5 کلاس موتور سیکلت که باید بشناسید
به صورت کلی موتور سیکلت ها به چند دسته (کلاس) مختلف تقسیم میشود. در این مقاله کارمادیو به معرفی 5 کلاس موتور سیکلت که باید بشناسید میپردازیم در ادامه با ما همراه باشید.
- موتور کلاس استاندارد یا نیکد (Naked)
- موتور کلاس اسپرت (Sport)
- موتورسیکلت کافه ریسر (Cafe Racer)
- موتورسیکلت کلاس تورینگ (Touring)
- کلاس اسکوتر (Scooter)
موتور کلاس استاندارد یا نیکد (Naked)
موتورسیکلت کلاس نیکد یک انتخاب مناسب برای رانندگی در سطح شهر، خیابان و جادههای هموار است. فرمان در این کلاس موتورسیکلت عمودی است و فضای کافی برای راننده و ترک نشین تعبیه شده است. نیکد از نظر لغوی بهمعنای برهنه است و علت این نامگذاری این است که طراحی فنی موتورسیکلت کلاس نیکد، از نمای کناری کاملا قابل مشاهده است.
موتور کلاس اسپرت (Sport)
موتورسیکلتهای کلاس اسپرت (Sport motorcycles) با عملکرد و سرعت بالا طراحی شدهاند. این نوع موتورسیکلتها معمولاً دارای فریم سبک و مقاوم، موتورهای با حجم بزرگ و توان بالا، سیستم تعلیق پیشرفته و سیستم ترمز قوی هستند؛ به همین خاطر برای مسابقات و همچنین برای رانندگی در جادههای عمومی مناسب هستند. تفاوت موتور سیکلت های اسپرت با موتور های کلاس دیگر در طراحی اسپرت و زیبا قدرت و سرعت بالا میشه اشاره کرد. این کلاس را تحت عنوان موتور ریس یا مسابقه میشناسند، در این کلاس موتور سیکلت صندلی کم ارتفاع است.
موتورسیکلت کافه ریسر (Cafe Racer)
کافه ریسر نوعی از موتورسیکلتهای اسپرت است که در میان علاقهمندان بریتانیایی به موتورسیکلت در اوایل دهه ۱۹۶۰ در لندن ایجاد شد. کافه ریسرها موتورسیکلتهایی بودند که توسط صاحبانشان با هدف سرعت، هندلینگ بهتر و سواری سریع در مسافتهای کوتاه بهینه شده بودند. پس از محبوبیت کافه ریسرها، شرکتهایی اقدام به طراحی و تولید کارخانهای در این سبک کردند. در دهه شصت میلادی، این دسته از افراد معمولا در کافههایی که در امتداد بزرگراه ها وجود داشت، جمع میشدند. از این رو نام کافه رانها یا کافه ریسرها به آنها اطلاق شده است. این کافهها به مرکزی برای آشنایی و معاشرت آن ها با دیگر علاقهمندان و همچنین محلی برای برگزاری مسابقات خیابانی غیرقانونی، بدل شده بود.
نمونه های موتور کافه ریس در ایران
- بنلی لئوچینو 250
- کویر مدل ST3
- موتورسیکلت یاماها XSR 155
موتورسیکلت کلاس تورینگ (Touring)
همون طور که از اسمش پیداست، موتورهای این کلاس مخصوص مسافرت طراحی شدن. البته که تو ایران از هر موتوری برای مسافرت استفاده میشه. دلیل اصلیشم، ناموجود بودن خیلی از مدلهای این موتور تو ایرانه. موتور سیکلتهای مسافرتی معمولاً سایزشون بزرگتر از موتورهای دیگهست.ظرفیت باک و قدرتشون زیاده و صندلی خیلی راحتیم دارن. بزرگترین تولید کننده موتورهای سفری هم، هارلی دیویدسون معروفه و متقابلا هم تو آمریکا از این موتورها بیشتر استفاده میشه.
کلاس اسکوتر (Scooter)
اسکوترها، از سال 1914 به وجود آمدند و توسعه آنها در بین جنگهای جهانی در اروپا و آمریکا ادامه پیدا کرد. محبوبیت جهانی این موتورسیکلتها، به پس از جنگ جهانی دوم برمیگردد.اسکوترها با هدف مقرون به صرفه کردن رفت و آمدهای شهری طراحی شدند و موتورهای آنها 50 تا 150 سی سی ظرفیت داشت. البته امروزه، حجم آنها بیشتر شده، به عنوان مثال، اسکوتر ویئسته 249 که حجم موتور آن 244 سی سی است.
اسکوترها نوعی موتورسیکلت هستند ولی با موتورهای معمولی تفاوت دارند. یکی از تفاوتهای اسکوترها با موتورسیکلتهای معمولی این است که موتور آنها معمولا به سیستم تعلیق عقب متصل است و جلوی آنها، یعنی بین فرمان و صندلی، خالی است و پاهای راکب در آنجا قرار میگیرد.
احتمالا با توجه به ظاهر اسکوترها، خودتان حدس زدهاید که نسبت به موتورسیکلتهای معمولی، قدرت و سرعت کمتری دارند. این سرعت و قدرت کمتر را نمیتوان یک نقطه ضعف دانست، چون برای کسی که موتور را فقط برای رفت و آمدهای درون شهری لازم دارد، نه تنها هیچ محدودیتی ایجاد نمیشود، بلکه استفاده از آن هم کاملا راحت و بدون دردسر است.
- کلیک . طرح کلیک
- ایروکس و طرح ایروکس