خواندنی

شفق قطبی چیه و چجوری بوجود میاد؟‌

چه زمان‌هایی اتفاق میوفته؟

کجا ها میشه دیدش؟

چجوری بریم اونجا؟

تور شفق قطبی چجوری برگزار میشه؟

چه خدماتی به ما داده میشه؟

چه لوازمی همراه خودمون داشته باشیم؟

Northern lights یا همان پدیده‌ای که ما در زبان فارسی به آن شفق قطبی می‌گوییم یکی از جاذبه‌های طبیعی و نجومی فصلی است. این جاذبه را در مناطق خاصی که نزدیک به قطب شمال هستند. می‌توان دید. برای رفتن به این مناطق نیاز به یک همراه محلی، اطلاعات دقیق از مقصد و آشنایی اولیه با این پدیده طبیعی هستید که در این مقاله شما را درباره تمام این‌ موارد راهنمایی می‌کنیم.

چه چیزی باعث بوجود آمدن شفق قطبی می‌شود؟

زمانی که تابش خورشید شدید می‌شود، در اثر برخورد طوفان‌های خورشیدی با مولکول‌های جو کره زمین، نورهای سبز براق یا طوسی رنگ در آسمان مناطق شمالی کره زمین دیده می‌شود که به آن شفق قطبی می‌گوییم. شفق قطبی در حالت خفیف به رنگ طوسی و در شدیدترین حالت به رنگ سبز براق دیده می‌شود. البته قرار نیست به همین راحتی، شفق قطبی را ببینید. در ادامه سختی‌هایی که برای بازدید از این جاذبه تحمل کنید را می‌گوییم.

برای دیدن شفق قطبی باید به قطب شمال بروید

حتما لازم نیست که به قطب شمال سفر کنید. برخی از شهرهای شمالی نزدیک به قطب نیز به شما امکان دیدن پدیده زیبای شفق قطبی را می‌دهند. شهرهایی که می‌توانید برای دیدن شفق قطبی به آنجا سفر کنید شامل موارد زیر هستند:

  • شهر یوکان و نوناووت در کانادا

  • شهر فربنکس و انکوریج در آلاسکا آمریکا

  • شهر ریکیاویک پایتخت کشور ایسلند

  • شهر ترومسو، منطقه سوالبار و مجمع الجزایر لوفوتن در نروژ

  • منطقه لاپلنک بزرگترین منطقه شمالی فنلاند

  • شهر مورمانسک در کشور روسیه

شفق قطبی چیه و چجوری بوجود میاد؟‌

سفر به کدام یک از شهرهای شمالی راحت‌تر است؟

اگر بخواهید از نظر هزینه و در دسترس بودن مقصد میان شهرهای لیست بالا یکی را انتخاب کنید، شهر مورمانسک روسیه گزینه اول خواهد بود. چرا که از نظر هزینه‌های سفر نسبت به بقیه کشورها مانند نروژ، آمریکا، ایسلند و فنلاند ارزان‌تر است. از طرفی به دلیل فاصله کمتر با ایران، نسبت به بقیه شهرها پروازهای ارزان‌تری دارد. همچنین از نظر شرایط لازم برای سفر مانند اخذ ویزا راحت‌ترین گزینه محسوب می‌شود. به همین دلیل اغلب گردشگرانی برای تماشای این پدیده طبیعی زیبا، تور شفق قطبی روسیه را رزرو می‌کنند. برای مشاهده قیمت تورهای شفق قطبی می‌توانید به صفحه تور روسیه مراجعه کنید.

زمان مناسب برای تماشای شفق قطبی

شفق‌های قطبی به صورت ثابت در آسمان دیده نمی‌شوند. بلکه تغییرات آب و هوایی باعث شدید یا ضعیف شدن نور آن‌ها می‌شود. برای دیدن شفق‌ قطبی در اوج زیبایی خود باید شرایط زیر فراهم باشد:

  • عدم وجود نور مصنوعی

  • عدم وجود ابر در آسمان

  • رخ دادن طوفان‌های خورشیدی

در نتیجه بهترین زمان برای بازدید از شفق قطبی روسیه زمان شدید‌ شدن فعالیت‌های خورشید است. اوایل تا اواسط زمستان با رخ دادن طوفان‌های خورشیدی، بهترین زمان برای سفر به مورمانسک خواهد بود. به همین دلیل تورهای شفق قطبی روسیه اغلب در دی و بهمن ماه برگزار می‌شوند. البته

شهرهای مورد بازدید با تور شفق قطبی

سفرتان برای بازدید از شفق قطبی در شهر مورمانسک ابتدا به مقصد مسکو آغاز می‌شود. چرا که پرواز مستقیم از تهران به مورمانسک برگزار نمی‌شود. پس از دو یا سه روز اقامت در مسکو به شهر مورمانسک می‌روید.

شفق قطبی چیه و چجوری بوجود میاد؟‌

تور شفق قطبی روسیه شامل چه خدماتی است؟

تورهای شفق قطبی توسط آژانس‌های گردشگری مختلف با خدمات متنوعی برگزار می‌شوند. شما می‌توانید انواع پکیج‌های مسافرتی روسیه را از آژانس گردشگری نهال گشت تهیه کنید. همچنین در صورت موجود نبودن تور شفق قطبی در هنگام جستجوی شما،‌ می‌توانید برای پاسخ به سوالات‌تان با کارشناسان این آژانس گردشگری صحبت کنید. اما به صورت کلی خدمات تورهای شفق قطبی شامل موارد زیر هستند:

  • پرواز تهران تا مسکو

  • اقامت در یکی از هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره مسکو با صبحانه

  • بر اساس خدمات ارائه شده توسط آژانس گردشگری، گشت شهری مسکو برای بازدید از ایستگاه‌های تاریخی مترو، خیابان‌ها، کاخ‌ها و میدان‌های معروف و بازدید از مراکز خرید این شهر برگزار می‌شود. گاهی این گشت‌ها همراه با ناهار هستند.

  • ترانسفر هوایی از مسکو به مورمانسک

  • اقامت در یکی از هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره شهر مورمانسک. در بعضی از تورهای لوکس شفق قطبی در هتل‌های جنگلی ایگلو اقامت خواهید داشت.

  • گشت شفق قطبی در مورمانسک با ناهار همراه با تور لیدر مجرب. دقت داشته باشید که هیچ کدام از آژانس‌های گردشگری، رخ دادن شفق قطبی را برای گردشگران تضمین نمی‌کنند. حدود ۱۰٪ الی ۲۰٪ احتمال دارد که به دلیل تغییرات آب و هوایی نتوانید شفق قطبی را ببینید.

  • بیمه مسافرتی

  • گشت ‌های آپشنال

  • ویزای روسیه

  • ویزای روسیه

در تورهای لوکس از خدمات زیر بهره‌مند می‌شوید:

بازدید از ایستگاه‌های تاریخی مسکو

بازدید از خیابان نیکولسکایا

بازدید و خرید از فروشگاه معروف گوم

تماشای میدان سرخ مسکو

تماشای کاخ کرملین

بازدید از خیابان زیبای آربات قدیم

تماشای کلیسای منجی

بازدید از تپه‌ گنجشک‌ها

گردش در پارک ودنخا

بازدید از بافت شهری مورمانسک

سورتمه سواری با سگ‌های هاسکی با مجهزترین و بزرگ‌ترین هاسکی پارک مورمانسک

تجربه غذا دادن به گوزن‌های شمالی

سفری کوتاه به دهکده بازسازی شده قوم سامیان از قبایل تاریخی شمالی

صرف چای و ناهار محلی

کمپینگ و ۱ شب اقامت در کلبه‌های چادری ایگلو به جای هتل در مورمانسک

۴ وعده ناهار

گشت‌های آپشنال مانند سفر به دهکده ساحلی تریبرکا، اسنوموبیل سواری، بازدید از لبه زمین، تجربه شگرف لمس اقیانوس منجمد شمالی و …

در تورهای معمولی از خدمات زیر بهره‌مند می‌شوید:

گشت متروی مسکو و ایستگاه‌های تاریخی و زیبای آن

بازدید از خیابان زیبای آربات قدیم

بازدید از میدان سرخ مسکو

تماشای آرامگاه لنین (از رهبران سابق روسیه)

بازدید از کاخ کرملین

تماشای کلیسای منجی

بازدید از بام مسکو

بازدید از بنای یادبود الیوشا (از مدافعان قطب شمال در مورمانسک)

تماشای بنای یادبود زن منتظر

بازدید از کلیسای ناجی روی آب

تماشای فانوس دریایی مورمانسک

بازدید از مرکز خرید مورمانسک

گشت و خرید از مراکز خرید و بازارهای مسکو

2 وعده ناهار

گشت‌های اختیاری مانند هاسکی پارک، سورتمه‌سواری، سفر به دهکده ساحلی، بازدید از کشتی تاریخی یخ‌شکن لنین

جاذبه‌هایی که با تور شفق قطبی می‌بینیدشهرهای مورد بازدید با تور شفق قطبی

  1. در تورهای شفق قطبی در طول اقامت‌تان در شهر مورمانسک، چند گشت شهری برای تماشای شفق قطبی برگزار می‌کند تا احتمال تماشای این جاذبه طبیعی بالا برود.

  2. در شهر مورمانسک چندین هاسکی پارک وجود دارد. در این هاسکی پارک‌ها می‌توانید از سگ‌های هاسکی اصیل بازدید کنید. حتی سورتمه سواری با سگ‌های هاسکی در این پارک انجام می‌شود.

  3. گوزن‌های شمالی نیز در این هاسکی پارک‌ها نگهداری می‌شوند که در طول سفرتان می‌توانید خاطره‌ی غذا دادن به آن‌ها را ثبت کنید.

  4. در دهکده آرورا با مردم محلی این روستا آشنا می‌شوید. آن‌ها با غذاهای محلی و چای از شما پذیرایی می‌کنند.

  5. دهکده‌ی بازسازی شده‌ قوم سامی‌ها را که از قبایل کهن شمالی بودند خواهید دید. تور لیدرها با تسلط به پیشینه تاریخی این قوم، شما را با آن‌ها آشنا می‌کنند.

  6. در بعضی از تورهای شفق قطبی، در هتل‌های جنگلی ایگلو اقامت خواهید داشت. این هتل‌ در واقع اتاق‌های گنبدی شکل تکی در میان جنگل‌های مورمانسک هستند. چشم انداز جنگل‌های برفی شما را به طبیعت روسیه نزدیک می‌کند.

سفرتان برای بازدید از شفق قطبی در شهر مورمانسک ابتدا به مقصد مسکو آغاز می‌شود. چرا که پرواز مستقیم از تهران به مورمانسک برگزار نمی‌شود. پس از دو یا سه روز اقامت در مسکو به شهر مورمانسک می‌روید.

 

در شمالگان روزها بیشتر از ۲۴ ساعت طول می‌کشند. یعنی در بعضی روزها حتی خورشید غروب نمی‌کند. شب‌ها نیز در زمستان‌های این منطقه بسیار کوتاه هستند که به نیم شب قطبی معروف اند.

چجوری ببینیمش؟

برای دیدن شفق قطبی به رنگ سبز آبی براق باید خوش شانس باشید و در زمستان به روسیه سفر کنید. چرا که برای پدید آمدن شفق قطبی باید چندین شرایط طبیعی باهم اتفاق بیافتند که شامل طوفان‌های خورشیدی، عدم وجود مزاحمت نورهای مصنوعی و عدم وجود ابر در آسمان.

بهترین زمان دیدن شفق قطبی؟

هتل لوکس جنگلی ایگلو برای تور شفق قطبی

هتل جنگلی ایگلو با اتاق‌های گنبدی شکل محل اقامت شما با تور لوکس شفق قطبی است. ایگلو نامی است که بومیان آلاسکا به خانه‌های گنبدی شکل اسکیمو‌ها نسبت داده‌اند. اتاق‌های ایگلو از جنس یخ نیستند. این اتاق‌ها با چادر‌های پلاستیکی و پنجره‌های شیشه‌ای پوشیده شده اند. این هتل‌ها درون جنگل‌های مورمانسک قرار دارند. چشم انداز جنگل برفی این اتاق‌ها ویژگی منحصر به فرد آنهاست.

سایر جاذبه‌هایی که در تور شفق قطبی می‌بینید

در هاسکی پارک‌های مورمانسک می‌توانید سگ‌های هاسکی را از نزدیک ببینید و به گوزن‌های شمالی غذا بدهید.

در دهکده آرورا با سگ‌های بومی این منطقه سورتمه سواری می‌کنید و از چای و غذای محلی آن‌ها میل می‌کنید.

از دهکده بازسازی شده قوم سامی‌ها که قبیله‌ای تاریخی هستند نیز بازدید می‌کنید. تور لیدر‌ها با تسلط بالا به پیشینه تاریخی این قوم، شما را با آن‌ها آشنا می‌کنند.

برای این سفر چه لوازمی همراه خود بیاریم؟

به عنوان آخرین نکته در مورد بازدید از شفق‌های قطبی باید بدانید که میانگین دمای هوا در مورمانسک و دهکده آرورا 15- درجه است. همچنین بخشی از مسیر سفرتان در برف انجام میشود. بر همین اساس لوازمی که در تور شفق قطبی باید همراه خود داشته باشید:

  • با توجه به سرمای شدید شمال روسیه و سفر شما در زمستان لوازم زیر را همراه داشته باشید:

  • کفش ضد آب و خزدار گرم و ضد آب

  • دستکش گرم

  • جوراب پشمی و زخیم

  • کلاه پشمی یا ساده یا کلاه طوفان

  • گوش گیر پشمی

  • شلوار و کاپشن خزدار گرم

دارو، لوازم شخصی و بهداشتی و جعبه کمک‌های اولیه

  • فلاسک مسافرتی، پاور بانک، عینک آفتابی، کوله پشتی با حجم کافی
  • لباس سه لایه با بیس گرم

  • وسایل سفر را در یک چمدان کوچک بچینید و کوله بار اضافه نیاورید.

شرایط آب و هوایی مورمانسک چجوریه؟

میانگین دمای هوا در مورمانسک و دهکده آرورا 15- درجه است. پس لباس گرم و تجهیزات را فراموش نکنید. بخشی از مسیر سفرتان در برف است که نیاز است به جای چمدان، کوله پشتی داشته باشید.

در واقع تضمینی برای دیدن شفق قطبی وجود نداره

هیچ یک از آژانس‌های مسافرتی دیدن شفق قطبی را برای مسافران تضمین نمی‌کنند. حدود ۸۰ درصد احتمال دارد که بتوانید این پدیده را ببینید.

تور شفق قطبی روسیه چجوری برگزار میشه؟

تور شفق قطبی روسیه به مدت ۷ شب برگزار می‌شود. از این مدت ۲ شب را در مسکو و ۵ شب را در شهر مورمانسک می‌گذرانید. در شهر مسکو اقامت در هتل و ۲ گشت شهری برای بازدید از جاذبه‌های مسکو خواهید داشت. در شهر مورمانسک نیز گشت شهری همراه با ناهار برای شکار شفق قطبی خواهید داشت.

از شفق قطبی چجوری با تور بازدید می‌کنیم؟

در تورها طبق پیش بینی آب و هوایی و با کمک راهنماهای محلی در مورمانسک، به بهترین و مناسب‌ترین منطقه برای بازدید از شفق قطبی می‌روید. همچنین در طول اقامت ۵ روزه‌تان در مورمانسک، گشت‌های شهری برای شکار شفق قطبی هر روز برگزار می‌شوند تا احتمال دیدن این پدیده طبیعی برای شما بالا برود. اما احتمال ضعیفی وجود دارد که به دلیل تغییرات آب و هوایی، نتوانید این پدیده زیبا را ببینید.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا