تکنولوژی

نقش اتریوم در دنیای بلاک چین: آیا همچنان رهبر خواهد بود؟

اتریوم که در سال 2013 توسط برنامه نویس کامپیوتر Vitalik Buterin تأسیس شد، یک بلاک چین غیرمتمرکز و منبع باز ERC-20 است. اتریوم در طول فرآیند توسعه خود، منابع مالی لازم را از طریق تامین مالی جمعی جمع آوری کرد و این منابع همواره تاثیر مستقیم بر قیمت اتریوم داشته‎اند. برجسته‎ترین ویژگی شبکه اتریوم این است که به کاربران خود فرصت توسعه برنامه‎های غیرمتمرکز (dApps) و قراردادهای هوشمند را ارائه می‎دهد. بلاک چین اتریوم با مکانیزم اثبات کار کار می‎کند و میانگین زمان تکمیل یک بلاک 15 ثانیه است. کارمزد تراکنش‎ها بسته به تراکم شبکه بر حسب Gwei اندازه‏گیری می‎شود.

شبکه بلاک چین اتریوم را کشف کنید!

اتریوم، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌ها در دنیای بلاک چین، نقش مهمی در شکل‌دهی به دنیای غیرمتمرکز وب 3 در حال توسعه و تغییر دارد و همچنین تاثیر مستقیم بر قیمت اتریوم دارد. قراردادهای هوشمند، که توسط بلاک چین اتریوم به شکل کنونی معرفی شده‎اند، یک بلوک اساسی برای صنعت در حال رشد Web3 هستند. آنها زیربنای طیف گسترده‎ای از برنامه‎ها، از جمله DeFi، NFT، بازی و موارد دیگر هستند و نقش کلیدی در رشد و برجستگی آنها در فضای Web3 دارند. قراردادهای هوشمند، که اساس برنامه‎های غیرمتمرکز در بلاک چین را تشکیل می‎دهند، برای توسعه دهندگان بسیار مهم هستند و به آنها اجازه می‎دهند تا قراردادهای بین طرفین را کدنویسی کنند، مبادلات غیرمتمرکز را خودکار کنند، و توکن‎های قابل تعویض و غیرقابل تعویض ایجاد کنند.

قراردادهای هوشمند نشان دهنده تکامل قراردادهای سنتی در عصر دیجیتال هستند. آنها که به زبان مجازی نوشته شده‎اند، ظرفیت اجرا و پیاده سازی خود را به صورت مستقل و خودکار بر اساس پارامترهای برنامه‎ریزی شده دارند. ادغام فناوری بلاک چین با تقویت امنیت، شفافیت و اعتماد در میان امضاکنندگان، ارزش آنها را افزایش می‏دهد. این امر خطر سوء تفاهم، تحریف یا تغییر را از بین می‎برد و نیاز به واسطه‎ها را کاهش می‎دهد. وعده و پتانسیل قراردادهای هوشمند ساده‌سازی فرآیندهای پیچیده مانند خرید خانه است که اغلب شامل بانک‎ها، دفاتر اسناد رسمی، ثبت زمین و اسناد می‎شود. با بلاک چین و قراردادهای هوشمند، می‎توان این فرآیندها را تسهیل کرد و اعتماد، امنیت و شفافیت را بین طرفین درگیر افزایش داد.

اتریوم چگونه کار می کند؟

اتریوم چگونه کار می کند؟

تیم اتریوم یک محیط مجازی به نام ماشین مجازی اتریوم (EVM) ایجاد کرد که به قراردادهای هوشمند اجازه می‎دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند. در شبکه اتریوم، گره‌ها بلاک چین اتریوم را راه‎اندازی کرده و بنابراین EVM را ایجاد ‎کنند. بهتر است این سیستم را به عنوان یک رایانه مجازی در فناوری بلاک چین اتریوم در نظر بگیرید که ایده های شما را به کد تبدیل کرده و در شبکه جهانی اتریوم بازتولید می‎کند.

استاندارد ERC-20 برای همه توکن‎ها اعمال می‎شود که شامل مجموعه‎ای از قوانین برای ایجاد کوین‎های مبتنی بر اتریوم است. رعایت این موارد برای تعامل منظم توکن‎ها با سیستم ضروری است و البته که دسترسی به منابع بلاک چین رایگان نیست.

کارمزد معامله سنجیده شده و به ازای هر تراکنش پرداخت می‎شود. هر چه قیمت اجرای یک قرارداد هوشمند بیشتر باشد، اولویت و سرعت تراکنش آن بیشتر می شود. اکوسیستم اتریوم از چندین جزء کلیدی حساب‌ها، اثبات کار، معدن، بلوک‎ها، هزینه‎ها و اثبات سهام تشکیل شده است.

حساب های شبکه اتریوم کدامند؟

دو نوع حساب در شبکه اتریوم وجود دارد: حساب‎های خارجی یعنی حساب‎های کاربری یا حساب‎هایی که نیاز به کلید خصوصی دارند و حساب‎های قراردادهای هوشمند که با کد کنترل می‏شوند.

اثبات کار (PoW)شبکه اتریوم

درست مانند بیت کوین، پلتفرم اتریوم از الگوریتم اجماع PoW برای تأیید تراکنش‎ها استفاده می‎کند. با این حال، اتریوم به قدرت محاسباتی کمتری نیاز دارد و PoW به ماینرها اجازه می‎دهد به یک اجماع برسند و بلوک‌های جدیدی را به زنجیره اضافه کنند. با این حال، توسعه دهندگان اتریوم قصد دارند الگوریتم استخراج را به Proof of Stake تغییر دهند.

ماینینک اتریوم

اتریوم فعلی به ۱ ماینینگ و ماینر نیاز دارد که دومی نقش بسیار مهمی در فناوری بلاک چین ایفا می‎کند. اساسا، ماینرها تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و بلاک‌های جدیدی را به بلاک چین اضافه می‌کنند. ماینرهای اتریوم معمولاً از CPU یا GPU برای استخراج ETH استفاده می‎کنند و با اتر پاداش می‎گیرند.

بلوک های شبکه اتریوم

ماینرهای اتریوم برای یافتن هش صحیح بلاک بعدی با یکدیگر رقابت می‎کنند و پس از یافتن، بلوک بعدی به زنجیره اضافه می‎شود در حالی که ماینر پاداش دریافت می‎کند. هر بلوک شامل یک هدر، یک nonce، هش بلوک قبلی، اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و غیره است.

هزینه های شبکه اتریوم

کاربران اغلب از هزینه‎های بالا در سیستم اتریوم شکایت دارند. هر محاسبه‌ای که روی پلتفرم اتریوم انجام می‌شود در واقع یک تراکنش است که کاربران را ملزم به پرداخت هزینه‌ای می‌کند. کارمزد تراکنش اتریوم براساس Gwei محاسبه می‌شود. Gwei کوچکترین واحد اتریوم برابر با یک میلیاردم یک اتر است. هنگام شروع تراکنش، مقدار Gwei(واحدی که یک فرستنده مایل است برای پردازش تراکنش بپردازد) را تعیین می‎کند. هر چه قیمت اتریوم بالاتر باشد، ماینرها سریعتر تراکنش را پردازش خواهند کرد.

اثبات سهام (PoS)

ادغام و یکپارچه شدن باعث می‌شود اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) فعلی خود به نفع PoS که به عنوان یک راه کارآمدتر انرژی و سازگار با محیط زیست برای دستیابی به اجماع تلقی می‎شود، فاصله بگیرد.

هزینه های شبکه اتریوم

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند مانند برنامه‌ها یا پروتکل‌های خودکار در زنجیره بلوکی عمل می‌کنند و با انجام برخی شرایط از پیش تعیین‌شده فعال می‌شوند. این قراردادهای خوداجرا که مستقیماً در کد نوشته شده‎اند، شرایط توافقات بین خریداران و فروشندگان را به تفصیل شرح می‎دهند و نقش مهمی در ردیابی شفاف و غیرقابل برگشت تراکنش دارند و در نتیجه واسطه‎ها را حذف کرده و تاخیرهای زمانی را کاهش می‎دهند.

قراردادهای هوشمند میزبانی شده در شبکه‌های بلاک چین با شرایط خاصی کدگذاری می‌شوند که نتایج خاصی را آغاز می‌کنند. ماهیت غیرمتمرکز آن‌ها در بلاک چین، دقت، به‌موقع بودن و امنیت را تضمین می‌کند و آن‌ها را ضد دستکاری می‌کند. این فناوری برای خودکارسازی قراردادهای دیجیتال چندجانبه، کاهش خطرات، افزایش کارایی، کاهش هزینه‏ها و افزایش شفافیت در فرآیندهای مختلف حیاتی است.

امتیاز بدهید

نوشته های مشابه

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا