خودرو

تفاوت تیگو 7 پرو با فیدلیتی پرایم / مقایسه تصاویر و مشخصات فنی

خودروهای کراس اوور چند سالی است که در سراسر دنیا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و این محبوبیت سبب شده تا شرکت های خودروسازی در سراسر دنیا خودروهای بیشتری در این کلاس معرفی و تولید کنند. در ایران نیز همین رویه اتفاق افتاد و فرصت خوبی شد تا خودروهای چینی نیز در این بازار متلاطم تاخت و تاز کنند. تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم دو خودروی تازه نفس در این کلاس هستند که در این مقاله به مقایسه این دو محصول چینی خواهیم پرداخت.

هر دو خودرو ریشه ای یکسان دارند فیدلیتی پرایم محصولی از کمپانی جتور بوده که یکی از برندهای چری چین محسوب می‌شود و پلتفرمی مشابه برادر بزرگ‌تر چری تیگو ۷ پرو یعنی تیگو۸ پرو دارد. این طرف میدان نیز تیگو ۷ پرو نسخه به‌روز شده و در اصل نسل جدید چری تیگو ۷ است که در ایران مانند محصول فعلی حضور موفقی داشت. با کارمادیو همراه باشید.

مقایسه ظاهری فیدلتی پرایم و تیگو ۷ پرو

در بخش ظاهری تیگو ۷ پرو طراحی جدیدتر و اسپرت‌تری دارد؛ چراکه پس از فیدلیتی رونمایی شد. هر دو خودرو در دسته کراس‌اوورهای خانوادگی قرار دارند و تنها تفاوت میان آنها این است که فیدلیتی پرایم در دو نسخه ۵ و ۷ نفره تولید می‌شود، اما فونیکس تیگو ۷ پرو تنها نسخه پنج‌نفره دارد.

تیگو ۷ پرو - عکس پشت ماشین - رنگ قرمز
تیگو ۷ پرو

در نمای جلوی تیگو ۷ پرو شاهد یک طراحی بسیار خشن هستیم که نقش اصلی آن هم بر عهده چراغ‌های باریک و کشیده جلو بوده و همچنین جلوپنجره خودرو هم بسیار پهن و به شکل ذوزنقه طراحی و داخل آن از طراحی کهکشانی استفاده شده است. اما در طرف مقابل فیدلیتی گروه بهمن ظاهر پرابهت و جدی‌تری داشته که المان‌های اسپرت در آن کمتر دیده می‌شود. چراغ‌های جلو کمی باریک، متصل به جلوپنجره چهارضلعی و کشیده خودرو طراحی شده‌، اما خطوط برجسته و عضلانی روی کاپوت فیدلیتی باعث شده است تا این خودرو بیشتر از تیگو۷ پرو عضلانی به نظر رسد.

فیدلیتی پرایم - رنگ سفید
فیدلیتی پرایم – رنگ سفید

در مقایسه نمای عقب باز هم طراحی فونیکس تیگو ۷ پرو به‌روزتر و بر اساس ترند طراحی‌های روز دنیاست، اما فیدلیتی پرایم ساده‌تر و کم‌زرق و برق‌تر است. تیگو ۷ پرو چراغ‌های متصل به‌هم و نسبتا باریکی دارد که امروزه در دیگر خودروهای روز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپر عقب خودرو نیز به‌صورت دو رنگ به همراه چراغ‌های مه شکن و دو خروجی اگزوز تزیینی طراحی شده است.

در طرف مقابل اما فیدلیتی همچنان کمی ساده‌تر رقیب ظاهر شده، اما این سادگی به معنای زشت بودن نیست. چراغ‌های عقب به‌صورت باریک و کشیده طراحی شده است که گرافیک داخلی زیبایی نیز دارند و سپر عقب مانند خودرو رقیب میزبان چراغ‌های مه‌شکن و دو خروجی اگزوز البته از نوع غیرواقعی و تزیینی است.

مقایسه کابین فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو

کابین فیدلیتی یک کابین به‌روز و نسبتا ساده است، اما کابین تیگو ۷ پرو یک کابین اسپرت و جوان‌پسند است. هر دو خودرو در مواردی همچون دارا بودن فرمان دی‌کات، صفحه نمایش بزرگ لمسی بیرون‌زده از داشبورد و صفحه‌کیلومتر دیجیتالی مشترک هستند، اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

کابین فیدلیتی پرایم
کابین فیدلیتی پرایم

علاوه بر طراحی منحصر به‌فرد هر خودرو در داشبورد میانی، تیگو ۷ پرو مواردی همچون لیور دنده الکترونیکی و بخش تنظیم سیستم تهویه مطبوع به‌صورت تمام‌لمسی را با خود به همراه دارد که آن هم به خاطر این است که تیگو۷ پرو محصول جدیدتری نسبت به فیدلیتی است.

کابین تیگو 7 پرو
کابین تیگو 7 پرو

همچنین درون کابین و داشبورد تیگو ۷ پرو از دوخت‌ها و بخش‌هایی قرمز رنگ استفاده شده است تا خودرو از داخل نیز اسپرت باشد. نکته دیگر استفاده نسبتا زیاد از پلاستیک خشک در داشبورد فیدلیتی است که این موضوع در تیگو۷ پرو کمتر به چشم می‌خورد، اما در طرف مقابل فیدلیتی ارگونومی بهتری نسبت به تیگو ۷ پرو دارد. همچنین فیدلیتی به لطف فاصله محوری بهتر فضای جادارتری برای سرنشینان خود نسبت به تیگو۷ پرو فراهم می‌کند.

 مشخصات فنی فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو

به گزارش کارمادیو، این دو کراس‌اوور برادر در بخش مشخصات فنی اما تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ پیشرانه هر دو خودرو مشابه یکدیگر و از نوع چهارسیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده تیگو ۷ پرو از نوع ۹سرعته CVT بوده و جعبه‌دنده فیدلیتی از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر است. البته لازم به ذکر است که جعبه‌دنده نسخه‌های اولیه فیدلیتی از نوع دو کلاچه خشک بود که در کنار تعویض دنده‌های واقعی و هیجان رانندگی بالا، در صورت استفاده نادرست می‌توانست از نظر استهلاک مالک را به دردسر اندازد.

تیگو ۷ پرو
تیگو ۷ پرو

به همین خاطر چندی بعد، نسخه جدید فیدلیتی پرایم با جعبه‌دنده اتوماتیک دوکلاچه تر وارد بازار شد. اما جعبه‌دنده CVT تیگو۷ پرو با این‌که لذت رانندگی جعبه‌دنده‌های دوکلاچه را ندارد، اما در عوض استهلاک کمتر و مصرف سوخت پایین‌تری را به ارمغان می‌آورد. هر دو خودرو نیز به‌صورت دیفرانسیل جلو تولید شده و سیستم تعلیق هر دو در چرخ‌های جلو از نوع مک‌فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع مولتی‌لینک است که سواری خوبی را برای خودروهای کراس‌اوور فراهم می‌کند.

مقایسه امکانات ایمنی فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو

چینی ها معدنی از آپشن هستند، هر دو از نظر امکانات رفاهی جزو خودروهای سطح بالای چینی در بازار ایران هستند. ازجمله امکاناتی که این دو خودرو به‌صورت مشترک دارند، می‌توان به استارت و ورود بدون بدون کلید، کروزکنترل، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، سنسور نور، سنسور باران، مالتی‌مدیا با مانیتور ۱۰.۲۵ اینچی لمسی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، دی‌لایت، تنظیم حالت رانندگی اکونومی یا اسپرت و درِ صندوق بار برقی اشاره کرد.

فیدلیتی پرایم
فیدلیتی پرایم

از نظر ایمنی نیز فیدلیتی پرایم و تیگو۷ پرو به مواردی همچون کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو و ایربگ‌های جانبی سرنشینان جلو مجهز شده‌اند. در مجموع تیگو۷ پرو از تهویه مطبوع دوگانه، کیسه هوای پرده‌ای و نورپردازی کابین نسبت به فیدلیتی بهره‌مند، است اما در مقابل فیدلیتی نیز رادار حرکت بین خطوط، سیستم هشدار نقطه کور و سنسور پا برای درِ صندوق بار را داراست.

قیمت دو خودرو فیدلیتی پرایم و تیگو۷ پرو

قیمت تیگو۷ پرو در اوایل مردادماه ۱۴۰۲ در بازار آزاد حدود یک‌میلیارد و هفتصدو سی میلیون تومان بوده و در کارخانه نیز قیمتی معادل یک‌میلیارد و ۶۶۷میلیون تومان دارد. این سوی میدان نیز فیدلیتی پرایم در بازار آزاد نزدیک به یک‌میلیارد و ۵۶۵میلیون تومان در نسخه پنج‌نفره و یک‌میلیارد و ششصدو شانزده میلیون تومان در نسخه هفت نفره را دارد. همچنین این خودرو در کارخانه یک‌میلیارد و ۱۲۳میلیون تومان قیمت دارد. از نظر بازار دست دوم هر دو خودرو شرایط مطلوبی داشته و همچنین در بخش خدمات پس از فروش و قطعات یدکی، هم فیدلیتی پرایم و هم فونیکس تیگو۷ پرو وضعیت قابل قبولی دارند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا