گل و گیاه

روش نگهداری گیاه پتوس + آبیاری در بهار و تابستان

اغلب مردم در آپارتمان‌های خود از گل‌ها و گیاهان مختلفی نگهداری می‌کنند. این گل‌ها می‌توانند زیبایی و سرزندگی خاصی را به فضای خانه ببخشند. گیاه پتوس یکی از گل‌هایی است که معمولاً در منازل از آن نگهداری می‌کنند و بسیار هم پر طرفدار هستند. اما گاهی افراد برای مراقب از این گیاه و روش آبیاری آن دچار مشکل می‌شوند و نمی‌دانند چه کاری باید انجام دهند.

در ادامه مطلب ما سعی داریم که روش نگهداری گیاه پتوس را برای شما توضیح دهیم و نکاتی را درباره آبیاری و تقویت این گیاه بیان کنیم. با کارمادیو همراه باشید.

چگونگی نگهداری از گیاه پتوس

پتوس از جمله گیاهانی است که در فضای آپارتمانی به خوبی رشد می‌کند و نگهداری از آن کار بسیار راحتی خواهد بود؛ به همین علت بسیاری از مردم به نگهداری از آن علاقه‌مند هستند. اما اگر قصد دارید این گیاه را در منزل خود پرورش دهید، بهتر است با روش نگهداری و مراقبت از آن آشنا باشید. ما در زیر نکاتی را برای رشد و نگهداری گیاه پتوس بیان می‌کنیم.

  • آبیاری مناسب:
    یکی از کار‌هایی که برای مراقبت از گیاه پتوس باید انجام دهید، آبیاری به موقع آن است؛ به همین خاطر باید با چگونگی آبیاری پتوس در زمستان، تابستان و دیگر فصول آشنا باشید. آبیاری بیش از اندازه این گیاه موجب آسیب به آن خواهد شد. بهتر است تا قبل از خشک شدن خاک گیاه به آن آب ندهید.
  • نور کافی:
    این گیاه می‌تواند در فضایی با نور کم هم رشد کند. اما اگر به اندازه کافی نور به آن برسد، بهتر شد می‌کند و زیباتر خواهد شد. این گیاه را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد؛ زیرا برگ‌های آن آسیب می‌بینند.
  • تأمین رطوبت:
    برای رشد بهتر گیاه باید اطلاعات کافی در مورد روش نگهداری گیاه پتوس به دست‌آورید. یکی از اقداماتی که برای پرورش مناسب این گیاه باید انجام دهید، تأمین رطوبت مورد نیاز آن است. برای این کار می‌توانید با قرار دادن ظرفی پر از آب در کنار گیاه رطوبت لازم را فراهم کنید.
  • شرایط دمایی مناسب:
    گیاه پتوس معمولاً در مناطق معتدل بهتر رشد می‌کند و برای چنین دما‌هایی مناسب است. معمولاً دمای زیر ۱۵ درجه برای گیاه ضرر دارد؛ بنابراین با سرد شدن هوا بهتر است آن را در داخل ساختمان نگهداری کنید.
  • خاک:
    این گیاه را می‌توان در خاک‌های مختلفی پرورش داد، اما بسیار مهم است خاک به گونه‌ای باشد که آب از آن عبور کند. برای تأمین خاک مناسب گیاه می‌توانید از خاک‌های آماده گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید تا خیال شما از این بابت راحت باشد.
  • کود:
    یکی دیگر از مواردی که برای رشد و پرورش این گیاه به شما کمک می‌کند، کوددهی به آن است. کود دادن به گیاه را باید در فصل بهار یا تابستان انجام دهید. دقت کنید که کوددهی بیش از حد به گیاه پتوس به ریشه‌های آن آسیب می‌رساند؛ بنابراین نباید بیش‌تر از یک الی دوبار به آن کود دهید.
  • عوض کردن گلدان:
    یک مرحله دیگر از روش نگهداری گیاه پتوس عوض کردن گلدان‌ها در موقع مناسب است. هر گاه گلدان برای نگهداری ریشه‌ها کوچک بود، باید آن را تعویض کنید. هنگام تهیه گلدان جدید سعی نکید گلدانی بسیار بزرگ را انتخاب کنید؛ زیرا رشد این گیاه در گلدان کوچک بهتر است و علت آن صرف انرژی کم‌تر برای ریشه زنی خواهد بود.
  • دقت در نگهداری:
    با توجه به این که گیاه پتوس جزء گیاهان سمی آپارتمانی محسوب می‌شود، باید آن را در جایی مناسب قرار دهید تا در دسترس کودکان نباشد.

آبیاری پتوس در زمستان

آبیاری پتوس در فصول مختلف

شرایط آب و هوایی در فصول مختلف سال می‌توانند یک عامل مؤثر در میزان آبیاری گیاه پتوس باشند. در هر فصلی باید متناسب با آن آب و هوا آب دهی به گیاه را انجام داد در ادامه چگونگی آبیاری پتوس در فصل‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

آبیاری پتوس در زمستان

در زمستان گیاه پتوس دیگر رشد نمی‌کند و به آب کم‌تری نیاز دارد. در این فصل بهتر است دو هفته یکبار آن را آبیاری نمایید. قبل از آبیاری خاک را از لحاظ میزان رطوبت بررسی کنید. برای آبیاری پتوس در زمستان دقت کنید که دمای آب باید به دمای اتاق برسد تا به گیاه شوک وارد نشود.

آبیاری پتوس در تابستان

در فصل تابستان به علت وجود هوای گرم گیاه به آب بیشتری نیاز دارد؛ به همین خاطر باید دفعات آبیاری آن را بیشتر کنید. بهتر است برای تقویت گل پتوس و رشد بهتر آن در هفته دو الی ۳ بار آن را آبیاری نمایید.

آبیاری گیاه پتوس در بهار

در فصل بهار گیاه پس از چند ماه خواب زمستانی دوباره شروع به رشد می‌کند. در این فصل می‌توانید میزان آبیاری گیاه را به درستی مشخص کنید. هفته‌ای یک مرتبه آبیاری گیاه در فصل بهار کافی خواهد بود.

چرا گل پتوس رشد نمیکند؟

یکی از مشکلاتی که برای برخی افراد در نگهداری از گل پتوس پیش می‌آید، رشد نکردن گیاه است. اما چرا گل پتوس رشد نمیکند؟ علت آن چه چیزی می‌تواند باشد؟ در ادامه ما برای پاسخ به این سؤالات چند مورد از دلایل رشد نکردن گیاه پتوس را خدمت شما بیان می‌کنیم. اگر روش نگهداری گیاه پتوس را به خوبی یاد بگیرید، می‌توانید چنین مشکلاتی را به راحتی برطرف کنید.

  • خاک نامناسب و کمبود مواد معدنی داخل خاک
  • کوچک شدن گلدان برای رشد گیاه پتوس
  • نیاز به مواد مغذی و کوددهی
  • قرار داشتن گلدان در مکانی نامناسب
  • حمله آفت‌ها به گیاه پتوس و آسیب رساندن به گیاه

چرا گل پتوس رشد نمیکند

تقویت گل پتوس

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت گل پتوس از آن‌ها استفاده کنید و گل آپارتمانی خود را شاداب نگه دارید. کسانی که می‌پرسند، چرا گل پتوس رشد نمیکند؟ می‌توانند با توجه به یکسری نکات و رعایت برخی مسائل علت عدم رشد گیاه را از بین ببرند و به تقویت آن بپردازند. در زیر ما برخی از راه‌های تقویت گیاه پتوس را نام می‌بریم.

  • برای تقویت این گیاه لازم است تا آن را در شرایط مناسبی نگه دارید. یک گلدان با خاک مناسب و دارای مواد مغذی که در زیر آن سوراخ‌هایی برای زهکشی وجود دارد، می‌تواند برای رشد گیاه مناسب باشد.
  • قرار دادن گیاه در مکانی که میزان نور مناسبی را برای آن دارد، می‌تواند گیاه را شاداب‌تر کند.
  • سعی کنید شرایط دمایی مناسبی را برای گیاه فراهم کنید؛ زیرا این گیاه در رطوبت و دمای متعادل بهتر پرورش داده می‌شود.
  • در صورت نیاز برای تقویت گیاه پتوس هر چند مدت یکبار از کود استفاده کنید.

جمع‌بندی

همه مردم به گل‌ها و گیاهان آپارتمانی مانند گیاه پتوس علاقه دارند و به دنبال روش‌هایی برای نگهداری بهتر از آن‌ها هستند. ما در این جا روش نگهداری گیاه پتوس و نکاتی برای رشد و تقویت آن بیان کردیم تا با استفاده از این مطالب بتوانید این گیاه آپارتمانی را بهتر پرورش دهید. از گیاه پتوس به عنوان بهترین گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا نیز یاد می شود.

4/5 - (167 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا