بهترین ماشین های چینی ارزان قیمت در بازار ایران / شهریور ۱۴۰۲
اگر به دنبال خرید خودروی چینی جدیدی با قیمت زیر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان هستید، این مطلب از کارمادیو را بخوانید تا با بهترین گزینهها آشنا شوید.
در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان اکثر خودروهای چینی قیمتی بالای یک میلیارد تومان دارند و درواقع به جایگزینی برای خودروهای وارداتی تبدیل شدهاند که سالها است پشت سد ممنوعیت واردات ماندهاند. بااینحال، با نگاهی به خودروهای در حال تولید کشور، هنوز هم میتوان مدلهای چینی با قیمت زیر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان پیدا کرد و به این خودروها باید عنوان چینیهای ارزانقیمت را اطلاق کرد. البته قطعاً یک میلیارد تومان هرگز رقم کمی نیست و خیلیها توان پرداخت آن را ندارند ولی شرایط بازار خودروی کشور جوری شده که باید مدلهای زیر این مرز را ارزانقیمت لقب داد. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با بهترین خودروهای چینی ارزانقیمت حال حاضر بازار کشور آشنا شویم.
امویام X22 پرو – MVM X22 Pro
قیمت کارخانه: ۷۰۶ میلیون تومان
ارزانترین کراساوور چینی که هماکنون میتوان در بازار کشورمان خرید، X22 پرو است. این خودرو در اصل چری تیگو ۳x نام دارد که بر اساس هاچبک چری فالوین یا همان امویام ۳۱۵ ساخته شده و اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این کراساوور توسط مدیران خودرو با نام X22 در کشورمان عرضه شد و نسخهٔ فیسلیفت آن که در اواسط سال ۲۰۲۰ معرفی شد هم با نام X22 پرو به ایران آمد. این خودرو هماکنون در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود که از لحاظ پیشرانه هم باهم تفاوت دارند. نسخهٔ دستی که بهتازگی به بازار آمده، به پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور مجهز است و نیروی خود را به یک گیربکس پنج سرعته تحویل میدهد.
نسخهٔ اتوماتیک اما از پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربو استفاده میکند که ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل است. این دو نسخه از لحاظ تجهیزات تفاوتی باهم ندارند و هردو از مواردی مثل کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی با اتوهلد، نمایشگر ۹ اینچی، گرمکن صندلیهای جلو، سانروف و… بهره میبرند اما نسخهٔ دستی به دلیل استفاده از موتور تنفس طبیعی کمدردسرتر و حدود ۱۷۰ میلیون تومان قیمت کمتر، گزینهٔ منطقیتری خواهد بود.
خودرو جک J4
قیمت کارخانه: ۷۶۵ میلیون تومان
در کشورمان جک به لطف مدلهای J5 و S5 برند خوشنام و محبوبی محسوب میشود و ازاینرو، کرمان خودرو از سال ۱۳۹۷ سدان اقتصادی جک J4 را هم روی خط تولید برد. البته این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شده و مدل چندان جدید و بروزی نیست. نام اصلی این سدان چینی A30 است اما در برخی بازارها مثل آمریکای جنوبی و ایران با نام J4 عرضه میشود. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ استفاده میکند که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس CVT صورت میگیرد.
استهلاک پایین، مصرف سوخت مناسب، ایمنی بالاتر از خودروهای داخلی به لطف دریافت پنج ستارهٔ ایمنی از سازمان C-Ncap و تجهیزات قابلقبول ازجمله ویژگیهای مثبت این سدان چینی هستند. همچنین از پاییز ۱۴۰۱ کرمان خودرو چند آپشن جدید شامل نشانگر تعویض دنده، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم کنترل پایداری و دیلایت را هم به لیست تجهیزات J4 اضافه کرده است. آینههای جانبی برقی با گرمکن و راهنما، کامپیوتر سفری، شش بلندگو، کروز کنترل، سنسور نور و نمایشگر لمسی هم از دیگر امکانات این خودرو هستند.
هایما S5 قیمت کارخانه – HAIMA S5
قیمت کارخانه: ۹۸۲ میلیون تومان
ایرانخودرو چند سالی است که کراساوورهای هایما را به بازار عرضه میکند و به لطف قیمت نسبتاً مناسب و گستردگی شبکهٔ نمایندگیها و خدمات پس از فروش، توانسته نظر خریداران را جلب کند. ارزانترین کراساوور هایما در ایران مدل S5 است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و هرچند با عرضهٔ نسخهٔ فیسلیفت (یا آنطور که هایما میگوید، نسل دوم) در سال ۲۰۱۸ تولید آن خاتمه یافت اما ایرانخودرو همچنان آن را روی خط تولید نگه داشته است. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که برگ برندهای در برابر رقبای همقیمت یعنی جک S3 و امویام X22 پرو اتوماتیک محسوب میشود.
همچنین درحالیکه هایما S5 ابتدا با گیربکس CVT به بازار عرضه میشد، از نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۱ ایرانخودرو نسخهٔ جدید آن را با گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به بازار فرستاد که عملکرد بهتری دارد. این نسخه بهبودهایی را هم در مجموعه موتور، پلوسهای جلو، دستهموتور، رادیاتور و کاتالیست اگزوز تجربه کرده است. ازجمله مهمترین تجهیزات این کراساوور چینی میتوان به سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، شش ایربگ، نمایشگر ۷ اینچی، آینههای جانبی تاشو برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، تنظیم برقی صندلیهای جلو، سانروف، کروز کنترل و… اشاره کرد که مشابه آن در رقبای همقیمت کمتر دیده میشود. درمجموع، هایما S5 به لطف پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند، آپشنهای مناسب، کابین جادار و پشتیبانی ایرانخودرو، یکی از بهترین گزینهها در بین کراساوورهای چینی زیر یک میلیارد تومان محسوب میشود.
چری آریزو ۵
قیمت: ۱ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان
هرچند قیمت آریزو ۵ از یک میلیارد تومان بالاتر است اما خیلی از این مرز تجاوز نمیکند و به همین دلیل با کمی اغماض میتواند در لیست ما جای گیرد. آریزو ۵ سالها است در بازار کشورمان حضور دارد و به لطف آپشنهای زیاد، طراحی قابلقبول و شبکه نمایندگیهای گسترده مدیران خودرو با استقبال مناسبی مواجه شده است. در حال حاضر، این خودرو با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه میشود که ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی موتور هم هرچند توسط گیربکس CVT صورت میگیرد اما این گیربکس از ۹ دنده مصنوعی بهره میبرد که میتواند حس تعویض دنده را القا کند.
آریزو ۵ از آپشنهای زیادی برخوردار است که ازجملهٔ آنها میتوان به شش ایربگ، کروز کنترل، سانروف، آینههای جانبی تاشو برقی، نمایشگر ۸ اینچی، دوربین دید عقب، ترمز پارک برقی با اتوهلد، کنترل پایداری و کنترل کشش، تودوزی چرمی و… اشاره کرد. همچنین بهتازگی مدیران خودرو نسخهٔ جدیدی از این سدان چینی را با نام آریزو ۵ S یا اسپرت معرفی کرده است که از طرحی تهاجمیتر در جلو و دو آپشن جدید گرمکن صندلیهای جلو و تنظیم برقی صندلی راننده بهره میبرد. آریزو ۵ به لطف عملکرد خوب قوای محرکه و آپشنهای مناسب یکی از سدانهای قابلقبول در رنج قیمتی یک میلیارد تومان خواهد بود.
تیگو ۷ پرو – TIGGO 7 PRO
قیمت کارخانه: ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان
به گزارش کارمادیو، نسل جدید چری تیگو 7 که حالا با نام تجاری فونیکس در بازار ایران حاضر شده، استایل جدید طراحی شرکت چری را به همراه خود دارد. بر خلاف نسل پیشین، که از خطوط نرم و حجمهای محتاطانهتر استفاده شده بود، در این نسل تمامی فاکتورهای ظاهری یک کراساور اسپرت را به همراه دارد. شاید بتوان دلیل طراحی جسورانه ظاهر این خودرو را در درخواست بازارها برای خشنتر شدن بیش از پیش تمامی خودروها دانست.
با وجود اینکه شاید نتوان تشخیص داد که تیگو 7 پرو نسبتی با تیگو 7 قدیمی عرضه شده با نام چری در ایران دارد، این دو خودرو از یک پیشرانه استفاده میکنند. اما برخلاف ظاهر اسپرتتر تیگو 7 پرو، گیربکس استفاده شده در نسل جدید از نوع CVT است که شاید عملکرد کندتری از خود نشان دهد ولی از لحاظ دوام و نرمی، قابل قبولتر از نمونه دو کلاچه است. در بخش داخلی، خودرو تماما دگرگون شده و نمایی بهروز و نسبتا آشنا با برخی خودروهای اروپایی را شاهد هستیم.
استفاده از نمایشگر و دکمههای لمسی در هر نقطهای که ممکن بوده، کلاستر تمام دیجیتال و تضاد رنگ مورد استفاده در تودوزی، توانسته نمایی متناسب و شکیل را برای فونیکس تیگو 7 پرو به ارمغان بیاورد. اما هنوز جای خالی نمونه تمام چرخ محرک در بازار احساس میشود که این مساله، کم کم بدل به شکافی مهم میان محصولات کرهای، ژاپنی و اروپایی با محصولات چینی شده است.