سبک زندگی

چطور بچه ها را اجتماعی کنیم؟ 5 روش اصولی به همراه بازی

اجتماعی شدن کودکان بخش بسیار مهمی در روند شکل گیری شخصیت کودکان است. این روند با ایجاد نگرش ها و باورها و انتقال تجربیات همراه است چرا که انسان ها توسط والدین، مربیان و معلمان به یک موجود اجتماعی تبدیل میشوند و تا پایان عمر او این روند ادامه می یابد.

ولی مهم ترین بخش اجتماعی شدن در دوران کودکی اتفاق می افتد. در این مقاله از کارمادیو به شما آموزش می دهیم که چطور بچه ها را اجتماعی کنیم؟ بنابراین تا اتمام این نوشتار همراه ما باشید.

زمان و نحوه شکل گیری اجتماعی شدن کودک

اجتماعی شدن بچه ها یک فرایند یادگیری است که پس از مدت کوتاهی از تولد شروع می شود. دوران کودکی را مهم‌ترین و البته حیاتی ترین دوره اجتماعی شدن می دانند چرا که این دوران زمان یادگیری زبان و همچنین یادگیری اصول اولیه زندگی است.

کودکی دورانی است که بخش بسیار عظیمی از شخصیت انسان شکل می گیرد. با بالا رفتن سن هر بار که وارد رده جدیدی می شویم نقش مناسب آن را نیز باید یاد بگیریم که این امر فقط از طریق اجتماعی شدن امکان پذیر است.

در مورد نحوه اجتماعی شدن نیز باید گفت که جوامع گوناگون از تکنیک های متفاوتی برای اجتماعی شدن کودکان استفاده می کنند. اجتماعی شدن دو نوع رسمی و غیر رسمی دارد که از طریق آزمون و خطا، افزایش تعاملات و تقلید رفتار دیگران انجام می شوند.

در واقع علاوه بر آموزش هایی که توسط والدین و معلمان به کودکان داده می شود تجربه های شخصی کودک هم اهمیت بسیار زیادی دارند.

مراحل اجتماعی شدن کودکان

انسان ها در طول دوران زندگی سه مرحله اجتماعی شدن را طی می کنند که دو مرحله اول آن در زمان کودکی رخ می هد و دوره آخر مربوط به دوران بزرگسالی تا پایان عمر او است.

مرحله اول از بدو تولد تا سن ۵ سالگی اتفاق می افتد. در طی این ۵ سال کودک به یادگیری رفتار، زبان، مهارت های شناختی و ارزش ها می پردازد.

در مرحله اولیه کودک از درستی یا نادرستی رفتار اعضای خانواده و نزدیکان آگاهی ندارد و شناخت خود نسبت به محیط اطرافش را فقط از طریق والدین و نزدیکان به دست می آورد.

در مرحله بعدی عوامل متعددی مانند مدرسه، هم سن و سالان و گروه های گوناگون اجتماعی در فضای پارک، باشگاه و انواع کلاس ها نیز ورود می کنند و بر اجتماعی شدن کودکان تاثیر می گذارند این مرحله معمولا از اواخر دوران کودکی و همچنین در دوران نوجوانی اتفاق می افتد و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

در این مرحله رسانه ها نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کنند و رفتار فرد را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهند. در این دوران اجتماعی شدن جهت توانمند ساختن شخص برای ایجاد و حفظ تعاملات مثبت با دیگران امری حیاتی است.

چطور بچه ها را اجتماعی کنیم؟

چطور بچه ها را اجتماعی کنیم؟

برای پیشرفت در فرآیند اجتماعی شدن بچه ها راهکارهای زیادی وجود دارد که والدین میتوانند با آگاهی از آنها به اجتماعی شدن کودک کمک کنند‌. برخی از مهم ترین و تاثیر گذارترین راهکارها به عبارت زیر هستند.

۱- با کودکان ارتباط برقرار کنید

تعامل چهره به چهره در ماه های اولیه تولد کودک و ارتباط با او تاثیر بسیار زیادی در فرآیند اجتماعی شدن بچه ها دارد چرا که کودکان در این زمان عاشق توجه والدین هستند و از شکلک درآوردن برای والدین لذت می برند.

۲- اقوام و دوستان را دعوت کنید

بچه ها به ویژه بچه های نوپا عاشق مهمانان کوچک و حتی مهمانان بزرگسال هستند مخصوصا زمانیکه همه توجه ها به سمت کودک جلب می شوند.

اگر با آمدن مهمانان کودک شما دچار اضطراب جدایی شد به هیچ عنوان خجالت زده یا ناراحت نشوید چرا که این حالت طبیعی است و از سن هفت ماهگی شروع می شود.

۳- از حضور کودکان دیگر کمک بگیرید

حضور کودکان دیگر در کنار کودک نوپای شما بسیار مفید است بنابراین به گونه ای برنامه‌ریزی کنید که کودک شما بتواند به صورت منظم با کودکان دیگر به ویژه کودکان خارج از خانواده همبازی شود.

در زمان بزی کودکان اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی برای همه کودکان اسباب بازی وجود دارد زیرا احتمال دارد که کودکان نخواهند اسباب‌ بازی هایشان را با همدیگر شریک کنند.

۴- برایش الگوسازی کنید

با وجود اینکه خودخواهی و خودمداری برای کودکان دو و سه ساله موضوعی کاملا طبیعی است ولی شما باید از همین دوران برایش الگوسازی کنید و رفتار اجتماعی را به او بیاموزید.

برای مثال اجازه دهید که کودک تقسیم کردن دسرتان با دوست‌تان یا قرض دادن کتاب‌هایتان را به دوستانتان ببینید و گفتن کلمات لطفا و تشکر را از شخصی که کار خوبی انجام داده را از شما بشنود.

۵- کودک را عضو جایی کنید

کودکتان را در کلاس های گوناگون ثبت نام کنید یا ع۱و گروه های بازی کنید تا فرصت بودن با کودکان دیگر برای او مهیا شود. در این مدت کودک می آموزد که چگونه دوستانش را نگه دارد و دوستان جدیدی نیز پیدا کند.

بهترین بازی ها برای اجتماعی شدن کودکان

بازی کردن به تقویت مهارت های گوناگونی مثل خواندن زبان بدن دیگران و مدیریت احساسات آنها کمک می کند بنابراین با انجام بازی هایی که در این بخش برای شما بررسی می کنیم به تقویت مهارت های اجتماعی در کودکان خود بپردازید.

۱- بازی نمایش احساسات

نام احساسات گوناگون را بر روی کارت های کوچک بنویسید و آنها را درون یک ظرف یا کلاه بریزید سپس کودک هرکدام از این کارت ها را خارج کرد با چهره و اعضای بدن خود آن احساس را برای شما به نمایش بگذارد.

با انجام بازی نمایش احساسات، کودک نشانه های احساسات را در بدن، صورت و حرکات شناسایی می کند و خود را با آنها تطبیق می دهد.

۲- داستان پردازی بداهه

از کودک خود درخواست کنید تا با استفاده از یک سری کلمات گوناگون داستان بسازد‌. کلمات را به گونه ای انتخاب کنید که به فعالیت های اجتماعی، احساسات انسانی و رفتار متقابل مربوط باشند.

با انجام این کار کودک قادر است در ذهن خود سناریوهای گوناگون طراحی کند و هنگام مواجهه با آنها واکنش مناسبی از خود نشان دهد.

۳- اسم بازی

انجام این بازی برای کودکان به ویژه کودکان نوپا بسیار کاربرد دارد. توپی یا هر وسیله دیگری را در دست بگیرید و بعد از صدا کردن اسم هرکدام از بچه ها توپ یا وسیله را به طرف او بغلتانید تا کودک با انجام این کار اسم خود را بیاموزد و شناخت خود را نیز به همه اعضای گروه معطوف کند.

۴- پیدا کردن گمشده

یک شی را در جایی از خانه قایم کنید و از کودکان بخواهید که به صورت گروهی آن را پیدا کنند. با انجام این کار تقسیم وظایف، روحیه تصمیم گیری و سازماندهی را در آنها تقویت خواهید کرد.

۵- ورزش گروهی

می توانید با ثبت نام کردن بچه ها در باشگاه یا از طریق مدرسه آنها را به انجام ورزش های گروهی و بازی های تیمی هدایت کنید. کودکان از این طریق با مفاهیم مختلفی مانند همکاری، برد و باخت، ارزش های اجتماعی و رسیدن به نتیجه آشنا می شوند.

جمع بندی

کودکان از همان اوایل زندگی می آموزند که چگونه نقش های گوناگون مانند پدر، مادر، همسر، برادر و خواهر را بر عهده بگیرند. دغدغه اصلی بسیاری از انسان ها این است که کودکان خود را متناسب با شرایط جامعه، نیازهای کودک و همچنین تغییرات گوناگونی مثل توسعه رسانه ها اجتماعی کنند.

در این مقاله از کارمادیو چند راهکار برای اجتماعی شدن کودکان به شما معرفی کردیم همچنین بازی هایی که باعث تقویت مهارت های اجتماعی در کودکان می شوند را نیز نام بردیم امید است که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا