اخبار

مراحل کامل ثبت نام و دریافت ماشین در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو [مرحله بعدی چیست؟]

طرح تخصیص خودرو از طریق ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو با هدف خرید راحت‌تر خودرو راه اندازی گردیده است. البته این طرح از همان ابتدا مورد اظهار نظرهای مختلف در مورد شرایط و ضوابط آن از سوی کارشناسان این حوزه و مردم قرار گرفت. با این وجود فرآیند ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو پیچیده نبوده و در صورتی که قصد خرید خودرو از این طریق را دارید می‌توانید به سایت ایران خودرو مراجعه کنید و مراحلی را که در این مقاله از کارمادیو را بیان می‌کنیم انجام دهید.

آموزش مراحل ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

برای ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو باید به وب سایت Esalecar مراجعه نمایید. قبلاً برای ثبت نام خودرو متقاضیان باید از سایت sale.iranecar.com استفاده می‌کردند؛ ولی در مهر سال 1401 طبق آخرین گفته‌های معاون حمل و نقل وزارت صمت و در ماه‌های بعد از آن براساس اظهارات سخنگوی وزارت صمت سایت مذکور از دسترس خارج شده است.

برای پیش ثبت نام و ایجاد حساب وکالتی متقاضیان از 20 تا 29 اردیبشت ماه فرصت داشته اند و ثبت سفارش خودرو نیز از 3 خرداد تا 10 خرداد ادامه داشته است. همچنین در سایت https://www.esalecar.ir مشاهده لیست خودروهای ثبت نامی در طرح یکپارچه از 20 اردیبهشت ماه 1402 امکان پذیر می‌باشد.

مرحله اول وکالتی کردن حساب متقاضی

از تاریخ 20 تا 29 اردیبهشت امکان ثبت نام خودرو در طرح سامانه یکپارچه وجود داشته است که متقاضی بعد از ورود به سایت باید روی دکمه ثبت نام آبی رنگ در بالای سمت چپ صفحه سایت کلیک نمایند. برای انجام ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو افراد باید قبلاً حساب وکالتی ایجاد کرده باشد. بعد از هدایت به صفحه بعد باید کد ملی متقاضی در کادر مربوطه وارد شود؛ در این مرحله چنانچه متقاضی حساب وکالتی ایجاد نکرده باشد با پیغام «اطلاعات حساب وکالتی یافت نشد» مواجه خواهد شد. در این صورت ابتدا باید حساب وکالتی افتتاح نمایید و سپس ادامه روند ثبت نام را انجام دهید.

در مرحله اول و با ورود به سایت باید فرم ثبت نام را که حاوی مشخصات هویتی است را تکمیل کرد و رمز عبوری برای حساب خود در این سایت ایجاد نمود. در گام بعد روی دکمه ثبت نام کلیک کرده تا به شماره موبایلی که در قسمت اطلاعات شخصی وارد شده یک کد تایید ارسال شود. کد ارسالی را در کادر مربوطه وارد کرده و دکمه تایید را بزنید؛ در این صورت پیش ثبت نام تکمیل شده و در لیست نوبت دهی قرار می‌گیرد در ادامه باید سفارش خودروی مدنظر خود را ثبت نمایید.

مرحله دوم – ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو

مرحله دوم ثبت نام در سایت خرید خودرو از  3 خرداد شروع شده و تا 10 خرداد ماه ادامه دارد. بعد از اینکه حساب وکالتی افتتاح نمودید و در سایت Esalecar حساب کاربری ایجاد کردید. همچنین اطلاعات هویتی خود را تکمیل کرده و وجه مورد نیاز را به حساب وکالتی واریز نمودید می‌توانید از  خرداد ماه 1402 به سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو وارد شوید. در صفحه اول سایت اسم و لوگو شرکت‌هایی که محصولات خود را در طرح قرار داده اند قابل مشاهده می‌باشد. در این صفحه شرکت مدنظر خود را انتخاب کنید تا بتوانید فهرست خودروهای تولیدی شرکت مذکور را ببینید. البته باید طرح مورد نظر متقاضی از بین طرح عادی، طرح تعویض خودروهای فرسوده و طرح جوانی جمعیت یا طرح مادران انتخاب گردد. در گام بعد خودروهای عرضه شده در طرح یکپارچه قابل مشاهده بود و می‌توان از فهرست موجود خودروی دلخواه را انتخاب کنید. با کلیک روی نام خودرو در پنجره جدید خلاصه ای از اطلاعات شخصی فرد ثبت نام کننده مثل نام و نام خانوادگی و اسم خودرو انتخابی نمایش داده می‌شود.

برای نهایی کردن ثبت نام باید به قسمت پایین صفحه سایت رفته و تیک قبول  شرایط و ضوابط را بزنید و در پایان دکمه ثبت نهایی را کلیک نمایید. برای اطمینان از ثبت سفارش و ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو در بالای صفحه می‌توانید با زدن دکمه حساب کاربری، جزئیات سفارش خود را مشاهده کنید. چنانچه در قسمت وضعیت، پیغام «ثبت سفارش اولیه با موفقیت انجام شد» درج شده باشد به معنی ثبت موفق سفارش است.

مرحله سوم اعلام لیست متقاضیان و زمان بندی تحویل خودرو

زمان تحویل خودرو متقاضیان در تاریخ 24 خردادماه سال 1402 در قسمت حساب کاربری قرار داده می‌شود. طبق اطلاعیه‌های منتشر شده از تیر ماه 1402 به بعد ثبت نهایی انجام می‌گیرد؛ همچنین لیست قیمت‌های خودروهای موجود در طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو براساس قیمت روز ماشین در زمان ایجاد قرارداد اعلام می‌گردد.

مرحله چهارم – آزاد سازی مبلغ حساب وکالتی

از تاریخ ۲۴ خرداد ماه به بعد، حساب وکالتی مشتریان آزاد می گردد.

مرحله پنجم – ثبت نام قطعی بر اساس زمان بندی خودروسازها

از تیر ماه ۱۴۰۲ به بعد، امکان ثبت نام متقاضی بر اساس فراخوان خودروساز بر مبنای زمان بندی اعلامی آماده می باشد و مشتریان می توانند خودرو را بر اساس زمانبندی اعلام شده توسط خودروساز، تایید و ثبت نمایند.

اسامی بانک‌های معرفی شده برای افتتاح حساب وکالتی

اسامی بانک‌های معرفی شده برای افتتاح حساب وکالتی

برای ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو در سال 1402 متقاضیان جهت ایجاد حساب وکالتی باید به یکی از شعب بانک‌های ملت، کشاورزی، سپه، تجارت، پارسیان، بانک رفاه، پاسارگاد، بانک صادرات، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، ایران زمین، بانک آینده و قرض الحسنه مهر ایران مراجعه کنند. همچنین افراد متقاضی می‌توانند از طریق سایت‌های این بانک اقدام به افتتاح حساب وکالتی نمایند.

نحوه ویرایش و انصراف از خرید خودرو در سامانه یکپارچه

ویرایش و انصراف از خرید بعد از ثبت نام در سامانه در یکپارچه خودرو وجود دارد و به راحتی با ورود به سایت و حساب کاربری می‌توانید ثبت نام خود را ویرایش یا حذف نمایید. برای این کار در قسمت بالای سمت چپ سایت روی نوار آبی روی دکمه حساب کاربری کلیک کرده و روی جزئیات سفارش بزنید تا اطلاعات شما قابل مشاهده و ویرایش شوند.

جزییات مراحل ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو ۱۴۰۲

متقاضیان ثبت نام در سامانه خودرو باید مبلغ 100 میلیون تومان را به عنوان پیش شرط در حساب وکالتی که در بانک‌های معرفی شده افتتاح کرده اند واریز نمایند. این مبلغ بعد از پایان اعلام نتایج قابل برداشت می‌باشد.

برای ثبت نام اولیه افراد می‌توانند از تاریخ  3 تا 10 خرداد به سایت https://www.esalecar.ir مراجعه کرده و 5 مدل خودروی متفاوت را انتخاب کنند. اولویت بندی متقاضیان از 18 تا 31 خرداد انجام شده و طبق اولویت انتخابی متقاضی و رتبه اولیه در سامانه صورت می‌گیرد و سپس در 10 تیرماه 1402 نتایج در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام می‌گردد. در تاریخ 15 تیرماه 1402 ثبت نام برندگان دومین فروش سامانه یکپارچه خودرو شروع می‌شود.

جمع بندی

شرط اصلی برای خرید خودرو از طریق ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو داشتن گواهینامه است. برای ثبت نام خرید خودرو به قیمت کارخانه در دومین ثبت نام فروش محدودیت کد ملی اعمال می‌شود؛ بنابراین با استفاده از هر کد ملی می‌توان یک خودرو از مجموع دو گروه ایران خودرو و سایپا انتخاب کرد.

 

 

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا