خواندنی

فواید و مضرات گل گاو زبان + روش های مصرف گل گاوزبان

گل گاو زبان یکی از گیاهان دارویی محبوب است که به خاطر خواص درمانی آن در بین مردم معروف بوده و محبوبیت زیادی دارد و بسیاری از ایرانیان به خاطر فواید آن برای بدن و اعصاب، گل گاو زبان را به صورت دمنوش و شربت استفاده می‌ کنند. حال در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم در ارتباط با این گیاه درمانی و فواید آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

خواص درمانی گل گاوزبان

به طور کلی گل گاوزبان دارای طبیعت گرمی است و مواد مغذی مختلفی مانند ویتامین ب، ویتامین سی، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم است. این گیاه همچنین دارای نیترات دو پتاس است که دارای خواص بیشماری برای بدن می باشد.

تقویت اعصاب

امروزه بسیاری از مردم به دلیل زندگی سخت دارای اضطراب و استرس روانی زیادی هستند و این عوامل باعث مشکلات بسیاری برای آنها می‌شود بنابراین نیازمند درمان هستند و یکی از گیاهان دارویی که مصرف آن باعث آرامش روانی آنها می‌ گردد استفاده از دمنوش گل گاوزبان است.

دارای خواص تب بری

استفاده از دمنوش گل گاوزبان باعث کاهش تب ناشی از بیماری‌ هایی مانند سرخک، مخملک، آبله و کهیر می‌ شود. همچنین استفاده از دمنوش این گیاه به برطرف شدن تب حاصل است بیماری‌ هایی مانند سرماخوردگی می‌ شود.

دارای خواص ضد سرطانی

از آنجایی که در ترکیبات گل گاوزبان منیزیم وجود دارد بنابراین مصرف دمنوش این گیاه از بروز سرطان در افراد تا حدودی جلوگیری می‌ کنند اما کسانی که به این بیماری مبتلا هستند لازم است که قبل از استفاده از محتویات این گیاه با پزشک خود مشورت کنند.

ترمیم و زیبایی پوست و مو

عصاره یا جوشانده برگ گل گاوزبان یک دمنوش مناسب برای برطرف کردن خشکی پوست، خارش و جوش‌ های عصبی و دردناک روی آن است. همچنین استفاده از گل گاوزبان برای شستشوی پوست سر باعث تقویت موها و پوست سر می‌ گردد.

دارای خاصیت ضد التهابی

در ترکیب گل گاوزبان ماده ای به نام آلکوالویید وجود دارد که آن را دارای خاصیت ضد التهابی و ضد روماتیسم و ضد درد می کند و بنابراین کسانی که دارای مشکلات التهابی مانند التهاب مفاصل هستند می‌ توانند از دمنوش این گیاه به عنوان یک دمنوش درمانی استفاده کنند.

خواص گل گاوزبان برای دیابت

از دیگر خواص گل گاوزبان کاهش قند خون در افراد دیابتی است بنابراین کسانی که به قند خون مبتلا هستند می‌ توانند با مصرف دمنوش این گیاه دارویی علائم دیابت در خود را کاهش دهند و درمانی موقت با این گیاه درمانی داشته باشند.

گل گاوزبان و تسکین درد پریودی

از آنجایی که گل گاوزبان دارای طبعی گرم است و نیز سکین دهنده می‌ باشد برای خانم‌ هایی که درد پریودی را تجربه می‌ کنند یک گزینه بسیار مناسب است  مصرف دمنوش آن باعث تسکین درد دل و درد کمر آنها می‌ گردد و می‌ توانند به مدت ۵ روز تا بعد از برطرف شدن پریودی خود از این دمنوش بهره‌مند شوند.

خاصیت گل گاوزبان برای معده

گفتیم که گل گاوزبان دارای خاصیت د التهابی است و بنابراین می‌تواند برای برطرف کردن التهاب و ورم معده یک داروی گیاهی مناسب باشند و مصرف منظم آن در کاهش درد و سوزش معده بسیار موثر است. گل گاوزبان همچنین در تسکین علائم استرس و نگرانی مرتبط با معده مناسب بوده و می‌توان با مصرف دمنوش آن سوزش و درد معده را تسکین داد.

بهترین زمان برای خوردن گل گاوزبان

مصرف گل گاوزبان می‌ تواند به شکل قرص عصاره یا دمنوش یا همان چای باشد که بهترین زمان مصرف آن بستگی به نوع و به شکل زیر است.

قبل از خواب

دمنوش گل گاوزبان را می‌ توان قبل از خواب به عنوان یک دمنوش ضد اضطراب و کاهش استرس و نیز بهبود دهنده خواب مصرف کرد تا بدین وسیله می‌خوام آرام و با کیفیت را تجربه نمود.

هنگام صبح

مصرف دمنوش گل گاوزبان در صبح نیز باعث افزایش انرژی و رامش شخصی در طول روز می‌شود و شخص می‌تواند با مصرف یک فنجان از این دمنوش روز خوبی را تهیه می‌کند.

بعد از فعالیت بدنی و ورزشی

بسیاری از افراد بعد از انجام فعالیت‌ های ورزشی و بدنی دچار درد عضلات می‌ شوند و می‌ توانند برای برطرف کردن و تسکین این درد دمنوش گل گاوزبان مصرف کنند چرا که مصرف این دمنوش می‌ تواند به بازاری سریع آرامش عضلانی پس از فعالیت‌ های شدید کمک کند.

روش های مصرف گل گاوزبان

روش های مصرف گل گاوزبان

به طور کلی گل گاوزبان به سه شکل زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به شکل عصاره

عصاره گل گاوزبان به طور رایج به شکل مایع در دسترس است و می‌ توان  قطرات مشخصی از آن را در آب یا سایر نوشیدن‌ ها حل کرده و مصرف نمود باید مطابق دستورالعمل روی بسته آن و دوز مصرفی آن را استفاده کرد.

به شکل چای و دمنوش

جهت تهیه دمنوش یا همان چای گل‌گاوزبان می‌ توان یک قاشق گل گاوزبان خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را دم کرد در مرحله صافی گذرانده و میل نمود همچنین می‌توان برای افزایش طمع و ارزش آنتی اکسیدانی آن مقداری عسل یا آب لیمو ترش به آن اضافه کرد.

مصرف به شکل قرص

از دیگر روش‌ های مصرف گل گاوزبان به شکل قرص است که در دوزهای مختلف در بازار یافت می‌ شود اما قبل از مصرف این قرص بهتر است با یک متخصص طب سنتی یا پزشک عمومی برای تعیین کردن دوز آن مشورت کنید و نیز دستورالعمل روی بسته آن را به دقت مطالعه کنید.

مضرات مصرف بیش از حد گل گاوزبان

همانطور که گفته شد گل گاوزبان یک گیاه دارویی درمانی و طبیعی است اما در مواردی می‌تواند مصرف بیش از حد آن عوارضی مانند موارد زیر را برای شخص به وجود آورد.

حالت تهوع و استفراغ

مصرف زیاد گل گاوزبان در برخی از افراد باعث حالت تهوع و استفراغ می‌ گردد بنابراین کسانی که مستعد این مشکل هستند، بهتر است که از مصرف بیش از حد این گیاه دارویی و دمنوش آن خود داری کنید.

ایجاد اسهال

یکی از عوارض مصرف بیش از حد گل گاوزبان اسهال و اختلالات گوارشی است بنابراین کسانی که تجربه اسهال و مشکلات گوارشی دارند بهتر است از مصرف شکل‌ های مختلف گیاه دارویی خودداری کنند.

تداخل با برخی از داروها

گل گاوزبان به هر شکلی که باشد امکان دارد با برخی از داروها مانند داروهای تجویزی یا مکمل‌ های گیاهی تداخل داشته باشد بنابراین لازم است در این مورد مواظب باشید.

حساسیت و قرمز شدن پوست

مصرف گل گاوزبان برای برخی از افراد ممکن است باعث تحریک پوست و علائمی در پوست برخی از افراد مانند خارش قرمزی و تورم شود.

درباره گل گاوزبان

گل گاوزبان گیاهی یک ساله و علفی می‌ باشد که از تیره گاوزبانان است و ساقه آن خارهای ریزی دارد اما مخملی و از تارهای خشن پوشیده شده به همین دلیل هنگام گرفتن برگ‌ های این گیاه باید مواظب باشید که دست شما زخم نشود. گل‌ های گیاه گل گاوزبان که از آنها به عنوان خوراکی به صورت دمنوش استفاده می‌ شود، به رنگ لاجوردی است. گل گاوزبان همچنین گیاه خودرو است که بر دامنه کوه البرز رشد کرده و از اوایل اردیبهشت رشد کرده و تا شهریور قابل برداشت است.

سوالات متداول

شکل‌های مختلف مصرف گل گاوزبان کدامند؟

می‌توان گل گاوزبان را به صورت تازه، به شکل قرص یا کپسول و پودر، و به شکل دمنوش مورد استفاده قرار داد.

چه کسانی باید از مصرف گل گاوزبان خودداری نمایند؟

کسانی که به گیاهان دارویی آلرژی دارند بهتر است از مصرف کل‌های مختلف گل گاوزبان خودداری کنند. همچنین افرادی که به مشکلات گوارشی مبتلا هستند و خانم‌های باردار و شیرده بهتر است قبل از مصرف این گیاه و فرآورده‌های آن با پزشک خود مشورت نمایند.

آیا مصرف گل گاوزبان عوارض جانبی دارد؟

بله،مصرف گل گاوزبان به شکل‌ های مختلف برای برخی از افراد عوارضی مانند حالت تهوع، افزایش تعریق، نخ و اسهال و حساسیت پوستی را به دنبال خواهد داشت که در صورت بروز هر یک از این موارد بهتر است به پزشک مراجعه کرد و مصرف این گیاه دارویی را قطع کرد.

این مطلب برای شما مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا