سفر و گردشگری

ماسوله کجاست؟ + 14 مورد از جاهای دیدنی شهر پلکانی

در این مقاله از کارمادیو، به ماسوله گیلان می رویم؛ سوال اینجاست که ماسوله کجاست؟ مقصدی جذاب با بافتی پلکانی که شما را برای لحظاتی از همهمه های شهرنشینی و دغدغه ها دور می کند. روستایی که این روزها عنوان شهر را یدک می کشد؛ اما هنوز هم حال و هوای سنتی روستا در آن جاریست.

در این مقاله به بسیاری از سوالات شما پاسخ می‌دهیم؛ مثل: جاهای دیدنی ماسوله کجاست؟ بازار ماسوله کجاست و سوغات ماسوله را به شما معرفی می کنیم و در نهایت آدرس و راه دسترسی به این مقصد زیبا را در اختیارتان می گذاریم. همراه مان باشید و با این جاذبه استان گیلان آشنا شوید.

ماسوله کجاست؟

شهر ماسوله از کوچکترین شهرهای ایران به شمار می‌آید و در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است. ماسوله با شهر فومن تنها ۳۵ کیلومتر و با شهر ماکلوان، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد. فاصله مرکز ماسوله تا مرز استان زنجان حدود ۲ کیلومتر و تا محدوده استان اردبیل یعنی منطقه گیلوان، حدود ۱۰ کیلومتر است.

چرا سفر به ماسوله؟

زنی در طبیعت ماسوله

ماسوله شهری تاریخی و توریستی است که همچون یک دهکده به نظر می رسد و به عنوان نمونه ای شاخص از معماری پلکانی در سطح جهانی شناخته می شود. در این شهر گزینه های بسیاری برای خوشگذرانی پیش روی تان قرار دارد و امکانات مناسب آن به شما اجازه می دهد تا سفر راحت و خوبی را برای خود و همراهان تان رقم بزنید.

ماسوله اولین شهر تاریخی زنده کشور است که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. فضای مه آلود ماسوله زبانزد خاص و عام است و طبیعت بهشت‌گونه آن در کنار جلوه های تاریخی و فرهنگی این شهر، زیبایی آن را دو چندان کرده اند.

گردش در بازار ماسوله و خرید سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی از تجربه هایی است که هیچگاه فراموش تان نمی شود.
سفر به ماسوله فرصت بازدید از موزه های این شهر را در اختیارتان می گذارد.

آشنایی با بهشت مه آلود گیلان

بهشت مه آلود گیلان در ماسوله

60 کیلومتر آن طرف تر از مرکز استان گیلان، رشت، شهری با وسعت 100 هکتار قرار دارد که با نام ماسوله شناخته می شود و بر اساس منابع مختلف، قدمت آن به حدود 800 تا 1000 سال پیش می رسد. این شهر جایی است که شما می توانید تلفیق تاریخ، طبیعت و فرهنگ را به خوبی در آن ببینید و در هر گوشه ای از آن شاهد جاذبه ای تازه و ناب باشید.

ماسوله در بسیاری از اوقات سال تن پوش سپیدی بر تن می کند و غرق در مه می شود. حلقه زدن مه به دور این شهر به حدی زیباست که گاه از قدم گذاشتن به درون آن منصرف می شوید و دوست دارید از دور تنها نظاره گر چنین چشم انداز با شکوهی باشید.

در نگاه اول شاید تنها ساختار این شهر و پلکانی بودن معماری آن توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند؛ اما در کنار این ویژگی، وجود کوهستان های مرتفع، جنگل، ییلاقات سرسبز، آبشار و … نیز افراد علاقه مند را به ماسوله می کشانند و لحظاتی خوش را به آن ها تقدیم می کنند.

وجود جلوه های طبیعی و تاریخی قابل توجه در این شهر باعث شده تا تحت حفاظت میراث فرهنگی و سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گیرد تا به خوبی از آن نگهداری شود. ماسوله اولین شهر تاریخی زنده کشور است که نامش از تاریخ 30 مرداد سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در انتظار ثبت به عنوان میراث جهانی نیز هست.

بد نیست بدانید که در طرح میراث فرهنگی و گردشگری یونسکو، در میان هشت کشور آسیای میانه و هیمالیا، از بافت تاریخی این شهر به عنوان نماینده آثار تاریخی ایران نام برده شده است.

بافت پلکانی ماسوله

بافت پلکانی ماسوله

یکی از ویژگی های شاخص ماسوله بافت جالب توجه آن است؛ این شهر در دامنه‌ کوهپایه به صورت پلکانی، شکل گرفته و پایین ترین و بالاترین نقطه آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع دارند. در این شهر خانه ها بر روی یکدیگر قرار دارند و پشت بام خانه پایینی، نقش حیاط خانه بالایی و یا معبر کوچه بالایی را بازی می کند.

شهرت این ویژگی خاص در معماری این شهر باعث شده تا در کنار نام یا لقبِ روستاها و شهرهای پلکانی دیگر در اقصی نقاط ایران، نام ماسوله را ببینید.

بهترین فصل سفر به ماسوله

روستای ماسوله در فصل بهار

در مجموع اقلیم مطبوع منطقه و محیط طبیعی دلپذیر در چهار فصل سال باعث شده تا گردشگران در همه فصول، ماسوله رابه عنوان مقصد خود انتخاب کنند و شاهد مناظری شگفت انگیز باشند.

  • بهار: رویش دوباره طبیعت در این فصل باعث می شود تا بسیاری راهی ماسوله شوند و جلوه هایی تازه را در این شهر ببینند.
  • تابستان: چهره ماسوله در این فصل مزین به گلدان های شمعدانی است و مانند یک پیراهن گل گلی بر تن شهر جلوه می کنند.
  • پاییز: طبیعت رنگارنگ پاییزی نیز آرایشی خاص به ماسوله می دهد و تصویری متفاوت را به نمایش می گذارد.
  • زمستان: با وجود قرارگیری ماسوله در منطقه کوهستانی و سرمای هوا در زمستان، باز هم گردشگران و مشتاقان راهی این شهر می شوند تا آن را در لباس سپید زمستانی ببینند.

سوغات و صنایع دستی ماسوله

سوغات و صنایع دستی ماسوله

  • شیرینی اگردک: این شیرینی خوشمزه مخصوص ماسوله گیلان است و کره، آرد برنج، آرد سفید، پودر قند، زنجبیل، پودر هل و زعفران مواد اولیه آن را تشکیل می دهند. این شیرینی را می توایند از قنادی معروف ماسوله در سطح اول بازار تهیه کنید. اگردک قزوینی و تبریزی و … نیز از دیگر انواع این شیرینی هستند.
  • عروسک های دستبافت: بانوان هنرمند در جای جای ماسوله هستند و عروسک های زیبایی را می بافند. حضور این بانوان و دستفروشان چهره خاصی به ماسوله بخشیده است و فرصت خوبی برای تهیه یک یادگاری به شما می دهد.
  • چموش: یکی از سوغاتی های ماسوله، چموش نام دارد که پاپوشی چرمی است. مردم گیلان در گذشته های دور از این نوع پاپوش استفاده می کردند تا از رطوبت و گل در امان بمانند. امروزه چموش تنها کاربرد تزیینی دارد و در ماسوله اصیل ترین نوع آن پیدا می شود.
  • سایر سوغات و صنایع دستی: گلیم، صنایع چوبی و فلزی، شال و جوراب، لباس های محلی، دستکش و روفرشی (نوعی جوراب ساق کوتاه) نخی و پشمی، لیف حمام، جوراب ساق کوتاه و بلند، کلاه پشمی و …

جاهای دیدنی ماسوله کجاست؟

در این قسمت از مقاله به سوال جاهای دیدنی ماسوله کجاست پاسخ می‌دهیم. در وحله‌ی اول، جاده ای که شما را به ماسوله و زیبایی هایش می رساند، از فومن آغاز می شود و در عین کوتاه بودن، شما را با جلوه هایش جادو می کند.

خانه های سنتی یکی پس از دیگری نمایان می شوند، مردمانی که سبدهایی چوبی بر دوش شان دارند در کنار جاده دیده می شوند و مناظر رویایی یکی پس از دیگری از جلوی چشم شما می گذرند. در میانه این راه، رستوران های محلی با تخت های سنتی میزبان خوبی برای شما خواهند بود.

به شرطی که فرصت کافی داشته و زمان مناسبی را برای سفرتان در نظر گرفته باشید. در پایان راه، ماسوله با خانه هایی که بر دوش یکدیگر سوار شده اند، نمایان می شود…

1. بازار ماسوله

بازار ماسوله

هر چیزی که با عنوان بازار در ذهن تان شکل گرفته را فراموش کنید چرا که در ماسوله شکلی متفاوت از بازار پیش روی شما قرار خواهد گرفت. بازار ماسوله یک مرکز خرید چند طبقه است؛ اما شکل و شمایل آن با تصورات شما از یک مرکز خرید، تفاوت های زیادی دارد.

2. آستان مقدس امامزاده عون بن علی (ع)

آستان مقدس امامزاده عون بن علی (ع)

حدود 5 امامزاده در ماسوله وجود دارد که مهم ترین آن ها بقعه‌ متبرک امامزاده عون بن علی (ع)، مشهور به امامزاده عون است و جزو 1200 بقعه ای است که نام شان در فهرست آثار تاریخی ایران قرار دارد. این امامزاده از بناهای تاریخی در مرکز ماسوله به شمار می رود که پیشینه‌ای متعلق به قرن دوم یا سوم هجری قمری دارد و پیکر مطهر فرزند محمد حنفیه، پسر امام علی (ع) را در خود جای داده است.

بر دیوار غربی بنا، دری بسیار قدیمی از جنس چوب آبنوس به چشم می خورد که به در چله خانه شهرت دارد و كنده كاری‌هایی فوق‌ العاده ظریف به آن زینت داده اند. بنا بر روایاتی، این در با 20 پله به سردابی راه پیدا می کند که تا زیر کوه کشیده شده است. ستون قطوری در ورودی بنا وجود دارد که كتیبه‌ای بر روی آن حک شده و زمان تعمیرات اساسی بقعه در زمان فتحعلی شاه را نشان می دهد.

3. آبشار کوشم

آبشار کوشم-کارمادیو

آبشار کوشم ماسوله کجاست؟ آبشار کوشم، بلندترین آبشار ماسوله با ارتفاع ۳۰ متر در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه قرار دارد. مسیر زیبای دسترسی به این آبشار با شیبی ملایم در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر ماسوله است که افراد علاقه‌مند به کوهنوردی را به‌سمت خود جلب می‌کند.

پس از حدود یک ساعت کوهنوری و عبور از چند آبشار کوچک به انتهای تنگه و یک دیواره سنگی می‌رسید که آب از بالای آن به پایین می‌ریزد و آبشار زیبای کوشم را به وجود می‌آورد.

4. رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

رودخانه رودخان ماسوله کجاست؟ رودخانه‌ای نسبتا پرآب است که از بالای کوهستان و از چشمه‌‌‌های بالا دستی و برف‌های در حال آب شدن سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از مرکز شهر ماسوله عبور می‌کند و سپس مسیرش را در کنار جاده ماسوله ادامه می‌دهد.

رودخانه ماسوله در منطقه سرایان به دو رود زیگل و لیکوند تغییر نام می‌دهد و در منطقه چومثقال وارد تالاب انزلی می‌شود. آب این رودخانه در انتها، شالیزارهای برنج را آبیاری می‌کند. در داخل ماسوله با دیواره بلندی در کنار رود مواجه می‌شوید که از ورود سیلاب‌ها به داخل شهر جلوگیری می‌کند.

آبشار زیبایی به همین نام با ارتفاع بیش از ۲۰ متر، روی رودخانه ماسوله رودخان و در غرب ماسوله و در ابتدای جاده ماجلان قرار دارد. با کمی پیاده‌روی در مسیر رودخانه و در جهت مخالف ریزش آب به آبشار می‌رسید. آبشار ماسوله رودخان در نزدیکی پارکینگ ماسوله قرار دارد.

5. آبشار خرم بو (خربو)

آبشار خرم بو (خربو)

آبشار «خُرَّم بو» که در زبان تالشی، به‌صورت «خَربُو» تلفظ می‌شود، یکی از زیباترین آبشارهای این منطقه است که در کنار جنگل‌های اطراف، به خرمی بهشت می‌ماند. این آبشار، یکی از بکرترین جاذبه‌های طبیعی ماسوله است و کمتر کسی به بازدید از آن می‌رود.

اما آبشار خرم بو ماسوله کجاست؟ برای رسیدن به آبشار خرم بو، باید پس از عبور از بازار ماسوله، حدود دو کیلومتر در کوه‌های ماسوله کوهپیمایی کنید و در ضمن، برای پیدا کردن آن به یک راهنمای محلی نیاز دارید.

آب‌های خروشان آبشار خرم بو از ارتفاع ۲۰ متری به پایین می‌ریزد و نبود جاده تا آبشار بزرگ خرم بو، سبب شده است که طبیعت این منطقه تا حد زیادی دست نخورده باقی بماند. در مسیر رسیدن به آبشار بزرگ، می‌توانید از سایت سنگ‌نوردی، آبشار کوچک خربو و بقعه امامزاده هاشم دیدن کنید و از آب گوارای چشمه ماسوله بنوشید.

6. آبشار توریشوم

آبشار توریشوم

آبشار تریشوم یکی از آبشارهای پرآب و مبهوت‌کننده استان گیلان است که در دامنه قله تریشوم ماسوله قرار دارد.
اما آبشار تریشوم یا تروشوم ماسوله کجاست؟ یکی از آبشارهای پرآب و مبهوت‌کننده استان گیلان است که در دامنه قله تریشوم ماسوله قرار دارد. قله تریشوم، ۲,۸۵۰ متر ارتفاع دارد و در ارتفاعات شهر ماسوله واقع شده است.

در مسیر بسیار زیبا و جنگلی آبشار توریشوم چشمه‌های فراوانی وجود دارد که تماشای آن‌ها به راستی روح‌نواز است. آب آبشار توریشوم در بیشتر مواقع سال سرد است و از قله تریشوم سرچشمه می‌گیرد. یکی از دو حوضچه آبشار، عمیق و مناسب برای آبتنی است.

پس فرصت را از دست ندهید و تنی به آب بزنید. در ماه‌های بهاری با آب شدن برف‌ها، احتمال گل‌آلود شدن و بالا آمدن سطح آب حوضچه‌های آبشار وجود دارد. در مسیر رسیدن به آبشار باید دو بار از رودخانه عبور کنید، پس اگر متوجه بالا آمدن سطح آب شدید، با توجه به سیل‌خیز بودن منطقه، آبشار را بلافاصله ترک کنید.

مسیر دستیابی به آبشار تریشوم از جاده فومن-ماسوله آغاز می‌شود و حدود یک تا ۱٫۵ ساعت با شهر ماسوله فاصله دارد. آبشار تریشوم در یک کیلومتری شهر تاریخی ماسوله در آخرین دوراهی مسیر به نام دوراهی «اشکلت» قرار دارد و برای دسترسی به بالای آبشار، به وسایل فنی نیاز خواهید داشت.

7. آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه

آبشار لارچشمه ماسوله کجاست؟ یک پدیده طبیعی بی‌نظیر و زیبا با ارتفاع حدود ۶ متر است که در میان درختان سرسبز و متراکم جنگل‌های شمال ایران قرار دارد. این آبشار درست پیش از روستای ماسوله در کنار جاده فومن واقع شده است و وجود حوضچه‌های کوچک آبی، زیبایی فوق‌العاده‌ای به آن اعطا کرده است. وجود قهوه‌خانه، استراحتگاه و رستوران در مجاورت این آبشار خروشان، این جاذبه گردشگری را به مکانی دوست‌داشتنی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، تبدیل کرده است.

8. پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله کجاست

پارک جنگلی ماسوله یکی از جاذبه‌های بکر شهر ماسوله است که با آب و هوایی خنک و پاکیزه، چشم‌اندازهای کوهستانی و جنگل‌هایی زیبا با پوشش گیاهی متراکم و درختانی بلند، هر بیننده‌ای را مبهوت خود خواهد کرد. بخش عظیمی از این پارک زیبا با وسعت حدود ۲۴۰۰ هکتار از کوهستان‌ و میانبدها تشکیل می‌شود.

پارک جنگلی ماسوله یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های این منطقه است و حدود ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح آب دریا فاصله دارد. این پارک در ﻏﺮب ﻓﻮﻣﻦ و ۳۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی آن واقع شده است و علاوه بر اینکه یک مکان تفریحی به شمار می‌آید، از محیط زیست، درختان و گونه‌های مختلف گیاهی محافظت می‌کند.

انواع درختان فندق، راش، ممرز، توسکا، درخت آزاد، گیاهان دارویی و علفی در پارک جنگلی ماسوله دیده می‌شوند. شما می‌توانید در این پارک جنگلی بی‌نظیر از امکانات رفاهی، آلاچیق، رستوران و دکه‌ها استفاده کنید. آش دوغ، یکی از خوردنی‌‌های مشهور پارک جنگلی ماسوله است، پس از مزه کردن آن به‌هیچ‌وجه غافل نشوید.

9. قله شاه معلم (ماسوله داغی)

قله شاه معلم (ماسوله داغی)

قله شاه معلم که با نام ماسوله داغی نیز شناخته می‌شود، با ارتفاع ۳۰۵۰ متر در شمال غربی ماسوله، دومین قله بلند استان گیلان است که در میان کوهنوردان به‌دلیل راه سخت و زیبایی بی‌بدیل چشم‌اندازهای آن، از جایگاه و اهمیت بخصوصی برخوردار است. داغی در زبان آذری به‌معنای «کوه» است و ماسوله داغی یا شاه معلم به‌معنای «کوه ماسوله» است.

دلیل نام‌گذاری این کوه به نام شاه معلم به باور مردم این منطقه، حضور فردی عابد و پرهیزگار به نام «شاه معلم» بوده است که سال‌ها برای انجام امور عبادی، سیر و سلوک معنوی و دستیابی به کمال، به این قله پناه برده و به عبادت مشغول بوده است. عبادتگاهی که پس از مرگ وی و طبق وصیت‌نامه او، به مدفن و آرامگاه ابدی این عارف تبدیل شده است. حضور در این منطقه بسیار خاطره‌انگیز بوده و لحظاتی ناب و دلچسب را برای گردشگران به ارمغان خواهد داشت.

10. ییلاق کوربار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله یا کوه روبار، یکی از تماشایی‌ترین ییلاق‌های استان گیلان است که در میان کوه‌های سرسبز و جنگلی واقع شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ییلاق می‌توان به مسیر دسترسی دیدنی و جالب‌توجه آن اشاره کرد که جزو بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران به شمار می‌رود.

این مسیر با طبیعتی بکر و مناظری جذاب، مکانی مناسب برای عکاسی، کوهنوردی، طبیعت‌گردی و پیاده‌روی است. مسیر چند ساعته رسیدن به ییلاق کوربار، مسیری نسبتا سخت با شیب ملایم و در برخی نقاط، با شیبی تند است. اما مطمئن باشید که زیبایی‌های مسیر و طبیعت مدهوش‌کننده ییلاق کوربار، به‌محض رسیدن به مقصد، تمام خستگی‌های شما را از تنتان در خواهد آورد.

11. ییلاق للندیز

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز ماسوله کجاست؟ ییلاق للندیز یکی از ییلاق‌های کمتر شناخته شده ماسوله است که جاده ماشین‌رو ندارد. مسیر دو ساعته رسیدن به این ییلاق از میان جنگل می‌گذرد و باید آن را پیاده طی کنید. هیچ‌گونه امکانات رفاهی یا تفریحی در ییلاق للندیز وجود ندارد و تنها یک چشمه آب در آن دیده می‌شود.

چوپان‌ها گله‌های گوسفند را از روستاهای اطراف برای چرا به للندیز می‌آورند. ییلاق للندیز با چشم‌اندازی خارق‌العاده و آرامشی پر از سکون، لحظات به‌یادماندنی را برای شما خلق می‌کند.

12. ییلاق آندره

ییلاق آندره ماسوله کجاست؟ یکی از ییلاق‌های زیبای بخش سردارجنگل فومن است که در فاصله ۵ کیلومتری ماسوله و در مرز بین گیلان و زنجان و در مسیر جاده ماسوله به خلخال قرار دارد. این ییلاق با طبیعتی زیبا و جاذبه‌های طبیعی بکر، مکان موردعلاقه طبیعت‌گردان و گردشگران است.

13. چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه آب معدنی علی زاخونی که با نام چشمه «زمزمه» نیز مشهور است، یکی از پدیده‌های بی‌نظیر طبیعی در استان گیلان به شمار می‌آید. آب این چشمه، مملو از بیکربنات است و رنگ آن به‌دلیل نزدیک بودن به معدن آن، نارنجی است.

طعم آب چشمه تلخ و نامطلوب است، اما گفته می‌شود که نوشیدن آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات گوارشی، مفید است. ساکنان محلی، آب چشمه زمزمه را با مقداری شکر مخلوط می‌کنند و آن را برای بهبود بیماری‌های ریوی و گوارشی می‌نوشند.

چشمه آب معدنی علی زاخونی ماسوله کجاست؟ این چشمه در کنار رود خلشتریا یا ماسوله رودخان واقع شده است و دبی آب آن، یک لیتر بر ثانیه است. در حال حاضر، آب چشمه از طریق لوله‌ای به قطر ۸ سانتی‌متر به خارج از حوضچه چشمه می‌ریزد و سپس به سوی رودخانه سرازیر می‌شود. این چشمه در نزدیکی هتل آرام ماسوله قرار دارد.

14. موزه های ماسوله

موزه های ماسوله کجاست

تا چند سال پیش موزه مردم شناسی ماسوله از شهرت بسیاری برخوردار بود اما بساطش از این شهر برچیده شد و موزه های دیگری روی کار آمدند. امروزه موزه های فعال در ماسوله عبارتند از:

موزه میراث فرهنگی: این موزه در خانه تاریخی درزی برپا شده و مجموعه ای از آثار دوران قاجار در آن به نمایش درآمده است. خانه درزی مربوط به دوره پهلوی است و نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. اما موزه میراث فرهنگی ماسوله کجاست؟ این مکان در محله کشه سر ماسوله قرار دارد.

زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری
ساعات بازدید: 10:00 تا 13:00 و 16:00 الی 19:00

موزه حیات وحش: در این موزه می توانید مجموعه ای از حیوانات تاکسیدرمی را در داخل اتاقکی گلی و نیمه تاریک ببینید و انواع حیوانات خزنده، درنده و پرنده کوه‌ها و جنگل های ماسوله را از نظر بگذرانید. خرس قهوه‌ای ۸۰۰ کیلویی، گورکن، راسو، کفتار، خرگوش، گربه وحشی، شاهین، عقاب، پلیکان، قو، طاووس، کبک، قرقاول و… از حیوانات تاکسیدرمی این موزه هستند. شاید سوال باشد که موزه حیات وحش ماسوله کجاست؟ این موزه در بازار ماسوله قرار دارد.

زمان بازدید: همه روزه به جز ایام سوگواری
ساعات بازدید: 10:00 تا 13:00 و 16:00 الی 19:00

تفریحات ماسوله

شهر توریستی ماسوله، فرصت های خوبی را برای خلق لحظات خوش و به یاد ماندنی در اختیار شما قرار می دهد. شما در این سفر می توانید به فعالیت های زیر مشغول شوید:

  • گشت و گذار در روستا و تعامل با مردم محلی
  • بازارگردی و خرید سوغات و صنایع دستی
  • کوهنوردی و طبیعت گردی
  • پیک نیک در طبیعت اطراف ماسوله
  • شکم گردی در کافه ها و رستوران ها
  • عکاسی و ثبت تصویر با لباس های سنتی | عکاسخانه و اجاره لباس های سنتی در سطح سوم بازار قرار دارد.

موزه های ماسوله

جاده ماسوله

راه دسترسی به ماسوله کجاست؟ برای رسیدن به ماسوله، ابتدا خود را به شهر فومن برسانید و از آنجا وارد جاده ماسوله شوید و به راحتی به این شهر برسید. اگر خودروی شخصی ندارید می توانید از رشت یا فومن با استفاده از تاکسی یا مینی بوس به ماسوله بروید.

پرسش‌های متداول

ماسوله کجاست؟

ماسوله گیلان در جنوب غربی استان گیلان در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت و در نزدیکی شهر فومن در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است.

بهترین زمان سفر به ماسوله چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به ماسوله ماه‌های اردیبهشت تا آبان است.

مسیر دسترسی به ماسوله از کدام جاده است؟

راه اصلی دسترسی به ماسوله از جاده‌ای از شهر فومن است. شما پس از رسیدن به شهر فومن، باید جاده‌ای پرپیچ‌وخم به مسافت ۳۵ کیلومتر را به‌سمت ماسوله طی کنید تا به آن برسید.

ماسوله برای چه نوع سفرهایی مناسب است؟

ماسوله برای سفرهای گروهی و خانوادگی، کوهنوردی و صعود به قله‌ها، اقامت چندروزه، گشت‌وگذار در جاذبه‌های تاریخی و طبیعی و شرکت در مراسم‌های مذهبی (ماه محرم)، یک مقصد خارق‌العاده به شمار می‌آید.

سخن آخر

ماسوله از معروف‌ترین روستاهای پلکانی و یکی از روستاهای تاریخی ایران است که در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب‌غربی استان گیلان و در بخش سردار جنگل شهرستان فومن قرار گرفته است.

این روستا به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد خانه‌هایی که به‌صورت پلکانی روی تپه‌ها ساخته شده‌اند، معروف شده است. امیدواریم از خواندن این مقاله در کارمادیو لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را با ما و کاربران کارمادیو به اشتراک بگذارید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین شفیعی
1 روز قبل

زیتون پرورده هاشون عالیه

دکمه بازگشت به بالا