سلامت

مراقبت‌ های پیش از بارداری در زنان و مردان

از آنجا که دوران بارداری یکی از مهم‌ ترین دوران زندگی زنان است بهتر است زوجین قبل از بچه دار شدن به یک پزشک متخصص مراجعه کنند و نکات مهم بارداری را دریافت نمایند. حال ما در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم که این نکات را برای شما ذکر کنیم. پس ما را همراهی کنید.

نکات و مراقبت های پیش از بارداری

نکات مهم قبل از بارداری که به تمام زنان توصیه می‌ شود، شامل موارد زیر هستند:

۱) تغذیه سالم پیش از بارداری

مواد سبوس دار و غذاهای با فیبر بالا مثل میوه و سبزیجات، لوبیا و عدس انتخاب خوبی برای شما عزیزان است. بنابراین برای سلامت هر چی بیشتر خود و جنین از این مواد استفاده کنید.

۲) معاینه توسط متخصص زنان و زایمان

این معاینات شامل اندازه‌ گیری قد، وزن، فشار خون و معاینه  واژینال هستند که با کمک آن ها می توانید از ابتلای جنین خود به بیمار ها جلوگیری کرده و در صورت داشتن هرگونه مشکلی با خبر شده و اقدامات لازم را انجام دهید.

۳) انجام آزمایشات قبل از بارداری

آزمایش خون برای مواردی زیادی نظیر اختلالات ژنتیکی، بررسی دیابت، تیروئید، تست ایدز یا اچ آی وی، بررسی ویتامین دی و تست پاپ اسمیر که جهت بررسی سرطان دهانه رحم انجام می شود.

۴) پرهیز از مصرف مواد مخدر، الکل و سیگار

مواد مذکور سبب کاهش باروری در زنان و نیز کاهش تولید اسپرم در مردان می شود، با این وصف بهتر است اگر کسی قبل از بارداری سیگار می کشد یا الکل می خورد آن را برای همیشه کنار بگذارد.

۵) مصرف اسیدفولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین بی است که برای رشد سیستم عصبی و نیز رشد عضلات جنین اهمیت بسیاری  دارد بنابراین تمامی مادران در دوران بارداری باید از این نوع داروی بارداری استفاده کنند.

۶) سلامت دهان و دندان قبل از بارداری

قبل از بارداری بهتر است از سلامت دهان و دندان خود  اطمینان پیدا کنید؛ زیرا در دوران بارداری به خاطر تغییرات هورمونی احتمال مشکلات دهان و دندان نسبت به دیگر دوران بیشتر می شود.

۷) رسیدن به وزن مناسب

اگر شما وزن طبیعی داشته باشید، مسلماً راحت تر باردار می‌ شوید. زنانی که وزن بالاتری دارند احتمال این که نوزادشان با وزن  کمتر از حد طبیعی متولد شود، بیشتر است.

۸) تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات

بانوان عزیز ما به شما توصیه می‌ کنیم روزی ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید یا ورزش ملایم انجام دهید مگر این که پزشک متخصص شما را به دلایلی از ورزش کردن منع کرده باشد.

۹) برنامه ریزی مالی

پیش از بارداری باید تمام هزینه های معاینات و زمان وضع حمل را تخمین بزنید تا بتوانید هزینه لازم جهت انجام آزمایشات مربوط به بارداری و… تامین کنید.

۱۰) پرهیز از آلودگی‌های محیطی

منظور  از این مورد عوامل مختلفی است، از جمله اینکه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ هایی مانند آنفولانزا قبل از بارداری حتماً به پزشک مراجعه کنید و واکسن آن را بزنید زیرا خطراتی مانند سینه پهلو و زایمان زودرس را برای شما و نوزادتان به همراه داشته باشند.

همچنین برخی مواد شوینده و آفت کش‌ ها و حلال‌ها و… موجود در آب آشامیدنی نیز مضراتی برای نوزاد شما خواهند داشت که لازم است قبل از بارداری به این موارد نیز توجه داشته باشید.

قبل از بارداری همچنین باید از ابتلا به بیماری‌ های عفونی در خود جلوگیری کنید و نیز از مصرف بعضی از غذاها و لبنیات غیر پاستوریزه و غذاهایی که حاوی ویروس‌های خطرناک اند خودداری کنید چرا که این غذاها ممکن است باعث بیماری لیستریوز به جنین شما شده و باعث سقط یا مرده به دنیا آمدن او گردد

۱۱) قطع راه های کنترل بارداری

آخرین مورد از اقداماتی که یک خانم برای بارداری باید انجام دهد این است که روش کنترلی که برای جلوگیری از بارداری آن استفاده می‌ کنند را قطع کنند.

و در واقع بعد از دو هفته بعد از قطع مصرف داروهای ضد بارداری، خانم‌ ها پریود شده و بعد می توانند اقدام به بارداری کنند.

اقدامات مردان قبل از بارداری

اقدامات مردان قبل از بارداری

به گزارش کارمادیو، در بالا اقداماتی که یک مادر قبل از بارداری و در زمان آن باید انجام دهد را ذکر کردیم در زیر نیز اقدامات مرتبط با مردها را بیان می‌ کند.

بسیاری از مردان نمی‌ دانند که سلامت اسپرم نیز به اندازه سلامت تخمک‌ها و رحم برای بارداری و ایجاد یک جنین سالم مهم است.

تحقیقات در زمینه اقدامات قبل از بارداری مرتبط با مردان در مراحل اولیه قرار دارد و در یک تحقیق که روی حیوانات انجام شد مشخص خص شده است در زوج‌ هایی که جنس مذکر به چاقی مبتلا بود و یا در این دوران غذای پرچرب می‌ خورد، نوزاد نیز به چاقی دچار شد.

بنابر آنچه گفته شد پس مردان نیز لازم است مراقبت‌ هایی که در زیر به برخی از آنها می‌ پردازیم را در دوران قبل و حین بارداری برای سلامت جنین و نوزاد خود داشته باشند.

  • مصرف الکل را قطع و یا محدود کنند زیرا این ماده موجب تولید اسپرم غیر طبیعی در آنها می‌شود.
  • تحرک و فعالیت روزانه از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در سه بار در هفته داشته باشند که می توانند ورزشی مانند دوچرخه سواری، شنا و پیاده روی  را انتخاب کنند.
  • اگر چاق هستند وزن خود را کاهش دهند چرا که اضافه وزن نه تنها احتمال چاقی نوزاد را به دنبال دارد بلکه موجب تولید اسپرم کمتر و در نتیجه باروری کم می‌ شود.
  • روزانه ویتامین مصرف کنند زیرا تحقیقات نشان می‌ دهد ویتامین باعث افزایش تولید میزان اسپرم سالم در آنها می‌ شود.
  • مراقبت و حمایت از شریک جنسی خود و پیشگیری و درمان بیماری‌ های مقاربتی و نیز بررسی سوابق پزشکی و ارثی خانوادگی خود.

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا