خواندنیسبک زندگی

بهترین روش نگهداری از ظروف تفلون برای افزایش طول عمر تفلون

ظروف تفلون که طرفداران زیادی در آشپزی دارند به دلیل کف نچسب آن ها نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه دارند. این ظروف کار آشپزی و پخت غذا ها را بسیار راحت می‌ کنند و البته با توجه به کارکردشان  قیمت نسبتاً بالایی دارند. پس روش نگهداری آن ها بسیار مهم است. در این مقاله از سایت کارمادیو به روش‌ های نگهداری که باعث می‌ شود عمر ظروف تفلون طولانی ‌تر شود می‌ پردازیم.

شستشوی صحیح ظروف تفلون

برای شستشو اصولی ظروف تفلون و جلوگیری از خراب شدن آن ها، مواردی را باید رعایت کنید.

بعد از آشپزی، ظروف تفلون باید به دمای محیط برسند و پس از کمی خنک شدن آن ها را بشویید. تغییرات دمای ناگهانی ممکن است به آسیب دیدت تفلون منجر شود. برای شستشو، از اسفنج نرم و مایع ظرفشویی یا صابون ملايم استفاده کنید. از پنبه و یا ابزار های نرم و غیر زبر برای تمیز کردن سطح تفلون استفاده کنید. حین شستشو، دمای آب را برای تفلون به میزان متوسط تنظیم کنید.

دما های بالا ممکن است به تفلون آسیب بزند. بهترین گزینه آب کمی گرم و ولرم است. ظروف تفلون را به دقت خشک کرده و قبل از برداشتن آن ها مطمئن شوید که کاملاً خشک شده ‌اند. این موضوع از لکه افتادن روی ظروف جلوگیری می کند.

ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف تفلون

بسیاری از ظروف تفلون به شرطی که سازنده مجوز استفاده از ماشین ‌های ظرفشویی را بدهند، می‌ توانند در ماشین ظرفشویی شسته شوند. قبل از قرار دادن ظروف تفلون در ماشین ظرفشویی،مطمئن شوید که سازنده ظروف مجوز استفاده از ماشین ظرفشویی را داده باشد. دستورات سازنده را دنبال کنید و محدودیت‌ های دمایی و تنظیمات لازم ماشین ظرفشویی را انجام دهید.

بهترین روش نگهداری از ظروف تفلون

ظروف تفلون را در جایی که بیشترین جریان آب دارد قرار دهید تا سطوحشان به خوبی شسته شوند. از مواد شوینده مناسب برای ماشین ظرفشویی استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است استفاده طولانی مدت از ماشین ظرفشویی باعث خرابی زودتر از معمول پوشش تفلون شود. به همین دلیل، برای افزایش دوره عمر ظروف تفلون، آن ها را به صورت دستی بشویید و حتی الامکان از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.

دما و شعله مناسب

دما در خراب نشدن ظروف تفلون تأثیر دارد. تفلون معمولاً تا دمای 260درجه سانتی‌ گراد تحمل دارد. اگر دمای شعله گاز بسیار بیشتر از این حد برود، می‌ تواند به تفلون آسیب بزند و باعث خرابی آن شود.

برای جلوگیری از آسیب به ظروف تفلون، مطمئن شوید که شعله گاز زیر ظرف تفلون زیاد نباشد و دما کنترل شود. استفاده از دما های متوسط و پایین‌ تر از حداکثر دمای تحمل تفلون به جلوگیری از آسیب و خرابی آن کمک می‌ کند. در نتیجه، دمای مناسب و کنترل شعله برای حفظ سلامت و عمر طولانی ظروف تفلون مهم است.

مراقبت هنگام استفاده و پخت و پز

برای هم زدن غذا در ظروف تفلون به نحوی که به کف آنها آسیب نرسد، باید از وسایل مناسب استفاده کنید. در ادامه چند وسیله کاربردی را معرفی خواهیم کرد.

قاشق و ملاقه چوب یا سیلیکون: قاشق سیلیکونی، چوبی یا مواد نرم دیگر می‌ توانند برای هم زدن ظروف تفلون مناسب باشند. این وسایل نرم و غیر تیز هستند و به کف ظرف تفلون آسیب نمی ‌رسانند.

پلاستیک: استفاده از وسایل پلاستیکی نیز می‌ تواند برای هم زدن ظروف تفلون ایده آل باشد. اطمینان حاصل کنید که این وسایل تمیز و سالم باشند.

توجه داشته باشید که از وسایل تیز و زبر برای هم زدن مواد خوراکی در ظروف تفلون پرهیز کنید، زیرا ممکن است به کف ظرف صدمه بزنند و خط و خش ایجاد کنند.

ظروف تفلون در صورت خراب شدن نباید تعمیر شوند

اگر پوشش تفلون در ظروف تفلونی شما آسیب دیده و از بین رفته است، بهتر است از آن ها استفاده نکنید. زیرا زمانی که پوشش تفلون آسیب دیده، ممکن است مواد تفلون زیر آن به غذا ها منتقل شوند در نتیجه سلامت شما را به خطر انداخته و مواد مضر به غذا اضافه کنند.

اگر پوشش تفلون ظروف شما آسیب دید، بهترین راه حل این است که این ظروف را جایگزین کنید. به هیچ وجه پوشش تفلون آسیب دیده را در معرض حرارت بالا (مانند اجاق گاز یا فر) قرار ندهید، چرا که ممکن است منجر به جدا شدن پوشش بیشتر و خطرات بهداشتی شود.

در هر صورت، برای حفظ بهداشت و کیفیت ظروف تفلونی خود، در صورت خرابی پوشش تفلون، بهترین راه حل تعویض آن هاست.

بهترین روش نگهداری از ظروف تفلون

قبل از استفاده به ظروف روغن بمالید

مالیدن روغن به ظروف تفلون قبل از اولین استفاده می‌ تواند به طول عمر آنها کمک کند. این کار باعث می‌ شود ظروف تفلون به خوبی کار کرده و غذا ها به راحتی از آن ها جدا شوند. برای این کار ابتدا ظرف تفلون را بشویید و خشک کنید. سپس یک لایه بسیار نازک از یک روغن حاوی چربی پایین (مانند روغن کنجد یا روغن کره) روی تمام سطح داخلی ظرف تفلون بمالید و اجازه دهید تا خشک شود. این کار کمک می‌ کند تا پوشش تفلون خوب به ظرف چسبیده و خراب نشود.

پس از این مرحله ظرف را خوب بشویید تا آماده ی استفاده شود. همچنین پس از مالیدن روغن ابتدایی در هر بار استفاده از ظروف تفلون  بهتر است کمی روغن به آن اضافه کنید تا از چسبندگی احتمالی غذاها جلوگیری شود.

استفاده از پودر لباسشویی برای شستشوی تفلون

‌برخی افراد به اشتباه فکر می کنند که اگر برای شستشوی ظروف تفلون از پودر لباسشویی استفاده کنند آن ها را به خوبی تمیز می کند. پودر لباسشویی برای شستشوی ظروف مناسب نیست و ممکن است باعث کاهش عمر مفید ظروف تفلون شود. بهترین راه برای تمیزکاری ظروف تفلون استفاده از مایع ظرفشویی ملایم و آب گرم با دست است. از مواد شوینده ملایم و بدون آنزیم حتماً استفاده کنید. ظروف تفلون را با مراقبت دقیق شستشو داده تا از خراب شدن آن ها جلوگیری کنید.

کلام آخر

در مطلب بالا همه چیز را در مورد نگهداری و نحوه رفتار با ظروف تفلون به شما گفتیم. اگر نکات بالا را به خوبی رعایت کنید، عمر ظروف تفلون شما بسیار طولانی خواهد بود و دیر تر آسیب می بینند. در انتها پیشنهاد می کنیم مقاله 6 ترفند خانگی ساده برای تمیز کردن پشت قابلمه را نیز مطالعه کنید. ‌

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا