خواندنیسبک زندگی

خواص شگفت انگیز چای زردچوبه + طرز تهیه

چای زرد چوبه یک نوشیدنی گرم و تسکین دهنده است که نوشیدن آن در روز های سرد مناسبت تر است. چای زرد چوبه علاوه بر طعم خوبی که دارد، بسیار برای سلامتی مفید است. پیشنهاد می کنیم این معجون خوش طعم و کاربردی را در روز های پاییز و زمستان فراموش نکنید. با این مطلب از سایت کارمادیو همراه باشید تا طرز تهیه و خواص این نوشیدنی را به طور کامل شرح دهیم.

چای زردچوبه

عنصر اصلی این چای همان طور که از نام آن نیز پیداست، زرد چوبه است که خود به تنهایی خواص دارویی و درمانی زیادی از جمله آرام بخش بودن و خاصیت ضد التهابی دارد. این معجون، مواد ساده و قابل دسترسی دارد و هر زمان اراده کنید می توانید آن را در خانه تهیه کنید چون تنها 20 دقیقه از وقت شما را می گیرد. در ادامه مواد مورد نیاز را به شما خواهیم گفت.

مواد مورد نیاز

  • زرد چوبه آسیاب شده (نصف قاشق چایخوری)
  • فلفل سیاه (یک چهارم قاشق چایخوری)
  • آبلیمو (دو قاشق غذا خوری)
  • عسل (دو قاشق چایخوری)

طرز تهیه چای زردچوبه

طرز تهیه چای زردچوبه

زرد چوبه، آبلیمو و فلفل سیاه را در ظرفی مناسب با کمی آب هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. سپس روی حرارت قرار دهید. هنگامی که شروع به جوشیدن کرد، شعله را کم کنید و بگذارید تا دم بکشد. پس از گذشت 10 دقیقه از روی حرارت بردارید و عسل را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید کمی خنک شود.

چای را از صافی رد کرده و سپس نوش جان کنید. (بهتر است سوراخ های صافی بسیار ریز باشند تا فلفل سیاه گرفته شود و یا از دانه های آسیاب نشده فلفل استفاده کنید تا به راحتی جدا کنید و نیاز به صافی نباشد). حواستان باشد دمنوش نباید خیلی سرد شود و باید آن را گرم میل کنید. این چای برای دو نفر کافیست و حدوا 27 کیلو کالری دارد.

خواص چای زردچوبه

مصرف این چای مزایای بی نهایتی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

موثر در کاهش آرتروز

دمنوش زرد چوبه به دلیل خاصیت ضد التهابی به کاهش علائم آرتروز کمک می کند. جالب است بدانید معمولا در تهیه دارو های ضد آرتروز از زرد چوبه استفاده می کنند.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

زرد چوبه دارای ماده ای به نام کورکومین است که این ماده خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد. به همین دلیل سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس و میکروب تقویت کرده و حتی در برابر سرطان نیز از بدن محافظت می کند.

پیشگیری و درمان سرطان

ضد سرطان بودن از برجسته ترین ویژگی های چای زرد چوبه است. همان طور که گفتیم کورکومین آنتی اکسیدان است و احتمال جهش های سلولی را کاهش می دهد. علاوه بر آن خاصیت ضد توموری هم دارد که رشد و تکثیر سلول های سرطانی را کم می کند.

کاهش بیماری های قلبی عروقی

این دمنوش با رقیق کردن خون، باعث پیشگیری از انسداد عروق خونی می شود و همچنین کلسترول را کاهش می دهد. چای زرد چوبه باعث جلوگیری از ته نشین شدن مواد در رگ ها شده و خطر سکته و حملات قلبی را کم می کند. موادی مانند زردچوبه که آنتی اکسیدان و ضد التهاب هستند، برای سلامت و تقویت قلب بسیار مفید و ضروری اند.

درمان سندروم روده تحریک پذیر

زرد چوبه از گذشته به عنوان دارو برای درمان بیماری های گوارشی استفاده میشد. به همین خاطر باکتری های روده را در تنظیم کرده و عملکرد آن را بهبود می بخشد که همین باعث کم شدن علائم سندروم روده تحریک پذیر می شود.

محافظت از کبد و کیسه صفرا

چای زرد چوبه، بدن را در برابر بیماری های کبدی محافظت می کند و همچنین تولید و ترشح صفرا را کاهش می دهد و می تواند از سلول های کبد به خوبی محافظت کند.

کاهش وزن

زردچوبه متابولیسم بدن را افزایش داده و شاخص توده بدن را بسیار کم می کند. همچنین استفاده از زرد چوبه با کاهش لیپتین، اشتها را نیز کم می کند.

تسکین دهنده

با تهیه این دمنوش شما یک مسکن طبیعی در دست دارید. زمانی که عضلات شما ملتهب باشد، درد را حس خواهید کرد و زردچوبه با کاهش التهابات، درد را ساکت می کند. و حتی ماهیچه را که دچار گرفتگی می شوند، تسکین می بخشد. به همین دلیل نوشیدن این چای پس از تمرین ها و فعالیت های سنگین توصیه می شود.

موثر در درمان بیماری های ریوی و تنفسی

کورکومین به درمان بیماری های ریوی بسیار موثر است و می تواند آسم، فیبروز ریوی، سرطان ریه و انسداد ریه را نیز به خوبی درمان کند .

درمان دیابت

چای زردچوبه به خوبی دیابت را کنترل کرده و مصرف آن به صورت منظم از بروز دیابت پیشگیری می کند. زردچوبه تولید انسولین را افزایش می دهد.

تقویت پوست و درمان آکنه

آنتی اکسیدان تاثیر شگفت انگیزی روی پوست شما می گذارد. حتی از زرد چوبه به عنوان ماسک نیز برای صورت استفاده می شود چون آکنه، جوش و جای جوش را درمان کرده و پوست را صاف و شاداب می کند.

افزایش خواب

زرد چوبه آرامش بخش است و در بهبود اخلاق و کم شدن اضطراب تاثیر بسیار خوبی دارد. اگر شما هم به خاطر عوارض اضطراب، دچار بی خوابی شده اید، این دمنوش را امتحان کنید.

عوارض چای زرد چوبه

ریسک ها و عوارض چای زرد چوبه

عوارض این چای بسیار کم خطر و احتمال اینکه شما را درگیر کند کم است. و در صورت رعایت تعادل در مصرف این چای، خطری شما را تهدید نخواهد کرد. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث افزایش اسید معده و مشکلات معده شود و همچنین سردرد، سرگیجه، تهوع و اسهال را به دنبال داشته باشد.

اگر مشکلاتی همچون دیابت، التهاب و انسداد کیسه صفرا و زخم معده دارید بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. همچنین بدلیل اینکه این چای، خون شما را رقیق می کند، دو هفته از قبل از انجام هر جراحی ای باید مصرف آن قطع شود.

نکات مهم در تهیه چای زرد چوبه

  • در واقع فلفل سیاه در دستور تهیه این چای مطرح نشده اما وجود آن باعث می شود، آنتی اکسیدان بیشتری از زردچوبه جذب بدن شود.
  • مصرف این چای در هر زمانی خوب است اما بهترین زمان مصرف، در روز های سرد و بخصوص شب قبل خواب می باشد.
  • می توانید از ترکیباتی همچون شیر، خامه، شیر بادام، شیر نارگیل، زنجبیل، دارچین و یا نعناع برای طعم دار کردن این دمنوش استفاده کنید. این موضوع کاملا اختیاری ست.
  • در صورت تمایل می تواند از زردچوبه خشک و آسیاب نشده هم استفاده کنید.

کلام آخر

تمامی نکات درباره طرز تهیه، خواص و نکات مهم در رابطه با چای زرد چوبه در مطلب بالا گفته شد. امیدواریم این دمنوش جادویی را در این روز های خنک پاییزی درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. پیشنهاد می کنیم مطلب 7 دمنوش معرکه برای درمان سریع سرماخوردگی و آنفولانزا را نیز از بخوانید و تا در فصل سرما، سریعتر سرماخوردگی را درمان کنید.

 

4/5 - (52 امتیاز)

نوشته های مشابه

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیما
6 ماه قبل

ممنون مطالب خیلی بود.آیا برای سنگ کلیه خوبه؟

دکمه بازگشت به بالا