خواندنی

راهکارهای هوشمندانه برای انتخاب برج خنک کننده در صنعت تزریق پلاستیک

ابزارهایی که در صنعت تزریق پلاستیک به کار گرفته مي‌شوند هر یک دارای کاربرد مختص به خود هستند. از جمله مواردی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، برج خنک کننده تزریق پلاستیک است که برخلاف تصور بسیاری از افراد، نقش فوق‌العاده مهمی را بر عهده دارد. به جرئت می‌توان بیان کرد که بدون وجود یک کولینگ تاور مناسب و کاربردی، تمام فرایندهای مربوط به فرایند تزریق پلاستیک با مشکلات متعددی روبرو می‌شود. هرچه میزان عملکرد برج خنک‌ کننده مدنظر بهتر باشد، نتیجه نهایی از عمل‌هایی همچون قالب‌گیری تزریقی بهتر خواهد بود. با ما همراه باشید تا در این متن به کلیه کولینگ تاورهای مورد استفاده در حوزه تزریق پلاستیک بپردازیم و آ‌ن‌ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

برج خنک کننده تزریق پلاستیک

آشنایی با کولینگ تاورها

پیش از هرچیز بهتر است شما را با کولینگ تاورها (cooling tower) آشنا کنیم تا بیشتر با این تجهیزات ارزشمند آشنا شوید. به طور کلی باید گفت که کولینگ تاور محصولی به منظور مقابله با افزایش میزان گرما در تجهیزات مختلف محسوب می‌شود. این دستگاه‌ها از آب به منظور کاهش دما کمک می‌گیرند که خود یک نکته بسیار جالب است.

با داشتن یک منبع آب مناسب مي‌توان به سادگی از برج خنک کننده تزریق پلاستیک استفاده کرد. امروزه برج تزریق با نام چیلر آب سرد دستگاه تزریق پلاستیک نیز شناخته می شود. مواردی همچون استقامت بالا، عمر مفید عالی و همچنین تناسب هزینه با کارایی از جمله گزینه‌هایی به شمار می‌آیند که موجب شده‌اند تا کولینگ تاورها همواره به عنوان یک انتخاب برتر شناخته شوند.

علاوه بر صنایعی همچون تزریق پلاستیک، کولینگ تاورها در بسیاری از موارد مشابه نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرند و نمی‌توان آن‌ها را تنها به یک حوزه به خصوص محدود کرد. به عنوان مثال، امروزه در حوزه تولید دارو و حتی تولید محصولات غذایی در کارخانه‌های مختلف، برای خنک کردن ماشین آلات از کولینگ تاورها استفاده مي‌شود.

شاید این پرسش برایتان به وجود آمده باشد که کولینگ تاورها دقیقاً با استفاده از چه اصل و اساسی کار می‌کنند؟ در پاسخ به این پرسش رایج باید گفت که مهم‌ترین اصل ترمودینامیکی موجود جهت راه‌اندازی کولینگ پاور «اصل خنک کننده تبخیری» یا سرمایشی تبخیری( Evaporative Cooling) محسوب می‌شود.

چرا در صنعت تزریق پلاستیک به کولینگ تاور نیاز داریم؟

این پرسش نیز به صورت مکرر توسط کاربران ما مطرح می‌شود. همان‌طور که پیش از این گفته شد، کاربرد اصلی کولینگ تاورها پایین آوردن دما به شمار می‌آید. در صنعت تزریق پلاستیک، نیاز است که مواد اولیه ذوب شوند و این امر خود منجر به افزایش میزان گرما خواهد شد. در واقع باید گفت که تزریق پلاستیک منجر به ایجاد گرما به شکل چشم‌گیر می‌شود.

چنانچه این گرما کاهش پیدا نکند، به احتمال زیاد تمام دستگاه‌های تزریق دچار مشکل می‌شوند و توانایی انجام عملکرد تعیین شده برای آن‌ها وجود ندارد. این موضوع وقتی اهمیت می‌یابد که قصد داشته باشیم با فرایند تزریق پلاستیک محصولات ویژه و حساسی را به تولید برسانیم.

خوشبختانه یک راهکار عالی در این زمینه برای ما وجود دارد. استفاده کردن از برج خنک کن تزریق پلاستیک به مدیریت گرمای ایجاد شده توسط دستگاه‌های تزریق پلاستیک کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان یک فرشته نجات به داد ما برسد. برج‌های احتمال کاهش محصولات نادرست و بی‌کیفیت را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند که خود یک امر بسیار برای تولیدکنندگان است.

کولینگ تاورهای مورد استفاده در صنعت تزریق پلاستیک

نیاز روزافزون به استفاده از برج‌های خنک‌کننده در حوزه تزریق پلاستیک موجب شده است تا با مدل‌های گوناگونی در این زمینه روبرو باشیم. اگرچه هدف نهایی تمامی کولینگ تاورها یکسان است، اما طبیعتاً از نظر کارکرد و همچنین مکانیزم خنک‌سازی با هم تفاوت‌هایی دارند. این موضوع مهم را می‌توان در رابطه با سازه‌هایی که در حوزه تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند به خوبی مشاهده کرد. در ادامه به کولینگ تاورهایی می‌پردازیم که بهترین عملکرد را در این زمینه به ما ارائه می‌کنند.

برج‌های کراس فلو یا برج خنک کننده جریان متقاطع

آبی که در برج‌های کراس فلو قرار می‌گیرد همواره به سمت پایین در جریان است. همین امر باعث می‌شود تا امکان استفاده از دمای پایین آب جهت مقابله با گرما وجود داشته باشد. کل مکانیزم برج خنک کننده تزریق پلاستیک به گونه‌ای طراحی و مهندسی شده است که بتوان با کمترین میزان هزینه از آن‌ها استفاده کرد.

برج خنک کننده کراس فلو

برج‌های کانتر فلو یا برج خنک کننده جریان مخالف

برج های کانتر فلو یا همان برج خنک کننده مدار باز (open circuit cooling tower) در این نوع سیستم آب و هوا برخلاف هم در جریان هستند، به این مدل، کولینگ تاور ضد جریان نیز گفته می‌شود. در این سازه‌ها آب به صورت مستقیم در تماس با جریان هوا است. همین امر باعث می‌شود تا میزان کارایی کلی برج خنک‌کننده به حداکثر برسد. چنانچه دوست دارید از برج‌های خنک‌کننده‌ای استفاده کنید که در هر لحظه امکان کنترل کردن آن‌ها وجود دارد، برج‌های مدار باز بهترین انتخاب برای شما و رایج ترین مدل و در دسترس ترین هستند.

برج‌های خنک کننده مداربسته

در برج‌های خنک کننده مداربسته (closed circuit cooling)، شاهد تماس غیر مستقیم آب خنک هستیم ؛ که به تازگی در فرایند تزریق پلاستیک از آنها استفاده شده است. در این برج‌ها بدلیل وجود کویل مسی باید همواره از آب خنک و تمیز استفاده شود.

کدام یک از این موارد را باید انتخاب کنیم؟

مهم‌ترین و هوشمندانه‌ترین روش جهت انتخاب برج خنک کننده تزریق پلاستیک آن است که نیازهای خود را بسنجینم. این کار موجب می‌شود تا از بین گزینه‌های مختلف، دقیقاً به سراغ موردی برویم که کارکرد آن با خواسته‌های ما همخوانی دارد. تنوع کولینگ تاورها آنقدر زیاد است که بتوان برای هر حوزه صنعتی یک مدل مشخص را انتخاب کرد، بنابراین لازم نیست که در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشید.

پیشنهاد ما استفاده از دانش و تخصص افرادی است که با کولینگ تاورها به خوبی آشنایی دارند و می‌دانند که تفاوت هر مدل با مدل‌های مشابه چیست. آن‌ها دارای توانایی لازم جهت بررسی کلیه نیازهای شما هستند و می‌توانند کولینگ تاوری را به شما معرفی کنند که علی‌رغم قمیت مناسب از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

سخن پایانی

برج خنک کننده تزریق پلاستیک یکی از اساسی‌ترین تجهیزاتی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل انتخاب آن از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. کوچک‌ترین اشتباه در این رابطه می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را به تولیدکنندگان تحمیل کنند که جبران کردنشان بسیار دشوار و زمان‌بر خواهد بود.

به منظور تصمیم‌گیری صحیح در این رابطه باید به مواردی همچون فرایند کلی تزریق پلاستیک و همچنین مدل کولینگ تاوری که قصد داریم آن را تهیه کنیم توجه داشته باشیم. در این صورت می‌توان شرایطی را پدید آورد که در آن بهترین برج خنک‌ کننده برای انجام فرایندهای تزریق پلاستیک انتخاب می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا