خواندنی

پیش نیازهای طراحی سایت با وردپرس، [دامنه و هاست چیست؟]

حتی فکر طراحی سایت آن هم توسط خودتان می‌تواند بسیار سخت به نظر برسد. شاید حتی فکر کنید که این کار فقط از عهده یک برنامه‌نویس و یا شخصی که در زمینه طراحی سایت تخصص و تجربه دارد، برمی‌آید، اما اینطور نیست.

ما خبر خوشی برای شما عزیزان داریم- نرم افزاری وجود دارد که استفاده از آن آسان است و واقعا هر کسی می‌تواند توسط آن یک وب‌سایت با ظاهر حرفه‌ای و منحصر به فرد برای کسب و کار، وبلاگ و نمونه کار خود بسازد، بله ما درباره طراحی سایت با وردپرس صحبت می‌کنیم. با استالیش در ادامه همراه باشید تا شما را بیشتر با دنیای وردپرس آشنا کنیم.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به شما اجازه می‌دهد وب‌سایتی را ساخته و میزبانی (هاست) کنید. وردپرس دارای پلاگین‌ها و قالب‌های کاربردی بسیار متنوعی است، بنابراین می‌توانید وب‌سایت خود را به راحتی شخصی‌سازی کنید تا با هدف کسب و کار، نمونه کار و یا حتی فروشگاه آنلاین شما همخوانی بالایی داشته باشد.

رایج‌ترین سوالی که مردم هنگام تصمیم‌گیری درباره طراحی سایت با وردپرس می‌پرسند این است که چه تفاوتی بین Wordpress.org و Wordpress.com وجود دارد و باید کدام یک را انتخاب کنند.

باید بگوییم که تفاوت این دو به این موضوع مربوط می‌شود که چه کسی واقعا قرار است وب‌سایت شما را هاست یا میزبانی کند:

  • org: این مورد برای مواقعی جواب می‌دهد که یک تهیه‌کننده هاستینگ، وب سایت یا وبلاگ شما را هاست یا میزبانی می‌کند. شما همچنین می‌توانید نرم افزار وردپرس را دانلود کنید، یک نام دامنه بخرید و سرورتان را مدیریت کنید.
  • com: با انتخاب این مورد، وب‌سایت‌تان به طور خودکار هاست یا میزبانی می‌شود. شما نیاز ندارید که هیچ نرم افزاری را دانلود کنید یا سروری را مدیریت کنید.

برای طراحی سایت با وردپرس چه چیزهایی نیاز هست؟

طراحی سایت با وردپرس

روش‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید به طراحی سایت وردپرس رویایی خود برسید. بسیاری از کاربران اعتقاد دارند که استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است، اما اگر کاملا به طراحی سایت با وردپرس آشنایی ندارید، به احتمال زیاد ممکن است دلهره بگیرید و ندانید که دقیقا باید از کجا شروع کنید. به همین دلیل است که بهتر است راهنمایی دقیق و کامل طراحی وب‌سایت با وردپرس را مطالعه کنید.

در هر صورت شخصی که می‌خواهد این نوع طراحی وب‌سایت را انجام دهد باید چنین مهارت‌هایی را داشته باشد:

  • با فضا و دنیای وب آشنایی داشته باشد
  • با خرید دامنه، میزبانی وب‌سایت (هاست) آشنا باشد
  • بتواند نام مناسبی برای سایت انتخاب کند
  • بتواند وردپرس را نصب کرده و با رابط کاربری آن کار کند
  • بتواند بر اساس نوع فعالیت و کسب و کاری که دارد، یک قالب وردپرس مناسب انتخاب نماید
  • مهمترین افزونه‌هایی که برای وب‌سایت وردپرس اهمیت دارند را انتخاب نماید
  • صفحات اصلی سایت را بسازد
  • بتواند در سایت وبلاگ ساخته و به تولید محتوا و سئو آن‌ها بپردازد

وردپرس تا به امروز محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا شناخته شده است. راحتی در استفاده و  کاربردی بودن آن برای بسیاری از اهداف، موجب شده است تا اکثریت کاربران و صاحبان کسب و کار به راحتی بتوانند وب‌سایتی را که جوابگوی نیازهای آن باشد، بسازند و استفاده کنند. در این جا مراحلی که باید انجام دهید تا یک وب‌سایت وردپرس داشته باشید را با شما در میان می‌گذاریم:

1.پلن وردپرس را انتخاب کنید (فقط برای WordPress.com)

برای شروع طراحی سایت با وردپرس باید یک پلن را انتخاب کنید. اگر خیلی با دنیای وردپرس آشنا نیستید و WordPress.org را انتخاب کرده‌اید، بدانید که فقط یک پلن رایگان برای شما وجود دارد- اما بازهم نیاز است که دامنه، تهیه‌کننده هاستینگ وب سایت، پلاگین‌ها، تم‌ها و هر چیزی که به سایت وردپرس شما مربوط است را خریداری کنید.

اما در مورد WordPress.com باید بین 5 پلنی که وجود دارد، مناسب‌ترین را با شرایط و نیازهای خود انتخاب کنید. تنها تفاوت بین این پلن‌ها نیز به هزینه ماهیانه، انواع گزینه‌های شخصی‌سازی وب‌سایت و دسترسی به ابزارهای بازاریابی مربوط می‌شود. معمولا در ایران از این پلن ها استفاده نمی شود و شما هاست و دامنه دلخواه خود را خریداری میکنید و از سایت وردپرس پلنی خریداری نمی کنید.

2.نام دامنه خود را مشخص کنید

در واقع بعد از این که پلن خود را انتخاب کرده و گزینه Select را زدید، وارد صفحه دیگری می‌شوید که باید نام دامنه خود را ثبت کنید. سپس در صفحه بعد باید اطلاعات اکانت خود را کامل کنید و در صورت نیاز هزینه‌های لازم را پرداخت کنید. اگر دامنه را به صورت جداگانه خریداری کرده اید، می بایست دامنه را به هاست خود وصل نمایید تا اطلاعات شما به درستی نمایش داده شود.

بعد از خرید دامنه، دوباره به داشبورد هاستینگ خود بازمی‌گردید که از همان جا می‌توانید وردپرس را دانلود نمایید. در بعضی هاستینگ های ایرانی امکان نصب وردپرس از طریق پنل کاربری یا سیپنل امکان پذیر می باشد.

3.نصب وردپرس

حالا به بخش مهم طراحی سایت وردپرس می‌رسیم. اگر می‌خواهید از هاست خارج از وردپرس استفاده کنید، باید ابتدا نرم افزار وردپرس را دانلود کنید تا دامنه جدید به وب سایت‌تان متصل شود.

اگر هم از سرویس‌های هاست خود وردپرس استفاده کنید، لازم نیست کاری انجام دهید، چراکه آن‌ها به طور ویژه برای وردپرس ساخته شده‌اند و به طور خودکار نصب می‌شوند.

بعد از نصب وردپرس، باید به تعدادی سوال درباره دامنه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید، دایرکتوری که می‌خواهید وردپرس را در آن نصب کنید و اطلاعات دامنه خود پاسخ دهید.

بعد از 24 ساعت وب‌سایت شما در اکانت هاست‌تان نصب می‌شود. حالا باید دامنه اولیه یا Primary Domain خود را در وردپرس تنظیم کنید. در واقع دامنه اولیه همان چیزی است که بازدیدکنندگان زمانی که دامنه شما را جستجو می‌کنند، می‌بینند.

نصب قالب و پلاگین وردپرس

4.تم یا قالب خود را انتخاب کنید

در این مرحله از طراحی سایت با وردپرس می‌توانید بر اساس هدفی که از ساخت سایت یا وبلاگ خود دارید، از میان تم‌ها و قالب‌های بسیاری که وجود دارد، مناسب‌ترین نوع را انتخاب کنید تا وب‌سایت خود را شخصی‌سازی کنید و منحصر به فرد نشان دهید. در این جا با طرح بندی‌ها، سبک‌ها، رنگ‌ها، فونت‌ها و دیگر ویژگی‌های بصری مختلف مواجه هستید.

البته وردپرس از همان ابتدا به طور خودکار یک تم پیش فرض را برای وب‌سایت‌تان اعمال می‌کند که خیلی ساده و ابتدایی است، اما اگر نمی خواهید این تم را عوض کنید، توجه کنید که ممکن است بازدیدکنندگان وب سایت‌تان خیلی به این تم جذب نشوند و روی آن‌ها تاثیری نداشته باشد. انتخاب یک قالب وردپرس سفارشی و متفاوت (چه به صورت رایگان یا پولی) می‌تواند وب‌سایت شما را از نظر بازدیدکنندگان جذاب و حرفه‌ای نشان دهد. شما میتوانید قالب های زیبا برای وردپرس را از سایت استالیش خریداری نمایید.

5.پست‌ها و صفحات را به وب‌سایت خود اضافه کنید

وقتی محتواهایی را به وب‌سایت خود اضافه می‌کنید، معمولا در قالب پست‌ها و صفحات در سایت نمایش داده می‌شوند.

پست‌ها معمولا برای وبلاگ‌ها و نمونه‌کارها استفاده می‌شوند، چراکه به طور خودکار جدیدترین محتوای وب‌سایت را در صدر محتوای‌ها نمایش داده شده قرار می‌دهند.

صفحات نیز بیشتر برای دارندگان کسب و کار اهمیت دارد، چراکه محتواها در یک قسمت مشخص از وب سایت قرار می گیرند و بازدیدکنندگان می‌دانند برای دسترسی به آن‌ها باید به کدام بخش مراجعه کنند.

6.وب‌سایت خود را شخصی سازی کنید

جدا از انتخاب تم، روش‌های زیادی وجود دارد که می توانید وب‌سایت خود را شخصی‌سازی کنید. شما می‌توانید عنوان، تگ‌لاین، حتی اطلاعات پایه‌ای مانند URL، ایمیل، منطقه زمانی و غیره را برای سایت خود تنظیم کنید تا ساختار منحصر به فردی داشته باشد. همچنین به این ترتیب بیشتر برای بازدیدکنندگان شما روشن می شود که در پشت این وب سایت یک فرد یا یک تیم متخصص و حرفه‌ای وجود دارد.

7.پلاگین‌هایی را نصب کنید

پلاگین‌ها جزء مهمی از این نرم افزار هستند که عملکردهای مختلفی را در وب‌سایت شما انجام می‌دهند و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند. در واقع پلاگین‌ها مانند اپلیکیشن‌های گوشی همراه شما کار می‌کنند. بیش از 55000 پلاگین در سیستم وردپرس وجود دارد که برای هر نوع وب‌سایت و هر کاربردی که مد نظر دارید، مناسب هستند. شما برای طراحی و راه اندازی یک سایت وردپرس شاید در نهایت نیاز به ۳ تا ۷ پلاگین داشته باشید و نصب پلاگین های بیشتر باعث سنگین شدن سایت شما می شود. شما می توانید از سایت استالیش افزونه وردپرس را خریداری نمایید.

8.وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید تا سرعت صفحات آن را افزایش دهید

طراحی سایت با وردپرس باید تجربه کاربری بهینه‌ای برای کاربران مهیا کند. اگر بارگیری یک صفحه خیلی طول بکشد، بازدیدکنندگان پشیمان شده و به سراغ وب‌سایت دیگری می‌روند. شما نباید با سرعت کم، بازدیدکنندگان خود را ناامید و خسته کنید.

شما می‌توانید با فعال کردن کش مرورگر (Browser Caching)، عملکرد وب‌سایت خود را بهبود دهید. کشینگ مرورگر، پروسه ذخیره کردن موقتی داده‌های وب‌سایت در مرورگرهای بازیکنندگان است. به این روش لازم نیست محتواهای شما از سرور وب برای آن‌ها ارسال شود تا در مرورگر قابل مشاهده باشند که این امر می‌تواند سرعت وب سایت‌تان را افزایش دهد.

دامنه چیست؟

به نام دامنه خود به عنوان آدرس منزل‌تان فکر کنید- در واقع دامنه موجب می‌شود تا بازدیدکنندگان بتوانند شما را در دنیای پهناور اینترنت، پیدا کنند. نام دامنه چیزی مانند این است: www.example.com

هاست چیست؟

حالا که دامنه سایت را به آدرس منزل تشبیه کردیم، می توانیم بگوییم که هاست دقیقا مانند خود منزل یا خانه شما است – جایی که فایل‌های وب‌سایت‌تان در آن‌جا ذخیره می‌شوند. بدون هاست، وب‌سایت شما فضایی یا جایی برای نمایان شدن ندارد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا