تکنولوژی

گلکسی تب S9 و S9 پلاس و اس ۹ اولترا سامسونگ معرفی شدند + مشخصات فنی و قیمت

پس از مدت‌ها انتشار شایعات، رندرها و اخبار گوناگون، سرانجام سری گلکسی تب S9 معرفی شدند. این خانواده‌ی جدید از تبلت‌های سامسونگ آمده‌اند تا جانشین مناسبی برای نسل پیشین خود باشند. در این مقاله قصد داریم دو مدل از آن‌ها را بررسی کرده و ببینیم محصول جدید غول کره‌ی جنوبی چه تفاوتی با قبل دارد.

گلکسی تب S9 و S9 پلاس

سری تبلت‌های جدید سامسونگ در سه مدل گلکسی Tab S9 ،Tab S9+ و Tab S9 Ultra عرضه می‌شود؛ گلکسی تب اس ۹ و گلکسی تا اس ۹ پلاس دو دستگاهی هستند که در این مقاله روی بخش‌های مختلفی از آن‌ها مانند طراحی، نمایشگر و سخت‌افزار تمرکز کرده‌ایم. پس برای شناخت دو تبلت جدید کره‌ای‌ها تا انتهای این مقاله همراه کارمادیو باشید.

گلکسی تب S9 و S9 پلاس

امروز قصد داریم تبلت‌های جدید غول کره‌ای را بررسی کنیم تا ببینیم این شرکت چه محصولاتی معرفی کرده که مدیر بخش تجربه موبایل سامسونگ درباره‌اش چنین نظری داده است:

در حال حاضر هیچ دستگاهی مانند گلکسی Tab S9 در بازار وجود ندارد و این تبلت‌ها نمادی از یک تحول واقعی در رده خود هستند. طراحی کاملا ممتاز و پریمیوم سری Tab S9 این امکان را به کاربران می‌دهد تا به آنچه از یک تبلت‌ می‌خواهند، به‌راحتی دست‌ یابند. همچنین این سری تبلت‌ها کاربران را قادر می سازند تا ایده‌های بزرگ خود را به کار گیرند و بدون هیچ زحمتی به آن‌ها جامه عمل بپوشانند.

طراحی و نمایشگر گلکسی Tab S9 و Tab S9 پلاس

با وجود رقابت در دنیای تبلت‌ها، سری تب اس ۹ از لحاظ ظاهری مانند گذشته هستند. البته یکی از تغییرات قابل توجه آن‌ها نسبت به نسل پیشین استفاده از صفحه‌نمایش OLED در همه‌ی مدل‌ها است که پیش‌تر تنها در مدل‌های قدرتمندتر به کار می‌رفت.

گلکسی تب اس ۹ و اس ۹ پلاس دارای نمایشگرهای Dynamic AMOLED 2X با اندازه‌ی ۱۱ و ۱۲٫۴ اینچی هستند. فناوری HDR10+ در تبلت‌های این خانواده با بهینه‌سازی فریم‌به‌فریم و صحنه‌به‌صحنه، تصاویر را با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ و روشنایی ارائه می‌دهد.

همچنین به دلیل کالیبره شدن خودکار نرخ‌نوسازی پویا در خانواده تب S9 از ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز، نمایش محتوا روان‌‌تر و عملکرد بهینه‌تر شده است. از سوی دیگر، با قابلیت Eye Comfort نور آبی تصاویر کاهش یافته و در نتیجه خستگی چشم‌ها تا بیش از ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.

یکی از کابردی‌ترین فناوری‌های استفاده شده در نمایشگر این تبلت‌ها Vision Booster است که به به‌طور خودکار شرایط نوری محیط را تشخیص می‌دهد و میزان روشنایی صفحه نمایش را با محیط هماهنگ می‌کند.

مدل استاندارد گلکسی تب S9 دارای ابعادی برابر ۱۶۵٫۸ در ۲۵۴٫۳ در ۵٫۹ میلی‌متر است، در حالی که نسخه‌ی پلاس با ابعاد ۱۸۵٫۴ در ۲۸۵٫۴ در ۵٫۷ میلی‌متر وارد بازار می‌شود. همچنین به لطف آلومینیومی تقویت شده (Armor Aluminum) بدنه‌ی این دستگاه‌ها در برابر ضربه و خراش مقاوم است.

گلکسی تب S9 و S9 پلاس

دوربین گلکسی Tab S9 و Tab S9+

دوربین عقب گلکسی تب اس ۹ با مدل پلاس خود متفاوت است. در مدل استاندارد شاهد استفاده از دوربین تکی ۱۳ مگاپیکسلی در بخش پشتی دستگاه هستیم. اما Tab S9+ دارای دو دوربین با حسگرهای ۱۳ و ۸ مگاپیکسلی است که به ترتیب واید و اولتراواید هستند.

اما در قسمت جلویی هر دو تبلت از دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی استفاده شده و خبری از طراحی دوگانه‌ی موجود در مدل اولترا نیست.

عملکرد و باتری گلکسی Tab S9 و Tab S9+

درون سری Tab S9 شاهد استفاده از پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 هستیم که در گوشی‌های جدید پرچم‌دار سامسونگ نیز به کار رفته است. همچنین به دلیل استفاده از فناوری اتاقک خنک‌کننده، که برای اولین بار در تبلت‌های غول کره‌ای به کار رفته، اکنون کاربران تجربه‌ بسیار بهتری در زمان گیمینگ، استریم و ویرایش ویدئو خواهند داشت.

درواقع، گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس به دلیل داشتن فناوری اتاقک خنک‌کننده از لحاظ بازده گرمایی بهینه‌ترین سری تبلت‌های سامسونگ تاکنون خواهند بود. این ویژگی جدید، به فعال‌کردن و حفظ عملکرد بهتر در مدت زمان طولانی‌تر کمک می‌کند.

سامسونگ در سری تبلت‌های جدید خود به منظور داشتن صدایی پرحجم و فراگیر از بلندگویی‌های چهارگانه‌ای استفاده کرده که ۲۰ درصد بزرگ‌تر شده‌اند و توانایی پشتیبانی از سیستم صدای AKG و صدای فراگیر Dolby Atmos را دارند.

گلکسی Tab S9 و مدل پلاس آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند به طور یکپارچه با اکوسیستم گلکسی ادغام شوند. به همین دلیل وقتی که تبلت‌های جدید سامسونگ به دستگاه‌های دیگر متصل هستند، می‌توان به راحتی از ابزارها استفاده کرد.

برای مثال، به کمک قابلیت Multi Control می‌تواند به راحتی عملیات کپی کردن، کشیدن و رها کردن متن و تصاویر را به صورت مستقیم بین تبلت و گوشی هوشمند انجام داد. حتی می‌توانید گوشی هوشنمد خود را به عنوان پد لمسی گلکسی تب اس ۹ استفاده کنید!

در گلکسی تب اس ۹ از باتری ۸۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده شده، این در حالی است که درون نسخه‌ی پلاس باتری ۱۰۰۹۰ میلی‌آمپرساعتی قرار دارد.

سیستم‌عامل و رابط کاربری

در نسل جدید تبلت‌های سامسونگ از اندروید ۱۳ به عنوان سیستم‌عامل استفاده می‌شود. تجربه پریمیوم این مجموعه جدید توسط چهار نسل ارتقای رابط کاربری One UI و سیستم عامل اندروید در کنار پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی، محافظت و پشتیبانی می‌شود.

یکی از ویژگی‌های نرم‌افزاری کاربردی سری گلکسی تب اس ۹ قابلیت Multi Window است که اجازه می‌دهد تا حداکثر سه اپلیکیشن را به عنوان شبکه‌ای از پنجره‌های قابل‌تنظیم کنار هم قرار دهید. به کمک آن می‌توانید راحت‌تر از گذشته چندین کار را به صورت همزمان پیش ببرید.

کاور و قلم S Pen

یکی از لوازم جانبی جذاب تبلت‌های سامسونگ کاورهای آن هستند. اگر دوست دارید که تبلت خود را روی سطوح قرار دهید تا بتوانید از تماشای ویدئو لذت ببرید، می‌توانید از کاور Smart Book کمک بگیرید.

صفحه کلید کاور کتابی گلکسی تب اس ۹ و حالت DeX می‌توانند به کمک یکدیگر تجربه دسکتاپ را شبیه‌سازی کنند. به دلیل اینکه می‌توانید زاویه‌ی کاور مذکور را تنظیم کنید و صفحه کلید نیز نور پس‌زمینه دارد، این ترکیب حس یک کامپیوتر شخصی سبک وزن را تداعی می‌کند.

همچنین ابزار محبوب کاربران یعنی قلم S Pen نیز در کنار سری گلکسی تب S9 عرضه می‌شود. اکنون با داشتن تاییدیه استاندارد IP68 و توانایی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار می‌توان بیشتر از همیشه به این قلم هوشمند غول‌ کره‌ای اعتماد کرد.

البته اگر دوست دارید تجربه بهتری داشته باشید، می‌توانید از S Pen Creator Edition استفاده کنید که مدلی ارتقا یافته است. درواقع، محصول مذکور با مواد و ساختاری خاص طراحی شده که انعطاف‌پذیری بیشتری را در حین نوشتن به کاربران می‌دهد. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که دو نوع متفاوت نوک قلم وجود دارد که یکی سخت (برای طراحی) و دیگری نرم (برای نوشتن) است.

قیمت و تاریخ عرضه گلکسی Tab S9 و Tab S9+

درنهایت باید گفت که پیش‌سفارش گلکسی Tab S9 و Tab S9+ از تاریخ ۲۶ جولای (۴ مرداد) در بازارهای منتخب و مراحل فروش عمومی آن از ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) آغاز می‌شود. همچنین دستگاه‌های مذکور در دو رنگ بژ و مشکی عرضه خواهند شد.

درضمن، قیمت سامسونگ گلکسی تب S9 از ۷۹۹ دلار/ ۷۹۹ پوند و مدل پلاس از ۱۱۴۹ دلار/ ۹۹۹ پوند شروع می‌شود.

 

گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ
گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ

گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ

بعداز گذشت ۲ سال از معرفی گلکسی تب اس ۸ اولترا، امروز سامسونگ نسل بعدی و جانشین این پرچم‌دار را برای رقابت در بازار تبلت‌ها و به‌چالش کشیدن رقبا در رویداد آنپکد ۲۰۲۳ با نام گلکسی تب اس ۹ اولترا معرفی کرد.

چیزی به معرفی گلکسی تب اس ۹ اولترا نمانده بود که تصاویر جدید و مشخصات سخت‌افزاری این محصول افشا شد؛ البته، قبل‌تر نیز بخشی از مشخصات تبلت‌های جدید سامسونگ به صورت غیررسمی دردسترس قرار گرفته بود.

سامسونگ برخلاف نسل قبلی که تبلت‌ها را همراه با سری گوشی‌های جدید گلکسی اس معرفی می‌کرد، گلکسی تب اس ۹ اولترا با فاصله چند ماه از خانواده گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۲۳ و همراه با گوشی‌های گوشی‌های تاشدنی گلکسی زد فولد ۵ و گلکسی زد فلیپ ۵ معرفی کرد.

اکنون، این تبلت موظف است که مشعل و پرچم رقابت را از گلکسی تب اس ۸ اولترا تحویل بگیرد و با محصولاتی چون آپید پرو اپل، گوگل پیکسل تبلت و دیگر تبلت‌های بازار رقابت کند.

طراحی و نمایشگر گلکسی تب اس ۹ اولترا

گلکسی تب اس ۹ اولترا همان زبان طراحی نسل قبل را با اندکی تغییر در جزئیات تکرار می‌کند و بدین‌ترتیب حاشیه‌های باریک در قاب جلویی به‌چشم می‌خورند و یک بریدگی روی نمایشگر که برای قرارگیری دوربین سلفی دوگانه تعبیه شده است.

تبلت غول‌آسای گلکسی تب اس ۹ اولترا سامسونگ نمایشگری با پنل ۱۴٫۶ اینچی دارد که وضوح ۱۸۴۸ × ۲۹۶۰ و تراکم پیکسل ۲۳۹ پیکسل بر هر اینچ ارائه می‌کند.

همچنین، حداکثر نرخ نوسازی نمایشگر بزرگ این تبلت به ۱۲۰ هرتز می‌رسد و در قدم اول حرکت به سمت بلوغ متخصصان سامسونگ در مدل جدید تبلت‌های اولترا قابلیت نرخ نوسازی پویا را ارائه می‌کنند. بدین ترتیب، نرخ نوسازی بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز به صورت خودکار کالیبره خواهد شد تا نمایش روان محتوا ممکن شود و ازسویی دیگر، مصرف انرژی به صورت بهینه‌تری مدیریت شود.

علاوه‌براین، سامسونگ می‌گوید با ویژگی Eye Comfort تلاش می‌کند تا نور آبی نمایشگر را تا حد ممکن کاهش دهد و در نتیجه میزان خستگی چشم کاربر را تا ۷۰ درصد کم کند. چنین، قابلیتی به‌خصوص برای تبلت که ممکن است کاربر ساعات زیادی را با آن سپری کند، بسیاری مفید خواهد بود.

طراحی دوربین‌ها در قاب پشتی طوری است که هر دوربین به صورت جداگانه، درحالت برآمده از دل بدنه بیرون زده و قبل‌از نوار مغناطیسی که محل قرارگیری قلم S Pen در قاب پشتی است، دیده می‌شوند. رنگ این نوار در گلکسی تب اس ۹ اولترا سایه‌ای از همان توناژ رنگ قاب به‌نظر می‌رسد.

ابعاد و اندازه گلکسی تب اس ۹ اولترا هیچ تغییری نکرده است و همچنان قدوقواره آن با نامش در تناسب کامل است و ظاهری شبیه به لپ‌تاپ دارد و قطعاً برای کارکردن با آن باید از دو دست کمک بگیرید یا روی میز با آن کارهای خود را انجام دهید.

با‌این حال، تب اس ۹ اولترا بدنه‌ای با کیفیت از جنس آلومینویم تقویت‌شده صیقل‌خورده و گوشه‌های گِرد و لبه‌های تخت دارد که به‌ظرافت طراحی این تبلت می‌افزاید. همچنین، در پنل پشت خط‌وخطوط آنتن‌های ارتباطی در فریم بالایی و پایینی به صورت متلاقی دیده می‌شوند که به‌گونه‌ای مانعی ازنظر زیبایی‌شناسی به‌حساب نخواهند آمد.

استمرار این ابعاد غول‌آسا در ارائه‌ی تبلت‌های جدید سامسونگ نشان می‌دهد که کره‌ای‌ها از بازخوردی که در بازار از محصول سال گذشته، گلکسی تب اس ۸ اولترا، دریافت کرده‌اند، رضایت دارند و تلاش می‌کنند تا این دستگاه را به بلوغ برسانند.

دومین قدم برای دستیابی به بلوغ در تبلت گلکسی اس ۹ اولترا را سامسونگ برداشته است و حالا تبلت اولترای جدید سامسونگ به‌عنوان اولین تبلت از سری اس دارای گواهی IP68 که مقاومت دربرابر نفوذ آب را حکایت می‌کند، شناخته می‌شود و محدودیت‌های کاربری آن از خانه و دفتر محل کار را به محیط بیرون می‌کشاند.

دوربین گلکسی تب اس ۹ اولترا

یکی از نقاط مورد توجه طراحان تیم کهکشانی‌های سامسونگ در تبلت بالارده گلکسی اس ۹ اولترا دوربین آن است که از دو دوربین با حسگرهای ۱۳ و ۸ مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که به‌ترتیب عریض و فوق‌عریض هستند و گشودگی دیافراگم آن‌ها نیز به‌نوبت f/2.0 و f/2.0 عنوان شده است.

دوربین تب اس ۹ اولترا، به‌راحتی می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ فریم ۶۰ فریم‌برثانیه و ویدئوهای 8K را با نرخ ۳۰ فریم ضبط کند. هرچند، بعید است که کسی بخواهد با دستگاهی به این بزرگی فیلم‌برداری کند مگر اینکه از پایه‌ها و استندهای مناسب فیلم‌برداری کمک بگیرد.

دوربین سلفی نیز که به صورت دوگانه در دل بریدگی تعبیه‌شده در ضلع طولی نمایشگر قرار گرفته است دارای دو حسگر ۱۲ مگایپیکسلی عریض و فوق‌عریض است تا تبلت را برای استفاده در تماس‌های تصویری و جلسات آنلاین آماده کند.

عملکرد و باتری گلکسی تب اس ۹ اولترا

گلکسی تب اس ۹ اولترا در زمینه پردازشی فرایندها را به‌عهده‌ی تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 سپرده است تا همراه با رم ۱۶ گیگابایتی قدرت و ظرفیت سخت‌افزاری مورد نیاز برای پردازش سریع فرمان‌های کاربر را فراهم کند.

این تراشه، مخصوص گلکسی ساخته شده است و اساساً به‌عنوان نسخه‌ی اورکلاک‌شده پردازنده پرچم‌دار اسنپدراگون شناخته می‌شود که در سری گوشی‌های گلکسی اس ۲۳ نیز به‌کار گرفته شد. لیتوگرافی ۴ نانومتری تراشه و چینش به‌خصوص آن با وجود هسته‌ی پر قدرت Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۳۶ گیگاهرتز موجب عملکرد بهتر آن درمقایسه‌با نسخه معمولی می‌شود.

گلکسی تب اس ۹ اولترا و سایر اعضای خانواده تبلت‌های سری اس ۹ سامسونگ به فناوری اتاقک خنک‌کننده‌ای مجهز شده‌اند که به ادعای سامسونگ کیفیت گیمینگ، استریم ویدئو و ویرایش ویدئو و فایل‌های حجیم به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و تجربه متفاوتی برای کاربر رقم می‌زند.

علاوه‌براین، گلکسی تب اس ۹ اولترا شاهد ارتقاء حافظه ذخیره‌سازی به نسخه UFS 4.0 است که سرعت خوانش و نگارش را تا دو برابر افزایش می‌دهد و حدود ۴۵ درصد مصرف انرژی را بهینه خواهد کرد.

دیگر ارتقاء قابل ملاحظه در تبلت پرچم‌دار سامسونگ در رم LPDDR5X به‌چشم می‌خورد که اندکی از قبل سریع‌تر عمل می‌کند. بی‌راه نیست بگوییم که همه‌ی این بهینه‌سازی‌ها برای رقابت با آپید پرو اپل مجهز به M2 اعمال می‌شوند و باید منتظر ماند تا رقابت جذاب این دو دستگاه را پس‌از عرضه گلکسی تب اس ۹ اولترا به بازار مشاهده کنیم.

گلکسی تب اس ۹ اولترا با حافظه‌های ذخیره‌سازی در اندازه‌های ۲۵۶، ۵۱۲ گیگ با رم ۱۲ و یک ترابایتی با رم ۱۶ گیگ روانه بازار می‌شود و به‌لطف پشتیبانی از کارت حافظه با اسلات اختصاصی، همچنان امکان ارتقاء حافظه تا یک ترابایت دیگر نیز وجود خواهد داشت. ظرفیت باتری تبلت گلکسی اس ۹ اولترا به ۱۱٬۲۰۰ میلی‌آمپر می‌رسد و با پشتیبانی از فناوری Super Fast Charging 2.0 همراه با شارژر ۴۵ واتی، امکان شارژ ۱۰۰ درصدی باتری را حدوداً در ۸۰ دقیقه فراهم می‌کند.

گلکسی تب اس ۹ اولترا محتوای صوتی را از چهار اسپیکر استریو AKG با امکان پشتیبانی از دالبی اتموس پخش می‌کند و سامسونگ می‌گوید اندازه اسپیکرها تا ۲۰ درصد بزرگ‌تر شده‌اند تا حجم و فراگیری صدای افزایش یابد. و برای دریافت محتوای صوتی نیز از میکروفون سه‌گانه دارای توانایی لازم برای حذف نویز محیط بهره می‌برد.

وزن تبلت گلکسی تب اس ۹ اولترا در مدل وای‌فای ۷۳۲ گرم و در مدل 5G به ۷۳۷ گرم می‌رسد.

 

منبع: زومیت

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا