

k.m.m
پاسخ به  ا.ک
6 ماه قبل

تولید این سریال سال ۹۲ تموم شده و
علی شادمان ۱۴ساله بوده چطوری باید نقش بزرگسال بازی میکرد 🙃

farima
پاسخ به  k.m.m
4 ماه قبل

سال ۹۲ که علی شادمان ۱۷ ساله بوده

زری
پاسخ به  ا.ک
5 ماه قبل

راس میگی ها شاید از نظر قیافه نسبت به داستان فیلم که سیاسی تاریخیه اندازه شهاب پخته و جا افتاده نباشه واسه بیننده اما خوب با گریم این مشکل حل میشد ؟؟!!!

farima
پاسخ به  زری
4 ماه قبل

نه پسر ۱۷ ساله رو نمیشه گریم کرد چه برسه به ۱۴ ساله

🌺🌺🌺🌺
6 ماه قبل

۵قسمت این سریال را بصورت آنلاین دنبال کردم بسیار عالی بود البته که با بازیگران و کارگردان نامداری که این سریال دارد نیاز به تعریف نیست اما واقعا به همگی آنها دست مریزاد و خدا قوت میگویم ♥️🙏🏻

بهناز مظفری
6 ماه قبل

سلام. نمی دانم شاید بعلت سن بالا و کاهش شنوایی باشد. برای من که از نظر کیفیت صدا مشکل بتوانم از موضوع مجموعه سردر بیاورم و بیشتر از فیلم و سریالهای آپارات با زیرنویس فارسی تا کنون استفاده کرده ام. بتازگی سمعکهایی خریدم که زیاد و کم می شود اما دستساز انسان کجا و معجزات خدا کجا. به هر حال سعی می کنم آنرا ببینم چونکه خاطراتی را زنده می کند که مرا بیاد پدر مرحومم می اندازد. ممنونم.

دکمه بازگشت به بالا