سفر و گردشگری

معروف ترین و جذاب‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی شیراز + آدرس

شیراز یکی از شهرهای تاریخی و خوش آب و هوای کشور است که دارای آب و هوای خوش و جاذبه‌ های دیدنی و بسیار زیبا است که ما در این مقاله از کارمادیو تصمیم داریم بهترین و جذاب ‌ترین مناطق گردشگری این شهر بپردازیم تا شما با مطالعه این مقاله بهترین نقطه را برای سفرهای تابستانه خود پیدا کنید.

جذاب‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی شیراز

شیراز مرکز استان فارس و پایتخت فرهنگی ایران باستان است  با جاذبه‌ های تاریخی فرهنگی و طبیعی بی ‌شمار خود یکی از پرطرفدارترین و زیباترین قطب‌ های گردشگری در ایران به شمار می‌ رود که در ادامه به معرفی مهم ترین مناطق  آن می پردازیم

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان یکی از بناهای باشکوه شیراز است که به عنوان مهم‌ ترین و بزرگترین سازه دوره کریم خان زند شناخته می‌ شود که در سال ۱۱۸۰ هجری قمری توسط کریم خان زند یا همان وکیل الرعایا بنا شده است و محل زندگی او و خاندان سلطنتی بوده است. در دوران پس از زندیه یعنی در دوران قاجار نیست فرمانداران محلی در آن زندگی می‌ کردند اما در نهایت و در زمان پهلوی این مکان به عنوان زندان استفاده شده است.

آدرس ارگ کریم خانی: شیراز خیابان کریم خان زند، نبش میدان شهدا

مسجد وکیل

مسجد وکیل

این بنا  نیز یکی از مسجدهای تاریخی متعلق به دوره زندیه است که به دستور کریم خان زند ساخته شده است  و دارای   میناکاری ‌ها، حجاری‌ ها، کاشی‌ کاری‌ ها و خوشنویسی‌ های متنوع و زیبایی است که چشم را می‌ نوازد. این مسجد دو ایوان با دو شبستان جنوبی و شرقی دارد که شبستان جنوبی آن با ۴۸ ستون مارپیچ و یکپارچه جذابیت این مسجد را چند برابر کرده است و از شاخص های معماری ایران می‌ باشد.

آدرس مسجد وکیل: شیراز خیابان طالقانی غرب بازار وکیل

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری شیراز

یکی از زیباترین باغ‌ ها و عمارت‌ ها و جاذبه‌ های دیدنی شیراز عمارت شاپوری است که ی از یادگاری‌ های به جا مانده از دوره پهلوی اول می‌ باشد و وجه تمایز آن از دیگر بناها سبک معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی آن است. عمارت شاپوری وسط باغ زیبایی قرار دارد و یک حوض روبروی آن قرار دارد که جذابیت آن را چند برابر می‌ کند و گردشگران می‌ توانند هنگام دیدن کردن از این جاذبه گردشگری ز وجود این حوض نیز بهره‌مند شوند. این عمارت در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و هم اکنون در قالب کافی شاپ و رستوران آماده پذیرایی از گردشگران و مهمانان شیراز است.

آدرس عمارت شاپوری: شیراز خیابان کریم خان زند، خیابان انوری، تقاطع و اهلی باغ و عمارت شاپوره‌ای

مدرسه خان شیراز

مدرسه خان شیراز

این مدرسه یکی از اولین مدارس شهر شیراز است که مربوط به دوره عباس صفوی می‌ باشد و به عنوان یکی از مشهورترین بناهای علمی و جاذبه‌های تاریخی شهر شیراز شناخته شده است و محل تدریس ملاصدرا یکی از معروفترین دانشمندان ایرانی است و در این مدرسه  به هر دانش آموز حجره ای داده شده است که محل اقامت او است.

آدرس مدرسه خان: شیراز، زیرگذر کریم خان زند ۲۷ بازار روح الله لطفعلی خان زند، بین ۴۵ و ۴۲

آرامگاه خواجوی کرمانی

این آرامگاه همانطور که از اسم آن مشخص است متعلق به کمال الدین ابوالعطا ملقب به خواجوی کرمانی است که یکی از شاعران بزرگ کرمان و مربوط به قرن هشتم هجری است و کمی بالاتر از آرامگاه سه غار وجود دارد که یکی از این غارها محل عبادت خواجوی کرمانی بوده است و بر روی غار دیگر نقش برجسته‌ای از رستم و شیر دیده می‌ شود و این غار آرامگاه وزیر شاه شیخ ابوالاسحاق اینجو، خواجه عمادالدین محمود است.

آدرس: شیراز، ابتدای جاده شیراز اصفهان، تنگ الله اکبری کنار دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن یکی از قدیمی‌ ترین دروازه‌های به جا مانده از شهر شیراز است که در شمال شرقی این شهر و در تنگ‌الله اکبر قرار دارد و ساخت آن به دستور از عضدودوله دیلمی بوده است و وجه تسبیح آن قرآنی است که در بالای دروازه قرار گرفته است تا مسافران به سلامت از ایران عبور کنند و این قرآن در دوره زندیه ساخته شده است و به دلیل حجم بالای آن به قرآن ۱۷ من شهرت دارد و امروزه در موزه پارس از آن نگهداری می‌ شود. لازم به ذکر است که دور تا دور این بنا با آیاتی از قرآن و خط نستعلیق تزیین شده است.

آدرس دروازه قرآن شیراز: شیراز بزرگراه شیراز مرودشت ورودی شهر شیراز

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی

این بنا همانگونه که از نام آن مشخص است متعلق به سعدی شیرازی شاعر نامدار ایران زمین است که در گذشته این بنا محلی برای عبادت سعدی و یارانش بوده و پس از مرگ این نویسنده و شاعر معروف را در باغی با صفا در همین منطقه به خاک سپردند و هم اکنون جز محبوب‌ ترین جاهای دیدنی ایران به شمار می‌ رود.

در کنار آرامگاه سعدی حوض ماهی قرار دارد که این حوض دارای آب زلالی می‌ باشد که باور بر این است که آب این حوض خاصیت شفابخشی دارد و امروزه نیز بسیاری از بازدیدکنندگان آرامگاه سعدی جهت برآورده شدن آرزوهایشان در داخل این حوض سکه می‌ اندازند.

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ یکی از معروف‌ ترین جاذبه‌ های دیدنی شیراز است که متعلق به خواجه شمس الدین محمد شیرازی ملقب به حافظ بوده که به عنوان یکی از غزل سراها و شاعران بزرگ ایرانی شناخته می ‌شود. آرامگاه حافظ دارای طراحی منحصر به فرد و معماری  فرانسوی است و اطراف آن هر ستون خوش تراش دیده می‌ شود که نمادی از قرن هشتم می‌ باشد و نمای داخلی آرامگاه با کاشی کاری‌ های معرق با گره کاری‌ های هندسی اسلامی تزیین شده است.

آدرس آرامگاه حافظ: شیراز، حد فاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، روبروی ورزشگاه حافظیه

شاهچراغ شیراز

شاهچراغ شیراز

شاه چراغ آرامش گاه ملکوتی شیراز از دیگر جاذبه‌ های دیدنی و معروف و مذهبی این شهر است که بسیاری از مسافران شیرازی بدون رفتن به این آرامشگاه ز مسافرت برنمی‌ گردند که در واقع این مقبره آرامگاه احمد بن موسی پسر بزرگ امام هفتم است. اگر از شاهچراغ دیدن کنید گنبد زیبای آن شما را محو خود خواهد کرد و از تماشای رنگ و لعاب کاشی‌ های آبی فیروزه‌ای، لاجوردی و سفید و زرد و طلای آن لذت خواهید برد. و به محض ورود به داخل حرم متوجه ظرافت هنر آیینه‌ کاری و انعکاس چشمگیره فضای داخلی این آرامگاه می‌ شوید که در واقع استفاده از شیشه ‌های رنگی جذبه این آرامگاه را بیشتر کرده است.

آدرس شاهچراغ: خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان نوی دی

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز

بنا از بناهای تاریخی مربوط به زمان زندیه بوده که به دستور کریم خان زند ساخته شده است و با هنر آه اکبری و نگارگری ین بنا هوش از سر مسافران می‌ برد و طراحی هوشمندانه و مدرن سازه ن از ورود و خروج گرما و سرمای این حمام جلوگیری می‌ کند.  ساعت هشت ضلعی رختکن یا همان سربینه با ۸ ستون حوض طاق‌های زیبا و سکوب زیبایی آراسته شده. همچنین این حمام دارای گرماخانه است که به فضای اصلی حمام برای شستشو است، می‌ باشد. همچنین داشتن قسمت‌ های شاه نشین بسیار زیبا یک سوژه جذاب برای عکاسی در این بنا است.

آدرس حمام وکیل: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی خان زند، جنب مسجد وکیل

 

موزه سنگ هفت تنان

موزه سنگ یا تکیه هفت تنان از بناهای زمان زندیه در شیراز است و در دامنه کوه چهل مقام در شمال این شهر قرار دارد و وجه تسبیح این جاذبه وجود هفت قبر عارف گمنام می‌ باشد و از آنجایی که کریم خان زند برای این عارفان احترام به ویژه‌ای قائل بوده است دستور داده است تا هفت سنگ بزرگ بدون تنبیه بر روی هر کدام نصب گردد.

شما به محض ورود به این عمارت در روبروی یک حوض بزرگ رار می‌ گیرید که دارای زیبایی چشم نوازی است. همچنین این امارت دارای درختان ۲۰۰ ساله‌ای مانند سرو کاج و نارنج است. موزه سنگ هفت تنان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود ه در قسمت شمالی و طبقه دوم آن یکی از زیباترین قسمت‌های این عمارت دیده می‌ شود که دارای نقاشی‌ های مفهومی و بسیار زیبایی است. لازم است بدانید نام این اثر در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس موزه سنگ هفت تنان: شیراز پای کوه ۴۰ مقام شمال آرامگاه حافظ

مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز

این مسجد به عنوان یکی از زیباترین مساجد شیراز شناخته می‌ شود که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌ گردد  و این مسجد به دستور میرزا حسنعلی مقلب نصیرالملک ساخته شده است که یکی از بزرگان سلسله قاجار بود و ساخت آن حدود ۱۲ تا سال به طول انجامید. این مسجد دارای سن وسیع است که در سمت شمال مسجد قرار گرفته و این مجموعه ارزشمند چندین بخش مختلف که دارد که هنر معماری در هر کدام از آنها به شکل جدایی است.

باغ عفیف آباد

این باغیری از قدیمی‌ ترین باغ‌ های شیراز است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است و در معماری عمارت آن دو طبقه از سبک هخامنشی و ساسانی و قاجاری استفاده شده است و به طور کلی این عمارت شباهت زیادی به ساختمان باغ ارم شیراز دارد  دارای ایوان بزرگی با ستون‌ های سنگی در نمای آن است. این باغ دارای تزیینات خاص معماری ایرانی و درهای چوبی است که آن را از بسیاری از دیگر بناهای تاریخی متمایز کرده است.امروزه باغ عفیف آباد شیراز به موزه نظامی تبدیل شده است.

آدرس باغ عفیف آباد: خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد، خیابان قوام الدین شیرازی

باغ دلگشا

از دیگر مکان‌ های جذاب و دیدنی شیراز باغ قدیمی دلگشا است که در محله سعدیه قرار دارد ه گونه‌ای که جریان آب قنات آرامگاه سعدیه که به چشمه قنات گازران معروف است به این باغ می‌ ریزد و آن را آبیاری می‌ کند. باغ دلگشا دارای عطر و رنگ گل‌ ها و گیاهان متنوع است که هنگام قرار گرفتن در این باغ بوی بهشت را احساس خواهید کرد و دارای درختانی همچون گردو نارنج سر و پرتقال است  بهار یکی از بهترین زمان‌ ها برای بازدید از این باغ می‌ باشد.

عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا یکی از شاهکارهای معماری در جاهای دیدنی شیراز به حساب می‌ رود و با هنرهایی همچون آینه کاری، گچ بری نقاشی و منبت کاری آراسته شده است و قسمت مهم این عمارت مجلل نیز تالار بزرگ با ۴ شاهنشین است که به زیبایی تمام تزیین شده و به نگین باغ دلگشا تبدیل گردیده است و امروزه ساختمان کلاه فرنگی این باغ به موزه‌ای تاریخی جهت نمایش اشیایی مانند سکه های باستانی و دوچرخه‌ های قدیمی تبدیل شده است.

 آدرس باغ دلگشا: محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

باغ موزه نظر

باغ موزه نظر

این باغ  بازمانده از دوران زندیه است که به آن موزه پارس نیز گفته می‌ شود که در دوران حکومت زندیه به جا مانده است و مثل تمام باغ‌ های ایرانی با صفی از درختان بلند قامت و گل‌ های زیبا آراسته شده که شما گردشگران عزیز می‌ توانید هنگام سفر به شیراز از وجود این باغ و درختان هشتی آن بهره‌مند شوید. در باغ موزه نظر از قدیمی‌ ترین موزه‌ های استان فارس یعنی موزه پارس قرار دارد که این بنای ۸ ضلعی به دستور کریم خان زند جهت برپایی مراسم تشریفاتی کشور ساخته شده و بیش از ۸۰ سال است که به عنوان موزه در میان جاهای دیدنی شیراز معرفی می‌ شود که امروزه موعه‌ای از سکه‌ های قدیمی انواع مرغ و اشیا فلزی و ظروف سفالی در آن نگهداری می‌ شود.

این باغ با نام‌ های دیگری مانند باغ حکومتی آرامگاه وکیل باغ شاهزاده و باغ موزه نیز شناخته می‌ شود که این نام‌ ها متناسب با هر دوره تاریخی به آن نسبت داده شد. بنای کلاه فرنگی این باغ با طرحی ۸ ضلعی ساخته شده است و بخش‌ های مختلف عمارت‌ های قدیمی مانند شاه نشین اتاق گوشواره در آن قابل مشاهده است.

آدرس: میدان شهدا زیرگذر زند روبروی ارگ کریم خانی

باغ جهان نما

از دیگر جاذبه‌ های بسیار دیدنی شهر شیراز که بعد از دروازه قرآن قرار دارد و در همسایگی مقبره حافظ است  فاصله آن تا این مقبره حدود ۱۵ دقیقه می‌ باشد. در روی درختان این باغ زیبا کندکاری‌ های هنرمندانه‌ای یجاد شده است که از ورود شما به این باغ استقبال می‌ کند و پس از ورود به آن ‌توانید با قدم زدن در کنار باغچه‌ های بنفشه،درختان اطلسی و داوودی و… لذت ببرید و درختان زیبا و خوشبویی همچون نارنج، سر و کاج در این باغ دیده می‌ شود.

آدرس باغ جهان نما: چهارراه حافظیه خیابان حافظ بعد از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و ساعت بازدید ۷٫۳۰ صبح تا ۸:۳۰ عصر

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی ند مورد از مهمترین جاذبه‌ های گردشگری شهر شیراز پرداختیم ما عزیزان همچنین می‌ توانید با سفر به این شهر گردشگری و بسیار خوش آب و هوای کشور ما از دیگر جاذبه‌ های دیگر این شهر کشورمان مانند خانه زینت الملک، بازار وکیل آب، انبار وکیل، مسجد عتیق، پارک کوهستانی دراک، موزه موسیقی شیراز، بنای تاریخی تخت جمشید، بازار نو شیراز و…دیدن کنید. حال پیشنهاد می‌ شود جهت آشنایی با چند مورد از جاذبه‌ های دیدنی شمال کشور مقاله معرفی ۳۱ مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری گیلان را مطالعه فرمایید.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا