سلامت

قرص آپیکسابان (Apixaban) برای چیست / مقدار مصرف و عوارض آن

قرص آپیکسابان با نام تجاری Eliquis در بازار موجود است برای درمان بیماری های قلبی و جلوگیری از سکته مغزی و لخته شدن خون جلوگیری بعمل می آورد چرا که قرص آپیکسابان یک داروی ضد پلاکت و ضد انعقاد خون است.

در این مقاله از کارمادیو همراه ما باشید تا شما را بیشتر با قرص آپیکسابان (Apixaban) آشنا کنیم.

اشکال دارویی و موارد مصرف قرص آپیکسابان

قرص آپیکسابان در دوزهای ۲.۵ میلی گرم و ۵ میلی گرم و با نام تجاری Eliquis در داروخانه ها عرضه می شود. این دارو جهت پیشگیری از تشکیل شدن لخته های خونی به علت ضربان نامنظم قلب و پس از جراحی مفصل زانو استفاده می شود. در فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان نامنظم قلب) یک بخش از قلب آنگونه که باید نمی زند که همین امر منجر به تشکیل شدن لخته های خونی می شود و این لخته ها به قسمت های گوناگون بدن مثل پاها و ریه ها می روند و در نتیجه خطر سکته را افزایش می دهند.

در بعضی کشورها قرص آپیکسابان برای مداوای انواع ویژه ای از لخته های خون و پیشگیری از تشکیل شدن دوباره آنها استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که قرص آپیکسابان یک داروی ضد انعقاد است که پروتئین های لخته کننده در خون را مسدود می کند.

زمان مصرف قرص آپیکسابان

این قرص را باید بر اساس دستور پزشک اغلب هر ۱۲ ساعت یعنی دو بار در روز به صورت خوراکی همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اگر برایتان سخت است قرص را کامل قورت دهید آن را خرد کنید و با آب سیب یا آب ترکیب کنید و بدون درنگ آن را بخورید.

اگر قرار است این قرص را بعد از عمل جراحی جهت پیشگیری از تشکیل شدن لخته های خونی استفاده کنید، طول درمان را طبق نظر پزشک و نوع جراحی که انجام داده اید ادامه دهید و از افزایش بی رویه و قطع آن به صورت ناگهانی خودداری کنید.

مقدار مصرف قرص آپیکسابان

۱- داروی اپیکسابان جهت درمان ترومبوز وریدی عمقی (DVT) و آمبولی ریه ( PE) توسط پزشک و با دوز ده میلی گرم به مدت ۷ روز تجویز می شود.

۲-  دوز مصرفی این قرص برای کراتینین سرم کمتر مساوی از ۱.۵ میلی گرم در دسی لیتر :اگر بیمار دارای یک مشخصه اضافی از سن ۸۰ سال یا وزن ۶۰ کیلوگرم باشد آن را به دوز ۲.۵ میلی گرم در طول روز کاهش دهید.

۳- نارسایی کلیوی خفیف تا شدید، به تنظیم دوز نیاز نیست.

۴- دوز مصرفی برای پروفیلاکسی بعد از عمل DVT یا PE، ۲.۵ میلی گرم دوازده تا چهارده ساعت بعد از عمل جراحی و به صورت خوراکی است‌. مدت درمان تعویض مفصل زانو و ران به مدت ۳۵ روز و در دوز ۲.۵ میلی گرم است.

۵- در ESRD حفظ شده همودیالیز: دوز ۵ میلی گرم اما اگر بیمار دارای یک مشخصه اضافی وزن بیشتر از ۶۰ کیلوگرم و سن کمتر مساوی ۸۰ سال داشته باشد باید دوز را نصف و به ۲.۵ میلی گرم در روز کاهش دید.

۶- قرص آپیکسابان جهت پیشگیری از تشکیل شدن لخته های خونی در فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی به صورت دوز ۵ میلی گرم و خوراکی پیشنهاد می کنیم.

عوارض قرص آپیکسابان

تقریبا تمام داروها چه خوراکی و چه تزریقی عوارض هایی به دنبال دارند. ما در این قسمت چند از عوارض قرص آپیکسابان را برای شما ذکر می کنیم.

  • حالت تهوع
  • کبودی
  • مشکلات گوارشی
  • سردرد شدید
  • سرفه خونی و استفراغ خونی
  • جریان قاعدگی طولانی
  • مدفوع خونی و سیاه
  • مشکل در بلع
  • خونریزی (مثل خونریزی در اثر بریدگی و خونریزی بینی)

چنانچه هر کدام از این عوارض ادامه داشت و یا اینکه بدتر شد حتما به دکتر مراجعه کنید.

مصرف قرص آپیکسابان در دوران بارداری

هیچ گونه مطالعه کافی در این زمینه وجود ندارد ولی احتمال خونریزی در بارداری و زایمان وجود دارد. حاملگی خطر ترومبوآمبولی را افزایش می دهد که در نتیجه برای زنانی که حاملگی پر خطر و بیماری زمینه ای ترومبوآمبولی دارند بیشتر است. مصرف داروی اپیکسابان فقط در صورتی در زمان حاملگی باید صورت گیرد که منافع بالقوه آن بسیار بیشتر از خطر بالقوه برای مادر و جنین باشد.

مصرف قرص آپیکسابان در شیردهی

هیچ داده ای مبنی بر متابولیت های دارو در شیر انسان و تاثیر آن بر تولید شیر و همچنین اثرات آن بر روی کودک وجود ندارد. ولی از آنجایی که تماس انسان از طریق شیر همچنان ناشناخته مانده است و با توجه به اهمیت دارو برای مادر، زنان باید درمان جایگزین را انتخاب کنند و یا شیردهی را قطع کنند.

شرایط نگهداری قرص آپیکسابان

قرص آپیکسابان باید به دور از رطوبت و نور و همچنین در دمای اتاق نگهداری شود. این قرص را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید و در صورت پایان یافتن تاریخ مصرف آن و خراب شدن، آن را به گونه ای صحیح دور بریزید.

موارد احتیاط قرص آپیکسابان

قبل از مصرف قرص آپیکسابان اطمینان حاصل کنید که اگر به این قرص و یا سایر ترکیبات موجود در آن حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید چرا که این قرص احتمالا دارای مواد غیر فعالی است که موجب واکنش های آلرژیک و یا دیگر مشکلات می شود.

در صورتی که سابقه پزشکی از جمله بیماری های کلیوی و کبد، خونریزی هایی مانند خونریزی مغزی، خونریزی معده و روده، سکته مغزی، آسیب و جراحی، اختلال لخته شدن و …. حتما به پزشک مراجعه کنید.

۱- اثربخشی و ایمنی در بیماران دارای دریچه مصنوعی قلب مورد بررسی قرار نگرفته است بنابراین در این بیماران مصرف این قرص توصیه نمی شود.

۲- قرص آپیکسابان در بعضی موارد خطر خونریزی را افزایش می دهد بنابراین به بیماران نشانه ها و علائم از دست دادن خون را گزارش کنید و فورا به واحد مربوطه گزارش کنید‌. همچنین بیمارانی که مبتلا به خونریزی پاتولوژیک فعال هستند حتما درمان آن را قطع کنند.

۳- از مصرف همزمان با القا کننده های دوگانه قوی CYP3A4 و P-gp حتما خودداری کنید. اینگونه داروها قرار گرفتن در برابر سیستمیک آپیکسابان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

۴- قطع مصرف قرص آپیکسابان در غیاب داروی ضد انعقاد جایگزین، خطر بروز ترومبوتیک را افزایش می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله از کارمادیو به بررسی قرص آپیکسابان که یک داروی ضد انعقاد خون است پرداختیم. از مصرف هرگونه دارویی بدون تجویز پزشک متخصص، جدا خودداری نمایید. قرص آپیکسابان با مزایای برتر و عملکرد منحصر بفرد خود، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی عروقی و سکته و همچنین تشکیل شدن لخته های خونی به عنوان یک داروی حیاتی عمل می کند. همچنین می توانید مقاله قویترین داروی گیاهی ضد سرفه در سریعترین زمان را بشناسید را نیز از سایت ما در بخش سلامت مطالعه کنید.

 

 

 

 

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا