سبک زندگی

ایده های جذاب برای چیدمان آشپزخانه و لوازم آشپزخانه

یکی از بخش ‌های بسیار مهم در منزل که مخصوصا مورد توجه خانم‌ ها می ‌باشد و بیشترین حضور را در آن دارند آشپزخانه است. تمیزی و مرتب بودن آشپزخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با اینکه بخش کوچکی از هر خانه را تشکیل می‌دهد لازم است با دقت و نظم خاصی چیدمان آن صورت بگیرد.

در این مقاله از سایت کارمادیو شما را با ایده‌هایی برای نظم دادن لوازم آشپزخانه آشنا می‌کنیم که امیدواریم مورد پسند شما واقع گردد.

چیدمان لوازم برقی و سینک

برخی از مهم‌ ترین لوازم برقی و ثابت هر آشپزخانه یخچال فریزر، اجاق گاز و سینک ظرفشویی می باشند که در دکوراسیون چیدمان لوازم منزل به مثلث طلایی معروف هستند. اهمیت اینکه هر کدام از این وسایل را در کدام ضلع مثلث و به چه شکلی قرار می‌ دهید بسیار زیاد است.

قرار دادن یخچال فریزر در بخش ورودی آشپزخانه ایده مناسبی است تا دسترسی به آن آسان ‌تر صورت بگیرد. اجاق گاز بهتر است به محل غذاخوری نزدیک‌تر باشد و سینک خوب است بین یخچال و اجاق گاز قرار بگیرد.

با توجه به اینکه معمولاً امروزه آشپزخانه‌ها را به طور کامل کابینت می ‌زنند بهتر از هنگام نصب کابینت فضای قرارگیری این سه وسیله مهم و سایر وسایل برقی آشپزخانه مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین فکر کردن به مثلث دکوراسیون در همان ابتدا گزینه ایده ‌آلی است.

کنترل شلوغی آشپزخانه

به طور رایج آشپزخانه یکی از پر رفت و آمدترین نقاط منزل به شمار می رود. به منظور جلوگیری از هرج و مرج بهتر است به همسر و فرزندان خود یادآوری کنید که وسایل اضافی را به داخل آشپزخانه نیاورند.

برای مثال نصب جاکلیدی و آموزش کودکان به قرار دادن وسایل خودشان مانند کیف مدرسه در اتاق از ‌های پیشگیری از شلوغ شدن آشپزخانه می‌ باشد. دسترسی و رفت و آمد آسان آشپزخانه را مورد توجه قرار بگیرید و در مسیر های اصلی هیچ وسیله‌ای که ایجاد مانع کند قرار ندهید.

توجه به فضای کار کافی در چیدمان آشپزخانه ضروری است اما باید فضای مناسب برای حرکت افراد نیست مورد توجه قرار بگیرد. بی‌خطر بودن مسیر حرکت بچه‌ها در آشپزخانه را مورد توجه قرار دهید.

قرار دادن فضایی برای آشپزی و فضایی دیگر برای حضور افراد مخصوصاً مهمان ‌ها به ما کمک بسیار زیادی می‌ کند بنابراین استفاده از جزیره در آشپزخانه ایده مناسبی می ‌باشد که باعث می‌ شود هنگام حضور مهمان‌ ها به راحتی با آنها ارتباط بگیرید.

چیدمان ظرفشویی

چیدمان سینک ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی ندارید و یا تمایلی به استفاده از ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظرف‌ ها ندارید محل قرارگیری سینک اهمیت بسیار زیادی دارد.

بهتر است ظرفشویی در جایی قرار بگیرد که دید خوبی به فضای بیرون خانه و همچنین فضای داخل خانه دارد. برای مثال جلوی پنجره گزینه خوبی برای قرار دادن سینک ظرفشویی است.

در نظر گرفتن شکل آشپزخانه

در هنگام چیدمان لوازم داخل آشپزخانه در نظر گرفتن شکل آشپزخانه اهمیت بسیار زیادی دارد. همیشه شکل آشپزخانه‌ها مربع یا مستطیل نیست بنابراین با یک چیدمان مناسب باید سعی کنید آن را زیبا به نظر بیاورید.

تناسب شکل کابینت‌ ها با نحوه طراحی دیوارها و همچنین استفاده از لوازم تزئینی و یا اسفاده از ستون ‌های داخل آشپزخانه برای جداسازی بخش ‌ها است نکات مفید برای چیدمان لوازم آشپزخانه می ‌باشد.

برای آشپزخانه‌ های باریک بهتر است تجهیزات و قفسه‌ ها را در یک ردیف یا روی دو دیوار موازی هم قرار دهید. جدا کردن فضای بین گاز و سینک با کابینت نیز ایده مناسبی برای آشپزخانه‌های باریک است.

قرار دادن یخچال و اجاق روی یک دیوار و سینک در دیوار روبرو برای رعایت مثلث کاری نه مناسبی در این آشپزخانه‌ها می ‌باشد.

توصیه می‌ شود در آشپزخانه‌های باریک و طویل فاع کابینت‌ها را کنترل کنید زیرا استفاده از کابینت‌ های بلندی آشپزخانه را تنگ‌ تر جلوه می‌ دهد.

چیدمان آشپزخانه ‌های خطی

ساده ‌ترین شکل چیدمان یک آشپزخانه روش خطی یا تک دیواره می‌ باشد به طوری که تمام اجزا و کابینت‌ ها در یک طرف و به صورت خطی چیده می‌ شوند.

چیدمان خطی آشپزخانه این مزیت را دارد که فضای باز تر و مرتب‌ تری برای رفت و آمد و چیدمان وسایل فراهم می‌کند.

ایده برای چیدمان آشپزخانه U شکل

ایده برای چیدمان آشپزخانه U شکل

قرار دادن وسایل روی سه دیوار به شکل یو از چیدمان‌های مناسب برای آشپزخانه‌ها با اندازه متوسط می‌ باشد که باعث می ‌شود فضای کار زیاد شود.

اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است د کابینت‌ها را به گونه‌ ای تنظیم کنید که حداقل دو متر فضای خالی در مرکز آشپزخانه وجود داشته باشد.

در آشپزخانه‌ های یو شکل می توانید فضا را به چند بخش تقسیم نموده به طوری که یک بخش برای استراحت، بخشی برای آشپزی و بخش دیگر برای نگهداری مواد غذایی باشد.

چیدمان وسایل در آشپزخانه ال (L) شکل

چیدمان وسایل در آشپزخانه ال (L) شکل

آشپزخانه‌ های ال شکل به آشپزخانه‌هایی گفته می‌ شود که دو دیوار با زاویه ۹۰ درجه و به صورت کلمه ال انگلیسی به هم وصل هستند. قرار دادن وسایل در این آشپزخانه بسیار ساده است.

کافی است یخچال را در گوشه بیرونی یکی از دیوارها اجاق گاز را در گوشه بیرونی دیوار مجاور و سینک را بین یخچال و اجاق گاز قرار دهیم.

آشپزخانه G شکل

آشپزخانه G شکل

آشپزخانه‌های G شکل نوع دیگری از آشپزخانه می‌باشند که مشابه آشپزخانه‌ های ال شکل می ‌باشد با این تفاوت که در این آشپزخانه‌ ها ضلع چهارم که کانتر است به سایر اضلاع آشپزخانه اضافه می‌ شود.

چیدمان ظروف در آشپزخانه

چیدمان ظروف در آشپزخانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد و با صرف مقداری خلاقیت می‌ توان دکوراسیون آشپزخانه را بسیار زیباتر کرد.

برای چیدمان ظروف در آشپزخانه می‌ توان از قفسه‌ ها و کشو های کابینت استفاده کرد که دارای بخش‌بندی هستند و هر بخش به ظروف خاصی اختصاص پیدا می‌کند.

استفاده از ظروف زیبا و طرح‌دار برای تزیین آشپزخانه یکی دیگر از ترفندهای داشتن چیدمانی مناسب در آشپزخانه می ‌باشد.

ظروفی که بیشترین کاربرد را در خانه شما دارند باید در دسترس‌ترین کابینت قرار بگیرند بهتر است که به میز غذاخوری و اجاق گاز نزدیک‌ تر باشند.

بهتر است هنگام قرار دادن ظروف در کابینت ظروفی که وزن سبک ‌تری دارند را در کابینت ‌های بالایی و ظروف سنگین و بزرگ را در کابینت‌ های پایینی قرار دهید. همچنین قاشق و چنگال‌ ها را می ‌توانید در کشوها قرار دهید که دسترسی به آنها راحت‌ تر است.

استفاده از جا قاشقی‌ های زیبا برای قاشق و چنگال‌ ها، جای سرویس قابلمه، نگهدارنده لیوان‌ ها و سایر ابزار مشابه برای نظم دادن به ظروف و زیباتر کردن آشپزخانه گزینه‌های مناسبی هستند.

چیدمان میز ناهارخوری در آشپزخانه

یکی از ابزارهای مهم بیشتر آشپزخانه‌های ایرانی میز ناهارخوری است. میز ناهارخوری در انواع مختلفی با اشکال و طرح‌های مختلف وجود دارد که در هنگام انتخاب بهتر است به دکوراسیون و فضای آشپزخانه توجه شود.

توجه به تعداد اعضای دائمی در خانه گزینه دیگری است که در هنگام انتخاب میز باید مورد توجه قرار بگیرد. میزها در انواع مختلف ام دی اف، شیشه‌ای، چوبی و پلاستیک فشرده در بازار موجود هستند.

توجه به فضای خانه و فرش موجود یکی دیگر از معیارهایی است که در هنگام خرید میز ناهارخوری باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر آشپزخانه شما خیلی کوچک است خرید میز کوچکی صرفاً برای صبحانه کفایت می‌کند اما اگر فضای کافی در آشپزخانه دارید دست شما برای انتخاب بازتر است.

استفاده از گل و گیاه در چیدمان آشپزخانه

استفاده از گل و گیاه در چیدمان آشپزخانه

استفاده از انواع گیاهان زیبا و گلدان‌ های تزیینی طبیعی در محیط آشپزخانه یکی از ایده‌های داشتن آشپزخانه زیبا می ‌باشد. وجود گل و گیاه زنده بودن و زندگی را برای شما و اعضای خانواده‌تان به ارمغان می ‌آورد.

آویزان کردن چند گلدان از گیاهان آپارتمانی و یا تزیین آشپزخانه به  حد کافی با انواع گیاهان از روش ‌های زیباسازی آشپزخانه ایرانی است.

 

نور کافی و مناسب در چیدمان آشپزخانه

نور یکی از عواملی است که بر زیبایی محیط تاثیر بسیار زیادی دارد. استفاده از لامپ مناسب و همچنین لامپ ‌های تزیینی در محیط آشپزخانه یکی از راه ‌های زیباسازی آن مخصوصاً هنگام صرف شام می‌ باشد.

استفاده از لوسترهای پرنور در بخش بالایی کابینت‌ها و داخل قفسه ‌ها یکی دیگر از راه ‌های تامین نور کافی برای آشپزخانه است. وجود نور کافی و گیرا افراد خانواده را به حضور در آشپزخانه تشویق می ‌کند.

جمع بندی

در این مقاله از سایت کارمادیو به ایده‌هایی برای زیباسازی محیط آشپزخانه شما اشاره کردیم. با این حال ترفندها و ایده ‌های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که شما می ‌توانید در زیباسازی آشپزخانه و منزل خود به کار بگیرید.

به طور کلی بسته به فضای آشپزخانه شما، میزان دسترسی به محیط بیرون و نور طبیعی و شکل و فرم وسایل آشپزخانه شما انتخاب‌ های متعددی برای چیدمان مناسب وسایل آشپزخانه دارید. اگر به خانه داری علاقه دارید می توانید مقاله ۱۰ قانون مهم درباره مرتب کردن یخچال که هیچ کس به شما نگفته! و ده ها مقاله دیگر را نیز در سایت کارمادیو مطالعه نمایید.

3.8/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا