سبک زندگیسلامت

۹ نکته جادویی برای جلوگیری از سرما خوردگی در پاییز و زمستان

اکنون که به فصل سرما نزدیک می‌ شویم، بهتر است چند نکته را برای محافظت از خود به کار گیریم تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود و کمتر در معرض سرماخوردگی قرار بگیریم‌. حتی رژیم غذایی و خوراکی‌ هایی که مصرف می‌ کنیم بسیار مهم هستند چون ساده‌ ترین راه حل برای پیشگیری از سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن با خوردن میوه و سبزیجات مفید است. در این بخش از کارمادیو ۹ نکته مهم را برای سلامت ماندن در فصل‌ های پاییز و زمستان توضیح داده‌ایم. لطفاً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

1. تقویت سیستم ایمنی

با سرد شدن هوا، مصرف ویتامین‌ ها و مواد معدنی نقش بیشتری در رژیم غذایی ما می‌ گیرند و ساده‌ ترین راه برای گرفتن ویتامین و مواد لازم بدن این است که هر روز به مقدار کافی میوه‌ ها سبزیجات مختلف مصرف کنید. جالب است بدانید رنگ میوه‌ ها تاثیر زیادی در خواص آنها دارد. مثلا سبزیجات و میوه‌ های سفید برای تقویت سیستم ایمنی، تقویت و کاهش فشار خون و چربی موثرند. میوه‌ هایی به رنگ زرد، کلسترول را کاهش می‌ دهند، قلب را تقویت می‌ کنند، مفاصل را بهبود می‌ بخشند و همچنین ضد سرطان هستند. میوه‌های قرمز از قلب محافظت کرده، پوست را جوانسازی می‌ کنند و در پیشگیری از سرطان بسیار موثر هستند. میوه های بنفش رنگ حافظه را بهبود می‌ بخشند و از افزایش فشارخون جلوگیری می‌ کنند. میوه‌ های سبز مانند میوه‌ های سفید، سیستم ایمنی را تقویت کرده و در نتیجه برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفیدند. این میوه ها ضد سرطان، محافظ معده و چشم و همچنین باعث بهبود عملکرد استخوان‌ ها هستند.

۹ نکته جادویی برای جلوگیری از سرما خوردگی در پاییز و زمستان

2. دریافت ویتامین و مواد معدنی

وقتی نور خورشید کاهش پیدا می‌ کند، مصرف مکمل‌ های ویتامین D اهمیت بیشتری دارد پس سعی کنید از ماده هایی که دارای ویتامین D هستند مانند ماهی، غلات، تخم مرغ و آب پرتقال استفاده کنید. ویتامین C نیز با روی و پروبیوتیک‌ ها تکمیل می‌ شود و برای تقویت سیستم ایمنی مفید و ضروری است.

3. سالم غذا بخورید

سالم تغذیه کردن لزوماً به این معنا نیست که تمام غذا های خوشمزه و مورد علاقه خود را کنار بگذارید. با کمی تحقیق می توانیذ معادل خوراکی‌ های مورد علاقه خود، یک خوراکی مفید تر پیدا کنید و بدون نگرانی آن را بخورید. دقت کنید حتی در صورت مطمئن بودن از سلامت آن ماده باید در خوردن آن اعتدال را رعایت کنید. زیاده روی در هر غذایی باعث بیماری می‌ شود.

آنچه بسیار قابل توجه است است کیفیت خوراکی هاست. مثلاً اگر علاقه به نوشیدن آبمیوه دارید سعی کنید میوه و سبزیجات را خودتان تهیه و مخلوط کنید. یا به جای استفاده زیاد از قند و شکلات و شیرینی از خوراکی هایی که شیرینی طبیعی دارند مانند کشمش، خرما یا توت خشک استفاده کنید.

4. خودتان غذا بپزید

معمولاً در فصول سرد افراد تمایل دارند زمان بیشتری را در خانه بگذرانند. می‌ توانید از این اوقات به صورت مفید استفاده کنید و فعال باشید. مثلاً می توانید وقتتان را صرف آشپزی کنید. با درست کردن وعده‌ های غذایی خود در خانه، از فست فود دور بمانید و استفاده از مواد مضر مانند شکر، نمک و روغن را به حداقل میزان ممکن برسانید. اصولاً غذا های پخته شده و یا کبابی گزینه‌ های مناسب‌ تری نسبت به غذا های سرخ شده و پرچرب هستند.

5. فعالیتتان را متوقف نکنید

شاید با سرد شدن هوا فکر کنید دلیلی برای بیرون رفتن ندارید. اما یکی از راه‌ های حفظ سلامتی، داشتن تحرک و ورزش منظم است. حتی کمی دویدن یا پیاده روی تند می‌ تواند بدن شما را تقویت کند. البته این کار باید به صورت منظم و روزانه باشد. همچنین شما می‌ توانید در هوای سرد، ورزش کردن در باشگاه یا خانه خودتان را امتحان کنید.

۹ نکته جادویی برای جلوگیری از سرما خوردگی در پاییز و زمستان

6. سموم محیط زندگی خود را کاهش دهید

بهتر است استفاده از مواد شیمیایی را در محیط زندگی‌ تان مخصوصاً وسایلی که با بدن شما به طور مستقیم در ارتباط است مانند شوینده لباس‌ هایتان و یا اسپری‌ های بدن را متوقف و یا به حداقل برسانید. حتی استفاده کمتر از عطر و ادکلن، تاثیر بسیاری دارد و احتمال ابتلا به آلرژی‌ های فصلی و مسمومیت را کاهش می‌ دهد. سعی کنید به ترکیب محصولاتی که به بدن خود می‌ زنید و یا لباس‌ هایتان را با آن می‌ شویید، توجه داشته باشید تا دچار مسمومیت نشوید.

7. شستن دست ‌ها

شاید متوجه نباشید اما همه ما در طول روز بارها صورت خود را با دست‌ هایمان لمس می‌ کنیم. اگر دست‌ های شما در تماس با فرد یا سطح آلوده بوده باشد، شما نیز در معرض بیماری‌ ها و ویروس‌ ها قرار می‌ گیرید. پس بهتراست تماس‌ های فیزیکی مانند دست دادن را کاهش داده  و دست‌ هایتان را به طور مرتب بشویید یا ضدعفونی کنید. دست‌ هایتان را از چشم، بینی و دهان خود دور نگه دارید تا اگر آلوده بودند، ویروس به دستگاه تنفسی شما نرسد.

8. مصرف دمنوش

دمنوش چای سبز،عسل و لیمو / دمنوش لیموترش، نعنا و عسل / دمنوش دارچین / دمنوش پونه / دمنوش آویشن از بهترین دمنوش‌ ها برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی هستند. این دمنوش‌ ها بدن شما را گرم نگه می‌ دارند، گلوی شما را نرم می‌ کنند و راه تنفسی تان را بهبود می‌ بخشند. اگر از طعم آنها خوشتان نیامد، می‌توانید مقداری نبات به دمنوشتان اضافه و سپس میل کنید.

9. استراحت را فراموش نکنید

در صورت نداشتن استراحت و خواب کافی و با افزایش استرس و اضطراب،  سیستم ایمنی بدن شما، توانایی خود را از دست می‌ دهد و احتمال سرماخوردگی افزایش پیدا می‌ کند. پس آرامش و انرژی خود را در اولویت قرار دهید و زمانی را به مدیتیشن، وقت گذراندن در طبیعت و به طور کلی فعالیت‌ های آرامش بخش اختصاص دهید.

جمع بندی

در مطلب بالا از کارمادیو نکته هایی را برای جلوگیری از سرماخوردگی در فصلی که پیش روی ماست را برایتان توضیح دادیم. امیدواریم با خواندن این نکته‌ ها بتوانید به خوبی از سلامتی‌ تان محافظت کنید. شما می‌ توانید مقاله بهترین دمنوش‌های گیاهی درمانی و پرخاصیت را بخوانید تا استفاده کافی از این روش درمانی را ببرید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا