اخبار

اربعین ۱۴۰۲ چه مدارکی برای پیاده روی اربعین در کربلا نیاز داریم؟

به گزارش کارمادیو، چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) روز اربعین زائران برای عزاداری و زیارت به سمت کربلا راهی می‌شوند که برای عبور از مرزها مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین ضروری است. چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ تاریخ برگزاری عزاداری اربعین در کربلا است که در تاریخ میلادی برابر است با ۶ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی و ۲۰ صفر سال ۱۴۴۵ قمری است. پیاده‌روی اربعین به طور معمول از تاریخ ۱۶ صفر همزمان ۵ روز پیش از اربعین حسینی آغاز می‌شود، و زائرین با دریافت مدارک لازم راهی سفر خود می‌شوند. با وجود اینکه کاروان زمان مشخصی برای حرکت به سمت کربلا ندارد شما میتوانید سفر خود را با برنامه خود هماهنگ کنید، اما شروع پیاده‌روی اربعین در این بازه زمانی، یعنی همراهی با خیلِ پرشورِ جمعیت دوستداران اهل بیت (ع).

مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین که باید آن ها را به همراه داشته باشید

  • گذرنامه
  • ثبت نام در سامانه سماح
  • ویزا
  • کارت تردد
  • ارز کشور عراق

پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

چگونه مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین تهیه کنیم؟

مدارک لازم برای رفتن به کربلا در برای راهپیمایی اربعین در سال ۱۴۰۲ شامل گذرنامه، ثبت نام در سامانه سماح، دریافت ویزای کشور عراق، کارت تردد و دریافت ارز کشور عراق است.

دریافت گذرنامه برای پیاده روی اربعین ۱۴۰۲

برای عبور از مرز ایران و ورود به کشور عراق باید حتما گذرنامه دارای اعتبار ۶ ماهه یا یک ماهه اربعین را به همراه داشته باشد، که گذرنامه ۶ ماه در صورت سفر هوایی الزامی است اما اگر قصد دارید از راهپیمایی کنندگان باشید گذرنامه یک ماهه از مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین است که در ادامه نحوه دریافت آن را به شما می‌گوییم.

دریافت گذرنامه برای پیاده روی اربعین

در گام اول شما باید فرم درخواست برای دریافت پاسپورت کربلا را پر کنید. فرایند ثبت و درخواست گذرنامه اربعین در سایت  epolice.ir انجام می‌شود یا در صورتی که نمیتوانید در سایت ثبت نام کنید می‌توانید با مراجعه به دفاتر اداره مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها محل سکونتتان فرم درخواست را ثبت و ارسال کنید. البته این موضوع مختص افرادی است که قبلا پاسپورت را نگرفته اند. درصورت آسیب دیدگی پاسپورت باید دوباره برای دریافت آن اقدام کند.

شرط دیگر اخذ گذرنامه داشتن حداقل سن ۱۸ سال است که برای دریافت مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین می‌باشد. حال اگر شما کمتر از ۱۸ سال سن دارید می‌توانید به صورت زیرمجموعه والدین، و یا با پاسپورت آن‌ها یا یک قیم قانونی وارد این عراق شوید.

لازم به ذکر است، متقاضی گذرنامه باید نامه عدم سوء پیشینه داشته و فاقد سابقه کیفری باشد.

 

پس از ارسال مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین به سوی پلیس +۱۰ برای دریافت گذرنامه، این مدارک مورد بررسی قرار می گیرد و درصورت وجود نقص در آن ها، پاسپورت برای شخص ارسال نمی شود. از این رو بهتر است که متقاضیان با در نظر گرفتن تمامی موارد مدارک خود را تکمیل نمایند.

هزینه صدور این پاسپورت به نسبت کم است و در حدود یک دهم پاسپورت بین المللی می باشد. همچنین یکی از هزینه های ثبت نام مربوط به عوارض خروج از کشوراست که لازم است در زمان ثبت نام این مبلغ که می‌توانید به صورت اینترنتی هم پرداخت کنید، پرداخت گردد.

سامانه اینترنتی سماح

ثبت نام در سامانه سماح برای ثبت مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین الزامی است. برای شروع مراحل ثبت نام در سامانه سماح ابتدا کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه خود را آماده داشته باشید؛ تا بتوانید اطلاعات مورد نظر را در ساینت وارد کنید. برای شروع این فرآیند باید وارد سایت یا سامانه samah.haj.ir شوید. با ورود به این سامانه صفحه ای نمایش داده می شود.

 

ارز مسافرتی برای اربعین

چنانچه قصد تهیه ارز مسافرتی برای سفر زمینی به کربلا را دارید، بهتر است چند روز مانده به اعزام با به همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی به یکی از شعب بانک ملی، ملت و یا سامان مراجعه نمایید و پول‌های خود را تبدیل به دینار عراق کنید. البته بهتر است قبل از مراجعه به بانک نیز با یک تماس تلفنی از آخرین شرایط گرفتن ارز مسافرتی مطلع شوید.

دینار عراق

تهیه ارز مسافرتی برای اربعین 1402

در هنگام سفر به کربلا بهتر است پول رایج کشور عراق یعنی دینار به همراه داشته باشید.

هزینه سفر به کربلا در پیاده روی اربعین

جدا از مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین هزینه‌ای است باید برای این سفر زیارتی در نظر بگیرید. یاوجود رایکان بودن تمامی موارد باز هم هزینه بیمه و جابه جایی از مرز ایران به نجف و از کربلا به مرز برعهده شما است. توضیح آن در یک کلمه این است که این سفر برای زائران و عزاداران عملا هزینه ای ندارد.

 

سخن پایانی

برای عبور آسان از مرز، مدارک لازم برای رفتن به کربلا در اربعین را حتما همراه خود داشته باشید. ساعت شروع پیاده‌رویتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که بعد از نماز صبح به پایانه مرزی رسیده باشد. با عبور از مرز، برای شرکت در پیاده‌روی می‌توانید ابتدا به نجف مشرف شده و از آنجا با خیل عاشقان همراه شوید. نگران هزینه محل اسکان و غذا نباشید. چون تا پایان ایام اربعین، مهمان مردم عراق هستید. مردم عراق سالیانی است که نشان داده‌اند در راه خدمت به زائران امام حسین (ع) از هیچ خدمت کوتاهی نمی‌کنند.

 

منبع: پارت نیوز

3.8/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا