سبک زندگی

چگونه بوی بد یخچال را از بین ببریم؟ + عوامل ایجاد و پیشگیری از آن

بوی بد یخچال مشکلی است که معمولا برای بیشتر افراد پیش می آید و دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد. ما انواع مواد غذایی، نوشیدنی وحتی دارو ها را در یخچال نگه داری می کنیم و طبیعی ست که با گذشت زمان، بوی نا خوشایندی در آن به وجود بیاید.

بدی این مسئله این است که این بوی بد ممکن است به خوراکی ها وغذا های درون یخچال نیز نفوذ کند. در این مطلب از سایت کارمادیو به روش هایی که بوی بد یخچال و فریزر را از بین می برد، خواهیم پرداخت.

دلایل بوی بد یخچال

عوامل مختلفی باعث ایجاد بوی بد در یخچال می شود. یکی از آن ها ماندن بیش از حد مواد خوراکی و فاسد شدن آن هاست. غذایی که زیاد در یخچال بماند، بوی نامطبوعی به یخچال انتقال خواهد داد. اگر غذا یا نوشیدنی ها را در ظرفی که بدون در است بریزید نیز از دیگر عوامل بوی بد یخچال است. در مورادی نیز ممکن است نقص فنی یخچال مانند اختلال موتور یا بوی گاز آن باعث ایجاد بوی بد شود.

توجه داشته باشید اگر هر مدت یک بار یخچال را تمیز نکنید (ترجیحا هر دو هفته یک بار) یخچال شما بوی بدی می گیرد. همچنین استفاده نکردن از یخچال به مدت چند روز و خاموش بودن آن باعث گرم شدن یخچال و مواد غذایی درون آن و در نتیجه بوی بد می شود.

دلایل بوی بد یخچال

چگونه بوی بد یخچال را رفع کنیم؟

  1. مهم ترین کار برای رفع بوی بد، خالی کردن آن است. غذا ها و خوراکی های مانده و کپک زده را دور بریزید و ظروف آن ها را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید. کشو ها و طبقه های یخچال را نیز بیرون بیاورید و در محلول آب و شوینده قرار دهید. سپس آبکشی کنید و اجازه دهید خشک شود.
  2. پس از شستشوی طبقه و کشو ها آن ها را سر جایشان قرار دهید و این غذا های سالم را در ظروف در دار بگذارید. موادی را که آبکی تر هستند و امکان ریختنشان بیشتر است را در ظروفی بریزید که کیپ تر هستند و در محکمی دارند.
  3. قهوه از مواردی ست که بو ها را به خود جذب می کند. مقداری پودر قهوه را آسیاب کنید و در یک ظرف پهن و صاف مانند سینی بریزید و یک روز در یخچال قرار دهید تا مثل یک بو گیر عمل کند.
  4. سرکه نیز از دیگر موادی ست که بوی بد را می تواند به خوبی خنثی کند. سرکه را در یک فنجان یا لیوان بریزید و در یخچال قرار دهید. اجازه دهید چند ساعتی بماند. می توانید از محلول آب و سرکه برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن یخچال هم استفاده کنید.
  5. برای از بین بردن بوی بد یخچال، لیمو ترش هم می تواند موثر باشد و بو را خنثی کند. یک لیمو را به چهار یا پنج تکه تقسیم کنید و در قسمت های مختلف یخچال قرار دهید. اجازه دهید چند روزی باقی بمانند. می توانید برای معطر نگه داشتن یخچال، همیشه چند تکه لیمو در آن بگذارید و هر چند وقت یک بار، لیمو های کهنه را لیموی تازه عوض کنید.
  6. چند دانه میخک را در دو قاچ لیمو یا پرتقال قرار دهید و آن ها را در یخچال قرار دهید تا بوی بد را از بین ببرند. این روش حتی حشرات را نیز دفع می کند.
  7. جوش شیرین در رفع بوی بد بسیار تاثیر دارد. جوش شیرین را با مقداری سرکه مخلوط کنید و در یک ظرف بریزید و 2 الی 3 روز بگذارید در یخچال بماند. این کار را مدتی تکرار کنید تا بوی بد یخچال رفع شود.

پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

اگر بوی بد یخچال را از بین بردید، وقت آنست که با نکاتی که خواهیم گفت از ایجاد دوباره بوی بد جلوگیری کنید و آن را خوشبو و معطر نگه دارید. حتی اگر یخچالتان بوی بد نگرفته است این ترفند ها را رعایت کنید تا دچار این مسئله نشوید چون همیشه پیشگیری بهتر و کم درد سر تر از درمان است.

  1. همیشه تاریخ انقضای خوراکی ها را نگاه کنید و حواستان باشد که اگر انقضای آن ها سر رفت، از یخچال خارجشان کنید.
  2. حتما هر ماده خوراکی را در ظروف در دار نگه داری کنید و میوه ها و سبزیجات را در پلاستیک های گره زده شده نگه دارید تا بوی بد آن ها ساطع نشود.
  3. دقت کنید هر ماده خوراکی در چه دمایی باید باشد. برای مثال خوراکی هایی که زودتر فاسد می شوند و نیاز به دمای پایین تری دارند را مانند گوشت و مرغ حتما در فریزر قرار دهید.
  4. هوا و گاز یخچال و کارکرد موتور را چک و بررسی کنید تا مطمئن شوید سالم هستند و گردش هوا در یخچال وجود داشته باشد.
  5. اگر قصد مسافرت داشتید، مواد غذایی را تمام کنید و اطمینان پیدا کنید که تاریخ مصرف آن ها تا زمان برگشت شما نخواهد گذشت. در غیر این صورت غذا ها فاسد شده و یخچال بوی بد می گیرد.
  6. از شوینده های شیمیایی برای تمیز کردن و ضد عفونی یخچال استفاده نکنید. به جای آن ها می توانید از جوش شیرین، سرکه، زغال و … استفاده کنید.
  7. اگر یخچالتان لکه دار شد یا ماده خوراکی روی طبقه یا درون کشو ریخت، بلا فاصله آن را پاک کنید و نگذارید قدیمی شوند.
  8. یخچالتان بیشتر از سه روز خاموش نگه ندارید. در صورت گرم شدن درون یخچال، فضای مناسبی برای رشد باکتری ایجاد شده و باعث ایجاد بوی بد می شود.

تاثیر برند و مارک یخچال

در واقع آنچه مهم است استفاده درست از یخچال است و خیلی از مسائل ربطی به برند بخچال ندارد. اما به یاد داشته باشید برخی یخچال ها اگر بوی بدی بگیرند، باعث پایین آمدن کیفیت آن ها می شود و این موضوع به نگه داری درست یا غلط از یخچال بر می گردد.

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، سپاسگزاریم. در این مقاله به رفع بوی بد یخچال، عوامل ایجاد آن و همچنین پیشگیری از به وجود آمدنش پرداختیم. اگر به مرتب بودن یخچال و سازماندهی آن علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله 10 قانون مهم درباره مرتب کردن یخچال که هیچ کس به شما نگفته! را مطالعه کنید تا با این روش یخچالتان را مرتب نگه داشته و از ایجاد بوی بد نیز جلوگیری کنید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا