سبک زندگی

کاهش وزن سریع: آیا روش مطمئنی است؟ آیا جواب می‌دهد؟

به گزارش کارمادیو، کاهش وزن سریع یکی از اصلی ترین دغدغه در بین زنان و مردان است. رژیم های غذایی مد روز و مکمل های کاهش وزن نوید بدنی لاغرتر را در کمترین زمان می دهند. تنها در ایالات متحده، مصرف کنندگان سالانه 33 میلیارد دلار برای محصولات کاهش وزن هزینه می کنند.

حتما شما هم عبارات زیر به گوشتان خورده، مثل:

  • “کاهش وزن 5 کیلو در 10 روز”
  • “هرچقدر که می خواهید بخورید و همچنان وزن کم کنید!”
  • “روزی یک سایز لباس کم کنید!”

به طور معمول اگر این ادعاهای تبلیغاتی را باور کنید، کاهش وزن سریع می تواند آسان به نظر برسد.

آیا هر کدام از این محصولات واقعا منجر به کاهش وزن سریع می شود؟ ایمن هستند؟ خطرات کاهش وزن سریع چیست؟ کارمادیو، نگاهی به برخی ادعاهای کاهش وزن سریع و همچنین شواهد موجود انداخت.

کاهش وزن سریع

کاهش وزن سریع چیست؟

بسیاری از بازاریابان وعده “کاهش وزن سریع” را می دهند که مرتب کردن همه آنها دشوار است. برنامه کاهش وزن سریع رژیمی است که در آن به مدت چند هفته بیش از 2 پوند در هفته وزن کم می کنید. اکثر برنامه های کاهش وزن سریع به این دسته بندی ها تقسیم می شوند:

رژیم های گرسنگی

این نوع رژیم دقیقاً همان چیزی است که از اسم آن پیداست. برنامه ای که روزه داری را ترویج می کند و غذاهایی را که می توانید بخورید به شدت محدود می کند. بیانسه رژیم موسوم به «پاکسازی اصلی» را رایج کرد: آب، آب لیمو، شربت افرا و فلفل کاین. تنوع این رژیم ها از دهه 1950 وجود داشته است. آنها اغلب همچنین قول “سم زدایی” از طریق کولون یا تنقیه می دهند.

قرص ها و مکمل های لاغری

ده ها مکمل رژیمی وعده کاهش وزن سریع را می دهند. به طور کلی، آنها ادعا می کنند که مانع از جذب مواد مغذی، افزایش متابولیسم یا سوزاندن چربی می شوند.

رژیم های بسیار کم کالری (VLCD)

یکی از روش های اثبات شده کاهش وزن سریع، رژیم غذایی بسیار کم کالری (VLCD) تحت نظارت پزشکی است. بسیاری از آنچه در مورد کاهش وزن سریع شناخته شده است، از مطالعات انجام شده بر روی افرادی که از این رژیم ها استفاده می کنند، به دست آمده است. VLCD ها اغلب قبل از جراحی کاهش وزن و تحت نظر پزشک استفاده می شوند. آنها معمولا برای 12 هفته یا کمتر توصیه می شوند.

کرم ها و دستگاه های دیگر

به نظر می رسد برای ایده های مشکوک ترویج شده با نام کاهش وزن سریع، پایانی وجود ندارد. اکثر آنها وعده جایگزینی رژیم یا ورزش را می دهند. برخی از کرم ها در صورت استفاده در قسمت های خاص بدن به کاهش وزن کمک می کنند. اگر تبلیغ‌کننده‌ای ادعا می‌کند که می‌توانید «با این برچسب یا کرم لاغر شوید» محتاط باشید، زیرا کمیسیون تجارت فدرال به صراحت اعلام کرده است که چنین ادعاهایی نادرست هستند.

کاهش وزن سریع

 

آیا کاهش وزن سریع کار می کند؟

وقتی زمان کاهش وزن فرا می رسد، بیشتر ما می خواهیم که این اتفاق سریع رخ دهد. پزشک شما باید تصمیم بگیرد که آیا چندین داروی تجویزی که باعث کاهش وزن سریع می شوند برای شما بی خطر هستند یا خیر.

همچنین مراقب محصولات کاهش وزن بدون نسخه باشید. FDA ایالات متحده مکمل های غذایی را نظارت و تنظیم می کند. اما با آنها مانند غذا رفتار می کند تا دارو.

FDA همچنین ادعاهای ارائه شده توسط محصولات کاهش وزن بدون نسخه را نظارت و تائید نمی کند. برخلاف تولیدکنندگان دارو، سازندگان مکمل‌ها مجبور نیستند قبل از فروش محصولات خود در بازار، بی‌خطر یا مؤثر بودن آنها را نشان دهند. این بدان معناست که مکمل های غذایی قبل از عرضه به بازار نیازی به تایید FDA ندارند.

در هر برنامه کاهش وزن سریع، چیزی که واقعا چربی می سوزاند قرص یا نوع غذا نیست. این کاهش قابل توجه کالری همراه با ورزش اتفاق می‌افتد.

کاهش وزن سریع

خطرات کاهش وزن سریع چیست؟

کاهش وزن سریع باعث ایجاد نیازهای فیزیکی در بدن می شود. خطرات جدی احتمالی این روش عبارتند از:

  • سنگ کیسه صفرا، که در 12 تا 25 درصد از افراد رخ می دهد که مقدار زیادی وزن را طی چند ماه از دست می دهند
  • کم آبی بدن، که با نوشیدن مایعات زیاد می توان از آن جلوگیری کرد
  • سوءتغذیه، که معمولاً ناشی از عدم مصرف پروتئین کافی برای هفته‌ها در یک زمان است
  • عدم تعادل الکترولیت، که گاهی اوقات می تواند تهدید کننده زندگی باشد

عوارض کاهش وزن سریع

سایر عوارض جانبی کاهش وزن سریع عبارتند از:

  • سردرد
  • زودرنجی
  • خستگی
  • یبوست
  • بی‌نظمی قاعدگی
  • ریزش مو
  • عضله سوزی

خطرات کاهش وزن سریع با زمان صرف شده در رژیم غذایی افزایش می یابد. خوردن یک رژیم غذایی بدون پروتئین بسیار برای سلامتی شما خطرناک است.

آیا کاهش وزن سریع ایده خوبی است؟

کاهش وزن سریع

قبل از شروع یک برنامه کاهش وزن سریع، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند راهنمایی هایی را، اغلب با کمک یک متخصص تغذیه، در مورد برنامه ای که با شرایط سلامتی شما سازگار است، ارائه دهند.

یک رژیم غذایی بسیار کم کالری (VLCD) ممکن است انتخاب مناسبی برای برخی از افراد چاق باشد که در حال حاضر با مشکلات سلامتی جدی مانند دیابت، کلسترول بالا یا فشار خون بالا مواجه هستند. اینها افرادی هستند که شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 30 دارند.

کاهش وزن سریع برای رسیدن به وزن دلخواه، می‌تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان از جمله سرطان سینه و همچنین سرطان تخمدان، روده بزرگ و پانکراس را کاهش دهد.

اما رژیم های بسیار محدود کننده نیز با دشواری های زیادی همراه هستند.متعهد بودن به آنها سخت است و می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. کاهش چشمگیر کالری می تواند باعث از دست دادن توده عضلانی و همچنین چربی شود. و می‌تواند متابولیسم و فرآیند کالری سوزی بدن شما را کُند، کند.

برخی از برنامه های کاهش وزن سریع کل گروه های غذایی را حذف می کنند. که می تواند منجر به:

  • یبوست
  • خستگی
  • از دست دادن تراکم استخوان
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • ریزش مو

کاهش وزن سریع

رژیم های لاغری سریع می توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند، اما چاقی نیز همینطور است. به همین دلیل، VLCD ها یک گزینه کاهش وزن معقول برای افراد مبتلا به چاقی مفرط هستند که برای هدف خاصی مانند جراحی های کاهش وزن نیاز به کاهش وزن سریع دارند.

VLCD ها رژیم های غذایی تحت نظارت پزشک هستند که چندین هفته طول می کشد تا به نتیجه دلخواه برسید. وعده‌های غذایی از نظر تغذیه‌ای متعادل اما گران هستند و مردم ممکن است به مرور زمان مقدار زیادی هزینه کنند.

VLCD ها می توانند با خیال راحت منجر به کاهش 15 تا 25 درصد وزن بدن در 12 هفته شوند. این برای کسانی است که برنامه را تمام می کنند:

25٪ -50٪ از مردم برنامه را کامل نمی کنند. با قطع رژیم، وزن به سرعت باز می گردد. اکثر متخصصان می گویند که بهتر است رویکرد پایدار تری برای کاهش وزن داشته باشیم، شبیه به رژیم های غذایی معمولی.

اکثر افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند معمولاً این کار را به تنهایی انجام می دهند. اغلب، آنها این کار را برای دستیابی به یک هدف کوتاه مدت انجام می دهند، مانند پوشیدن لباس یا زیبا به نظر رسیدن در مهمانی.

کاهش وزن سریع

گرسنگی دادن به خود مطمئناً ایده خوبی نیست. اما اگر در غیر این صورت سالم هستید، یک دوره کوتاه کاهش شدید کالری احتمالاً به شما آسیب نمی رساند.

شما باید به پزشک خود برنامه غذایی خود را بگویید و حتما پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید، آن هم به مقدار 70-100 گرم در روز. مولتی ویتامین مصرف کنید و غذاهای غنی از پتاسیم مثل گوجه فرنگی، پرتقال و موز بخورید.

همچنین، به یاد داشته باشید که رژیم های غذایی به ندرت به شما کمک می کند تا وزن پایدار و سالمی داشته باشید. اکثر مردم دوباره اضافه وزن خود را برمی‌گردانند.

کاهش وزن سریع بعد از بارداری

کاهش وزن سریع پس از زایمان ممکن است ناشی از فشارهای جدیدِ والدین بعد از تولد فرزند باشد، از جمله کم خوابی و خستگی بیش از حد برای خوردن.

بدن شما در دوران شیردهی کالری بیشتری می سوزاند. اگر خیلی سریع وزن کم می‌کنید، می‌توانید شیر کمتری تولید کنید. بنابراین، توصیه می شود قبل از کاهش شدید کالری برای بازگشت به وزن قبل از بارداری، صبر کنید تا نوزادتان حداقل 2 ماهه شود.

حدود 3 درصد از افرادی که زایمان می کنند دچار تیروئیدیت یا التهاب غده تیروئیدِ پس از زایمان می شوند. این زمانی است که غده تیروئید شما، که نحوه استفاده انرژی بدن را کنترل می کند، ملتهب می شود. گاهی اوقات این امر منجر به پرکاری تیروئید می‌شود، که می تواند با کاهش وزن همراه باشد.

کاهش وزن سریع

کاهش وزن سریع بعد از داروهای ضد افسردگی

چندین داروی ضد افسردگی رایج با افزایش وزن ارتباط مستقیم دارند. این دلیلی است که بسیاری از افراد از داروهای سلامت روان خود دست می کشند. پزشکان ممکن است دارویی مانند توپیرامات را انتخاب کنند که با کاهش وزن قابل توجهی همراه است.

کاهش وزن سریع و سطح استروژن

اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان سینه را افزایش دهد. چربی اضافی بدن ممکن است سطح استروژن و سایر هورمون ها را افزایش دهد که می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. کاهش وزن می تواند سطوح هورمونی و همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه با گیرنده هورمونی مثبت را کاهش دهد.

غذای آماده

مراقب رژیم های غذایی مد روز، طرح های سم زدایی و معجون های جادویی باشید که بدون هیچ تلاشی به شما وعده لاغری می دهند. اگر چاقی سلامت شما را به خطر انداخته، کاهش وزن سریع ممکن است انتخاب مناسبی باشد. برای یک برنامه کاهش وزن که ممکن است شامل داروها، غذاهای سالم و ورزش باشد، از نزدیک با پزشک و متخصص تغذیه خود همکاری کنید.

کاهش وزن سریع

سوالات متداول کاهش وزن سریع

 

چه چیزی می تواند باعث کاهش وزن سریع شود؟

کاهش وزن سریع و بدون دلیل ممکن است ناشی از سرطان، دیابت، بیماری تیروئید، کرون، پارکینسون، اچ آی وی، سوء مصرف مواد مخدر یا زوال عقل باشد. همچنین ممکن است نتیجه شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال وسواس فکری (OCD) باشد.

کاهش وزن مربوط به چه زمانی است؟

اگر در کمتر از یک سال بیش از 5 کیلوگرم یا 5 درصد از وزن بدن خود را بدون تغییر در رژیم غذایی یا فعالیت بدنی خود از دست دادید، با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن سریع ناسالم چیست؟

کاهش بیش از 1 کیلوگرم در هفته می تواند تهدیدی برای سلامتی شما باشد.

به صورت کلی، در صورت تصمیم برای انجام کاهش وزن سریع، بهترین و مطمئن ترین راه حل، مراجعه به پزشک و متخصص تغذیه است. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.

امتیاز بدهید

منبع
webmdکارمادیو

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا