خودرو

تفاوت شاهین S و G و اتوماتیک چیست؟ آپشن ها، مشخصات و معایب شاهین

تفاوت شاهین s و g در آپشن های این دو خودرو است و ازلحاظ فنی، تفاوتی بین آن ها وجود ندارد. خودروی شاهین توسط شرکت سایپا تولید می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. این کمپانی در سال ۱۴۰۰ با تولید شاهین جی توانست امکانات بیشتری به خودروی شاهین معمولی اضافه کند و آن را با قیمت بالاتری به فروش برساند.

شاهین G نسبت به شاهین S از آپشن‌های بیشتری برخوردار است و می‌توانیم این امکانات را در چهار بخش بررسی کنیم. از نظر ظاهری شاهین G سانورف مجهز شده و این را باید اولین آپشن درمقایسه با شاهین S بدانیم. سیستم تهویه اتوماتیک که روی نسخه‌های ابتدایی شاهین (یعنی همان شاهین S) وجود داشت، حالا حذف شده و این آپشن هم فقط در نسخه آپشنال یا همان شاهین G دیده می‌شود.

از طرفی اضافه شدن مانیتور به داشبورد و دکمه‌های کنترلی روی فرمان دیگر آپشن‌هایی محسوب می‌شوند که سایپا روی نسخه‌های آپشنال قرار داده و در شاهین S خبری از آن‌ها نیست. به‌جز همین چند‌تا آپشن و چیز‌هایی مثل کنسول وسط داخل اتاق، فرق زیادی بین شاهین G و شاهین S وجود ندارد و از نظر مشخصات فنی تفاوتی باهم ندارند. مثلا هر دو مدل از موتور M۱۵ معروف سایپا که البته به سیستم توربوشارژ مجهز شده، بهره می‌برند و در سایر آیتم‌های فنی مثل مصرف سوخت و حداکثر سرعت و … تفاوتی ندارند.

همین امر باعث شده تا مصرف‌کنندگان و خریداران خودرو تصور کنند که این خودروها ازلحاظ فنی با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. درصورتی‌که اصلاً این‌طور نیست و تنها موردی که باعث تفاوت آن‌ها می‌شود اضافه کردن آپشن هایی مانند سانروف یا مانیتور به خودروهای معمولی شاهین g است. برای اینکه بیشتر با تفاوت‌های این دو مدل آشنا شوید، بهتر است مشخصات هریک از آن ها را بشناسید. با کارمادیو همراه باشید.
مشخصات خودرو شاهین

مشخصات شاهین G

خودروی شاهین جی که توانسته محبوبیت بسیاری در میان خریداران پیدا کند، جزو مدل‌های تولیدشده در سال ۱۴۰۰ در شرکت خودروسازی سایپا است. این خودرو از نوع خودروهای دیفرانسیل جلو است که دارای ۵ دنده می‌باشد. از دیگر آپشن های ماشین شاهین G می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم تهویه مطبوع
  • سانروف
  • مولتی‌مدیا ۷ اینچی
  • سوئیچ روی فرمان همراه با سیستم پخش صوتی
  • دوربین دید عقب

خودروی شاهین g دارای ۴ سیلندر توربو شارژ m15t است و حجم موتور آن یک و نیم لیتر می‌باشد. با توجه به اینکه عملکرد فنی این خودرو بسیار خوب است، می‌توان گفت که قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار دارد و گشتاور آن ۱۷۸ نیوتون متر است.

طراحی داخلی شاهین G

شتاب خودروی شاهین جی ۱۳.۲ ثانیه و نهایت سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است. ابعاد و اندازه‌های بدنه شاهین از نوع سدان و بسیار جمع‌وجور است. نوع شاسی این خودرو یکپارچه بوده و حجم باک آن ۴۷ لیتر است. یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده شاهین جی نسبت به نوع اس طرفداران بیشتری داشته باشد، آپشن های اضافه‌ای است که این خودرو نسبت به خودروی شاهین اس دارد.

مشخصات شاهین S

مشخصات شاهین اس ازلحاظ فنی کاملاً شبیه شاهین جی است که در بخش پیش به همه آن ها اشاره کردیم، اما تفاوت‌هایی که این دو خودرو با یکدیگر دارند ازنظر آپشن های جدیدی است که به شاهین جی افزوده‌شده، ازجمله این آپشن ها می‌توان به مواردی همچون سانروف، مولتی مدیا و دوربین دید عقب اشاره کرد که در شاهین اس وجود ندارد.
عکس داخل ماشین شاهین S
این موارد جزو آپشن هایی هستند که در خودروهای اولیه شاهین یعنی همان شاهین s وجود ندارند، اما ازلحاظ ظرفیت باک خودرو، نوع موتور، حجم آن و قدرت موتور دارای شباهت‌های زیادی با یکدیگر هستند.
حجم موتور توربو شارژ شاهین ۱۵۰۰ سی‌سی است و قدرت آن ۱۱۰ اسب بخار است. ازلحاظ تجهیزات و سایر امکانات ایمنی مانند ایربگ، کمربندهایی که برای سرنشینان جلو تعبیه‌شده و دارای پیش کشنده هستند، هشدار برای بسته نگه‌داشتن کمربند راننده و سایر ویژگی‌ها این دو خودرو متناسب با استانداردهای اروپا ساخته‌شده‌اند و دارای سیستم‌های هشداردهنده تعویض دنده می‌باشند.

مشخصات شاهین اتوماتیک

شرکت خودروسازی سایپا، اطلاعات فنی شاهین اتوماتیک CVT را منتشر کرد. این نسخه جدید شاهین، که در سال 1402 به بازار می‌آید، به گیربکس جدید CVT مجهز شده و قابلیت تعویض 7 دنده بصورت تیپ‌ترونیک را هم دارد.

مشخصات شاهین اتوماتیک
شاهین CVT در قسمت فنی، هیچگونه تغییری نسبت به شاهین دنده‌ای G نداشته و فقط وزن خالصش، حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته است. ضمن اینکه مصرف ترکیبی خودرو نیز که در شاهین دنده‌ای معادل 7.5 لیتر بوده، در شاهین CVT به حدود 7.2 لیتر رسیده است. تمامی امکاناتی که در شاهین G بکار رفته، برای شاهین CVT نیز استفاده اما سایپا علاوه بر آنها، چندین آپشن جدید نیز به شاهین CVT افزوده که عبارتند از:

  • آنتن کوسه‌ای
  • تزیینات کرومی بدنه و کابین
  • کفپوش سه بعدی
  • مانیتور 10 اینچی جدید
  • سیستم کنترل کشش یا TCS
  • سیستم کنترل پایداری یا ESC
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HSA

 

جدول تفاوت شاهین S و G و اتوماتیک

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی شاهین S شاهین G شاهین اتوماتیک
ایربگ راننده و سرنشین جلو دارد دارد دارد
استارت دکمه ای دارد دارد دارد
سیستم ورود و خروج بدون سوییچ دارد دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک ندارد دارد دارد
سانروف ندارد دارد دارد
مانیتور، مولتی مدیا ندارد 7 اینچ 10 اینج
رادیو پخش دارد ندارد ندارد
سیستم هشدار موانع دنده عقب دارد دارد دارد
مجهز به سیستم ABS دارد دارد دارد
سیستم هشدار دهنده ضد سرقت دارد دارد دارد
سوییچ های روی فرمان پخش صوتی ندارد دارد دارد
چراغ مه شکن جلو و عقب دارد دارد دارد
چراغ روشنایی در روز (Day Light) دارد دارد دارد
دوربین دید عقب ندارد دارد دارد
باز شدن درب ها هنگام تصادف دارد دارد دارد
نوع گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی اتوماتیک

معایب ماشین شاهین

درست است که طرفداران خودروی شاهین زیاد هستند اما بهتر است قبل از خرید انواع خودروها نسبت به مزایا نسبت به امکانات و معایب آن ها اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید با دیدی باز خودروی موردنظر خودتان را خریداری نمایید.
خودروی شاهین یکی از خودروهای تولید شرکت سایپا است که در ابتدا با نام رهام تولید شد، اما به خاطر درخواست سازمان محیط‌زیست و شباهت زیادی که این خودرو به پرنده شکاری شاهین داشت، نام آن را به شاهین تغییر دادند.
این خودرو اولین بار در سال ۱۳۹۷ تولید و رونمایی شد، اما از سال ۱۴۰۰ به بعد به بازار راه پیداکرده است. خودروی شاهین در بین سایر خودروهای سدان نمونه خوبی است، اما نمی‌توان گفت یک نمونه کاملاً بی‌عیب و نقص است. در این قسمت خودروی شاهین از لحاظ معایب و مشکلات موردبررسی قرار می‌گیرد.

ایرادهای ظاهری

یکی از معایب خودروی شاهین شکل ظاهری بدنه آن است که دارای بدنه ضعیفی بوده و کیفیت رنگ آن پایین است. همچنین موادی که برای ساخت داخل کابین مانند داشبورد استفاده‌شده، کیفیت مناسبی ندارد.

ایرادات فنی

ازجمله معایب دیگر شاهین ایرادهای فنی است که چندان زیاد نیست. یکی از این ایرادها به قسمت باتری خودروی شاهین و دنده‌عقب آن مربوط می‌شود. همچنین سیستم صوتی این خودرو کمی ضعیف است و برای باز کردن صندوق‌عقب برخی از کاربران آن با مشکل مواجه می‌شوند.
سیستم اتوماتیک شاهین برای فعال نمودن چراغ‌های خودرو هم در بعضی از نمونه‌ها مشکلاتی را نشان داده است. بالا بودن صدای موتور و کم بودن شتاب شاهین به خاطر موتور توربوی آن، جزو معایبی است که البته برخی افراد به آن توجه نمی‌کنند.

هزینه‌ها و مصرف سوخت

برخی از کاربران خودروی شاهین، از بالا بودن مصرف سوخت آن شکایت دارند. همچنین برخی افراد به خاطر بالا بودن هزینه‌های استهلاک از خودروی شاهین ناراضی هستند. البته در مقابل ویژگی‌های خوبی که این خودرو دارد، می‌توان گفت که در کل خودروی مناسبی است.
عکس ماشین شاهین

شاهین G آپشن های بیشتری دارد؟

از آپشن هایی که در شاهین جی وجود دارد و باعث تفاوت آن با خودروی شاهین اس شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • شاهین جی از لحاظ ظاهری نسبت به شاهین اس مجهزتر شده و دارای سانروف است.
  • این خودرو سیستم تهویه اتوماتیک دارد که از خودروهای مدل اس حذف‌ شده است.
  • افزودن مانیتور به بخش داشبورد شاهین جی و استفاده از دکمه‌های کنترلی در قسمت فرمان جزء آپشن های جدید شاهین جی است.
  • یک کنسول هم در قسمت وسط اتاق خودرو به شاهین جی اضافه‌شده است.

درواقع هردوی این خودروها ازنظر مدل موتور که m۱۵ معروف سایپا هستند و مجهز به سیستم توربو شارژ می‌باشند، تفاوت زیادی ندارند. سایر نکات فنی مصرف سوخت و سرعت آن ها با یکدیگر مشابه است. تفاوت خودرو شاهین جی و شاهین اس تنها به امکانات جدید آن ها مربوط می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت که این دو خودرو ازنظر فنی با یکدیگر تفاوت زیادی نداشته‌اند. تولید خودروی شاهین اس در کارخانه سایپا متوقف‌شده، اما انواع کارکرده آن همچنان در بازار موجود هستند. به همین خاطر ممکن است شاهد اختلاف قیمت این دو خودرو با یکدیگر باشید و تصور کنید که آن ها با یکدیگر فرق زیادی دارند. در حال حاضر یکی از تفاوت‌های اصلی شاهین جی و اس قیمت آن‌هاست که حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان با یکدیگر فرق دارند.

کلام پایانی
خودروی شاهین یکی از نمونه‌های زیبای تولیدشده در شرکت سایپا است که ویژگی‌های بسیار خوبی دارد. درست است که هر خودرو دارای معایبی است، اما توجه به زیبایی ظاهری و ویژگی‌های مثبتی که دارد می‌تواند این عیوب را کمرنگ‌تر کند. درصورتی‌که شما هم از خودروی شاهین استفاده می‌کنید، می‌توانید نظرات خود را درباره ویژگی‌های این خودرو، مزایا و معایب آن با ما در میان بگذارید.

3.6/5 - (114 امتیاز)

نوشته های مشابه

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
2 ماه قبل

شاهین واقعا فوق العاده ماشین زیبا و کامل و پر آپشن هست که موتورش رو تنها در خودروهای ایرانی می توان نسبت به تیوفایو ضعیف دانست در مقابل قیمت مناسب. در برابر آپشن های بالا نسبت به سایر خودروهای ایرانی و برابری با خودروهای چینی از لحاظ امکانات ارزش خریدش را بالا می بره. من بیشتر از دو سال شاهین جی سفید داشتم و فوق العاده راضی و امروز فروختم و حواله اتومان مشکی شو رو‌خریدم
تنها ایراد شاخص خشکی متریال داخل و ضعیف بودن خدمات گارانتی سایپا و یکی از مزیت ها نیز جا دارابودن صندلی عقب و سفت و محکم بودن خودرو مخصوصا از عقب می باشد

علی
پاسخ به  هادی
12 روز قبل

انشاالله به سلامتی چرخش براتون بچرخه

دکمه بازگشت به بالا