آشپزی

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی برای 4 نفر [خوشمزه درست کنید]

ته چین مرغ یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی محسوب می‌شود که در بین جوانان طرفداران زیادی دارد. می‌توان گفت این غذای ایرانی که گاه به عنوان پیش‌غذا نیز استفاده می‌شود؛ هم پای پیتزا در بین جوانان ایرانی محبوبیت دارد. برخی از جوانان به این غذای ایرانی خوشمزه، پیتزای ایرانی نیز می‌گویند. تا انتهای مقاله با کارمادیو همراهی کنید تا با طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه و خوش عطر و ‌بو آشنا شوید.

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی برای 4 نفر [خوشمزه درست کنید]

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی

Print
Serves: ۴ نفر Prep Time: Cooking Time:
Nutrition facts: 200 calories 20 grams fat
Rating: 4.2/5
( 6 voted )

Ingredients

  • مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ زعفرانی برای 4 نفر
  • طرز تهیه ته چین مرغ زمانی آسان می‌شود که با مواد مورد استفاده آن به خوبی آشنا شوید. اگر موادی را کم یا زیاد استفاده کنید ممکن است ته چین شما بوی زخم مرغ یا بوی تخم‌مرغ بدهد. بیایید تا به شما بگوییم با چه موادی می‌توانید بهترین و خوشمزه‌ترین ته چین مرغ زعفرانی را داشته باشید. این مواد لازم به شرح زیر هستند:
  • برنج: 3 پیمانه (نیم کیلوگرم)
  • سینه مرغ کامل: 1 عدد
  • ماست پرچرب و غلیظ: 1 پیمانه
  • تخم‌مرغ کوچک: 2 عدد
  • گلاب: 2 قاشق مرباخوری
  • روغن یا کره: به مقدار لازم
  • زرشک: نصف پیمانه
  • زعفران دم‌کرده غلیظ: 5 قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار دلخواه
  • شکر: مقداری
  • زردچوبه: 1 قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه: یک چهارم قاشق مرباخوری
  • پودر تخم گشنیز: نصف قاشق مرباخوری
  • پودر هل: نصف قاشق مرباخوری
  • پودر دارچین: به اندازه کافی
  • خلال پسته: به اندازه کافی
  • خلال بادام: به اندازه کافی
  • پیاز متوسط: 1 عدد

Instructions

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی برای 4 نفر

مرحله اول: پختن مرغ جهت طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی

برای پختن سینه مرغ دو روش وجود دارد:

روش اول: سینه مرغ را با مقداری آب روی شعله گاز بگذارید، به محض این‌که آب داخل قابلمه یک قُل خورد، آب آن را بریزید. سینه مرغ را نیز زیر شیر آب بگیرید و بشویید. زمانی که آب مرغ را داخل سینک ظرف‌شویی می‌ریزید، خواهید دید آب کدر شده و قسمت‌های قهوه‌ای از مرغ خارج شده و روی آب است. حالا برای طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی، دوباره سینه مرغ را داخل یک قابلمه تمیز گذاشته، مقداری آب روی آن بریزید. زردچوبه، نمک و پودر دارچین را نیز اضافه کنید. پیاز را فراموش نکنید. بعد از این‌که سینه مرغ پخت و آب مرغ تمام شد. بگذارید تا سرد شود و آن را ریش‌ریش کنید. این روش برای افرادی که به بوی مرغ بسیار حساس هستند، بهترین روش است.

روش دوم: سینه مرغ را به همراه مقداری آب داخل قابلمه روی شعله گذاشته؛ سپس پیاز، زردچوبه، نمک و پودر دارچین را اضافه کنید. بعد از این‌که مرغ پخت و آب قابلمه تمام شد، بگذارید تا کمی سرد شود. حالا موقع ریش‌ریش کردن سینه مرغ و آماده کردن آن برای ته چین است.

مرحله دوم: آماده‌سازی زرشک و خلال بادام

در فاصله‌ای که سینه مرغ را روی حرارت گذاشته‌اید تا بپزد، می‌توانید مخلوط زرشک و خلال بادام را برای داخل ته چین و همچنین تزیین آن آماده کنید. در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی خوشمزه، زرشکی را که قبلا به مدت نیم ساعت داخل آب خیسانده‌اید را شسته و آبکشی کنید. زرشک را به همراه مقدار کمی شکر و خلال بادام در داخل روغن یا کره تفت دهید. استفاده از شکر موجب خوش رنگ شدن زرشک می‌شود.

مرحله سوم: تفت دادن سینه مرغ ریش‌ریش

در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی، داخل یک تابه که مقداری روغن سرخ کردنی ریخته‌اید، سینه‌های مرغ ریش‌ریش شده را به همراه پودر تخم گشنیز و پودر فلفل سیاه تفت دهید. مرتب به هم زده تا به خوبی سینه مرغ با ادویه‌جات یکی شوند. مقداری زعفران دم کرده نیز اضافه کنید و به هم بزنید تا مرغ خوش رنگ شود. بوی خوبی به مشام می‌رسد. پودر تخم گشنیز علاوه بر این‌که موجب خوش بو شدن ته چین مرغ می‌شود، خواص زیادی نیز دارد.

مرحله چهارم: مرحله برنج آبکش کردن

با توجه به نوع برنجی که استفاده می‌کنید، آن را به مدت 10 دقیقه تا 2 ساعت در آب و نمک بخیسانید. حالا دوسوم قابلمه‌ای را آب کرده، می‌گذاریم بجوشد. بعد از این‌که آب جوش آمد، برنج را به همراه نمک و روغن اضافه می‌کنیم. بعد از گذشت حدود 7 دقیقه، هنگامی که برنج نیمه نرم شد، آبکش می‌کنیم.

مرحله پنجم: آماده کردن مایع ته چین

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی حرفه‌ای به این مرحله بستگی دارد. ابتدا تخم‌مرغ‌ها را به خوبی به هم بزنید تا یک دست شوند. برخی از افراد تنها از زرده تخم‌مرغ استفاده می‌کنند؛ اما استفاده از زرده و سفیده به طور هم‌زمان باعث انسجام بیشتر ته چین شما خواهد شد.

ماست چرب و غلیظ را نیز داخل یک ظرف جداگانه به خوبی هم بزنید تا یک دست شود، مقداری نمک، گلاب، زعفران و پودر هل را اضافه کرده و دوباره به هم بزنید تا یک دست شود. حالا ترکیب ماست را به ظرف تخم‌مرغ‌ها اضافه کرده و دوباره به هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند.

مرحله ششم: مخلوط برنج و مایع ته چین

در این مرحله از طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی، ابتدا برنج آبکش و مایع ته چین را با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید. کف و دیواره تابه موردنظر را با روغن چرب کنید. می‌توانید از تابه‌های دو طرفه یا تابه معمولی نچسب استفاده کنید. حالا نصف برنج مخلوط شده با مایع ته چین را داخل تابه بریزید؛ و به خوبی آن را کف تابه پخش کنید. این کار را می‌توانید با پشت یک قاشق انجام دهید. الآن نوبت اضافه کردن سینه مرغ ریش‌ریش شده است. مرغ ریش‌ریش تفت داده شده را روی کل برنج پخش کنید. با توجه به ذائقه خود می‌توانید نصف مخلوط زرشک و خلال بادام را نیز اضافه کنید. نصف باقیمانده برنج مخلوط با مایع ته چین را اضافه کنید. این بار نیز با پشت قاشق مخلوط برنج و مایع ته چین را طوری پخش کنید تا روی مرغ‌ها را به خوبی بپوشاند. به خوبی برنج را فشار دهید تا از وا رفتن ته چین جلوگیری کرده باشید. مقداری کره را آب کرده و روی ته چین بریزید.

حالا تابه را به مدت 5 دقیقه روی حرارت متوسط قرار دهید تا کمی بخار کند. بعد از گذشت 5 دقیقه حرارت را کم کرده و اجازه دهید تا یک ساعت بگذرد. اگر قصد دارید دو طرف ته چین طلایی رنگ شود، می‌توانید ته جین را پشت و رو کرده تا طرف دیگر آن نیز طلایی شود. طرف دیگر را نیز می‌توانید به مدت 45 دقیقه زیر حرارت ملایم بگذارید.

مرحله آخر: تزیین و سرو ته چین زعفرانی خوشمزه

در آخرین مرحله طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی مجلسی و خوشمزه، آن را داخل یک دیس یا بشقاب برگردانید. روی آن را با خلال پسته و مخلوط زرشک و خلال بادام تزیین کنید. ته چین مرغ خوشمزه، خوش رنگ و خوش عطر شما آماده خوردن است. درنگ نکنید، نوش جان!

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناهید
5 ماه قبل

یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی همین ته چین مرغ زعفرونی هست. من که عاشقش هستم. ممنون بابت طرز تهیه

دکمه بازگشت به بالا