راهنمای طراحی اپلیکیشن موبایل و کارهایی که باید انجام دهید!
هر اپلیکیشنی موبایلی که از آن استفاده می کنید قبلا توسط افرادی طراحی شده است. قبل از طراحی اپلیکیشن موبایل ، شما نیاز به ایده ای برای محصول یا خدماتی خود دارید که به مشتریان ارائه دهید. اگر ایده ای دارید ولی در مورد عملکرد آن مطمئن نیستید و به تحقیقات بیشتری نیاز دارید. ولی در صورتی که در مورد ایده خود مطمئن هستید گام بعدی حرکت به سوی طراحی و توسعه برنامه تلفن همراه است. روش طراحی یک برنامه کاربردی در موفقیت و رشد آن تاثیر بسزایی دارد. بدون طراحی خوب اپلیکیشن شما مورد استقبال قرار نمی گیرد.
در این نوشته ما راهنمایی برای طراحی یک اپلیکیشن کارآمد برای موبایل تهیه کرده ایم که با هم دیگر آن را بررسی می کنیم.
راهنما طراحی اپلیکیشن موبایل به قسمتهای زیر تقسیم می شود ؛
فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل
تجربه کاربری یا UX
رابط کاربری یا UI
ابزار مورد نیاز
هزینه ها طراحی اپلیکیشن
بیایید با فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل شروع کنیم.
فرایند طراحی اپلیکیشن موبایل چیست؟
در هر فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل دو جنبه وجود دارد.
شکل ظاهری برنامه
عملکرد برنامه
این بدان معناست که نه تنها برنامه شما باید به صورت یکپارچه عمل کند ، بلکه باید یک شکل و ظاهر قابل قبول نیز داشته باشد. برای دستیابی به تعادل کامل بین شکل و عملکرد ، ابتدا باید در مفهوم دو مورد از مهمترین مفاهیم در مراحل طراحی برنامه موبایل بیشتر صحبت کنیم.
چشم انداز برنامه
جلوه های بصری برنامه
در پایان این بخش ، به این نتیجه میرسیم که چگونه به تصاویر بصری برسیم.
چشم انداز اپلیکیشن
در حال حاضر هیچ راه ثابتی وجود ندارد که بتوانید دید خود را به تصاویر بصری منتقل کنید. متخصصان طراحی و توسعه برنامه تلفن همراه فرایندهای متفاوتی دارند. این واقعیت که همه طراحان فرآیندهای متفاوتی دارند یکی از دلایلی است که طراحی برنامه های تلفن همراه بسیار منحصر به فرد و شگفت انگیز است.
در این نوشته روند طراحی منحصر به فرد اپلیکیشن موبایل را با شما به اشتراک می گذاریم.
چشم انداز باعث ایجاد انسجام در طراحی های ما می شود. اگر چشم انداز نباشد ، هر برنامه چیزی بیشتر از تلفیق اصول طراحی موجود در حوزه عمومی نخواهد بود. به عبارت دیگر ، چشم انداز عنصر منحصر به فرد را در طراحی و توسعه برنامه به ارمغان می آورد.
جلوه های بصری اپلیکیشن
جلوه های بصری در موفق برنامه تاثیر زیادی دارند. جلوه های بصری بخشی از تجربه کاربری (UX) است. اگرچه ما در مورد UX به طور مفصل در این نوشته صحبت خواهیم کرد ، اما ذکر آن در اینجا ضروری است. در هر تمرین توسعه محصول ، و نه فقط طراحی و توسعه برنامه ، UX از همه چیز مهمتر است. در چند کلمه ، UX برای برآوردن نیازهای کاربر ضروری است.
بنابراین ، در ادامه ، ما در مورد مراحل طراحی برنامه صحبت خواهیم کرد.
مراحل طراحی برنامه اپلیکیشن موبایل
چهار مرحله مهم برای هر فرآیند طراحی برنامه وجود دارد.
درک چشم انداز اپلیکیشن
کارگاه های درک مشتری
طراحی UX اپلیکیشن
طراحی UI اپلیکیشن
پس از اتمام این مراحل ، شما قادر خواهید بود معتبرترین ، مرتبط ترین و منحصر به فرد ترین ، طراحی و توسعه برنامه های تلفن همراه را اجرا کنید.
1.درک چشم انداز اپلیکیشن
در بخش بالا ، بحث در مورد چشم انداز از دیدگاه طراحان بود. در اینجا می خواهیم به شما کمک کنیم تا به خاطر بسپارید که قبل از رسیدن به نحوه طراحی یک برنامه تلفن همراه ، باید یک چشم انداز داشته باشید.
برای یک طراح اپلیکیشن ، تهیه منابع اطلاعاتی تا آنجا که ممکن است ضروری است.
برخی از جنبه هایی طراحی که باید بر آنها تمرکز کنید عبارتند از:
نقاط ضعف محصول را برطرف می کند
مخاطب (سن ، منطقه ، مشخصات) را در نظر داشته باشیم
چرا این اپلیکیشن را باید بسازیم؟
انگیزه ما از توسعه اپلیکیشن چیست؟
برای دریافت پاسخ به این سوالات ، حتماً با کارفرما و یا کسی که ایده طراحی اپلیکیشن دارد صحبت کنید.
به عبارت دیگر ، شما باید به عنوان یک تیم با موسس ، تحلیلگر کسب و کار ، توسعه دهنده و طراحان دیگر همکاری کنید.
هر فرایند موفق طراحی برنامه تلفن همراه باید با همدلی بین اعضای تیم ساخته شود. و همچنین باید همکاری موثر با بقیه اعضای تیم داشته باشید.
2.کارگاه درک مشتری اپلیکیشن
این مرحله دومین مرحله از چهار مرحله طراحی اپلیکیشن موبایل است. کشف مشتری کلید موفقیت شما است. بدون درک مشتری ، نمی توانید اپلیکیشن را راه اندازی کنید و به بازار عرضه کنید ، بفروشید ، درآمد کسب کنید ، مقیاس بندی کنید ، تبلیغ کنید و غیره. هر قسمت از فرایند طراحی برنامه به این مرحله متصل است.
زیرا با این کار ، به تناسب محصول/بازار به ویژگی های محصول خود پی خواهید برد. ایجاد محصولی که کاربران را قانع کند تا برای آن پول خود را خرج کنند چیزی است که شما به آن نیاز دارید. اما برای انجام این کار ، باید یک تمرین منحصر به فرد ، پیچیده و در عین حال سرنوشت ساز را پشت سر بگذارید.
در کارگاه درک مشتری در مورد نحوه طراحی یک برنامه تلفن همراه ، پنج جنبه وجود دارد.
مشتریان یا مخاطبان خود را شناسایی کنید
درک و تحقیق در مورد مشتریان هدف خود
روندهای فعلی و آینده اپلیکیشن را مشخص کنید
رقابت خود را تجزیه و تحلیل کنید.
محدوده و اولویت بندی صفحه ها را مشخص کنید
این پنج مفهوم را می توان به دو تقسیم کرد:
جستجو و اجرا
اجازه دهید ابتدا در مورد جستجو صحبت کنیم. جستجو به این معنی است که ابتدا باید به برخی از سوالات مربوط به مشتریان خود پاسخ دهید.
مخاطبان خود را شناسایی کنید
روند طراحی و توسعه برنامه شما با توجه به کاربران نهایی تغییر می کند. درک اینکه مشتری نسبت به محصول شما چگونه رفتار خواهد کرد مهم است؟
برای اینکه بتوانید ایده بهتری در این زمینه داشته باشید ، ما سوالاتی را آماده کرده ایم که باید به آنها پاسخ دهید.
به عبارت دیگر ، ما می خواهیم شما مشتری هدف و همراه با آن مشخصات بازار هدف را ایجاد کنید.
هدف جمعیتی شما کیست؟
بخش مشتری هدف خود را مشخص می کند.
سن ، جنس ، منطقه ، وضعیت تاهل ، تحصیلات.
چه کسی محصول یا خدمات شما را خریداری می کند؟
مشخصات مشتریان.
چه اقدامی را از جانب مخاطبان خود انتظار دارید؟
به حمایت از محصول شما با روش مناسب کمک می کند.
چه چیزهایی در اپلیکیشن را ایده آل می دانید؟
نکته مهمی در چارچوب بندی طرح مناسب است.
به عنوان مثال ، یک محصول برای مدیران عامل و یک محصول برای مدیران انگیزه متفاوتی خواهد داشت.
چه کسی از محصول یا خدمات شما بیشترین سود را خواهد برد؟
این سوال کمک می کند تا طرح را برای پرسنل خود طراحی کنید.
چه چیزی باعث می شود مشتری محصول شما را بخرد؟
برای کپی نویسی و تبلیغات مهم است.
مشتریان در حال حاضر از چه نوع محصول مشابهی استفاده می کنند؟
به ایجاد محصول بهتر و جذب بیشتر کمک می کند.
وقتی پاسخ این سوالات را بدست آورید ، یک چیز روشن می شود. و این همان نوع استراتژی است که برای پیشبرد آن نیاز به تلاش دارید.
تا حدی زیادی، این پاسخ ها در فرایند طراحی برنامه تلفن همراه ضروری هستند. زیرا این پاسخ ها شما را در تعیین اهداف و مراحل دست یابی به آنها کمک می کند.
به عنوان مثال ، دانستن پاسخ به این سال که “مشتری ایده آل شما کیست” می تواند به ایجاد طرح مناسب کمک کند.
وقتی ایده خود را ساختید ، ممکن است قبلاً ایده ای در مورد مشتریان ایده آل خود داشته باشید.
مانند این که شما در حال ایجاد یک برنامه کاربردی برای کمک به افراد در پیدا کردن مدرسه مناسب برای فرزندان خود هستید ، می دانید که والدین مشتریان ایده آل شما هستند.
اما ویژگی های والدینی که می خواهید آنها را مورد هدف قرار دهید نیاز به تحقیقات بیشتری دارد؟
مطمئناً نمی توانید انتظار داشته باشید که همه والدین در شهر از محصول شما استقبال کنند.
درک و تحقیق در مورد مشتریان هدف خود انجام دهید
همه اینها مراحل در ایجاد تجربه کاربری بهتر مفید است. در اولین بخش از نحوه طراحی یک برنامه تلفن همراه ، ما سوالاتی را که به تعیین نیازهای مشتری کمک می کند ، مورد بحث قرار می دهیم.
در قسمت دوم ، ما به دنبال اعتبار سنجی آن نیازها هستیم.
با درک نیاز مشتری ، می توانید سه مورد را پوشش دهید ؛
تناسب محصول یا بازار را تعیین کنید
در سطح احساسات با مشتریان همدلی کنید
انجام معاملات بیشتر
تحقیق در مورد رقبا و روند بازار
با ادامه طراحی و توسعه برنامه تلفن همراه ، بیایید در مورد درک صنعت خود صحبت کنیم. منظور ما از صنعت این است که در کدام بخش از بازار برنامه خود را راه اندازی کرده اید. تحقیقات می گوید 72 درصد از محصولات اپلیکیشن موبایل به دلیل نداشتن مدل تجاری قوی موفق نمی شوند.
3.طراحی UX در اپلیکیشن موبایل
UX به معنای تجربه کاربر یا شرح آنچه کاربر هنگام تعامل با چیزی تجربه می کند.محتوایی که در بالا مشاهده می کنید به شناسایی تجربه کاربر کمک می کند. اما UX برای شناسایی نیازهای کاربر مناسب است. فکر پیاده سازی UX موبایل ایجاد تجربه های مثبت برای کاربر است. این کار باعث می شود که مشتریان وفادار به شما و محصولتان بمانند.
رابطه بین شناسایی رفتار مشتری و UX به هم وابسته است. در برخی جنبه ها شناسایی UX مناسب برای رفتار مشتری ضروری است ، در حالی که ممکن است برعکس سایر عناصر باشد.
در UX ، ما درباره مشخصات و رفتار کاربر صحبت می کنیم و ترجیحات مشتری را با نظرسنجی ها مشخص می کنیم.
تجربه کاربر قابلیت استفاده از طراحی برنامه و فرایند آن را تعیین می کند.
بنابراین ، اگر برنامه شما یک تجربه کاربری منسجم به مشتری ارائه دهد ، بدون شک به برنامه شما وفادار خواهند بود.
هیچ کاربری به طور مشابه با یک برنامه رفتار نخواهد کرد. کاربران مختلف نظرات مختلفی در مورد بنامه شما خواهند داشت. بنابراین ، برای برآوردن خواسته های کاربر ، باید رفتار مشتری را ایجاد کنید ، که در نتیجه به ارائه UX رضایت بخش کمک می کند.
در رابطه با طراحی و توسعه برنامه ، سه مورد اصلی تجربه کاربری وجود دارد.
رفتار کاربر
وایر فریم ها
نمونه های اولیه
رفتارهای کاربر
ایجاد رفتار کاربر مخصوص UX است. ما رفتارهای کاربر را برای تصور نحوه تعامل کاربر با محصول ایجاد می کنیم. و این به دلایل زیادی در روند طراحی اپلیکیشن ضروری است.
وایر فریم ها
Wireframe مانند نقشه ی طراحی برنامه است.
درست همانطور که یک نقاش در ابتدا طرح های ابتدایی نقاشی طراحی می کند ، یک طراح UX نیز قاب های سیمی ( وایر فریم ها) را ایجاد می کند.
به بیان ساده ، شما یک طرح اولیه ایجاد می کنید که محل قرارگیری هر عنصر در روند طراحی برنامه را مشخص می کند.
محتوا
تصاویر
فیلم ها
نمادها
لوگو
سمبل
اجزاء
هدف این است که به توسعه دهندگان و تیم توسعه کمک کند تا محصولی را که مطابق با نیازهای کاربر است را درک کنند. این یکی از دلایلی است که ما در مراحل اولیه فرآیند طراحی اپلیکیشن ، باید کاربر را درک می کنیم.
با این حال ، توجه داشته باشید که وایر فریم ها فاقد هر نوع رنگ ، گرافیک و سایر محتوای رسانه ای هستند. و فقط در مورد محل جا گیری هر بخش در اپلیکیشن صحبت می کند.
هنگام ایجاد نمونه های اولیه در فرایند طراحی برنامه ، می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:
تایپوگرافی
رنگها
فضای سفید در برنامه
آیکون های طراحی شده
جلوه های بصری متضاد
محتوای رسانه ای
همانطور که به نمونه اتاق ها یا آشپزخانه های از پیش طراحی شده به وسیله نرم افزار های مخصوص این کار نگاه می کنید ، نمونه های اولیه در اپلیکیشن به ایجاد تصویری از ظاهر برنامه قبل از توسعه آن کمک می کند.
ما در آخرین مرحله از راهنمای طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل هستیم. پس از درک تجربه کاربری و نحوه ایجاد مجدد آن با ابزارهای امروزی ، با رابط کاربری روبرو می شویم.
UI به معنی رابط کاربری است. همچنین می توانیم بگوییم که UI زیرساخت های بصری فرآیند طراحی برنامه را تعریف می کند.
4.رابط کاربری (UI) در طراحی اپلیکیشن موبایل
مهمترین چیزی که در رابط کاربری UI قابل درک است UI Kit است.
UI Kit یک کتابخانه از انواع مختلف گرافیک و منابع آن است که به روند طراحی برنامه مربوط می شود.
به وجود یک کیت UI ، یک طراح قادر است:
فرایند طراحی را ساده کند
صرف هزینه و زمان برای ایجاد اجزای جدید یا گرافیک طرح.
عملکرد محصول را افزایش می دهد.
در حالی که مراحل طراحی برنامه را طی می کنید ، افرادی که ذینفع هستند می خواهند عملکردی را به برنامه اضافه کنند.
افزودن قابلیت ها نشان می دهد که طراحان می توانند محصول بهتری را برای کاربر نهایی ایجاد کنند.
یا اینکه چگونه کاربر نهایی هنگام استفاده از برنامه نباید با موانعی روبرو شود.
به همین دلیل است که برای هر طراح که بخشی از طراحی را برعهده دارد ، که از ایجاد طرح های گیج کننده خودداری کنند.
یک کیت رابط کاربری به همه اجزای ضروری برای ایجاد یک رابط کاربری زیر یک مفهوم واحد اجازه دسترسی می دهد.
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از کیت رابط کاربری این است که به شما کمک می کند تا بر روی کارهای دیگر تحت فرایند طراحی اپلیکیشن تمرکز کنید.
در همچنین کیت UI از گرافیک اصلی برنامه مراقبت می کند.
در نهایت ، طراحی را آسان تر ، روان تر و زمان آن را کاهش می دهد..
از طراحی اپلیکیشن تا نمونه اولیه
UX و UI موازی یکدیگر هستند. هنگامی که وایر فریم ها را ایجاد می کنید ، سطوح پیشرفته UI و UX وارد عمل می شوند.
بنابراین ، درست مانند یک کاربر که با برنامه درگیر می شود ، این نمونه های اولیه قابل کلیک به بازآفرینی آن تجربه کمک می کند.
مزایای مراحل طراحی برنامه این است که ایجاد تغییرات را آسان تر می کند. زیرا همه کارهایی که در این مرحله انجام می دهید بدون نیاز به کد نویسی است.
بنابراین ، وقتی هیچ کد نویسی در میان نیست ، پیچیدگی های طراحی کاهش می یابد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که برخی تنظیمات را تغییر داده و طرح جدید را ایجاد کنید.
با طراحی اپلیکیشن موبایل آماده ، می توانید آن را به مشتریان نشان دهید و بازخورد آن را دریافت کنید. این کار باعث تکرار طراحی تا رسیدن به مرحله نهایی می شود.
همیشه به یاد داشته باشید که روند طراحی برنامه به پایان نمی رسد. آزمون تکرار چرخه مانند یک حلقه است.
به نظر شما چرا همواره درخواست به روز رسانی اپلیکیشن وجود دارد؟
هزینه طراحی اپلیکیشن موبایل
تمامی مطالبی که در بالا خواندید دارای قیمتی می باشد. هزینه فرآیند طراحی اپلیکیشن موبایل به عناصر زیادی بستگی دارد.
شما باید به نوع طرحی که می خواهید ایجاد کنید توجه داشته باشید: طرح ساده یا طرح پیچیده.
همچنین ، هزینه طراحی و توسعه اپلیکیشن موبایل به تعداد صفحات و ویژگی های آنها بستگی دارد.
بنابراین ، هر قدمی که در طراحی اپلیکیشن برمی دارید بر هزینه آن تأثیر می گذارد.
ما تجربه ، تخصص و توانایی کمک به راه اندازی ، رشد و توسعه اپلیکیشن موبایل شما را داریم. فقط کافی است با ما برای طراحی هر چه بهتر رابط کاربری و تجربه کاربری برای اپلیکیشن های خود تماس بگیرید.