خواندنی

نقش روغن وکیوم در بهبود عملکرد دستگاه‌های صنعتی

روغن وکیوم یک روان‌کننده با کیفیت بالا است که در انواع سیستم‌های صنعتی استفاده می‌شود. خواص منحصربه‌فرد آن، آن را به یک جز ضروری در بسیاری از دستگاه‌های صنعتی مانند پمپ‌های خلأ و کمپرسورها تبدیل می‌کند. در این وبلاگ به نقش روغن وکیوم در بهبود عملکرد دستگاه‌های صنعتی می‌پردازیم. به بررسی خواص روغن وکیوم، مزایای آن و بهترین روش‌های استفاده از آن در دستگاه‌های صنعتی می‌پردازیم.

 

روغن وکیوم چیست

روغن وکیوم چیست

اگر از پمپ خلا استفاده می‌کنید، باید با روغن آن آشنا شوید. هر نوع پمپ نیازهای خاص خود را برای روغن‌کاری دارد و روغن نیاز به بررسی و تعویض دوره‌ای دارد. این روغن‌ها در انواع هیدروکربنی، سیلیکونی و غیره وجود دارند که به طور خاص برای کاربردهای خلا فرموله شده‌اند.

روغن پمپ وکیوم به عنوان روان‌کننده مکانیکی و وسیله‌ای برای به دام انداختن مولکول‌های گاز عمل می‌کند. از نظر شیمیایی پایدار است، به بیشتر گازها و مواد واکنش نشان نمی‌دهد و فشار بخار پایینی دارد.

 

فشار بخار و روغن وکیوم

همه مواد می‌جوشند یا مولکول‌ها را به خلا وارد می‌کنند. با گذشت زمان، فشاری به نام فشار بخار ایجاد می‌شود و خلا را آلوده می‌کند. برخی از مواد مانند آب در خلا به میزان زیادی می‌جوشند و برخی دیگر مانند شیشه خیلی کم می‌جوشند. یک سیستم خلا تمیز به تمام قطعات از جمله روغن، نیاز دارد که فشار بخار 10^-5 torr یا کمتر داشته باشد.

 

پمپ وکیوم مکانیکی

پمپ خلا مکانیکی دارای سوپاپ‌ها و قطعات چرخشی است که برای پمپاژ از فشارهای جوی و پایین‌تر طراحی شده‌اند. پمپ‌های مکانیکی از روغن هیدروکربنی برای روانکاری قطعات و آب‌بندی خلأ استفاده می‌کنند.

 

پمپ انتشار خلا

یک پمپ انتشار خلا مولکول‌های گاز را در یک اسپری روغن گرم شده جمع‌آوری می‌کند. این موضوع فقط برای پمپاژ از فشارهای پایین است. این پمپ خلا بسته به کاربرد از روغن سیلیکون، هیدروکربن یا پلی اتر پرفلورینه استفاده می‌کند.

 

طول عمر روغن پمپ خلا

طول عمر مفید روغن پمپ خلا به نوع روغن، دفعات استفاده از آن و آلاینده‌های ناشی از استفاده بستگی دارد. یک پمپ مکانیکی دارای یک دریچه بازرسی برای بررسی وضعیت روغن است. اگر قهوه‌ای تیره است، روغن باید تعویض شود.

 

نحوه تست ویسکوزیته روغن وکیوم

ویسکوزیته یک جنبه مهم برای روغن مورد استفاده در ماشین‌آلات و وسایل نقلیه حمل و نقل است. ویسکوزیته با تعریف “جریان روغن در نتیجه گرانش” شناخته می‌شود. سیالات چسبناک به روانکاری ماشین‌ها در حین حرکت قطعات داخلی کمک می‌کنند. در مورد موتور وسایل نقلیه موتوری، روغن چسبناک به روانکاری قطعات موتور از گرمای بیش از حد و جوشکاری به یکدیگر کمک می‌کند.

شرکت‌های روغن موتور با گریدها و داده‌های ذکر شده روی بطری، میزان چسبناک بودن مایع روغن موتور را نشان می‌دهند.

 

خواص روغن وکیوم

روغن وکیوم یک روان‌کننده تخصصی است که برای کار در سیستم با خلا زیاد طراحی شده است. این محصول با روغن‌های پایه با کیفیت بالا و افزودنی‌های ویژه فرموله شده است که روانکاری عالی و مقاومت در برابر تخریب حرارتی و اکسیداتیو را فراهم می‌کند.

روغن خلا فشار بخار پایینی دارد، به این معنی که می‌تواند به طور موثر در شرایط خلا بالا بدون تبخیر یا تخریب عمل کند. ویسکوزیته پایین آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربردهایی که نیاز به اصطکاک کم و انتقال حرارت بالا دارند تبدیل می‌کند.

عملکرد یک روغن وکیوم قابل اعتماد برای تولید بدون وقفه مهم است. برای ارائه عملکرد ثابتی که مطابق با استانداردهای از پیش تعیین شده باشد، نیازمند روغن وکیوم مناسب است. اما یک روغن وکیوم مناسب فراتر از عملکرد عادی را ارائه می‌دهد. یعنی روغن وکیوم مناسب مزایای زیادی را به همراه دارد که ارزش بیشتری به آن می‌افزاید.

 

چگونه روغن وکیوم بر طولانی شدن فواصل سرویس تأثیر می‌گذارد

اولین و مهم‌ترین مزیت یک روغن وکیوم مرغوب طولانی شدن فواصل سرویس و تعویض است. این بدان معنی است که روغن با دفعات کمتری تعویض می‌شود. افزایش طول عمر روغن نیز به معنای صرفه‌جویی است. یک روغن وکیوم خوب عملکرد ثابت و عملکرد ویسکوزیته را فراهم می‌کند. در نتیجه، کاهش قابل توجهی در سایش قطعات به وجود می‌آید.

 

انتخاب روغن وکیوم چگونه بر هزینه عملیاتی تاثیر می‌گذارد

یکی دیگر از ویژگی‌های روغن وکیوم مناسب، پایداری آن -از نظر عملکرد – است. در نتیجه باعث بهره‌وری هرچه بیشتر انرژی در سیستم می‌شود. با صرفه‌جویی در انرژی، یک روغن وکیوم مناسب به سلامت محیط زیست کمک زیادی می‌کند. از آنجایی که یک روغن وکیوم مرغوب از مواد غیر خطرناک ساخته شده است، در زمان صرف شده برای انجام آزمایش‌های اعتبارسنجی صرفه‌جویی می‌کند. علاوه بر این، یک روغن خوب شرایط تخلیه آسانی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید روغن وکیوم به این وبسایت مراجعه کنید.

 

معرفی دو نوع روغن وکیوم

از آنجا که شرکت نفت بهران، تولیدکننده بزرگی است بسیاری بر این باورند که این شرکت نیز روغنی برای پمپ‌های وکیوم دارد. با توجه به آنکه “روغن بهران وکیوم” بسیار پر جستجوست، باید بدانید در واقعیت شرکت نفت بهران روغنی با این نام تولید نکرده. اما در عوض در این بخش دو نوع روغن‌ وکیوم بسیار پرفروش را با هم بررسی می‌کنیم:

  • روغن وکیوم پتروناس

روغن وکیوم پتروناس به طور خاص برای استفاده در سیستم‌های پمپ خلاء طراحی شده است و دارای چندین ویژگی است که آن را به یک انتخاب عالی برای این کاربرد تبدیل می‌کند. روغن توزیع سریع و یکنواختی دارد و انعطاف‌پذیری کامل بین پروانه‌ها، روتور و دیواره سیلندر را تضمین می‌کند. تعویض صحیح و به موقع این روغن خلاء می‌تواند خرابی پمپ را کاهش داده و عمر پمپ را افزایش دهد.

برای روانکاری انواع پمپ‌های خلاء مناسب است و دارای فشار بخار بسیار کم، مقاومت پوشش بالا و اصطکاک و سایش کم است. این ویژگی‌ها آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای کاربردهای پمپ خلاء که نیاز به عملکرد بالا و قابلیت اطمینان طولانی‌مدت دارند تبدیل می‌کند.

  • روغن وکیوم روبین ایر VACUUM ROBINAIR

روغن وکیوم روبین ایر VACUUM ROBINAIR نیز یکی از بهترین روغن‌های وکیوم برای پمپ‌های خلا است. این روغن با ترکیبی اختصاصی از روغن‌های پایه تصفیه‌شده، به حفظ حداکثر چسبندگی در دماهای بالا و بهبود عملکرد در آب و هوای مختلف کمک می‌کند. نسبت به سایر برندها، از لحاظ ترمودینامیکی پایدارتر بوده و در اثر حرارت در مدت‌زمان طولانی خواص خود را حفظ می‌کند. روغن وکیوم روبین ایر برای حداقل رطوبت تست شده و در تمام پمپ‌های خلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربرد روغن وکیوم

کاربرد روغن وکیوم

این بخش برای معرفی عملکردهای کلیدی روغن وکیوم است که برای پمپ‌های وکیوم مهروموم شده روغن ضروری است، از جمله پره‌های دوار، پیستون دوار و پمپ‌های وکیوم چرخشی.

ممکن است کاربران همه عملکردهای روغن وکیوم را ندانند. کاربردهای کلیدی آن شامل موارد زیر است:

  1. روانکاری پمپ خلا

روانکاری عملکرد اصلی روغن وکیوم است. روغن روان‌کننده لایه‌های روغنی را بین پوشش پمپ، پره‌های دوار و بدنه پمپ تشکیل می‌دهد و از تماس مستقیم با یکدیگر و کاهش اصطکاک جلوگیری می‌کند. این توانایی از سایش داخلی جلوگیری می‌کند و عمر مفید پمپ‌های وکیوم را افزایش می‌دهد.

  1. آب‌بندی پمپ خلا

لایه‌های ایجاد شده توسط روغن وکیوم نقش مهروموم مهمی را برای پمپ خلا ایفا می‌کند و راندمان پمپ را برای دستیابی به فشار نهایی بالاتر بهبود می‌بخشد.

  1. خنک‌کننده

روغن وکیوم مقدار زیادی گرمای تراکمی را جذب می‌کند و قدرت پمپ وکیوم را در حین کار کاهش می‌دهد.

  1. تمیز کردن

جریان روغن، لجن، ذرات ساییده شده فلز و سایر آلودگی‌های متصل به اجزای پمپ خلا را به مخزن روغن بازمی‌گرداند، به طوری که قسمت‌های داخلی پمپ خلأ پاک‌سازی می‌شوند.

  1. ضد زنگ

روغن وکیوم یک لایه بر روی سطح اجزای پمپ تشکیل می‌دهد. از تماس آب و هوا با قطعات جلوگیری می‌کند و در نتیجه قطعات زنگ نمی‌زند.

علاوه بر این، روغن وکیوم صدای تولید شده توسط فشرده‌سازی فرکانس بالا پمپ خلا را نیز کاهش می‌دهد.

 

در نتیجه، روغن وکیوم نقش حیاتی در بهبود عملکرد دستگاه‌های صنعتی ایفا می‌کند. خواص منحصربه‌فرد آن، مانند فشار بخار کم، ویسکوزیته کم و مقاومت عالی در برابر تخریب حرارتی و اکسیداتیو، آن را به یک روان‌کننده ضروری برای پمپ‌های خلا، کمپرسورها و توربین‌ها تبدیل می‌کند.

با انتخاب روغن وکیوم مناسب، نظارت بر روغن و پیروی از یک برنامه تعمیر و نگهداری مناسب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌های صنعتی در بهترین حالت خود کار می‌کنند و برای سال‌های آینده دوام می‌آورند.

 

منبع:https://hvacolink.com/functions-of-vacuum-oil/

 

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا