سلامت

نقش سرامیدها در مراقبت از پوست

سرامید ماده‌ای است که به‌ طور طبیعی به‌صورت اسیدهای چرب در پوست ما وجود دارد. این ماده با خواص خود جلوی بروز عفونت و خشکی را می‌گیرد و ازاین‌رو وجود آن در پوست مهم است. به همین دلیل افراد زیادی تمایل دارند از محصولات حاوی سرامید در روتین خود استفاده کنند.

داشتن پوستی سالم نیاز به مراقبت و استفاده از محصولات مناسب دارد. دراین‌بین نقش سرامیدها در پوست چیست؟ در ادامه این متن به بررسی خواص این ماده و دلیل اهمیت آن می‌پردازیم. برای آگاهی از این موارد تا انتهای متن با ما همراه باشید.

سرامید را بهتر بشناسیم

سرامید نوعی چربی یا لیپید است که در پوست همه افراد به‌صورت طبیعی یافت می‌شود. این ماده بخش زیادی از پوست یعنی حدود 50 درصد از لایه بالایی آن را تشکیل می‌دهد و ازاین‌رو می‌توان گفت نقش مهمی در محافظت از آن دارد.

سرامید با خواص خود جلوی نفوذ آلودگی‌ها را به پوست می‌گیرد و رطوبت آن را حفظ می‌کند. سرامید مانند معجزه‌ای برای پوست‌های خشک است و بسیاری از افراد آن را با خاصیت ضدپیری می‌شناسند. درصورتی‌که میزان این ماده کاهش پیدا کند آسیب‌های مختلفی شما را تهدید خواهد کرد‌.

بررسی فواید سرامید برای پوست

به‌طورکلی پوست به چربی طبیعی نیاز دارد و هر فردی که به روتین مراقبتی خود اهمیت دهد از این موضوع اطلاع دارد. بااین‌حال بهتر است فواید سرامید برای پوست را بررسی کنیم. این موارد عبارت‌اند از:

  • حفظ رطوبت مورد نیاز پوست: سرامیدها اسیدهای چربی هستند که قابلیت پیوند با دیگر ملکول‌ها را دارند. این موضوع علاوه بر بهبود عملکرد سلولی باعث ایجاد سدی محافظتی می‌شود که جلوی تبخیر رطوبت موجود در منافذ را می‌گیرد. این خاصیت طراوت همیشگی پوست را به‌ همراه دارد.
  • کاهش علائم پیری: سرامید باعث ایجاد سد محافظتی طبیعی در پوست می‌شود. این سد طبیعی که از اسیدهای چرب است درخشش و جوان‌سازی پوست را به‌همراه دارد. درصورتی‌که سرامید در حالت نرمالی باشد علائم پیری خیلی دیر خود را نشان می‌دهند.
  • کاهش جوش های صورت: سرامید سدی طبیعی روی پوست ایجاد می‌کند تا مانع تبخیر آب و رطوبت شود. ازطرف‌دیگر این سد جلوی ورود آلودگی به عمق پوست را می‌گیرد و ازاین‌رو باعث کاهش میزان جوش خواهد شد.
  • کاهش التهاب پوستی: سد دفاعی پوست علاوه ‌بر حفظ رطوبت و جلوگیری از خشکی پوست مانع بروز مشکلاتی مانند التهاب، روزاسه و پسوریازیس می‌شود. به همین دلیل افراد دارای این مشکلات پوستی باید از محصولات حاوی سرامید استفاده کنند.
  • نرمی و صافی پوست: هیدراته بودن پوست و بهره‌مندی آن از یک سد دفاعی که جلوی خروج آب و ورود آلودگی‌ها را می‌گیرد در نهایت باعث داشتن پوستی شاداب، لطیف، نرم و صاف می‌شود. اگر می‌خواهید پوستی صاف داشته باشید استفاده از محصولات حاوی سرامید بهترین گزینه است.

نقش سرامیدها در مراقبت از پوست

مشکلات پوستی ناشی از کاهش سطح سرامید

سرامید مزایای زیادی برای پوست دارد و حتی تا حدودی جلوی آسیب‌های اشعه فرابنفش را می‌گیرد. پس متوجه می‌شویم که کاهش این ماده تا چه حد روی سلامتی پوست و ظاهر آن تاثیر نامطلوب می‌گذارد. برخی از این آثار عبارت‌اند از:

  • ابتلا به عارضه‌هایی مانند اگزما یا درماتیت آتوپیک که عامل ایجاد قرمزی و خارش در پوست هستند.
  • کاهش سطح سرامید باعث خشکی بیش از حد پوست می‌شود.
  • کاهش سطح سرامید ممکن است باعث بروز ایکتیوز شود. این بیماری خشکی بیش از حد پوست و ایجاد ظاهری شبیه فلس ماهی را به‌ همراه دارد.

سطح سرامید چگونه کاهش پیدا می کند؟

افراد زیادی با این سوال مواجه می‌شوند که دلیل کاهش سطح سرامید چیست؟ با توجه به اینکه خشکی پوست اطراف دهان و دیگر بخش‌های صورت بسیار آزاردهنده است باید با دلیل بروز این مشکلات آشنا باشید تا درصورت امکان خود را در معرض این شرایط‌ قرار ندهید. از دلایل کاهش سطح سرامید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش رطوبت هوا باعث اختلال در سطح سرامید می‌شود.
  • قرارگیری در معرض آب‌وهوای سرد کاهش سطح سرامید را به‌دنبال دارد.
  • افزایش سن از رایج‌ترین دلایل کاهش سطح سرامید است.
  • اگر استرس شما را آزار می‌دهد باید بدانید که در معرض کاهش سطح سرامید هستید.
  • برخورد محرک‌های شیمیایی با پوست زمینه کاهش سرامید را فراهم می‌کند.
  • ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند اگزما سبب کاهش سطح سرامید می‌شود.
  • میکروارگانیسم‌هایی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها از دیگر عوامل کاهش سطح سرامید به‌ حساب می‌آیند.

نحوه تامین سرامید مورد نیاز پوست

نحوه تامین سرامید مورد نیاز پوست

برای تامین سرامید پوست راه سختی در پیش ندارید چراکه بسیاری از محصولات مراقبتی مانند کرم‌ها، سرم‌ها و تونرها دارای این ماده هستند. درصورتی‌که بتوانید یک روتین مراقبتی از محصولات دارای این ماده مهم داشته باشید پس ‌از مدتی سرامید پوست تامین می‌شود.

محصولات مراقبتی به‌تدریج سرامید پوست را ترمیم و به تولید این ماده به‌صورت طبیعی کمک می‌کنند. اگر در شرایطی قرار دارید که احتمال کاهش این ماده در سطح پوست وجود دارد باید استفاده از محصولات حاوی سرامید را جدی بگیرید.

علاوه ‌بر استفاده از محصولات مراقبتی داشتن رژیم غذایی مناسب نیز به تولید سرامید طبیعی کمک می‌کند. از غذاهای مناسب برای این منظور باید به محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، کفیر و ماست، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، برنج قهوه‌ای، ذرت، جوانه گندم و سویا اشاره کرد.

جمع‌بندی

سرامید در واقع اسیدهای چربی است که به‌ طور طبیعی روی سطح پوست وجود دارد و با ملکول‌های دیگر پیوند ایجاد می‌کند. این کار باعث ایجاد سد دفاعی روی پوست می‌شود که نتیجه آن عدم تبخیر آب و جلوگیری از عفونت ناشی از میکروارگانیسم است. اگر به‌ هردلیلی سطح سرامید نواحی مختلف صورت شما کاهش پیدا کرد باید از محصولات مراقبتی حاوی این ماده استفاده کنید.

سوالات متداول

سرامید چیست؟

به اسیدهای چربی که به‌ طور طبیعی روی سطح پوست وجود دارند سرامید گفته می‌شود. وجود این ماده که مانند سد دفاعی از پوست محافظت می‌کند و باعث جلوگیری از عفونی شدن یا خشکی پوست می‌شود ضروری است.

سرامید چه فوایدی برای پوست دارد؟

سرامید جلوی تبخیر آب و رطوبت پوست را می‌گیرد. همچنین از ورود آلودگی به عمق آن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل باعث طراوت، نرمی، صافی، جوانی و کاهش جوش روی پوست می‌شود.

چگونه سرامید پوست را تامین کنیم؟

برای این منظور باید استفاده از محصولات مراقبتی حاوی سرامید را در روتین خود قرار دهید. ضمن اینکه داشتن رژیم غذایی حاوی موادی مانند جوانه گندم، برنج قهوه‌ای، لبنیات، ذرت و سویا نیز به تولید سرامید طبیعی کمک می‌کند.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا