خواندنی

شغل باریستایی؛ بهترین رزومه برای مهاجرت

با فراگیری فرهنگ قهوه در بیشتر کشورها، شغل باریستایی نیز اهمیت زیادی پیدا کرد و درآمد آن به‌طور چشم‌گیری افزایش یافت. هم‌اکنون با افزایش تعداد کافی‌شاپ‌ها و آشنایی بیشتر جامعه با قهوه‌ خوب، هر کافه‌ای برای بقا به یک باریستای حرفه‌ای نیاز پیدا کرده است. این شغل در دیگر کشورها نیز محبوبیت زیادی دارد و به همین دلیل می‌تواند برای مهاجرت بسیار مناسب باشد. در ادامه به معرفی دوره های آموزش باریستا ، شغل باریستا، موقعیت آن در دیگر کشورها و مراحل مورد نیاز برای مهاجرت با این شغل می‌پردازیم.

آشنایی با شغل باریستایی

باریستا (گرفته‌شده از کلمه ایتالیایی barista) به کسی گفته می‌شود که به کمک مهارت‌های مربوطه به تهیه و سرو انواع نوشیدنی سرد و گرم بر پایه قهوه می‌پردازد. کسانی که در این شغل فعالیت می‌کنند، باید دانش عمیقی از انواع قهوه داشته باشند و بتوانند هر نوع را به‌صورت تخصصی دم و تهیه کنند. کیفیت خدمات کافه به میزان مهارت باریستا بازمی‌گردد و به همین دلیل باریستا نقش کلیدی را در یک کافه بازی می‌کند.

وظایف باریستا

یک باریستای حرفه‌ای باید بتواند انواع دانه قهوه را از هم تشخیص دهد و درباره ویژگی‌ها و طرز تهیه هر کدام اطلاعات کامل داشته باشد. وظیفه اصلی باریستا معمولا تهیه انواع نوشیدنی قهوه (مانند کاپوچینو، اسپرسو و لاته) است و بیشتر افراد شغل باریستایی را به این کار می‌شناسند؛ اما به همین کار خلاصه نمی‌شود و او وظایف دیگری هم دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

  • هنر لاته و تزئین نوشیدنی به شکل زیبا و هنری

  • برقراری روابط خوب با مشتری و همکارهای خود

  • ارائه خدمات با بیشترین کیفیت

  • نگهداری و نظافت تجهیزات کافه

  • مدیریت موجودی مواد اولیه و سفارش آن‌ها درصورت کمبود

  • رسیدگی به صندوق و امور مالی

توجه داشته باشید که در بسیاری مواقع ممکن است کافه شلوغ و پر ازدحام شود؛ باریستا باید مهارت کافی برای مدیریت این شرایط را نیز داشته باشد. وظایف و میزان مهارت مورد نیاز در هر کافه نیز متفاوت است.

شغل باریستایی

موقعیت و درآمد شغل باریستایی در خارج از کشور

وقتی از خارج کشور صحبت می‌کنیم، طیف گسترده‌ای از کشورها دربر گرفته می‌شوند؛ اما درآمد شغل باریستا در همه کشورها یکسان نیست. از محبوب‌ترین و بهترین کشورها برای این شغل می‌توانیم به آمریکا، استرالیا، کانادا، آلمان و ایتالیا اشاره کنیم. این کشورها معمولا فرهنگ قهوه قوی‌تری دارند و در نتیجه درآمد باریستاها بالاتر است. البته هرچه در شهرهای شلوغ‌تر و با جمعیت بیشتری باشید، قطعا درآمد شما افزایش می‌یابد. استرالیا بهترین کشور از لحاظ موقعیت‌های شغلی باریستایی محسوب می‌شود؛ استرالیایی‌ها معمولا فرهنگ قهوه قوی دارند، به‌طوری که هر روز قهوه می‌خورند و به همین دلیل در این کشور نیاز بیشتری به باریستاهای حرفه‌ای احساس می‌شود. باید بدانید که در بسیاری از کشورها شما به‌عنوان یک باریستا امکان دریافت انعام خواهید داشت که می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش درآمدتان بگذارد.

مزایای مهاجرت با شغل باریستایی

مهاجرت با این شغل می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد؛ پیش از هر چیز، معمولا برنامه‌های مهاجرتی زیادی برای باریستاها وجود دارند که کار مهاجرت را آسان‌تر می‌کنند. همچنین با توجه به تعامل روزانه‌ای که باید با مشتریان داشته باشید، مهارت‌های زبانی شما تقویت می‌شوند و با فرهنگ مردم جامعه نیز بیشتر آشنا می‌شوید. با یادگیری مهارت باریستا، معمولا می‌توانید درآمد نسبتا بالایی در کشورهایی مانند استرالیا و آمریکا داشته باشید و مرفه زندگی کنید. اگر به محیط‌های آرام و دوستانه علاقه دارید نیز این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد.

مراحل مهاجرت با شغل باریستایی

در ابتدا باید به تحقیق درباره هر کشور بپردازید و فرهنگ قهوه در آن را بررسی کنید؛ مطلع شوید که باریستاها در هر کشور چه میزان درآمدی دارند. شرایط ویزا، هزینه‌های زندگی و فرهنگ هر کشور را نیز در نظر بگیرید و به کمک این اطلاعات، کشور مقصد خود را انتخاب کنید. همچنین باید یک دوره آموزش باریستایی بگذرانید و مدرک تحصیلی و حرفه‌ای کسب کنید. فراموش نکنید که تجربه کاری نیز اهمیت زیادی دارد؛ بهتر است مدتی به کار در یک کافه بپردازید و بعد برای مهاجرت اقدام کنید. پس از کسب گواهینامه‌های معتبر (مانند مدرک فنی حرفه‌ای) جست‌وجوی خود را برای یافتن فرصت‌های کاری مناسب برای شغل باریستایی آغاز کنید. می‌توانید این جست‌وجو را از طریق سایت‌های کاریابی یا شبکه‌های اجتماعی انجام دهید. پس از یافتن شغل‌های مناسب، رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید و منتظر جواب او شوید.

درصورتی‌که رزومه شما توسط کارفرمایی قبول شد، می‌توانید برای اخذ ویزای مورد نظر اقدام کنید. برای این کار باید پس از آماده‌کردن مدارک مورد نیاز خود، درخواست ویزا را به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد بفرستید. پس از قبولی درخواست شما، به آماده‌کردن همه چیزهای دیگر برای مهاجرت بپردازید. به‌عنوان مثال، باید محل اقامتی در آن کشور بیابید یا حساب بانکی برای خود باز کنید. درباره قوانین و مقررات کاری کشور مقصد مطالعه داشته باشید و سعی کنید برای ارتباط بهتر با مشتریان و همکاران خود، زبان محلی را به‌صورت کامل یاد بگیرید. اکنون دیگر همه‌چیز آماده است و می‌توانید به کشور مقصد سفر کنید.

شغل باریستایی؛ بهترین رزومه برای مهاجرت

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز بسته به کشور مقصود می‌تواند متفاوت باشد؛ اما به‌صورت کلی برای مهاجرت با شغل باریستا معمولا به مدارک زیر نیاز پیدا خواهید کرد.

  • مدارک هویتی و شخصی: پاسپورت معتبر، عکس‌های پاسپورتی، انگیزه‌نامه، رزومه

  • مدارک تحصیلی و حرفه‌ای: مدارک تحصیلی، گواهینامه‌های حرفه‌ای، سوابق کاری

  • مدارک اثبات تمکن مالی: صورت‌حساب‌های بانکی، فیش‌های حقوقی

  • مدارک مربوط به پیشنهاد شغلی: نامه جاب آفر، قرارداد کار

  • مدارک بهداشتی و بیمه: گواهی سلامت پزشکی، بیمه مسافرتی و بهداشتی

  • مدارک زبان: آیلتس، تافل یا دیگر مدارک زبان (بسته به کشور مقصد)

  • مدارک مربوط به ویزا: فرم درخواست ویزا، هزینه ویزا

دوره آموزشی برای شغل باریستایی

برای کسب مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل و داشتن گواهینامه معتبر، بهتر است در دوره باریستا شرکت کنید؛ اینگونه در کنار افزایش درآمد، فرصت‌های شما برای داشتن کاری بهتری یا مهاجرت به کشوری دیگر بیشتر می‌شوند. آکادمی حامی کافه به‌عنوان یکی از بهترین آموزشگاه‌های تهران به آموزش کافی‌ شاپ می‌پردازد. این آموزشگاه کافی‌ شاپ دوره‌ای جامع برای شغل باریستا و یادگیری مهارت‌های مورد نیاز آن ارائه می‌کند؛ در آخر این دوره، گواهینامه تخصصی مهارت‌های باریستا نیز به شما ارائه می‌شود. باید بدانید که این گواهینامه، از طرف سازمان فنی حرفه‌ای است و می‌تواند برای مهاجرت بسیار مفید باشد؛ چراکه مدارک فنی حرفه‌ای در جهان شناخته‌شده هستند و اعتبار زیادی دارند.

در این دوره، که توسط رضا پورمحمودیان ارائه می‌شود، شما با تمامی مباحث مورد نیاز برای تهیه و سرو یک نوشیدنی خوشمزه آشنا می‌شوید؛ تمامی تکنیک‌ها و مباحث علمی در این دوره به‌صورت کامل با شما کار می‌شوند. حتی در آخر دوره، آقای پورمحمودیان شما را به یک کافه معرفی می‌کند تا در آنجا به کارورزی بپردازید و مهارت‌های خود را تقویت کنید. در ادامه برخی از سرفصل‌های این دوره آموزش باریستایی را نام بردیم.

  • مقدمه‌ای بر قهوه

  • آشنایی با روش‌های صحیح عصاره‌گیری و دم‌آوری قهوه

  • آموزش مقدماتی لاته آرت

  • آشنایی با اصول سرو

  • آماده‌سازی انواع نوشیدنی گرم و سرد

  • آشنایی با متدهای گارنیش و دکورینگ انواع نوشیدنی سرد

  • استاندارد نوشتن منوی کافی‌شاپ

سخن پایانی

با گسترش صنعت قهوه و افزایش تقاضا برای کافه‌ها، متدهای متعددی برای تهیه انواع قهوه درست شدند که یادگیری آن‌ها برای یک باریستا الزامی‌ است؛ چراکه در یک کافه او نقش اصلی را ایفا می‌کند و درواقع کیفیت یک کافه به میزان مهارت‌های باریستای آن بستگی دارد. با شرکت در انواع دوره باریستا می‌توانید مهارت‌های خود را در این زمینه تقویت کنید و به کار مشغول شوید. باید بدانید که شغل باریستایی از بهترین شغل‌های موجود برای مهاجرت محسوب می‌شود و در دنیا طرف‌داران و خواهان زیادی دارد.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا