خواندنی

رسم و رسوم ‌کشورهای مختلف به مناسبت روز مادر

رابطه خاص و منحصر بفرد مادر و فرزند محدودیت جغرافیایی و فرهنگی نمی شناسد. روز مادر برای بزرگداشت و مقام والای مادر نامگذاری شده است که به شکل های گوناگونی در کشورهای مختلف برگزار می شود.

در اکثر کشورها روز مادر را با هدیه دادن جشن می گیرند ولی در بعضی کشورها رسم و رسوم خاصی برای روز مادر وجود دارد که در این مقاله از کارمادیو قصد داریم تا به بررسی آنها بپردازیم بنابراین تا اتمام مقاله همراه ما باشید.

روز مادر در کشورهای مختلف

همه کشورها روزی را به عنوان بزرگداشت روز مادر در تقویم خود جای داده اند. ولی این روز به سنت کشورها هم بستگی دارد و در کشورهای گوناگون به روش های متفاوتی برگزار می شود که در ادامه این مطلب به بررسی آنها می پردازیم.

روز مادر در کشور ایران

در کشور عزیزمان ایران روز مادر به مناسبت روز تولد حضرت فاطمه (س) بیستم جمادی الثانی نام گذاری شده است. به علت قمری بودن تولد حضرت فاطمه (س)، روز مادر در کشور ایران تاریخ شمسی مشخصی ندارد و هر سال تاریخ روز مادر تغییر می کند. در کشورمان به مناسبت روز مادر با دادن هدیه و رفتن به دیدار مادر در این روز، این روز را جشن می گیریم.

روز مادر در کشور ژاپن

در کشور ژاپن روز مادر را در دومین یکشنبه ماه مه برگزار می کنند. بچه ها در این روز برای مادر خود گل میخک که نماد قدرت ملایم مادر است، می خرند سپس به مادرشان سلام می کنند و به آنها هدیه ای می دهند. همچنین بچه ها در کشور ژاپن به مناسبت روز مادر، اجازه نمی دهند که مادرشان کارهای خانه را انجام دهد.

رسم و رسوم ‌کشورهای مختلف به مناسبت روز مادر

روز مادر در انگلستان

روز مادر را در انگلستان در چهارمین یکشنبه عید پاک برگزار می کنند. این روز در کشور انگلستان به یکشنبه مادری مشهور است. روز مادر در این کشور از زمان قرون وسطی منشا می گیرد که خانواده های فقیری که فرزندانشان به سر کار می رفتند و یک روز به آنها برای دیدار از خانواده هایشان در روز عید مرخصی دادند.

آنها هم با کیک های ویژه روز مادری و دادن گل به آنها این روز را جشن می گرفتند. امروزه هم در کشور انگلستان با دادن گل، هدیه و کیک این روز را جشن می گیرند.

روز مادر در صربستان، مقدونیه، بوسنی و کرواسی

عجیب ترین جشن روز مادر در کشورهای صربستان یا یوگسلاوی سابق، مقدونیه، بوسنی و کرواسی تعلق دارد. چرا که در این روز بچه ها مادر خود را به تخت می بندند و  مادرها باید به ازای آزادی شان به  بچه ها هدیه بدهند.

روز مادر در آلمان، اتریش و سوئیس

در کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس این روز را با عنوان Muttertag می شناسند که آن را در دومین یکشنبه ماه مه برگزار می کنند. سوئیس در خلال جنگ جهانی اول جز یکی از اولین کشورها بود که در سال 1319 این روز را جشن گرفت. برای هرکدام از این سه کشور روز مادر، جشن سپاسگزاری و عشق است.

روز مادر در ترکیه، تایلند و اتیوپی

در کشور ترکیه جشن روز مادر هر سال در دومین یکشنبه ماه مه برگزار می شود‌. ولی در کشور تایلند روز مادر در ماه آگوست و در روز تولد ملکه فعلی کشور تایلند برگزار می شود. اما در کشور اتیوپی روز مادر را در یکی از روزهای فصل پاییز برگزار می کنند و تمام افراد خانواده دور هم جمع می شوند و به رقص و پایکوبی می پردازند.

تاریخ روز زن در خارج از ایران چه روزی است؟

تعداد محدودی از مردم فکر می کنند که روز مادر و روز زن یکی است. البته در کشور خودمان ایران به علت آنکه هر دوی این مناسبت ها در روز میلاد حضرت فاطمه ( س) برگزار می‌شود، این تفکر بوجود آمده است.

ولی در بقیه نقاط جهان اینگونه نیست و روز زن و روز مادر با یکدیگر متفاوت هستند. همانگونه که بیان کردیم روز مادر، روزی است که در بزرگداشت مقام مادر به دلیل قدردانی از زحمات دائم و همیشگی مادران بوده است و تاریخ این روز در کشورهای گوناگون، متفاوت است‌. ولی روز جهانی زن در یک تاریخ مشخص یعنی 8 مارس است.

جمع بندی

روز مادر در کشورهای مختلف ممکن است تاریخ متفاوتی داشته باشد ولی اندیشه یکسانی در پشت این روز وجود دارد و هر کشوری آداب و رسوم خاصی خود را دارد. در این مقاله از کارمادیو رسم و رسوم کشورهای مختلف به مناسبت روز مادر را شرح دادیم. حال برای اطلاعات بیشتر در مورد روز زن و روز مادر مقاله روز زن و مادر ۱۴۰۲ چه تاریخی است؟ + متن و عکس تبریک را هم مطالعه کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا