خواندنی

نهرکن تیلر | تجهیزی برای حفر نهر و جوی آب در مزارع، باغ ها و زمین های کشاورزی

نهرکن که آن را با اسامی دیگری مانند کانال کن و شیار زن نیز می‌شناسند، از جمله ادوات قابل‌نصب بر روی تیلر است که نقش بسیار مهمی به‌منظور انتقال و مدیریت آب به گیاهان در بخش کشاورزی دارد. نهرکن با اتصال به تیلرهای مختلف می‌تواند جوی آب و یا شیارهایی را به‌منظور جابه‌جاشدن آب به وجود بیاورد. در ضمن هر یک از مدل‌های مختلف نهرکن نیز ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی انحصاری دارند. در این مطلب از وب‌سایت کوهستان قصد داریم شما را با نهرکن تیلر و کارایی آن آشنا کنیم.

مشخصات فنی کلی نهرکن تیلر

نهرکن تیلرها به‌طورکلی باهدف به وجود آوردن جوی‌های کوچک و فرعی برای مصارف باغی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در همین راستا باید بگوییم که شیارزن تیلر از دو عدد پره خاک‌برگردان که به یکدیگر متصل هستند، تشکیل شده و دارای نوک تیزی است که در خاک فرورفته و خاک را با استفاده از دو عدد پره خاک‌برگ ردان به دو طرف پخش خواهد کرد که همین مسئله منجر به ایجاد شیار می‌شود.

خوب است بدانید که این دسته از نهرکن‌ها مشابه نهرکن‌های پشت تراکتوری در دو مدل ثابت و قابل‌تنظیم ارائه می شوند. نهرکن تیلری را اصولاً می توان به تیلرهایی با قدرت بیش از 5 اسب بخار متصل کرد و همچنین برای ایجاد جوی‌های عمیق با نهرکن تیلر باید عملیات خاک‌ورزی را دو مرتبه انجام داد.

سایر اطلاعات فنی در خصوص شیار زن تیلری

راندمان دستگاه نهر کن تیلر کشاورزی اساسا با متصل شدن به تیلرهایی با قدرت 7، 9، 10 و 12 اسب بخار افزایش پیدا کرده و دیگر موتور تیلر تحت فشار قرار نخواهد گرفت. ضمنا برخی از نهر کن تیلر دارای قابلیت اتصال به تیلرهایی با توان بالاتر هستند. این مدل نهر کن‌ها برای خاک‌هایی با بافت سنگین تر نظیر خاک‌های رسی کارایی بسیار خوبی دارند. در این دسته ادوات شیب و عمق نهرکن‌ها قابل تنظیم هستند.

ابعاد کوچک نهر کن تیلر کشاورزی امکان استفاده آن را به تیلرهای کوچک تر داده و به مواردی مانند صرفه جویی میزان انرژی و سوخت کمک فراوانی خواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است که نهرکن تیلری غالبا دارای جنس فولادی می‌باشد که دارای کارایی و راندمان بالایی است.

نهرکن تیلر | تجهیزی برای حفر نهر و جوی آب در مزارع، باغ ها و زمین های کشاورزی

نگاهی به انواع نهرکن تیلری

نهرکن‌ها از جمله مهم‌ترین ادوات کشاورزی هستند که در اغلب موارد در سه مدل می‌توانید آن‌ها را تهیه و در باغ‌ها و مزارع خود از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه این بخش قصد داریم شما را با جزئیات این مدل‌ها و همینطور کارایی آن‌ها آشنا کنیم.

نهرکن‌های تیلر کولتیواتور

شیار زن‌های تیلر کولتیواتوری بدون خط کش نیازمند تنظیم عمق هستند و باهدف اتصال به مال‌بند نیاز به خط‌کشی دارند. خوب است بدانید که عرض کاری نهرکن در حدود 27 سانتی‌متر و طول آن نیز برابر با 40 سانتی‌متر می‌باشد. از جنبه عملکردی این مدل از کانال زن‌ها مناسب تیلرها با توانی معادل با 5 و 7 اسب بخار هستند و برای افزایش راندمان کاری و به وجود آوردن نهرهایی عمیق‌تر، شما می‌توانید از تیلرهایی با توان بیش از 7 اسب بخار استفاده کنید.

نهرکن تیلری قابل‌تنظیم

به‌طورکلی نهرکن تیلری قابل‌تنظیم دارای خط کش تنظیم است و باهدف اتصال‌یافتن به مالبند نیاز به خط کش تیلر ندارد. از طرفی عمق نهر به وجود آمده با همین خط کش نیز قابل‌تنظیم است. در چنین مدلی زاویه ورود نوک نهرکن به خاک و همین‌طور عرض نهر به وجود آمده قابل‌تنظیم است.

خوب است بدانید که این مدل از نهرکن احتیاجی به خط کش تیلر ندارد و از طرفی عمق نهر به‌دست‌آمده به کمک همین خط کش قابل‌تنظیم خواهد بود. در چنین مدلی ضمناً زاویه ورود نوک نهرکن و عرض نهر به وجود آمده به‌خوبی قابل‌تنظیم است. اصولاً تیلر کولتیواتور مناسب برای استفاده از این نهرکن در مدل‌هایی با 5 و 7 اسب بخار عرضه می‌شود. اگر قصد احداث نهرهایی به‌مراتب عمیق‌تر را دارید، بهتر است که به سراغ تیلرهای کولتیواتوری با راندمان و قدرت بالاتر بروید.

نهرکن پایه‌دار تیلری چگونه است؟

خوب است بدانید که نهرکن پایه‌دار تیلری دارای خط‌کشی جوش‌خورده است و به همین خاطر دیگر لزومی به استفاده از خط‌کش تنظیم شخم نخواهد بود. این تجهیز در همین راستا بسیار قدرتمندتر و محکم‌تر به تیلر وصل می‌شود. همچنین برای نصب مالبند بر روی این تیلرها باید از تسمه نهرکن یا چند میل با سنگ‌تراش استفاده کنید.

کاربردهای شاخص نهرکن تیلر

خوب است بدانید که طراحی و ساخت نهرکن در ابتدا برای اتصال‌یافتن به تراکتور انجام شده است. این در حالی است که پس از اختراع تیلر و با درنظرگرفتن عملیات کشاورزی در ابعادی کوچک، کانال کن تیلری در مدل‌های متنوعی طراحی و به بازارهای جهانی عرضه شد. به همین خاطر نیز می‌توان نتیجه گرفت که ساخت این ادوات کشاورزی کمک بسیار چشمگیری به‌منظور ایجاد جوی آب و شیار باهدف جابه‌جایی در باغات دارد و به‌این‌ترتیب ثمردهی و کیفیت محصولات رشد قابل‌توجهی را به خود خواهند دید.

از جمله کاربردهای برجسته نهرکن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان استفاده در مقیاس‌هایی کوچک و باغات
  • امکان استفاده برای آن دسته از خاک‌هایی که نیاز به شخم دارند
  • قابلیت حفر کانال‌های زهکشی
  • شکسته‌شدن کلوخ و خاک سخت
  • به‌وجودآوردن پشته
  • حفر نهر در زمین‌های زراعی

نکاتی کلیدی به‌منظور استفاده از شیار زن تیلری

توصیه می‌کنیم که قبل از کار با دستگاه زمین موردنظر یا باغ را بادقت با گاوآهن شخم بزنید تا خاک نرم شود. کانال کن تیلری با استفاده از یک خط کش قابل‌تنظیم و یک پین به مالبند تیلر متصل خواهد شد. در سومین مرحله با نصب نهرکن می‌توان با درنظرگرفتن مسیر تعیین شده، عملیات حفر نهر را شروع کرد. اصولاً باهدف ارتقای راندمان عملیات کشاورزی، تکرار الگوی حرکتی تیلر بسیار مفید خواهد بود. در شرایطی که روی موتور فشار باشد می‌توانید به‌جای چرخ‌های لاستیکی از چرخ‌های آهنی استفاده کنید.

نهرکن تیلر | تجهیزی برای حفر نهر و جوی آب در مزارع، باغ ها و زمین های کشاورزی

خرید تیلرهای برندهای برتر از مجموعه کوهستان

با استفاده از نهرکن در بخش پشتی تیلر، ساخت کانال‌های منظم به سادگی فراهم شده و مراحل کاشت، مراقبت و ازبین‌بردن علف‌های هرز نیز بسیار ساده‌تر خواهد شد. در ضمن باید اشاره کنیم که شیارهای به وجود آمده از جاری‌شدن آب در خارج از کانال و همین‌طور اتلاف آن جلوگیری می‌کند. مجموعه کوهستان یکی از برترین عرضه‌کنندگان انواع تجهیزات کشاورزی مانند تیلر و تراکتور کشاورزی در کشور است. از طریق سایت ما می‌توانید تیلرهای ساخت برندهای مطرح مانند یانمار و گلدن باو را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

سؤالات متداول

کاربردهای عمده نهرکن شامل چه مواردی هستند؟

ساخت جوی آب، شخم‌زنی زمین‌هایی با کلوخه و برداشت کردن محصولات کشاورزی مختلفی مانند سیب‌زمینی و هویج از اصلی‌ترین کاربردهای نهرکن در ساختار تیلرهای کشاورزی هستند.

در زمینه استفاده از نهرکن تیلر باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

پیش از استفاده از دستگاه باید زمین مدنظر یا باغ به‌خوبی با استفاده از گاوآهن شخم زده و خاک نیز نرم شود. کانال کن در مرحله بعدی باید به کمک خط‌کشی قابل‌تنظیم و همین‌طور یک عدد پین به مالبند تیلر اتصال پیدا کرده و در نهایت با نصب شیارزن به تیلر شما می‌توانید باتوجه‌به مسیر تعیین شده، عملیات حفرکردن نهر را آغاز کنید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا