معرفی کامل وویا فری (Voyah Free) از سروش موتور: قیمت و جزئیات
به گزارش کارمادیو، خودروی وویا فری (Voyah Free)، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه و حدود قیمت ۴ میلیارد تومان، مهمترین تفاوتهای وویا فری با دیگر خودروهای چینی بازار ایران است. سروش موتور در نمایشگاه مشهد از این شاسی بلند پلاگین هیبرید ساخت زیرمجموعهی دانگ فنگ رونمایی کرده است.
در میان غالب مردم ایران که امکان خرید خودرو با قیمت بیش از ۱/۵ میلیارد تومان را ندارند، جمعیتی ۵ تا ۱۰ درصدی از افراد متمول نیز در کشور ما زندگی میکنند. معاملات انواع تویوتا لندکروزر، لکسوس، مرسدس و بیامو در نمایشگاههای سراسر ایران، با قیمت بیش از ۵ میلیارد تومان انجام میشود.
حتی پرداخت مبالغ بالاتر برای مدلهای کمیاب، چندان عجیب نیست. حال که مونتاژ مدلهای آلمانی و ژاپنی غیرممکن به نظر میرسد؛ شرایطی فراهم شده که میتواند پای خودروهای چینی ۴۰ -۵۰ هزار دلاری را به بازار ایران باز کند.
دانگ فنگ یکی از خودروسازان بزرگ چین با برندهای پرتعداد است. این شرکت هماکنون نقش مهمی در بازار ایران دارد و علاوهبر کامیون یا کشندههای تجاری مخصوص حمل بار بین شهری، انواع سواری شامل لاماری ایما و دیگنیتی و H30 کراس و شاین مکس و محصولات فردا موتورز را عرضه میکند. گروه دانگ فنگ (DFSK) بعد از بایک و جیلی و بیوایدی، رتبهی چهارم تولید خودروی چین را در اختیار دارد.
برند وویا (Voyah) سال ۲۰۱۹ تاسیس شد تا برند لوکس مخصوص خودروهای برقی و هیبریدی دانگ فنگ باشد. در نشان تجاری این برند، الگوبرداری از مجسمهی رولزرویس دیده میشود و فرایند طراحی محصولات نیز با همکاری ایتال دیزاین است. هماکنون سه خودرو شامل یک سدان، ون و شاسیبلند در سبد وویا وجود دارد که همگی پلتفرم مشترک با تجهیزات فنی مشابه هستند.
وویا فری (Voyah Free) سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و اولین خودروی تولیدی برند سازنده بود. این خودرو در چین با چند مدل مجهز به پیشرانههای پلاگین هیبرید و تمام برقی عرضه میشود. انواع وویا فری با امکانات متفاوت، محرک عقب یا دو دیفرانسیل هستند. این خودرو استاندارد ایمنی اروپا دارد و علاوهبر چین، در امارات و روسیه فروخته میشود.
طراحی بدنه و نمای بیرونی وویا فری سروش موتور
الگوبرداری از مازراتی لوانته به وضوح در وویا فری دیده میشود. حاصل کار ایتال دیزاین برای این خودروی چینی، ترکیبی جذاب و نزدیک به استاندارد جهانی فراهم کرده است که البته کاملا مستقل نیست.
چراغهای باریک و خطوط عمودی در جلوپنجره، مهمترین المان نمای اصلی برای وویا فری هستند. حجمدهی سپر و کاپوت جلو به خوبی انجام شده و جایگاه اختصاصی برای پلاک فراهم کرده است.
وویا فری یک کراساور لوکس معرفی شده اما بخش بزرگی از پایین سپر را با ادوات پلاستیکی سیاهرنگ ارایه میکند که محل مناسب رادارها و حسگرها محسوب میشود. حتی کشیدگی لبهی کاپوت تا چراغهای اصلی، که موضوعی مهم در غالب خودروهای لوکس اروپایی است؛ برای وویا فری انجام نشده.
در نمای جانبی هم، مواد سیاه پلاستیکی توی ذوق میزنند و داخل رکابها تا پیرامون گلگیرها نیز چنین شرایطی دارند. رینگهای ۲۰ اینچ و طرح جذاب سقف هماهنگ با فرم پنجرهها، نکات مثبت در وویا فری هستند. این خودرو وابستگی چندانی به خطوط روی بدنه ندارد و حالت یکنواخت ارایه میکند.
ریل باربند نقرهای، دستگیرههای مخفی شونده و خط برشهای بسیار دقیق برای درها، حس یک کراساور مدرن در وویا فری را تقویت میکنند.
در نمای پشت، پیوستگی چراغها با پهنای کم، بیشباهت به پورشه کاین نیست. حجمدهی بدنه در عقب، جالب توجه است اما بخش بزرگی از سپر را مواد پلاستیکی سیاه تشکیل میدهند. حذف لولهی اگزوز و نصب بالچهی هماهنگ با سقف روی شیشهی عقب، نکات مثبت در طراحی وویا فری محسوب میشوند.
ابعاد وویا فری طول ۴,۹۰۵ و عرض ۱,۹۵۰ و ارتفاع ۱,۶۹۰ و فاصله محوری۲,۹۵۵ میلیمتر هستند. این خودروی چینی به وضوح بزرگتر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران است.
طراحی داخلی و نمای کابین وویا فری سروش موتور
مشابه بسیاری دیگر خودروهای کلاس لوکس چینی، وویا فری هم تلاش میکند با یک داشبورد سراسر نمایشگر، مدرن و پیشرفته دیده شود. دیگر ترفند جالب این خودرو، قابلیت تغییر ارتفاع نمایشگرها است که البته کاربرد عملی ندارد.
هنگامی که راننده حالت اسپرت را انتخاب کند، کل داشبورد با نمایشگرها کمی پایین میآید تا دید از شیشهی جلو بهتر شود. هنوز مشخص نیست این سیستم، طی استفادهی طولانیمدت و گذر از دستاندازها، چگونه کارایی خود را حفظ خواهد کرد.
سه نمایشگر ۱۲/۳ اینچ در کابین وویا فری وجود دارد. دیگر اجزای داشبورد و فرمان، از چرم باکیفیت ساخته شدهاند و حس یک خودروی لوکس را فراهم میکنند. طراحی کنسول و تودریها نیز به خوبی انجام شده است. وویا فری از معدود خودروهای چینی محسوب میشود که ادوات و کلیدهای فلزی دارد. ساعت آنالوگ روی داشبورد هم، المان کلاسیک خودرو است.
صندلیهای چرم با رنگ روشن مشابه داشبورد و تودریها، کابین وویا فری را زیبا نشان میدهند. باتوجه به فاصله محوری سه متر، راحتی جلوی زانو برای سرنشینان بسیار خوب است. در ردیف جلو، گرمکن و سردکن و ماساژور نیز وجود دارد. وویا فری در صندوق عقب، ۵۶۰ لیتر فضای حمل بار فراهم میکند و مناسب سفرهای خانوادگی است.
پیشرانه و تجهیزات فنی وویا فری سروش موتور
سروش موتور نسخهای را برای عرضه به ایران انتخاب کردهاست که قدرت ۴۹۰ اسببخار و گشتاور ۷۲۰ نیوتنمتر را دارد. این خودرو با دو موتور الکتریکی روی محور جلو و عقب، همراه یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی در نقش شارژر ارایه میشود. همچنین باتریهای ساخت BYD این خودرو با برق شهری نیز امکان شارژ دارند.
سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت وویا فری در منابع چینی، ۴/۵ تا ۴/۹ ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی، سه نمایشگر ۱۲ اینچ، ۱۰ کیسه هوا، صندلی و داشبورد و فرمان تمام چرم، پارک خودکار، سقف پانورامیک با امکان تغییر حالت شفاف و خاکستری، گرمکن و سردکن و ماساژور صندلیها جلو، امکانات این خودرو هستند.
قیمت وویا فری در بازار جهانی و هزینه خرید ایران
برای وویا فری در بازار چین، آستانه قیمت ۴۰ هزار دلار دیده میشود و از هماکنون میتوان بودجهی لازم برای این کراساور چینی را، ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان پیشبینی کرد. حتی اگر تخفیف مالیات و عوارض گمرک برای خودروهای پلاگین هیبرید اعمال شود، باز هم میتوان اطمینان داشت که وویا فری برای مشتری ایرانی، حداقل ۳/۵ میلیارد تومان هزینه خرید داشته باشد.
اگر حدود قیمت وویا فری در بازار ایران را ۴ میلیارد تومان در نظر بگیریم، بعید نیست موفق به جذب مشتری شود. شرکت واردکننده، قطعا توقع هزاران متقاضی برای این خودروی گرانقیمت ندارد و چشم به فروش محدود دوخته است.
باتوجه به قیمت هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ یا تویوتا راو۴ ساخت ۲۰۱۷ دسته دوم در بازار ایران، وویا فری ۴ میلیارد تومانی چندان گران به نظر نمیرسد. امیدواریم این مقاله از کارمادیو برای شما مفید بوده باشد.