خواندنی

احداث باغ انگور در میان کشاورزان ایرانی

وقتی می‌خواهیم در مورد جایگاه باغ انگور در کشور ایران صحبت کنیم مخصوصاً در مناطق شمال غربی، این محصول به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار و پرفروش سردرختی در کشور ما محسوب می‌شود، علاوه بر تازه خوری میوه انگور انواع فرآورده‌های آن تولید ‌و در بازار داخلی و خارجی به فروش می‌رسد.

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری برای احداث باغ انگور هستید باید بگوییم بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده‌اید، چون ارزش اقتصادی میوه انگور بر کسی پوشیده نیست و قیمت بسیار مناسبی در بازار داخلی داشته، فرآورده‌های آن و همچنین خود میوه انگور به راحتی در بازار داخلی و خارجی به فروش می‌رسد.

اطلاعات پیش زمینه‌ای قبل از احداث باغ انگور 

شما برای اینکه بتوانید باغ انگور کاملا اقتصادی و حرفه‌ای را احداث کنید باید اطلاعات پیش‌زمینه‌ی فراوانی به دست بیاورید تا در احداث باغ انگور به یک موفقیت تضمینی برسید، کسانی که  تا حالا کار کشاورزی نکردند، تجربه کافی در این زمینه ندارند و اولین بار می‌خواهند شغل کشاورزی را ادامه دهند، بهتر است احداث باغ انگور را  مد نظر خود قرار دهند.

از ویژگی بارز درخت انگور می‌توان به مقاومت بالای بهترین نهال انگور مانند نهال انگور سیاه و نهال انگور سردشت شرابی در برابر خشکسالی، گرمای بیش از حد، همچنین بیماری‌ها اشاره کرد، اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح دهیم، در صورتی که احداث کننده باغ انگور از شرایط اولیه نگهداری نهال انگور آشنایی کافی داشته باشد، می‌تواند با مشاوره و راهنمایی متخصصان در این زمینه یک باغ و پرسود و تجاری را احداث کند.

از بارزترین وظایف یک سرمایه‌گذار و باغدار قبل از احداث باغ تجاری انگور، خرید نهال انگور ( https://bartarnahal.ir/grapes-seedlings ) مرغوب از مراکز معتبر است، برای این منظور باید اطلاعات کافی را به دست بیاورد تا نژاد سازگار و متناسبی که برای محیط زیست انگور مناسب است را انتخاب کند، از این اطلاعات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرایط آب وهوایی یا اقلیم غالب منطقه و محل احداث باغ: درخت میوه انگور در دو نژاد دیرگل و زود گل تولید و به دست کشاورزان می‌رسد، مناطق سردسیری و کوهستانی برای محافظت از درختان خود بهتر است نژاد دیرگل درخت انگور و مناطق گرمسیری که زمستان آنها کوتاه مدت است، بهترین گزینه برای آنها خرید نهال زود گل انگور است.

 

اطلاعات کافی در مورد دمای حداقل و دمای حداکثر منطقه احداث باغ: شما با به دست آوردن دمای حداقل و حداکثر منطقه خود می‌توانید نهال‌هایی را خریداری کنید که نسبت به گرما و سرما از خود حساسیت بالایی نشان می‌دهند برخی از مناطق هستند که اختلاف دمای بین زمستان و تابستان زیادی دارند، بنابراین در این مناطق شما باید نهال انگور را انتخاب کنید که بتواند هوای یخبندان فصل زمستان و گرمای بالای فصل تابستان را تحمل کند.

 

ارتفاع سطح زمین: در گذشته شاید سطح زمین یک عوامل بازدارنده برای باغداران محسوب می‌شد تا نتوانند باغ تجاری خود را احداث کنند، ولی امروزه با روی کار آمدن نهالستان‌های معتبر که به تولید و فروش نهال انگور می‌پردازند، انواع نهال انگور اصلاح شده و با کیفیت را در اختیار کشاورزان قرار می دهند، با ارتفاع صفر تا ۳۰۰۰ متر تناسب و سازگاری داشته باشد.

 

میزان بارش باران و ذخایر آبی: با اینکه درخت انگور مانند نهال انگور یاقوتی و نهال انگور موندراپ مقاومت زیادی به بی آبی و خشکسالی دارد ولی حداقل ها جهت آبیاری درخت مو باید انجام شود تا بهره‌وری اقتصادی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید :bartarnahal.ir/نمونه-کار/نهال-انگور-یاقوتی

 

اگر به عنوان یک کشاورز بتوانید اطلاعات دقیقی در مورد موارد بالا به دست بیاورید، می‌توانید با کمک مشاوران و کارشناسان بهترین نهال سازگار با محیط اطراف خود را شناسایی کنید، در این صورت مطمئن باشید باغ احداث شده شما ویژگی‌های زیر را خواهد داشت:

  • سودآوری باغ شما تضمینی خواهد بود.
  • محصولات تولیدی از باغ تجاری و حرفه‌ای شما با کیفیت بوده، بازار پسندی بالایی داشته و در حد محصولات صادراتی تولید می‌شود.
  • تناژ تولیدی باغ انگور در هکتار افزایش پیدا می‌کند.

 

انواع کاشت درخت مو و انگور در محوطه باغ

در مورد احداث باغ انگور باید بگوییم، به طور معمول سه روش متفاوت برای احداث باغ انگور وجود دارد که عبارتند از:

  • روش داربستی
  • روش سنتی
  • روش گوبله یا پاچراغی

 

هر کدام از روش‌های گفته شده مزایای خاص خود را دارد، ولی ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد روش داربستی اطلاعات مفیدی برای شما ارائه دهیم، تا شما از مزایای احداث باغ داربستی انواع نهال انگور آشنا شوید، از مزایای احداث باغ داربستی نهال انگور عبارتند از:

  • میزان تلفاتی که در باغ داربستی ایجاد می‌شود بسیار کمتر از باغ‌های دیگر است.
  • سر باغ داربستی کشاورزان به راحتی می‌تواند علف های هرز را کنترل کنند.
  • از نظر کشاورزان سمپاشی کردن در باغ داربستی بسیار راحت است و به راحتی می‌توانند به آبیاری و شغل زنی که این باغ بپردازند.
  • در باغ داربستی درخت انگور می‌توانید برای برداشت محصول و هرس از مکانیزم مربوطه استفاده کنید.
  • از آنجایی که فاصله درختان انگور کاملاً مشخص است و به صورت ایستاده تربیت می‌شوند، بنابراین هوا به خوبی در میان شاخه ها جریان داشته و نور خورشید بهتر به تمام برگ‌های درخت می‌رسد.
  • باردهی درختان انگور در روش داربستی بسیار سریعتر انجام می‌شود.

احداث باغ انگور در میان کشاورزان ایرانی

راه حل احداث باغ داربستی درخت انگور

برای احداث باغ داربستی ابتدا ستون‌هایی را با فاصله ۸ متر در باغ تعبیه می‌کنند سپس با استفاده از سیم گالوانیزه در ارتفاع ۵۰ ۱۰۰ و ۱۵۰ متر آنها را به صورت افقی به یکدیگر متصل میکنند، بعد از مشخص کردن محل داربست‌ها به کندن چالکود مشغول می‌شوند بر اساس انواع نهال انگور فاصله مناسب بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر است.

در این روش از همان ابتدا بوته انگور را به گونه‌ای آماده سازی می‌کنند تا بازه های درختان بر روی مفتول سیمی قرار گرفته و بر روی آنها رشد کنند، در مطالب بالا مزایای احداث باغ داربستی درخت انگور را به طور کامل توضیح دادیم، اگر تصمیم شما برای احداث تجاری باغ انگور کاملاً جدی است، می‌توانید به مراکز معتبر و نهالستان‌های مجوز دار مراجعه کنید تا مشاوران آنها اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما بگذارند.

 

تفاوت بین درختان گرمسیری و درختان سردسیری نهال انگور 

دلیل اصلی کارشناسان و متخصصین به هنگام فروش نهال انگور تاکید دارند تا شما اطلاعات کاملی در مورد مناطق خود در اختیار آنها قرار دهید، به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد درختان گرمسیری و ویژگی‌های خاص درختان سردسیری است، از تفاوت عمده بین درختان دیرگل و درختان زود گل انگور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور کلی تمامی نژاد درخت انگور مانند نهال انگور ترکمن ۴ و انگور بیدانه سفید، بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت به دمای هوایی کمتر از ۷ درجه سانتیگراد احتیاج دارند تا نیاز سرمایی خود را تامین کنند، میزان ساعت و دمای پایینی که برای درختان گرمسیری که در نظر گرفتن بین ۵۰ تا ۱۵۰ ساعت، ولی برای درختان سردسیری این رقم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت نیز می‌رسد، مناطقی که پاییز و زمستان چندان سرد و خنکی ندارند، نمی‌توانند ارقام نهال دیرگل را تهیه کنند.
  • میزان حساسیت نهال انگور گرمسیری به گرما کمتر بوده می‌تواند خشکسالی را تحمل کند، میزان تحمل نهال سردسیری به سرما بیشتر بوده و به خاطر دیرگل بودن تغییرات جوی فروردین ماه تاثیر منفی بر روی گل و شکوفه آن ندارد.

 

آشنایی با انواع نهال انگور

نهال انگور اصلاح شده و پیوندی می‌تواند میوه و محصولات متنوع در رنگ های متفاوت سیاه، زرد، قرمز و سبز تولید کند، از ویژگی‌های متفاوت میوه انگور به هسته دار و بی هسته بودن آنها اشاره کرد که نشانگر کیفیت آنها است، همچنین بر اساس ضخامت پوست انگور و میزان درشت بودن آن می‌توانید تصمیم بگیرید کدام نژاد انگور را در باغ خود احداث کنید، از پرفروش‌ترین نهال انگور موارد زیر در اولویت هستند:

  • نهال اصلاحی انگور سیاه سردشت شرابی
  • نهال اصلاحی انگور ترکمن ۴
  • نهال اصلاح شده انگور بیدانه سفید
  • نهال انگور پرلت
  • نهال انگور یاقوتی
  • نهال انگور موندراپ

احداث باغ انگور در میان کشاورزان ایرانی

کلام آخر

از نظر بیشتر کارشناسان اقتصادی کشاورزی باغ انگور به عنوان پربارترین نهال میوه در کشور ما شناخته شده است و مهمترین مزیت و ویژگی آن می‌توان به سرعت باردهی پس از احداث باغ انگور اشاره کرد، در صورتی که مدیریت کشاورز صحیح باشد در همان سال احداث می‌تواند اولین خوشه های انگور را بر روی باغ خود ببیند.

این امر باعث می‌شود تا کشاورزان در یک مدت زمان کوتاهی به درآمد سالیانه مناسب دست پیدا کنند، جهت کسب اطلاعات دقیق تر در زمینه احداث باغ تجاری انگور، آخرین قیمت نهال انگور و همچنین ارائه طرح توجیهی برای آن می‌توانید به نهالستان معتبر که مجوز رسمی خود را از وزارت جهاد کشاورزی کسب کرده است، مراجعه کنید.

مراکز تولید و عرضه نهال انگور به صورت تضمینی علاوه بر فروش محصولات خود با کارت گارانتی و قیمت مصوب، مشاوره رایگان و خدمات پس از فروش نیز ارائه می‌دهند تا کشاورزان به احداث باغ تجاری انگور هیچ مشکلی نداشته باشند، شما برای ارتباط با متخصصین مرکز bartarnahal.ir می‌توانید از درگاه های ارتباطی زیر استفاده کنید.

 

راه های ارتباطی:

09144501003

09141832393

 

 

4/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا