خودرواخبار

بیشترین ریزش قیمت خودرو در تیر ماه 1402 متعلق به کدام خودرو می باشد؟

به گزارش کارمادیو، برای بررسی وضعیت بازار طی یک ماه گذشته، تغییرات قیمت ۱۰ خودروی مختلف شامل ۶ خودروی داخلی و ۴ خودروی مونتاژی را در ابتدای، اواسط و پایان خرداد بررسی کردیم که نشان می‌دهد این ۱۰ خودرو با میانگین ۱۴ درصد شاهد کاهش قیمت بودند.

دلایل مختلفی را می‌توان برای کاهش قیمت خودرو در نظر گرفت. یکی از این دلایل مشکل واردات خودرو بود، بنابراین ورود محصولات نو و کارکرده در خردادماه شکل جدی‌تری نسبت به گذشته به خود گرفت؛ اما مؤثرترین عامل در این امر را می‌توان نوسانات نرخ ارز دانست. در هفته‌های گذشته با کاهش قیمت خودرو در بازار، تحرکاتی در بازار ارز مشاهده شد.

به‌طور دقیق‌تر، در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی مبنی بر انجام معاملات سیاسی در پشت‌صحنه منتشرشده است. نرخ ارز نیز با توجه به این خبر کاهش یافت. بازار خودرو که همواره استقلال خود را از بازار ارز نشان داده، همراه با کاهش نرخ ارز با افت قیمت مواجه شد. همچنین مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه در ماه جاری بود که منجر به کاهش قیمت خودرو در بازار شد.

اما بازار خودرو در هفته جاری با تغییراتی همراه بود به‌طوری‌که روند نزولی قیمت‌ها متوقف شد و برخی خودروها با افزایش قیمت مواجه شدند.

در بین ۱۰ خودروی بررسی‌شده در هفته گذشته، قیمت هفت خودرو افزایش یافت و قیمت سه خودرو بدون تغییر باقی ماند. هفته گذشته اتفاقات خودرویی زیادی رخ داد که هرکدام به‌نوبه خود بر قیمت خودرو تأثیر گذاشتند و درنهایت نتایج تأثیرات آن باعث افزایش جزئی قیمت خودرو در بازار شد. همان‌طور که اشاره کردیم در هفته‌های اخیر خبر احتمال توافق منجر به کاهش نرخ ارز و درنتیجه کاهش قیمت خودرو شد، اما اکنون‌که دیگر شایعات این توافقات متوقف‌شده است، کاهش قیمت خودرو هم متوقف‌شده و حتی افزایش قیمت جزئی را نشان می‌دهد.

به‌غیراز آن، اتفاقات دیگری در هفته گذشته رخ داد. به‌عنوان‌مثال شاهد خبر ورود مجدد خودرو به بورس و ابطال آن بودیم. پیش‌ازاین اعلام‌شده بود که محصول یک خودروساز خصوصی روز دوشنبه در بورس به فروش می‌رسد اما پس از غیرقانونی خواندن این اقدام توسط شورای رقابت، نماد معاملاتی این خودرو از بورس حذف شد. این شرکت خصوصی سپس در نامه‌ای به شورای رقابت از اقدام خود دفاع کرد اما سازمان بازرسی کل کشور نیز فروش خودرو در بورس کالا را تخلف دانست. ازاین‌رو در هفته اخیر ابهامات زیادی در بازار خودروهای مونتاژی به وجود آمده است چراکه نحوه عرضه آن بار دیگر باعث اختلاف بین نهادهای مختلف شده است. علاوه بر این، بازار محصولات خودروسازان خصوصی دلیل دیگری برای عدم اطمینان دارد. تقریباً یک ماه از اعلام قیمت خودروهای مونتاژ شده توسط شورای رقابت می‌گذرد اما خودروسازان خصوصی همچنان زیر بار این قیمت‌ها نرفته‌اند.

 

بنابراین علاوه بر نحوه تحویل، بلاتکلیفی در مورد قیمت خودروهای مونتاژی نیز وجود دارد که منجر به افزایش قیمت این محصولات در بازار خودرو شده است.

هفته‌ای که گذشت علاوه بر حواشی خودروهای مونتاژی، بستری برای رویدادهای خودروهای داخلی نیز بود. به‌عنوان‌مثال اولویت‌بندی فاز دوم فروش یکپارچه خودرو در هفته جاری اعلام شد. برخی از متقاضیان نیز از خرید خودرو از طریق این سامانه خودداری می‌کردند که دغدغه اصلی سیاستمداران بود؛ بنابراین تعداد انصراف‌ها به‌طور مستمر توسط سندیکا اعلام می‌شد درصورتی‌که خبری از تعداد کل شرکت‌کنندگان در مرحله دوم فروش تلفیقی خودرو منتشر نمی‌شد.

با به نتیجه رسیدن دومین پرونده فروش خودرو اما قیمت‌ها در بازار با اندکی افزایش همراه است. مصوبه مجلس شورای اسلامی بر واردات خودروهای فرسوده از دیگر اتفاقاتی بود که در هفته گذشته بازار خودروی کشور را تحت تأثیر قرار داد. البته این موضوع احتمالاً باید به‌عنوان یک نقطه‌ضعف در افزایش قیمت عمل کند، زیرا این امید زنده می‌شود که با ورود خودروهای فرسوده، مردم بتوانند خودروهایی باکیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تری خریداری کنند.

فراز و نشیب‌های بازار خودرو در تیرماه 1402

همان‌طور که گفته شد، برای بررسی وضعیت بازار خودرو به تحلیل تغییرات قیمت ۱۰ خودروی مختلف پرداختیم. دنا پلاس که در ۳ خردادماه ۵۹۵ میلیون تومان خریدوفروش شد، دیروز در بازار ۶۰۵ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد؛ بنابراین در این مدت تجهیزات معمولی دنا پلاس ۱۰ میلیون تومان معادل ۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت این خودرو در ابتدای خرداد ۷۰۰ میلیون تومان بود.

پژو پارس یکی دیگر از محصولات ایران‌خودرو است که به بررسی آن می‌پردازیم. در هفت روز گذشته قیمت این خودرو با افزایش ۱۰ میلیون تومانی از ۴۸۵ میلیون تومان به ۴۹۵ میلیون تومان افزایش قیمت ۲ درصدی را به ثبت رساند. پژو پارس در ابتدای ماه ۵۶۰ میلیون تومان قیمت داشت.

یکی دیگر از خودروهای پرطرفدار بازار، پژو 206 تیپ 2 نیز در بازه زمانی موردبررسی تغییری در قیمت خود نداشت و در قیمت 475 میلیون تومان ثابت ماند. این خودرو اول خرداد 550 میلیون تومان خریدوفروش شد. پژو 207 MC اتوماتیک جدیدترین محصول ایران‌خودرو است که در حال بررسی تغییرات قیمت آن هستیم. بر این اساس این خودرو از 3 خرداد تا آخرین روز تغییر قیمت 10 میلیون تومانی داشته و از 700 میلیون تومان به 710 میلیون تومان رسیده است. این خودرو نیز از ابتدای ماه کاهش قیمت قابل‌توجهی داشت و از 825 میلیون تومان به 710 میلیون تومان رسید.

ماشین شاهین مشکی

در بین محصولات سایپا شاهین پنج میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. این خودرو که چهارشنبه گذشته ۵۳۰ میلیون تومان قیمت داشت روز گذشته ۵۳۵ میلیون تومان خریدوفروش شد. این محصول در ابتدای ماه ۶۰۵ میلیون تومان قیمت داشت.

کوئیک دنده R نیز با افزایش قیمت مشابهی مواجه شد و از 330 میلیون تومان به 335 میلیون تومان رسید که 1.5 درصد افزایش قیمت داشت. قیمت این خودرو در ابتدای خردادماه 360 میلیون تومان بود.

بیایید نگاهی به خودروهای مونتاژ شده بیندازیم. بیشترین افزایش قیمت در بین ۱۰ خودروی موردمطالعه برای دیگنیتی پرایم است. این خودرو که هفته گذشته یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده بود، روز گذشته با ۸۰ میلیون تومان افزایش ۴.۲ درصدی یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. تغییرات قیمت این خودرو در خردادماه نیز قابل‌توجه بود به‌طوری‌که قیمت این محصول بهمن موتور در ابتدای این ماه دو میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان بود.

فیدلیتی هفت‌نفره دیگر محصول شرکت بهمن که در ۳ خردادماه یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، روز گذشته با همین قیمت به فروش رسید، بنابراین قیمت آن بدون تغییر باقی‌مانده است. جک S3 اتوماتیک یکی دیگر از خودروهایی است که قیمت آن در هفته گذشته ثابت مانده است. این خودرو در مدت مذکور در یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان ثابت ماند.

ام وی ام X22 آخرین خودرویی است که به بررسی آن خواهیم پرداخت. این خودرو که چهارشنبه گذشته 780 میلیون تومان قیمت داشت روز گذشته 790 میلیون تومان خریدوفروش شد تا 10 میلیون تومان و 1.2 درصد افزایش قیمت به ثبت برساند.

منبع: پارت نیوز

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا