تکنولوژی

ارز دیجیتال تون کوین Toncoin؛ ارز معروف تلگرام چیست؟

صنعت رمز ارزها همیشه برای همگان هیجان‌انگیز بوده، برای اینکه در بازه‌ های زمانی مختلف شاهد عرضه توکن ‌های کاربردی و منحصر به ‌فردی بوده‌ ایم؛ برای مثال، ارز دیجیتال تون کوین که با نماد TON نشان داده می‌شود، یکی از پروژه‌ های پرسروصدای این صنعت است. TON که مخفف The Open Network است، یک بلاکچین اثبات سهام (PoS) با کارایی خیلی بالا و غیرمتمرکز  است که در دنیای کریپتو به علت سرعت تراکنش‌های سریع خود شناخته می‌شود. در ادامه این مقاله از کارمادیو بیشتر با کاربرد و آینده ارز دیجیتال تون کوین آشنا خواهید شد.

تون کوین

تون کوین (Toncoin) یک ارز دیجیتال است که با پیام‌ رسان محبوب تلگرام در ارتباط است.تون کوین با نماد اختصاری TON شناخته میشود. ارز دیجیتال تون در27 اکتبر ۲۰۲۱ با قیمت ۰.۵۱ دلار به بازار جهانی عرضه شد. تون کوین یک ارز دیجیتال معمولی نیست برای اینکه این ارز کاربردهای زیادی دارد و خیلی زود توانست توجه کاربران را به ‌سمت خود جلب کند.

اهداف تون کوین

تون کوین در آغاز به ‌عنوان یک ارز دیجیتال متمرکز بر تراکنش طراحی شده بود. این ارز از زمان به وجود آمدنش پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و هم اکنون هم به عنوان یک اکوسیستم کامل برای رفع نیازهای کاربران به ‌شمار می ‌رود. این ارز به دنبال اهداف بزرگی است به همین جهت از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. اهداف اصلی تون کوین عبارت‌اند از:

  • آسان کردن فرآیند تراکنش ‌های کریپتویی

اصلی ترین هدف تون کوین آسان ‌تر کردن فرآیند تراکنش ‌های کریپتویی به شمار می رود. این شبکه محبوب خود را با غول‌ های صنعت های بزرگ کریپتو یعنی بیت کوین و اتریوم مقایسه می ‌کند. تون کوین چه از لحاظ سرعت و چه از لحاظ کارمزد نسبت به بیشتر ارزهای کریپتو برتری دارد و گزینه ای ایده ‌آل برای انجام تراکنش‌های مستقیم می باشد.

  • افزایش مقیاس پذیری

تون کوین یک اکوسیستم قدرتمند و کامل می باشد که از تکنولوژی‌ های مختلفی همچون شاردینگ و ورک چین استفاده می ‌کند. بهره‌ مندی از این قابلیت ‌ها سبب شده که پلتفرم تون بتواند هزاران تراکنش را در عرضه چندین ثانیه پردازش و تایید کند. در واقع تون کوین با افزایش مقیاس ‌پذیری برای کاربران این امکان را فراهم کرده که بتوانند تراکنش‌ های خود را بدون محدودیت انجام دهند.

  • ایجاد و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز

همانطور که شما می‌ دانید شبکه بلاک چین تون از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می ‌کند و برای  کاربران این امکان را فراهم کرده که بتوانند برنامه‌ های غیر متمرکز خود را ایجاد کرده و توسعه دهند. این ویژگی باعث تسهیل مبادلات مستقیم شده و نیاز به واسطه ‌ها را از بین می‌ برد. در واقع توسعه ‌دهندگان با استفاده از این ارز توانستند یک اقتصاد غیر متمرکز ایجاد کرده و راحتی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورند.

تون کوین (Toncoin) یک ارز دیجیتال منحصر به فرد است که با پیام‌ رسان محبوب تلگرام در ارتباط است. این ارز دیجیتال بر پایه بلاک چین شبکه باز (The Open Network) ساخته شده است و از مدل اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) یا (PoS) استفاده می‌کند.

شبکه TON چیست؟

تون (TON) یک ارز دیجیتال منحصربه‌ فرد است که امکان انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا و هزینه کم را برای کاربران خود  فراهم کرده است. این شبکه بلاک چین با پیام رسان محبوب تلگرام در ارتباط است تا بتواند پاسخگوی نیازهای کاربران تلگرام باشد. شبکه تون در کنار بهره‌ مندی از سرعت و امنیت بسیار بالا شرایط لازم را برای  برنامه‌ های غیرمتمرکز (Dapp) را ایجاد کرده و همچنین استفاده از سرویس‌های متنوع را برای کاربران خود فراهم کرده است. کاربران و توسعه ‌دهندگان می ‌توانند از ارز دیجیتال TON برای پرداخت هزینه خدمات، تراکنش ‌ها و رأی ‌گیری داخل شبکه استفاده کنند. این شبکه انعطاف ‌پذیری و مقیاس ‌پذیری بسیار بالایی دارد و یک رقیب جدی برای اتریوم به ‌حساب می آید.

تون کوین (Toncoin)

تاریخچه تون کوین (Toncoin)

در این سالها تون مسیر پر فراز و نشیبی را گذارنده است. برای اینکه شناخت بهتر از این ارز لازم است از این مسیر آگاه شوید.

  • ۲۰۱۸: در سال ۲۰۱۸ تلگرام وایت پیپر بلاک چین Ton را منتشر کرد و ارز دیجیتال بومی آن که در ابتداGram  نام داشت، برای پرداخت هزینه‌ های تراکنش طراحی شده بود.
  • ۲۰۱۹: تلگرام در سال ۲۰۱۹ بخش عمده‌ ای از مالکیت ارز را به بنیاد TON فروخت تا مالکیت کامل ارز و شبکه از دست تلگرام خارج شود.
  • ۲۰۲۰: تلگرام در سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که بیشتر مالکیت ارز را به بنیاد TON فروخته است و از این پس بنیاد TON مسئولیت کامل شبکه و ارز را بر عهده دارد.
  • ۲۰۲۱: ارز تون TON با قیمت ۰.۵۱ دلار به بازار عرضه  شد و این پروژه پذیرفته شد.
  • ۲۰۲۲ : این سال برای Toncoin بسیار سال با ارزش و مهمی بوده است. به این دلیل که بیشتر خدمات کلیدی آنها شامل سیستم های ذخیره ‌سازی توزیع‌ شده، واسط ‌های کاربری، سرویس ‌های نام دامنه، مکانیزم‌ های پرداخت، ابزارهای توسعه و بسترهای مالی غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۲ معرفی شده‌ بود. عرضه این خدمات باعث شده بود که تون کوین توجه زیادی از جانب کاربران، برنامه‌ نویسان و سرمایه ‌گذاران را به خود جلب کند.
  • ۲۰۲۳: طی این سال ولیدیتورها و جمع ‌آوری‌ کننده‌ های تون کوین از یکدیگر جدا شدند. ماشین مجازی تون (TVM) بروزرسانی شد و اقدامات متنوعی برای افزایش سرعت تراکنش ‌ها و مقیاس ‌پذیری شبکه تون صورت گرفت.

بنیانگذار تون کوین

پروژه تون کوین در سال 2018 به وسیله نیکلای و پاول دورف (Nikolai and Pavel Durov) راه ‌اندازی شد و در ادامه روندش توسط تیم توسعه تلگرام احیا شد. پاول دورف (مدیرعامل تلگرام) در سال 2020 این پروژه محبوب را ترک کرد و توسعه آن را به عهده تیم توسعه ‌دهنده تلگرام و علاقه ‌مندان مستقل ارزهای دیجیتال واگذار کرد.

تیم توسعه

در حال حاضر جامعه‌ای به نام نیوتون (NewTON) توسعه شبکه تون کوین را برعهده دارد. مدیریت این تیم بر عهده آنتونی ماکوسوف  (Anatoliy Makosov)و کریل املیاننکو (Kirill Emelianenko) می باشد.

تون کوین (Toncoin)

مزایا و معایب تون کوین

هر یک از پروژه‌ های ارز دیجیتال با اهداف خاصی روانه بازار می‌شوند و ویژگی ‌های خاص خود را دارند. این موضوع باعث می‌شود که یک سری مزایا و معایب را داشته باشند. پروژه تون کوین نیز از این قضیه مستثنی نیست و علیرغم مزایای بسیار زیادی که دارد، دارای یک سری معایب نیز می باشد. بنابراین اگر می‌خواهید برای شناخت کافی درباره تون کوین لازم است که این مزایا و معایب را بشناسید.

مزایای تون کوین

تون کوین از جمله پروژه‌های جذاب کریپتو می باشد که خیلی سریع توانست به محبوبیت برسد. بهره‌ مندی از مزایای مختلف باعث شده که تون کوین در لیست پروژه‌ های محبوب کریپتو قرار بگیرد و گزینه مناسبی برای سرمایه ‌گذاری تلقی شود. مزایای ارز دیجیتال تون عبارت‌اند از:

  • تون کوین از زنجیره‌ های اصلی و چندین شارد (زیر شبکه) برای انجام امور مختلف استفاده می‌ کند. بهره‌ مندی از این ویژگی باعث شده است که تون کوین مقیاس ‌پذیری بسیار بالایی داشته و بتواند تراکنش‌ ها را بدون هیچگونه محدودیتی و باسرعت بالا پردازش کند.
  • . این پروژه از مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. به همین دلیل مصرف انرژی پایینی دارد و یک ارز دوستدار محیط زیست به ‌شمار می‌رود.
  • پروژه تون کوین توسط یک تیمتوسعه ‌دهنده قدرتمند پشتیبانی می‌شود و یک جامعه بسیار قوی دارد. همین موضوع باعث شده که این ارز جذاب طی مدت زمان کوتاه با رشد چشمگیری همراه باشد.
  • بلاک چین TON از امنیت بالایی برخوردار است و حفظ حریم خصوصی کاربران را جزء اولویت ‌های خود قرار داده است.
  • نرخ کارمزد تون کوین بسیار پایین است و به برای کاربران این امکان را فراهم کرده که بتوانند تا 10000 تراکنش در ثانیه را انجام دهند.
  • این ارز جذاب کاربردهای زیادی دارد و گزینه ای ایده‌ آل برای پرداخت‌ های روزمره و معاملات به ‌شمار می آید.

معایب تون کوین

پس از شناخت مزایای پروژه تون کوین، بهتر است که با معایب این پروژه نیز آشنا شوید. به‌ طور کلی معایب ارز دیجیتال TON  عبارتند از:

  • پروژه تون کوین در ابتدای راه قرار دارد و برای رسیدن به جایگاه مطلوب و پذیرش گسترده به زمان بسیار زیادی نیاز دارد.
  • تون کوین به ‌عنوان ارز دیجیتال تلگرام شناخته شده است و ارتباط مستقیمی با این پلتفرم دارد. این موضوع باعث می ‌شود که چالش ‌های قانونی و نگرانی ‌های نظارتی در رابطه با TON وجود داشته باشد.

سرویس‌ها و خدمات تون کوین

  • سیستم رای گیری تون (TON VOTE)
  • فضای ذخیره سازی تون (TON Storage)
  • پروکسی تون (TON Proxy)
  • قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)
  • سرویس نام دامنه تون (TON DNS)
  • کیف پول تون (TON Wallets)

کاربردهای تون کوین

TON یک شبکه همه کاره است و دائماً در حال گسترش است. به علت ویژگی اشتراک ‌گذاری شبکه  TON، رایج‌ ترین استفاده از توکن به عنوان نوعی پرداخت کمیسیون برای پردازش تراکنش ‌ها در بلاک چین است. موارد مورد استفاده این ارز عبارتند از:

  • پرداخت برای ذخیره سازی غیرمتمرکز داده
  • پرداخت برای استفاده از TON Proxy
  • پرداخت برای TON DNS
  • پرداخت در DApps بلاک چین
  • پاداش اعتبار سنجی
  • رای گیری و حاکمیت در زنجیره TON

کیف پول های تون کوین

پیش از سرمایه ‌گذاری روی ارزهای دیجیتال باید کیف پول‌ هایی که از آن پشتیبانی می ‌کنند را حتماً بشناسید. این کار این امکان را برای شما فراهم می کند که بتوانید بهترین کیف پول‌ های سخت‌ افزاری و نرم ‌افزاری برای ذخیره کوین ‌های TON را بشناسید و سرمایه های خود را در یک محیط امن نگهداری کنید. خوشبختانه تون کوین یکی از پروژه ‌های محبوب کریپتو به شمار می آید و به وسیله کیف پول ‌های معتبر زیادی پشتیبانی می ‌شود. به همین دلیل با خیال راحت می ‌توانید ارز دیجیتال  TON  را خریداری کرده و در کیف پول دلخواه خودتان نگهداری کنید. بهترین کیف پول‌های تون کوین عبارت‌اند از:

  • مای تون ولت
  • تراست ولت
  • ولت تلگرام
  • اتمیک ولت
  • مث ولت
  • سیف پال
  • لجر
  • جم ولت
  • تون کیپر ولت

جمع بندی

تون کوین یک نمونه برجسته از پیشرفت‌ های فناوری بلاک چین  و ارزهای دیجیتال می باشد. با استفاده از مدل اجماع اثبات سهام و تکنولوژی ‌های نوآورانه و پیشرفته مانند شاردینگ و ورک چین، ارز دیجیتال تون قدم ‌های بسیار محکمی در جهت افزایش سرعت و کاهش هزینه های تراکنش ‌های کریپتویی برداشته است. این ارز دیجیتال که با هدف تسهیل تراکنش ‌های کریپتویی و ایجاد دگرگونی در اکوسیستم دیجیتال طراحی شده است، نشان‌ دهنده تلاش‌ های مداوم برای دستیابی به یک سیستم مالی جهانی بازتر و کارآمدتر است. در هر حال مسیر پیش روی تون کوین، همانند هر نوآوری دیگری در حوزه فناوری، ممکن است با چالش‌ ها و موانعی نیز همراه باشد. اما با پشتیبانی جامعه و توسعه‌ دهندگان، Toncoin  پتانسیل این را دارد که به یکی از ارزهای دیجیتال پیشرو تبدیل شود. شما عزیزان همچنین می توانید با مطالعه مقاله ارز دیجیتال TapSwap چیست و چگونه استخراج می شود؟ با این ارز آشنا شوید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا